Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De toegevoegde waarde van Master of ICT vs. Bachelor of ICT

Pagina: 1
Acties:
  • 1.979 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:44
Dat vroeg ik mij dus af.

Ik volg nu de opleiding 'Information Management', en hoop over 2.5jaar zo ongeveer, Bachelor of ICT te zijn (Profielkeuze ben ik nog niet echt uit, maar mijn voorkeur gaat uit naar Consultancy / Operational Excellence.)

Misschien dat ik, als het leren me goed afgaat, er nog 1 á 2 jaar achteraan wil plakken om een Master af te ronden. Bijvoorbeeld bij Infonomics in Maastricht (Redelijk dichtbij :) ).

Maar, wat is nu écht de extra waarde van een Master tegenover een Bachelor certificering? Behalve het eventuele extra salaris dat je ontvangt.
Wat leer je nu allemaal bij als je die master opleiding volgt? Of is het misschien het afwegen waard om die 2 jaar anders te besteden, bijvoorbeeld een SAP Training ?

[ Voor 6% gewijzigd door De_Bastaard op 12-06-2007 23:47 ]

Verwijderd

Interessante vraag, en ik ben hier zelf ook erg in geinteresseerd. Ik heb mijn bachelor Economics & Informatics aan de Erasmus al behaald, en ben momenteel bezig om mijn Master in Economics & Informatics aan het afronden (het master thesis traject dus).

Echter, het master thesis traject kost mij zo veel tijd dat ik niet voor het einde van de zomervakantie afgestudeerd kan zijn en bij bepaalde bedrijven dus de young professional of master classes in mijn interessegebieden niet kan volgen. Voor de gevestigde professionals in de business, zien jullie de toegevoegde waarde van het afronden van de master (waardoor ik dus een jaar extra moet wachten waarschijnlijk op mijn ideale vervolg-traject) als hoger zijnde dan dit jaar september beginnen zonder de volledige master als wachten tot volgend jaar september met een voltooide master (in een gerelateerde studie natuurlijk)?

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:18
Ik zit ook met deze vraag. Ben nu 3e jaars BI student aan het Saxion. Hopelijk volgend jaar rond deze tijd ben ik bachelor of ICT. Maar dan... een master opleiding lijkt mij meesterlijk (:P) ik ben ook benieuwd hoe het allemaal aansluit want de ene HBO-opleiding is de ander niet.

Verwijderd

Was een volledige WO-opleiding vroeger niet gelijk aan wat nu bachelor+master is? Als je er met je bachelor mee ophoudt is het denk ik toch een beetje alsof je je universitaire opleiding maar half hebt afgemaakt.

Verder kwa salaris en bij sollicitaties kan het ietsje schelen.

Rick: veel masters hebben een soort brugtraject voor HBOers, dus een jaartje extra om wat bij te benen kwa bijv. wiskunde en statistiek. Vaak zijn al afspraken gemaakt tussen hogescholen/universiteiten uit dezelfde stad.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 23:09
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 22:29:
Was een volledige WO-opleiding vroeger niet gelijk aan wat nu bachelor+master is? Als je er met je bachelor mee ophoudt is het denk ik toch een beetje alsof je je universitaire opleiding maar half hebt afgemaakt.
Klopt, maar als je zou willen programmeren zal men op de huidige arbeidsmarkt niet zo moeilijk doen.

Een WO bachelor != HBO bachelor, zeker niet minder dan een HBO bachelor, maar je hebt geen 'echte' wetenschappelijke opleiding en in tegenstelling tot HBO óók geen praktijkgericht onderwijs gehad.

• De_Bastaard
Maar eigenlijk is een Master dus een studie om meer aan de beleidsmatige functie in de ICT kunnen vervullen, en 'n Bachelor toch wat meer gericht op het consultancy gedeelte? (Afhankelijk van de profielkeuze).

Verwijderd

Ongeveer...

Dan nog, bij bijvoorbeeld Accenture worden mensen met een Bachelor automatisch aangenomen?

Ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad met studeren, werken kan altijd nog, misschien denk je er over 2,5 jaar anders over :O

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:18
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 22:29:
Rick: veel masters hebben een soort brugtraject voor HBOers, dus een jaartje extra om wat bij te benen kwa bijv. wiskunde en statistiek. Vaak zijn al afspraken gemaakt tussen hogescholen/universiteiten uit dezelfde stad.
Wiskunde? ik haak af.

[ Voor 28% gewijzigd door RiCk op 15-06-2007 08:32 ]

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 23:09
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 03:10:
Ongeveer...

Dan nog, bij bijvoorbeeld Accenture worden mensen met een Bachelor automatisch aangenomen?

Ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad met studeren, werken kan altijd nog, misschien denk je er over 2,5 jaar anders over :O
Bij ATS denk ik wel, bij Accenture zal het moeilijker worden om zonder afgeronde Master binnen te komen.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 19:13 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 19:13 ]

• De_Bastaard
Als ik klaar ben met mijn hbo, ben ik 26..

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Je moet echt een duidelijk carrière pad voor ogen hebben, en dan bekijken of een eventuele Master toegevoegde waarde heeft. Wil je echt starten met een baan waarbij een Master een pre is of zelfs noodzakelijk dan zou ik het zeker overwegen. Maar zoals al gezegd is, hou er ook rekening mee dat bedrijven erg veel hechten aan werkervaring, op je 26e of 27e een baan hebben is erg verstandig.

Wat betreft de toegevoegde waarde van een Master, je ziet in Nederland een zeer duidelijk scheiding tussen het MBO enerzijds en het HBO/WO anderzijds. Je ziet meestal vacatures waar HBO of WO + relevante werkervaring is vereist, hoe langer je werkt, des te meer beïnvloed de manier waarop je op arbeidsmarkt acteer en welke carrière keuzes je hebt gemaakt je toekomst. Zeker voor het bereiken van management posities in bedrijven is het niet hebben van een WO opleiding geen belemmering (de skill set voor management is vaak ook meer politiek dan iets academisch).

Een Master is vaak noodzakelijk voor:
-Een verdere wetenschappelijke carriere (PhD/etc)
-Functies in bedrijven met een wetenschappelijk profiel (onderzoek/etc)
-Bepaalde consultancy functies
De_Bastaard schreef op zondag 17 juni 2007 @ 15:46:
Als ik klaar ben met mijn hbo, ben ik 26..
In dat geval ben je dus minimaal 28 als je een fulltime Master+schakelprogramma doet, in dat geval zal het gebrek aan werkervaring zeker gaan meespelen bij het vinden van een baan, misschien met de huidige krapte op de arbeidsmarkt niet, maar wie weet hoe de situatie over 2 a 3 jaar is.

Als de functie die je wilt direct bereikbaar is met HBO (bijv. SAP) dan zou ik dat zeker overwegen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• De_Bastaard
Mijn plan was eigenlijk of om ná mijn studie bij een groot formaat IT bedrijf te gaan werken, en hopen dat ik daar 'n SAP training krijg (Er is volgens mij ook 'n bedrijf in sittard die afgestudeerden zoekt, en ze voorziet van 'n SAP training).

Of, ik kan proberen via mijn huidige bijbaan, een hogere functie te krijgen. Nu werk ik bij IKEA, en daar zitten ook leuke functies bij, op groter niveau dan wel hé. Ik heb het dan niet over een functie op een winkelvestiging, maar meer een functie als business analyst of informatie analyst op een hoofdkantoor in A'dam, Brussel, of misschien wel in Zweden. Op mijn huidige bijbaan-plek, supply-chain @ kantoor, ga ik proberen of ik daar door zou kunnen stromen... toevallig hoorde ik op school, dat een afgestudeerde IDM'er (Informatie & dienstverlenend Management) op een lekkere functie zit in Stockholm, en dat is vrijwel een identieke opleiding...

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Geinig, ik zit ook in Stockholm. Wat is zijn mening eigenlijk over de hele IT-sfeer hier? Ik zit niet zo in dat wereldje.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Laat ik nou met exact hetzelfde gezeten hebben? :P Ik heb voor mezelf de keus in ieder geval al gemaakt. Ik zie het niet zitten om weer twee jaar op een universiteit te hangen (met slechts een paar uur college per week). Ik heb de master van informatiekunde aan de RU bekeken (samen met een schakeljaar van slechts een half jaar) en de master bij bedrijfswetenschappen (idem). Beiden konden me qua opzet en inhoud niet echt bekoren.

Zodoende ben ik bij de Open Universiteit gaan neuzen en ik moet zeggen: dat ziet er érg goed uit. Goed materiaal, duidelijk en het is in deeltijd te volgen (een unicum). Het plan is dan ook om na het laatste jaar BI te gaan werken en de OU Business processes and ICT ernaast te doen. Het zal best zwaar zijn, maar als ik het naar mijn zin heb, dan maakt het me niet uit hoeveel uur ik moet maken. Dus als ik een leuke baan kan vinden en ik kan straks een leuke master doen, dat scheelt me een hoop depressiviteit op een reguliere universiteit :P

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 18:31:
Zodoende ben ik bij de Open Universiteit gaan neuzen en ik moet zeggen: dat ziet er érg goed uit.
Ik ben toch altijd al wel benieuwd hoe bedrijven aankijken tegen een diploma behaald aan de Open Universiteit in tegenstelling tot een reguliere Universiteit. Heeft iemand hier ervaring mee ?

Daarnaast moet je er rekening houden dat de OU niet gefinancierd wordt door het Rijk, en dus fors duurder is.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Verwijderd

defiant schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 19:24:
[...]

Ik ben toch altijd al wel benieuwd hoe bedrijven aankijken tegen een diploma behaald aan de Open Universiteit in tegenstelling tot een reguliere Universiteit. Heeft iemand hier ervaring mee ?

Daarnaast moet je er rekening houden dat de OU niet gefinancierd wordt door het Rijk, en dus fors duurder is.
Dat valt hard mee, zelfs met de bijdrage (omdat het tweedekansonderwijs is en ik dan al een diploma heb) bedragen de kosten een 5K... Dat is inclusief het lesmateriaal, reken dan eens 2 jaar universiteit (€1600,- x 2 + boeken) en het valt mij hard mee. Daarnaast betalen veel bazen opleidingen geregeld wat ik zo hoor :) En wat ik heb gehoord staat de OU goed aangeschreven, al is het maar omdat je een behoorlijk portie doorzettingsvermogen nodig hebt. :)

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 19:36:
Dat valt hard mee, zelfs met de bijdrage (omdat het tweedekansonderwijs is en ik dan al een diploma heb) bedragen de kosten een 5K...
Dat is nog wel op te brengen inderdaad, ik zag een bedrag staan van 19.500 euro bij een begeleide variant van een studie, en dat is toch net een stukje duurder :)

Verwijderd

defiant schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 19:38:
[...]

Dat is nog wel op te brengen inderdaad, ik zag een bedrag staan van 19.500 euro bij een begeleide variant van een studie, en dat is toch net een stukje duurder :)
Ik kijk dan wel naar de schriftelijke variant ja :)

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
defiant schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 19:24:
[...]
Ik zie het zo: Een universitaire informatica masteropleiding volg je om A je master te halen en B voor researchbanen in aanmerking te komen. Vooral dat laatste punt is de open universiteit een heikel punt. Waar let een researchwerkgever op bij alleen al je cv: heb je publicaties gedaan of op z'n minst bij een universiteit gestudeerd waar veel goede publicaties vandaan komen. Ik heb van de open universiteit nog nooit een publicatie voorbij zien komen.

Wil je je master puur halen voor de verdieping en de titel, dan is de open universiteit een goede keuze. Ik denk echter dat je op het researchvlak niet veel hoeft te verwachten.

Overigens is natuurlijk hét punt van een master verdieping en dat zul je hoe dan ook krijgen, ook bij de OU :)

[ Voor 9% gewijzigd door pagani op 24-06-2007 17:05 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
johnnyv.nl schreef op zondag 24 juni 2007 @ 17:03:
Ik zie het zo: Een universitaire informatica masteropleiding volg je om A je master te halen en B voor researchbanen in aanmerking te komen.
Eensch, maar als je echt de research in zou willen, dan is het doen van een Ph.D na je Master bijzonder handig. Saai ook volgens mij, maar dat valt hopelijk mee.
Pagina: 1