Toon posts:

2e paar speakers, aansluit opties

Pagina: 1
Acties:
  • 915 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 opties met aansluiting van een 2e speaker-set (2x stereo). Namelijk :

1e: via de tape-out het signaal met een 2e versterker (al aanwezig) te versterken.
2e: via de aanwezige speaker-aansluiting voor een 2e paar.

Bij optie 2 is het zo dat mijn primaire set speakers de toppers in huis zijn die mij via een sticker achterop vertellen dat de impedance 4 ohm is. Nu vertelt mij versterker mij dat ie 1 paar speakers ook van 4 ohm impedance kan voorzien maar 2 paar dat het dan minimaal acht ohm wordt.

Ik heb geen stukje speaker-kabel hier liggen om te luisteren, en als ik nu kabel moet halen dan wordt het zo'n 10 tot 12 meter per speaker of een even lange tullip.

Graag een advies!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

die tapeout is een fixed output en gaat dus niet mee met de volume regeling van die verstekerker. Zou je hem daar dus doorkoppelen moet je beide speaker paren apart regelen. Niet echt handig. Dit kan wel als een van de versterkers een pre out heeft en heeft dan de voorkeur (ik heb dit eerder trouwens ook gedaan maar dan gewoon intern een aftakking gemaakt voor de 2e amp)

• electropruts
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-02 08:08
Een tweede paar speakers van 4 ohm (in parallel) is in ieder geval, zoals op je versterker staat, niet te adviseren. Hierdoor wordt er teveel vermogen van je versterker gevraagd (omdat de belastingsweerstand te klein is).

Tapeout heeft inderdaad ook nadelen, zoals hierboven genoemd... Maar die zijn niet fataal voor je apparatuur. Ikzelf heb een tijdlang met aparte regelingen gewerkt, de eindversterkers op fixed waarden zetten en de boel regelen met je voorversterker (of dit nu je computer of een ander apparaat is).

Een derde is je tweede set speakers in serie aansluiten met je eerste set speakers. De impedantie wordt dan twee keer zo groot, waardoor je versterker een kleiner vermogen zal leveren als wat hij doet op 4ohm (bij je huidige setup), maar het voordeel is dat je je versterker In ieder geval heel houdt.

Hmm, eens kijken hoe lang hij het nu blijft doen...

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik de uitleg achterop lees is mijn versterker niet van plan om 2x 4 Ohm te verzorgen en zal bij een 2e set speakers er 2x 8 Ohm van maken.

Is dit zonde voor speakers die 4 Ohm kunnen ?

Heb inmiddels de tape-out optie aangesloten met een vrij lange tullip en nu krijg ik een buzzzzz in beide systemen, kan deze aansluiting voor een lus-werking zorgen ??

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:50
Je speakers 'kunnen' geen 4 Ohm, ze vormen een belasting van 4 Ohm. Hier is niets aan te veranderen.
Als je 2 paar speakers van 4 Ohm aan je versterker hangt, die parallel geschakeld worden (en dat is bij jouw amp zo, gezien wat je vertelt over de sticker) dan krijgt je versterker een belasting van 1/ (1/4 + 1/4) = 2 Ohm. Dit is te laag, de versterker zal meer stroom moeten leveren dan'ie kan, en uiteindelijk zal de interne zekering smelten.

Om 2 paar speakers aan je versterker te hangen, zul je dus 2 paar moeten hebben van 8 Ohm.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:56

DJ Vincento

1422055

Waarom zou je een tweede paar speakers aansluiten als je huidige paar speakers al de 'toppers' in huis zijn? Met A+B stereo bereik je zeker geen voordelen, eerder nadelen, want je stereo-beeld is compleet verkloot.

Maar het moet wel met twee losse versterkers (dat is zelfs aan te raden als het wel om 8 ohm speakers gaat). Voor volume regeling zou ik of een mixer kopen die beide versterkers aanstuurt, of een aftakking van de volume regeling erin solderen ( Probeer het dan zou te doen dat je om de equalizer enzo heen kunt)

Verwijderd

Topicstarter
Nu via de tape-out aangesloten en ben zeer tevreden!
Over het stereo-beeld verkloten, ik heb nu een ruimere beleving en tussen de 2 paar speakers ontstaat regelmatig een mooi harmony. Als ik niet beter zou weten zou ik denken dat ik nu surround-sound heb ipv. stereo. Sommige instrumenten komen duidelijk constant uit het ene paar en andere weer uit het andere.

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-02 15:50
Zou je eventueel ook niet gewoon een 4 ohm weerstand aan je luidsprekers kunnen hangen, zodat je op de 8ohm uitkomt? of beïnvloedt dat het geluid?

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-02 17:15

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Zoutvat schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 16:31:
Zou je eventueel ook niet gewoon een 4 ohm weerstand aan je luidsprekers kunnen hangen, zodat je op de 8ohm uitkomt? of beïnvloedt dat het geluid?
Dan spendeer je dus net zo veel vermogen aan je geluid als aan de verwarming van je kamer...
Pagina: 1