OCZ PC6400 werkt niet in dual channel mode

Pagina: 1
Acties:
  • 362 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• crispdesign
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-11-2022
Hallo Tweakers,

Ik begin aardig wanhopig te worden wat betreft mijn OCZ PC6400 geheugen kit (2x1GB) Deze kit heb ik speciaal gekocht om gebruik te kunnen maken van dual channel. Hiervoor had ik 2 reepjes Kingston geheugen, maar niet tegelijk gekocht. Deze zaten dus bij elkaar in een kit.
Ik heb een Asus P5W DH deluxe moederbord. Voor dual channel is het de bedoeling dat de reepjes in "kleur-paren" in de slots geplaatst worden. Oranje-oranje, of Zwart-zwart.
Wanneer ik dit doe, wil mijn pc echter niet meer booten. Ik hoor niet de gebruikelijke beep, en krijg ook geen beeld, niets. Als ik de reepjes niet als paar plaats, maar gewoon 1 GB in een oranje en 1 GB in een zwarte, start hij gewoon normaal op. Ik heb verschillende voltages geprobeerd voor het geheugen, 1,95; 2,00; 2,05; 2,10; 2,15 en 2,20. Hoger durfde ik niet te gaan. Bij elk voltage start hij wel in single channel mode, maar dus nooit in de dual channel mode. Het gaat dus om OCZ PC6400 @ 800mhz Gold Rev2

Ik zou heel blij zijn als iemand mij zou kunnen helpen...

Verwijderd

probeer is met 1 reepje per keer te booten. Lukt dat bij beide? Zonee, dan is het duidelijk, dan zit er 1 brak reepje bij.

• crispdesign
Hallo JakeMandagoran,

1 Reepje per keer lukt gewoon, en de 2 reepjes samen geven ook netjes 2 GB aan, en werken verder prima, maar geen dual boot, maar single boot dus. Ik heb op deze manier al kunnen uitsluiten dat 1 van de 2 reepjes brak is. Het ligt ook niet aan de geheugenslots, die heb ik ook allemaal getest, invividueel en in combinatie....
Beide reepjes werken in hun eentje in alle 4 de geheugenbankjes. Samengeplaatst werken ze alleen als ik ze niet in een zelfde kleur bankje zet. Heel vreemd als je het mij vraagt....?

• GrrRon
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Laatste Bios al geprobeerd?

"Soylent Green is people!"

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:11
Ik had hetzelfde met n P5N-e moederbord, 2x MDT en zelfs 2x Corsair slikte het bord niet, toen maar omgeruild voor een P5B welke wel prima met de reepjes in dualchannel overweg kon. Misschien moet je de geheugen timings wat soepeler zetten (maarja je wilt natuurlijk wel de max uit die dingen halen). MKun je het geheugen in dualchannel op een andere pc proberen. De 2 kingston reepjes zou je ook kunnen proberen, mits dezelfde grote en losse timings. Als dit ook niet werkt zou miss een biosupdate helpen.

• crispdesign
Hoi Stijnd,

Bios heb ik al laatste versie van erop zitten, dat zou veel problemen met geheugenreepjes verholpen moeten hebben, maar dus helaas niet die van mij...:(
Die timings wil ik best aanpassen, maar ik heb hier nog niet echt ervaring mee. Ik zou niet graag iets kapot maken, vond het al voor mijn gevoel link om die voltages omhoog te gooien tot 2,2.... Maar als dit niet al te risicovol is, wil ik dat wel graag proberen. Het voordeel van Dual Channel is toch behoorlijk groot, voor zover ik lees, en dan lijkt het me dat een setup met Dual Channel actief maar dan wel met hogere timings, dan toch nog sneller is dan Single Channel met lagere timings. Klopt dat?

Verwijderd

heb je de kans om met ander geheugen te proberen. mss dat er een incompatibiliteit is kwa dual channel ivm deze latjes (zou de eerste keer zijn datk dat zie but hey...)

• crispdesign
Ik heb nu geen mogelijkheid meer om het met andere latjes te proberen, maar had eigenlijk dezelfde problemen met mijn 2 Kingston latjes. Ik had het idee dat het daarbij niet mogelijk was, omdat ze niet gelijktijdig gekocht waren, dus dan kun je een verschil hebben in serie. Dan zou Dual Channel niet kunnen werken, maar deze 2 die ik nu heb komen dus uit 1 Kit, samen verpakt. Dus daarbij zou het zeker moeten kunnen. Ook heb ik op internet wel gelezen over mensen met hetzelfde moederbord en hetzelfde merk en type geheugen, en daarbij werkt Dual Channel gewoon...

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:34

WTM

Ik heb een P5B Deluxe i.c.m. OCZ (rev 2.) PC6400 geheugen. Ik had ook problemen, totdat ik er genoeg volt doorheen stuurde. 2.1v werkt bij mij goed, op auto krijg je rare dingen.

Update van bios kan ook zeker geen kwaad.

Goodluck

• crispdesign
2.2v en alles daaronder werkt niet. Daarboven lijkt me niet verstandig/zinvol.
Heb de instellingen van het geheugen nu allemaal op manual staan, en de timings aangepast. Ik heb ze wat ruimer uitgeprobeerd (6-6-6-18) en ik heb ook de timings geprobeerd zoals die op de verpakking staan: (4-5-5-15).
Niks werkt, en zodra ik het 2de reepje geheugen verplaats van bankje (zodat ze beiden in oranje of beiden in zwart zitten, m.a.w. in dual channel mode) dan krijg ik alleen zwart beeld, en geen piepje bij het opstarten en kan ik verder niks.
De 2 reepjes naast elkaar (zwart+oranje) werkt iedere keer prima, geeft keurig aan 2GB PC6400, maar dan blijf ik dus opgescheept met SINGLE channel.... :'(

nog suggesties/tips?

• crispdesign
een kickje....mag dat?

• crispdesign
;(

[ Voor 50% gewijzigd door crispdesign op 23-06-2007 09:30 ]

Verwijderd

Een woord : QVL

http://asus.com/products....=0&model=1198&modelmenu=1

EDIT : Zo te zien is jouw moederbord heel kieskeurig met geheugen en accepteert er niet veel. als ik jouw was zou ik je gekochte geheugen omruilen inverband met (incompatiblietijts XD) probleem voor een kit die wel word gesupport in de QVL

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2007 09:45 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Neem anders even contact op met OCZ, ze hebben in Delft een kantoor zitten. Misschien dat ze daar een oplossing kunnen bieden :)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Helpt dit ?

2004 2007/04/27 update
Description P5W DH Deluxe BIOS 2004
Enhance memory compatibility
Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx

• tiepeks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-07 19:13
offtopic:
Denk jij dat de TS 6 maanden op iemands antwoord wacht? :>

specs

• autodidact
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
tiepeks schreef op zondag 09 december 2007 @ 02:51:
[...]

offtopic:
Denk jij dat de TS 6 maanden op iemands antwoord wacht? :>
Wellicht, anders ik wel, dik een jaar later! }:O
zal je dan maar gelijk uitleggen waarom, ben toevallig ook bezig met kingston 6400 en snap niet waarom ze dual channel kits verkopen en single channel kits.Als ik hier kijk zie ik een hele boel geheugen, en volgens mij maakt het geen biet uit of ik nou 2 single channel precies hetzelfde geheugen koop en dat in dual channel zet of een kit dual channel, behalve wellicht in mijn geval de prijs.

dus vandaar, dan lees ik dit soort topics aandachtig en graag door :)
bedankt.

http://specs.tweak.to/12504

Pagina: 1