[Router] Geschikt voor ontvangst glasvezel

Pagina: 1
Acties:
  • 2.626 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:55
Vanaf ongeveer begin volgend jaar gaan we hier over naar 100mbit bothways glasvezel. Omdat mijn huidige router nogal brak begint te worden en de snelheden ook niet aan zal kunnen, ben ik op zoek naar een nieuwe. Het gaat hierbij om een particulier netwerk waarop veel gegamed / gesurft en af en toe wat gedownload wordt. Er zijn in totaal 3 pc's via draad aangesloten en 2 laptops via wifi. Het is dus ook belangrijker dat de 3 pc's aangesloten kunnen worden op volle snelheid dan de laptops daar die geen van beiden 802.11n (pre-spec) of MiMo oid ondersteunen en dus sowieso nooit de volle snelheid zullen kunnen halen.
Mijn eisen daarbij zijn dus:
  • Min. 4x 1Gbit LAN aansluitingen
  • Min. 1x 100mbit WAN aansluiting (sneller mag ook)
  • Ingebouwde firewalloplossing
  • Te koop in Nederland
  • Mogelijkheid tot het draaien van alternatieve firmware (optioneel)
  • Draadloos internet mogelijkheden (ook optioneel, ik kan ook bijv. een wifi ap kopen of mijn huidige router gebruiken als wifi ap oid, dat is geen punt).
Het budget dat daarbij hoort is in principe vrij rekbaar maar bij €250 - €300,- zou ik toch wel willen stoppen. Zijn er nou echt duidelijk aanwijsbare redenen waarom ik meer dan zoiets zou moeten neerleggen, dan zal ik daarover nadenken maar dan wel graag met voldoende onderbouwing.

De apparatuur die ik tot dusverre heb gevonden en die ook snel genoeg zijn (zoals is gebleken uit reviews):
  • Linksys 4-Port Gigabit Security Router with VPN (RVS4000) € 102,50 (Zercom Computer*)
  • D-Link Xtreme N Gigabit Router (DIR-655) € 146,98 + verzendkn. (Azerty Hardware, Raalte)
  • Netgear Netgear RangeMax NEXT Wireless-N Router Gigabit Edition (WNR854T) €105,- (Zercom)
De Linksys (mét ster) heeft géén draadloze mogelijkheden, de D-Link heeft dit wel.
Zijn er nog alternatieven die ik over het hoofd zie en die beter zijn dan deze alternatieven??

Nee, merp!

• precious1
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-03-2024
de linksys plus losse access point is zeker geen slecht idee...

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ikzelf ga tegen de tijd dat hier glas komt een via epia systeempje met een gbit switch en evt AP eraan neerzetten hier. Die epia bak gebruik ik dan als NAT/firewall met behulp van imedia wrap linux. icm iptables

Dit gaat echter over jouw budget heen maar tips zijn nooit weg ;)

in eerste instantie had ik overigens damnsmalllinux in gedachten, maar imedia linux heeft native support voor epia bordjes incl de lcd's in de behuizingen van mini-box

[ Voor 25% gewijzigd door Raven op 12-06-2007 23:43 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:02
Gezien je budget kun je denk ik beter je eisen loskoppelen.

- Koop een fatsoenlijke gigabit switch
- Koop een fatsoenlijk wireless AP (al kom je er veel kans niet onderuit dat die ook meteen router is)
- Koop een fatsoenlijke router.

Die alles-in-één doosjes zijn leuk, maar er wordt altijd op beknibbelt. Door per se gigabit in hetzelfde kastje te willen hebben beperk je jezelf ook nog eens gigantisch.

Dan de router. 100mbit is _VEEL_ voor een (consumenten)router. Zeker met NAT, statefull firewall etc.
Ik heb eens wat routers met 2 WAN-connecties opgezocht, en een Draytek doet het (aan 24mbit ADSL en nog een SDSL-lijn) erg goed, een ander merk (even kwijt welk) deed het rampzalig. En dat is dan pas 24mbit... Zo'n router eet overigens al de helft van je budget.

Een andere optie is een (oud) pctje met m0n0wall, freesco of een van de vele andere no-worries prefab Linux-firewall/router distro's.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:50
@ PauseBreak:

Ik denk dat je met de LinkSys de maximale snelheid nooit zult halen.
De maximale capaciteit is 800 M-bit-ps.

Van de andere twee weet ik het niet - ik kan daar geen specs. van vinden.
Maar ik heb zo mijn twijfels of die het wezenlijk veel beter zullen doen.

makes it run like clockwork

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-03 16:07

GekkeR

key = key

Ik weet dat de D-Link aardig goed werkt.

Mocht je daarintegen een Linksys WRT350N op de kop kunnen tikken, zou je daar ook over kunnen nadenken (ivm 3rd party firmware/linux).

Google naar wan to lan throughput en lan to wan throughput voor meer info.

[ pctje te zien hier ] - Miauw

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:55
Ik zal alle alternatieven eens gaan bekijken. Ik heb hier nog 1 oude pc staan die nog een nieuwe functie wil hebben (nou ja, wil :P), dus daar zijn ook genoeg mogelijkheden nog.
Zoals gezegd heb ik al een wireless AP (mijn oude router, kan daar gewoon dhcp op uitzetten et voila).
Klopt het wanneer ik zeg dat het beter is wanneer ik op zoek ga naar een fatsoenlijke bedrade gigabit router en de oude router als wifi ap gebruik?

Nee, merp!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je wilt weten wat het beste is?

Een PC met twee gigabit poorten instellen als router. Daar een gigabit switch achter hangen waar je de bedrade pc's aanhangt en een goed wireless n accepoint met bijbehorende kaartjes voor de laptops.

Het is alleen lastig te configureren en je moet een pc hebben die twee gigabit poorten heeft en verder een beetje fatsoenlijke specs voor hoge snelheden
Pagina: 1