Woning huren in de vrije sector als starter

Pagina: 1
Acties:
  • 3.170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221500

Topicstarter
1 oktober begin ik aan mijn eerste echte baan. Ik krijg een redelijk starterssalaris (zo'n 2300 bruto, vak.geld, 13e maand, auto, onbep. tijd) en wil nu op zoek naar een woning ergens centraal in het land (aangezien ik veel naar klanten zal moeten gaan). Ik sta nergens ingeschreven bij woningstichtingen en sociale woningbouw is dus geen optie. Kopen is ook verre van ideaal, aangezien ik niet verwacht langer dan 2 tot 3 jaar in mijn eerste woning te wonen (en het kosten koper deel haal je er niet uit in die korte periode, denk ik) en dan naar het buitenland te vertrekken. Ook wonen op mijn huidige adres is geen optie gezien de reistijd. ;(

Mijn eerste vraag betreft waar ik geschikte woningen kan vinden (ergens tussen Gouda en Bilthoven)? Ik ben best bereid flink te betalen, maar ik heb het idee dat de meeste aanbieders toch wel eisen aan inkomen stellen. Heeft iemand hier ervaring mee? :?

Tweede vraag: Is het mogelijk al een woning te huren voor mijn contract daadwerkelijk in gaat? In augustus en september heb ik (buiten een korte vakantie) veel tijd over om woningen te bezichtigen, te verhuizen of om woningen op te knappen. Als ik net begin met werken lijkt het me niet zo handig om gelijk al vrij te moeten nemen voor het bezichtigen van woningen, en alle zaken die daar mee te maken hebben. |:(

Verder heb ik 15.000 euro aan spaargeld, en zou het niet erg vinden enkele maanden vooruit te moeten betalen. Zou dit helpen?

Alvast dank voor alle informatie die jullie me kunnen geven! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221197

volgens mij hoeft het in de vrije sector helemaal niet uit te maken hoe je contract eruit ziet en wanneer dat ingaat. Zeker als jij aan kunt tonen dat je de huur makkelijk op kunt brengen. Zekerheid bouwen ze vaak in door een maand huur (als borg) vooruit te laten betalen. Wij hebben onlangs een huis gehuurd zonder ook maar iets van onze financien te overleggen.

Over het algemeen wordt het verstandig geacht niet meer dan 35% van je netto inkomen aan een huis uit te geven. Maar dat ga jij misschien niet redden. In dat geval moet je gewoon zelf even het sommetje maken van hoeveel je per maand krijgt, hoeveel je nodig hebt voor alle andere uitgaven en hoeveel je dus max aan je huis uit kunt geven. Als je je (studenten?)-uitgavenpatroon niet drastisch veranderd, kun je best een stuk meer dan die 35% neerleggen.

Qua locatie kan ik je niet veel tips geven. Licht er ook aan wat voor iets je zoekt. Wil je graag op een hotspot en ben je met minder ruimte tevreden of wil je liever ruimer wonen op een goedkopere locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:56

Wokschotel

Op 6 wielen

Linkdump: http://www.vesteda.nl , http://www.meeus.com Zijn allebei grote particuliere verhuurders.

Verhuren woningen. En uiteraard is er ook nog Direct WOnen, maarja, dat zijn, ehm, afzetters IMHO.

[ Voor 12% gewijzigd door Wokschotel op 12-06-2007 17:34 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Vestede heeft de naam grenzeloos kut te zijn, met alle respect, je leest er weinig goeds over. 'Minachtig van de huurder' schijnt het bijna te zijn. Overigens zijn ze reteduur. Ik huur zelf via Actys, prima ervaringen mee, geen maand borg vooruit en de contractskosten zijn honderd euro lager dan bij Vesteda. Leuk woningbestand ook.

Aan mijn stelden ze de inkomenseis van 4,5x de bruto maandhuur, dat redde ik net niet, maar na een gesprekje met de accountmanager en een uitleg over de salarisstijgingen in de branche vond ze het helemaal prima. Daarentegen is een maat van mij weer wél keihard afgewezen omdat hij maar een contract voor een jaar had. Zo'n particuliere verhuurder is gewoon winstgericht, het rendement van een beleggingsobject moet zo voorspelbaar mogelijk zijn, en als ze dan kunnen kiezen tussen iemand met een contract voor 3.5 jaar of iemamd met een contract voor 1 jaar dan kiezen ze natuurlijk voor dat eerste.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221500

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! Ik woon alleen en heb niet veel ruimte nodig. Gewoon een simpel 2 kamer flatje moet genoeg zijn. Liefst niet in een al te slechte buurt uiteraard. :) En ik ben inderdaad niet iemand die gewend is veel geld uit te geven (studenten hebben het krap :P)

Helaas zie ik bij zowel Vesteda en Meeus inkomensvoorwaarden staan. ;(

----------------------------------------------------
Vesteda: Als richtlijn kunnen de volgende inkomenscriteria worden gehanteerd als financiële voorwaarden om in aanmerking te komen voor een woning: Vast bruto maandinkomen (uit vast dienstverband, exclusief toeslagen, tantièmes en vakantiegeld) bij alleenverdieners bedraagt minimaal 4,5 x de maandhuur.

Meeus: In verband met onze beheersinstructies hanteren wij onder andere de eis, dat een potentiële huurder over een vast dienstverband beschikt, waarbij het inkomen op een dusdanig niveau ligt dat u kunt voldoen aan onze inkomensvereiste, te weten: uw bruto-jaarsalaris (inclusief vakantiegeld) gedeeld door 60 resulteert in een bedrag dat u maximaal aan huur per maand mag verwonen. Wij kunnen maximaal 20% van het inkomen van de partner meerekenen. Eventuele persoonlijke leningen, alimentatie e.d. worden in de berekening van het bruto-salaris afgetrokken.
----------------------------------------------------

Daarvoor is er weinig te huur... :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 221500 op 12-06-2007 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:31
Ik ben in '03 van Enschede naar Utrecht verhuisd. Mijn startsalaris lag toen op 1900, en ik moest ook particulier huren (ik had iets meer dan een maand, en in m'n contract stond een clausule dat ik in of rond Utrecht moest wonen op het moment dat ik begon). Ik heb toendertijd iets gevonden via marktplaats.nl.

Zij hadden een inkomenseis waar ik uiteraard totaal niet aan voldeed. Uiteindelijk heb ik toendertijd een studio in Utrecht gehuurd voor 800 per maand, maar mijn ouders hebben toen meegetekend met het contract en stelden zich garant voor de huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Garantstelling van je ouders is inderdaad vaak een pré. Hoewel, zoals gezegd, veel verhuurders in de vrije sector niet zo moeilijk doen. Zeker zolang je wel een vast dienstverband kunt aantonen.

Grotere kantoren zoals Meeùs hebben vaker inkomenseisen, maar in de vrije sector wordt heel veel verhuurd via lokale makelaarskantoren en die bekijken het per geval.

Alvast een paar websites om je eens te oriënteren: www.woonkrant.nl, www.funda.nl (huurafdeling), www.vbo.nl (huurafdeling) en natuurlijk ook gewoon Marktplaats en Speurders. Rotsvast(.nl) is ook een grote jongen in Nederland, maar die zouden ook wel eens wat strakkere inkomensrichtlijnen kunnen hebben.

Ik ben momenteel met mijn vriendin op zoek naar een vrije sector appartement in Hilversum. Inmiddels kijken wij geregeld een lijst van ongeveer 10-15 websites af voor het aanbod (waarvan een paar lokaal).

Edit: en DirectWonen zou ik proberen te omzeilen, dat zijn inderdaad afzetters. Mocht je na heel lang niks gevonden hebben kun je het daar wel proberen. Ze hebben vrij veel aanbod, maar de voorwaarden zijn schandalig.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 35417 op 12-06-2007 21:32 ]

Pagina: 1