kernel compilen: dell 6400 sata/scsi/ata driver

Pagina: 1
Acties:

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-01 11:17
Ok ik wil dus de laatste kernel gaan compilen voor mijn debian etch op mijn dell6400 laptop. alles prima maar tijdens het opstarten krijg ik een kernel panic met de melding "cannot mount vfs" na wat zoekwerk kwam het eropneer dat ik niet de goede drivers heb geselecteerd tijdens het configgen van de kernel. Nu is mijn vraag hoe kom ik erachter wat de juiste drivers zijn voor de controller. Mijn schijven worden aangegeven met sda dus kan ik ervan itgaan dat er zoiezo een sata driver word gebruikt en geen SCSI?

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Met het originele (vorige) config bestand lukt het niet de kernel te compilen ?? ik lees weinig over problemen met de laptop

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Verwijderd

Dat doe je door om te beginnen goed je lspci -vvnn && dmesg te bekijken..

#linux ..#kernel @irc.freenode.org daar vind je ook mensen met veel verstand over dit soort zaken, aangezien je met veel vragen komt te zitten is het raadzaam..

"Mijn schijven worden aangegeven met sda dus kan ik ervan itgaan dat er zoiezo een sata driver word gebruikt en geen SCSI?"

nee dat kan je niet, veel block devices krijgen nou eenmaal 'sda' ipv 'hda' aangewezen
USB sticks krijgen ook altijd 'sda' (ik denk dat PATA > hda krijgt, en SATA of USB sda)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Debian maakt tegenwoordig gebruik van een initramfs systeem waarin hij de drivers zet, als je dat niet gebruikt zul je de modules voor je rootdiskcontroller (of eigenlijk, de plek waar /lib op staat) en je filesysteem in de kernel moeten compileren i.p.v. als module.

Doe je dat niet, dan weet de kernel niet hoe hij bij je modulefiles moet komen en tsja, dan heb je een kip-en-ei probleem veroorzaakt :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt