Game Systeem - Budget €1800 - €1900

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gydeon
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:00
Hallo mede-Tweakers,

Ik heb de laatste tijd veel rondgezocht naar goede onderdelen voor een nieuw systeem dat ik van plan ben in de vakantie te gaan bouwen. Aangezien het toch om een behoorlijk bedrag gaat wil ik zo goed mogelijk voorbereid zijn op wat er te krijgen is en wat er veranderd kan worden aan mijn line-up.

Doel van het systeem
Zoals je in de topictitel kan lezen is het systeem hoofdzakelijk bedoeld voor Gaming. Natuurlijk moet ik er ook voor school enzo op kunnen werken, maar dat hij de nieuwe spellen goed kan draaien is een must. Bij de line-up zal dit wel duidelijk worden.

Mijn vragen
Ik heb dus een line-up gemaakt van wat ik van plan was om te kopen. Nou heb ik een beetje spelingsruimte om eventueel een beetje met de bedragen te kunnen spelen. Mocht er dus iets zijn dat íetsje duurder is, maar wel opmerkelijk sneller ben ik hier graag van op de hoogte. Ik ben namelijk niet van plan mijn systeem de eerstkomende 3 jaar nog verplicht te moeten uitbreiden.

Line-up
Hier is hij dan, de line-up. Ik ben van plan om alles bij dezelfde webshop ( Salland ) te halen. Mocht het zo zijn dat er ergens een bekende webshop is die het goedkoper verkoopt, en je weet het zo, zet het hier a.u.b. neer, zodat ik ook daar weer rekening mee kan houden.

---Moederbord--- Asus Striker Extreme t.w.v. € 274,00
Mijn keuze voor het mobo is gevallen op de Striker Extreme. Ik ben van plan er een Nvidia gpu in te gooien, dus lijkt de chipset mij van het mobo daar zeker geschikt voor. Ook omdat deze zéér uitgebreide overclockmogelijkheden heeft, wat ik goed kan gebruiken als mijn systeem eventueel te traag begint te worden ( wat ik de eerstkomende 2 jaar niet verwacht ). Ook de vele ingebouwde modules ( geluid, netwerk, noem de zooi maar op :P ) zijn erg handig, dus het moederbord hield ik graag bij deze

---CPU--- Intel Core 2 Duo E6700 t.w.v. € 291,00
CPU lijkt me ook een redelijk duidelijke keuze. De Core 2 Duo serie is over het algemeen bekend om zijn zuinige, maar toch krachtige prestaties. Nou is de prijs van de E6700 flink gedaald tot het oude niveau van de E6600, dus kon ik voor hetzelfde geld een E6700 nemen.
Nou vroeg ik me wel 1 ding af. Is het zo dat de prestatieverschillen de €100 echt waard zijn? De E6600 is namelijk ontzettend goed over te clocken, dus misschien is het een beetje overbuy als ik een E6700 neem, die misschien veel minder hard over te clocken is dan een E6600.

---Geheugen--- Corsair TWIN2X2048-8500C5D Dominator 2048 MB, PC8500, 1066 MHz t.w.v. €181,00
Een vriend van mij heeft dit geheugen zelf ook, in combinatie met een Striker ( dus niet Extreme ). Hij was erg te spreken over zijn geheugen, en het lijkt mij ook een van de betere geheugenmodules die er nu te koop zijn voor die prijs. Ik ben alleen niet héél erg op de hoogte van het geheugen, dus qua timings enzo heb ik van anderen vernomen dat het wel goed zat. Ook de 1066 mhz die dit geheugen heeft was meer dan snel genoeg voor een systeem uit deze tijd volgens hen
Hier is dus meer de vraag of jullie het ook eens zijn met de keuze van dit geheugen. Misschien dat er een betere combinatie te maken valt uit het mobo en het geheugen.

---GPU--- Point of View VGA GeForce 8800GTX 768 MB t.w.v. €534,00
Dit was ook weer een half lastige keuze. Ik was namelijk aan het twijfelen tussen de merken van deze kaarten. Ik heb veel gelezen dat het verschil tussen de kaarten eigenlijk helemaal niet groot is, maar ik ben toch benieuwd welke er het beste is. Dat het een 8800GTX wordt is vrijwel zeker, maar ofdat het een PoV of misschien een Asus wordt is nog onduidelijk.
Aan jullie dus de vraag: Scheelt het veel in prestatie tussen de verschillende merken of ligt het alleen maar aan de accessoires?

---HD--- WD HDD Raptor 74 GB, 10.000 Rpm, 16 MB, S-ATA/150 t.w.v. €143,00
Ik heb van verschillende kanten weer gehoord en van verschillende reviews gelezen dat een 10000 rpm schijf echt veel verschil maakt in de snelheid van je systeem. Vooral ook door de snelheid van de andere onderdelen ( CPU en geheugen ) lijkt het mij niet geheel onverstandig een snelle harde schijf erbij te nemen. De opslagruimte zal later nog worden uitgebreid met een 500 GB schijf of iets die richting in.

---Voeding--- Thermaltake Toughpower Cable Management 750 Watt ActivePFC t.w.v. €124,00
Een zwaar systeem heeft een zware voeding nodig, en hierbij is vooral gelet op het merk en het wattage. Thermaltake staat toch wel bekend als een goed merk, en een 750 Watt voeding voor zo'n prijs lijkt mij dan ook geen slechte keuze. Ook omdat mijn kast een Thermaltake zal zijn denk ik dat het mooi bij elkaar gaat passen in de kast.

---Behuizing--- Thermaltake Aguila Zwart - Window - ATX, Micro ATX - 2 x 120 mm t.w.v. €107,00
Een kast met in mijn ogen een mooi design, goede modmogelijkheden ( wat ik ook van plan ben te gaan doen ) en een ontzettend goed koelingssysteem. Vooral door de 2x120 mm fans en de 1x80 aan de zijkant lijkt het mij een zeer geschikte kast voor mijn onderdelen, want die willen nog wel eens warm worden :P. Ook de prijs was in mijn ogen zeer geschikt voor deze kast.

---Optische Drive--- Samsung DVD-RW SH-S182D Bulk, Zwart t.w.v. € 25,73
Sja, weinig over te zeggen. Heb toch een DVD-RW nodig, en later komt er nog een gewone DVD-rom in. Deze heeft hoge snelheden en lijkt me wel even mee te kunnen als het gaat om branduren :P

---CPU Koeler--- Zalman FS-C77 Fatal1ty Koper t.w.v. €49,00
Aangezien ik toch van plan ben om mijn CPU te gaan overclocken lijkt een goede CPU-koeler mij geen domme zet. Deze koeler blijkt ook nog eens een groot deel van de rest van de kast mee te koelen, dus in dat opzich scheelt het ook weer in de temperaturen van de andere onderdelen. Voor de rest lijkt mij hier weinig op aan te merken, behalve dat er rode leds in zitten en die heel mooi gaan passen bij mijn zwarte kast die ik wil gaan modden naar een zwart-rood thema :).

Totale kosten € 1728,73

Alle andere onderdelen ( invoerapparaten e.d. ) heb ik hier thuis nog liggen, dus hoeven niet gekocht te worden. Dit is de basis die ik wil kopen en die ik later misschien nog ga uitbreiden met leuke extra's, maar eerst zorgen dat de basis zo snel en efficiënt mogelijk is. Als je vind dat ik een bepaald onderdeel zou moeten vervangen voor een ander onderdeel ( eventueel met bijbetaling ), post het dan alsjeblieft en zet erbij waarom je dat vind. Ik vind het namelijk een behoorlijke smak geld die ik zomaar uit ga geven, dus ik ben er het liefste zo snel mogelijk van op de hoogte als er een onderdeel is dat niet goed past in dit systeem.

En zeg alsjeblieft niet dat ik niet goed rond heb gekeken, want ik heb echt veel sites geraadpleegd om te kijken of alles op elkaar zou passen en bij ons op school zeggen zelfs alle techneuten dat deze line-up goed zou moeten werken en dat alles zou moeten passen in de kast.

Ik hoop dat ik reacties krijg over eventuele verbeteringen en wat je van het systeem vind, en hopelijk dat ik binnenkort de definitieve line-up kan bestellen :).

Met vriendelijke groet,

Maarten.

• Limit-NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-01 17:26
De keuze van jouw mobo is gebaseerd op het feit dat ie van Nvidia is, maar dit hoeft niet te betekenen dat die in single mode je videokaarten beter laten draaien. Het heeft alleen nut als je echt SLI wilt draaien.
Als moederbord zou ik toch echt een Gigabyte GA-P35-DQ6 aanraden, die heeft de nieuwe P35 chipset met ondersteuning voor de nieuwe 45nm processors van Intel en overclocken minimaal gelijkwaardig aan de Striker Extreme, waarschijnlijk zelfs beter.

Die 100 euro kan je beter in je zak houden. Dat bedrag is het verschil met zijn kleine broertje de E6600 niet waard.

Als processorkoeler zou ik voor de Scythe Infinity gaan. Meer heb ik niet te zeggen, veel aanbevolen en terecht.

Meestal heb je niet zoveel snelheid nodig op je geheugen, vooral niet met de 680i chipset (indien je die toch kiest) want die heeft onafhankelijk geheugen. PC2-6400 heeft een snelheid van 800MHz, wat gelijk staat aan 400MHz FSB. Met een E6600 is dat gelijk aan 400x9 = 3600MHz (2,6GHz), met een E6700 is dit zelfs 4GHz (als je 1:1 loopt uiteraard ;)). Wellicht is goedkoop PC2-6400 dan een betere keuze, maar wel van een goed merk zoals Kingston.

Als GPU is de 8800GTX nog steeds de beste, na zijn overgeclockte broertje de 8800 Ultra (die belachelijk duur is voor wat je krijgt). De EVGA 8800GTX is de beste keuze omdat EVGA een goede service heeft (volgens ervaringen) en een Step-Up Program (waarmee je na 90 dagen na aankoop door bij te betalen simpel up te graden). Prestaties zijn vrijwel hetzelfde op de standaard versies, maar de overgeclockte versies zijn iets sneller. Maar daar betaal je dan wel voor.

De harde schijf die je nu kiest is inderdaad snel, maar wel duur (voor de ruimte) en een herriemaker. Ik zou eerder gaan voor een Raid 0 setup van 2 x Seagate Barracuda 7200.10 (320GB bijvoorbeeld), omdat die vrijwel even snel zijn maar wel veel meer ruimte hebben. En stiller natuurlijk.

De voeding is iets overkill. Kijk vooral naar modulaire en voedingen met een 8-pin PCI-E connector, want die worden steeds belangrijker. Je hebt dan modellen met 2x 8-pin, 1x 8-pin en geen 8-pin. Als jij geen heil ziet in 8-pin PCI-E, neem dan meteen een Corsair HX520 (geproduceerd door Seasonic).
Als je 1x 8-pin wilt, neem dan een Enermax Infiniti en 2x 8-pin een Enermax Galaxy. Hier is denk ik 500W voldoende, maar voor wat rek zou ik een Enermax Infiniti 650W aanraden.

De kast is erg persoonlijk, dus niks op aan te merken.

Als DVD-RW zou ik een Samsung SH-S183A of S183L aanraden. Die is SATA en dit ontlast jouw CPU. Dit kan nuttig zijn voor als je wilt OC'en, maar ook bij multi-tasking.

Ik heb gesproken... ;)

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik ben het ook met jouw eens, allemaal dure dingen waar je nauwelijks verschil in merkt. Volgens mij klokken P35 moederborder ook erg lekker over, en die zijn al verkrijgbaar voor 120 euro, bijv de Gigabyte P35 DS3P, alleen heeft deze niet zulke overdreven heatpipes, dus dat kan misschien lijden tot lagere overclocks maar heeft wel goede condesatoren.

Als alternatief voor processor koeler kan je ook eens kijken naar de Sunbeam Tuniq Towe 120, ook een erg goede koeler.

En ik zou gewoon voor de goedkoopste 8800GTX gaan, de koelers zijn allemaal het zelfde, tenzij je een of andere game, een rugzak of wat dan ook erbij wilt hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 12-06-2007 18:38 ]

Verwijderd

er komt nog weer een prijsverlaging van intel aan en dan wordt de Q6600 echt heel goedkoop. misschien dat je daar beter op kunt wachten.
voor de rest mooi systeempje

• Gydeon
Kijk, dat zijn nog eens hele andere reacties als wat ik van mijn vrienden enzo hoorde. Ben blij dat ik de line-up hier gepost heb :).

Ik had alleen wel weer wat vraagjes. Het moederbord dat je me aanraadt heeft ook on-board geluid, High Definition Audio van Azalia. Vergeleken met het on-board geluid van de Striker extreme, is dit dan beter of is dit verschil nauwelijks merkbaar? Ik luister namelijk ook wel eens muziek op mijn PC, en ook met gamen is het belangrijk dat je zuiver en helder geluid hebt. Ik neem aan dat dit wel zo is, maar je weet natuurlijk maar nooit.

Ook met de keuze van een E6600. Het overclocken zou best makkelijk zijn, dus ik neem aan dat in combinatie met die Scythe Infinity het nemen van een E6700 overbodige luxe kan zijn ( dit verwachtte ik zelf ook al namelijk, maar wou toch graag zekerheid )

Je keuze van het geheugen moet ik nog goed naar kijken ( heb het nu te druk met studie ), maar je wilt dus zeggen dat de multiplier van je CPU betrekking heeft op je geheugen? Ik weet namelijk niet hoe het met de FSB's zit van geheugen en wat er hiermee moet gebeuren. Wel heb ik vernomen dat het CAS getal beter is als het lager is. Ik zag namelijk #35755 Kingston HyperX 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 3, Non-ECC, Kit Of 2. Ik zie er bij sommige Dual Channel bij staan, maar bij anderen ook niet. Ik wil wel dual-channel i.v.m. prestatieverbetering, dus is dit nu een geschikte keuze of niet? Daar zoek ik later op een site nog specifiekere informatie over.

Het overclocken van de GPU lijkt mij in het begin ook nog niet nodig, en tegen de tijd dat dat wel nodig is kan ik er waarschijnlijk nog een 2e 8800GTX naast gooien. Ik denk dus niet dat het nemen van een EVGA i.v.m. het Step-Up program voor mij een goede / noodzakelijke keuze is. Ik dank je voor je tip, maar het overclocken van de videokaart lijkt mij pas nodig over een jaar of 2 ( tenzij ik er grof naast zit ). Voor de rest zou enig andere 8800GTX dus ook goed zijn als het je niet gaat om het Step-Up programma ( heb vernomen dat de service van Asus namelijk ook goed is ).

Nu heb je het inderdaad over een RAID 0 opstelling van 2 Seagates. Als je mij kan verzekeren dat het draaien van 2 harde schrijven zoals jij al beschreef in RAID 0 even snel draait als een 10000 rpm schijf, lijkt het mij inderdaad ook overkill om zo'n beest in huis te halen ( want dat hij herrie maakt had ik al veel gelezen, maar was iets waar ik niet zo snel naar om keek als hij sneller was dan een normale harde schijf ).

Over de voeding heb ik ook nog een vraagje. Je hebt het hier veel over de 8-pins connectoren. Ik heb hier nog niks over gehoord / gelezen ( :D ), dus ik vroeg me af of deze met het oog op het huidige systeem en de toekomst verstandig zijn om te nemen. Als het namelijk niet noodzakelijk is om een 8 pins connector op je voeding te hebben, lijkt het me niet nodig om deze erop te hebben. Maar omdat je zegt dat het tegenwoordig heel belangrijk is lijkt me dat ook geen onverstandige keuze. Met het oog op overclocken lijkt mij ook niet dat 650 Watt te weinig is.

Het nemen van een DVD-RW in SATA heb ik eigenlijk ook nog niet aan gedacht... Ook zeker iets waar ik verder naar ga kijken.

Ik heb het nu eigenlijk te druk met school enzo, dus ik heb nu weinig tijd om het helemaal goed te bekijken. Over een paar dagen neem ik eens goed de tijd en vraag ik weer rond over de nieuwe onderdeelkeuze

Maar alvast heel erg bedankt voor je tips, zal zeker kijken hoe ik het systeem het beste op elkaar kan afstellen door dit soort besparingen :P

• Gydeon
SOEPSTENGEL13 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 18:35:
En ik zou gewoon voor de goedkoopste 8800GTX gaan, de koelers zijn allemaal het zelfde, tenzij je een of andere game, een rugzak of wat dan ook erbij wilt hebben.
Dus zoals ik al verwachtte gaat het eigenlijk alleen maar om wat je erbij krijgt, niet om de prestaties. In dat geval kijk ik rond naar welke het aantrekkelijkste side-pakketje heeft.

• SOEPSTENGEL13
Nou er zijn wel verschillende versies met verschillende clocks, maar of je daar iets van gaat merken vraag ik me af. En daar betaal je wel extra voor hoewel je die overklok zelf ook kan doen.

Ook zou ik het even houden bij Onboard audio, misschien vind je het wel erg goed. Want toen ik m'n onboard audio hoorde vond ik dat ook fantastisch. Ben je niet overtuigd, overweeg dan een X-fi.

Over het geheugen, je hebt verschillden soort idd, je hebt speciaal overklok geheugen en standaard geheugen. Dat overklok geheugen is bedoeld als je over de standaard klok van 800 MHz wilt gaan en heeft extra lage latencies, maar dit heeft tegenwoordig niet meer zoveel nut door de hoge snelheden die worden gehaald door het geheugen en de Intel Core 2 Duo is er ook minder voor gevoelig dan een AMD. Ik zou gewoon kijken naar een default merk, dus niet de duurste van Corsair ofzo die bedoeld zijn om naar 1000 MHz ofzo te klokken maar gewoon Kingston of TwinMOS, dit zijn meestal wel goedkope merken, maar niet vam slechte kwaliteit.

Over de snelheden en overklokken: Een E6600 loopt standaard op een FSB van 266MHz (1066 Quad-pumped) en heeft een multiplier van 9. Als je dit met elkaar vermedigvuldigt krijg je 2400MHz, dit is je kloksnelheid. Verhoog je je FSB, dan verhoog je ook je kloksnelheid. Bij PC6400 kan je maximaal een FSB aan van 400MHz zonder je geheugen over te klokken.

Later een 8800 GTX erbij zetten? Nee, dan zijn er al betere videokaart uit en daarnaast bied de P35 chip geen SLI ondersteuning.

2 Seagates in RAID 0 zijn idd sneller zelfs als 1 enkele raptor. Alleen heeft de raptor wel een snellere toegangstijd.

8 pins zijn voor de nieuwe videokaart, zoals de HD 2900XT van ATI, dit omdat er anders teweinig stroom komt bij de videokaart. Een voeding van 650 W met een hoge efficïentie kan je zelfs zien als overkill. Ik denk dat het kansloos is om te gaan voor nog hogere wattages. Tenzij je van plan bent 20 hardeschijven aan te sluiten en videokaart in SLI te zetten.

[ Voor 93% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 12-06-2007 19:31 ]

• Gydeon
Ooh, dus het overclocken van je CPU heeft in het begin nog niets te maken met het geheugen, maar als je je CPU tot een bepaald niveau wil overclocken móet je geheugen meeclocken? ( dit is wat ik er nu van begrijp en maak. )

Maar ik heb met het kiezen van het geheugen ( en eigenlijk alle onderdelen ) rekening gehouden met upgrademogelijkheden. Als ik later bijvoorbeeld toch besluit mijn systeem up te graden, dat het dan alleen de CPU zou hoeven zijn ( omdat dit van het systeem blijkbaar het traagste deel is van de setup, volgens een vriend van mij die slechts iets rond een 5.5 kreeg in Vista voor zijn CPU ). Als ik dus sneller geheugen neem nu ( bijvoorbeeld die dominator die ik op het oog had ), dan zou het later alleen maar nodig zijn om mijn CPU te upgraden ( bijvoorbeeld naar een Q6600 ). Dan is het geheugen weliswaar al wat overkill in het begin, maar later kan het veel profijt opleveren lijkt mij...

Correct me if I'm wrong, maar het nemen van dat Dominator geheugen leek mij namelijk al niet echt een slechte keuze met toezicht op het eventueel vervangen van de E6600 door een Q6600 of beter als ik later begin te merken dat mijn systeem te traag wordt. Is het nemen van dat snellere geheugen dan niet verstandig om dat nú al te doen nu ik toch van plan ben er een redelijk bedrag aan te spenderen?

En inderdaad, om later nog een 8800GTX erbij te zetten lijkt inderdaad best nutteloos met de huidige ontwikkelingen op het gebied van GPU's. Het is wel zo dat die Gigabyte P35-DQ6 wel ondersteuning heeft voor ATi Crossfire, maar niet voor Nvidia SLi ( wat ik zag staan op een site ). Is het dan wel verstandig deze erbij te nemen als hij eigenlijk meer "voor ATi is"?

[ Voor 12% gewijzigd door Gydeon op 12-06-2007 19:35 ]

Verwijderd

Zou je niet even een paar weken wachten op de E6x50 CPU's van Intel?
Zo kun je bijvoorbeeld al een E6850 halen voor €20,00 minder dan een E6700, of een E6750 voor €20,00 minder dan een E6600

• Gydeon
In zo'n geval kan je blijven wachten, want dan komt er een nieuwe CPU uit, dan een nieuwe GPU, dan weer iets beter geheugen, noem de hele lijst maar op. Ik denk dat je toch een keer moet zeggen "Ok, nu koop ik het, en dit komt erin", anders kan je blijven wachten

Maar ik ga het ook zeker in de gaten houden, bedankt voor de tip :D

En ik zag trouwens ook een Coolermaster iGreen Power voeding staan. Een vriend van mij heeft deze ook en is hier ook zeer over te spreken. Ik weet alleen zo niet of die ook 8-pins PCI connectoren heeft. Dacht het niet namelijk, maar anders kan dit ook nog een mogelijkheid zijn voor de voeding

[ Voor 30% gewijzigd door Gydeon op 12-06-2007 20:07 ]

• SOEPSTENGEL13
Met PC4300 geheugen dat standaard loopt op 533 MHz (553 / 2 = 266) kan je niet overklokken zonder je geheugen over te klokken. Met PC5300 wat loopt op 667 MHz (667 / 2 = 333) kan je overklokken t/m 3GHz (333 * 9).

Verder zou ik niet kijken naar die Vista scores, ik heb het zelf ook gezien, en het is totale onzin. Ik had een 4.7 voor m'n geheugen, sinds ik de latencies van 5 naar 4 heb gezet staat er 5.9 hoewel er echt geen verschil in te merken valt. Sneller geheugen levert vrijwel geen prestatie verbetering op. Dus geen dure dominators kopen als je toch niet in de buurt komt van die snelheden met overklokken. En de E6600 is echt geen bottleneck, ik denk dat je geheugen zal zijn, 4GB zal toch snel de standaard zijn (Ik zit ook met een tekort aan RAM in Battlefield 2 op Vista, maarja geen geld :(). Ook geeft Vista een 5.7 voor een Seagate Barracuda 7200.10 320GB dat niet eens in RAID draait, maar ik kan je zo wel vertellen dat een hardeschijf toch wel een traag deel van je PC is.

Als je nu een P35 moederbord neemt kan je in de toekomst een keer een Penryn Quadcore kopen, die zijn beter dan de P965 quad-core's.

Waarom zou het niet verstandig zijn om een P35 moederbord te nemen? Ja voor crossfire zou ik het niet doen, maar puur om z'n overklok prestaties. In mijn ogen zal een DS3 ook voldoende zijn want die heeft ook een ICH8R southbridge voor RAID en kan ook overklokken, alleen worden de chips wat warmer.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 20:02:
Zou je niet even een paar weken wachten op de E6x50 CPU's van Intel?
Zo kun je bijvoorbeeld al een E6850 halen voor €20,00 minder dan een E6700, of een E6750 voor €20,00 minder dan een E6600
Het is toch voor de handliggend dat de E6600 ook wel in prijs zal dalen, Intel zal toch echt niet zo dom zijn toch? 22 juni is de prijsdaling waarover veel gesproken wordt, dat is echt geen datum waarop alleen nieuwe C2D uitkomen maar ook PRIJSDALING. Je ziet op Azerty de lage prijzen van de processors die nog niet verkrijgbaar zijn, op 22 Juni zullen de vorige C2D vast ook in prijsdalen, alleen nu nog niet, want het is nog geen 22 juni ;) En voor die nieuwe C2D's heb je alleen maar sneller geheugen nodig om even ver over te klokken.

[ Voor 24% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 12-06-2007 20:16 ]

Verwijderd

Even een paar weken langer wachten met kopen heeft bij mij ook tot resultaat gehad dat ik een 8800GTS kon kopen, en ik heb er tot nu toe nog geen spijt van gehad :P

Over die acht-pins connector moet je je niet te druk maken, Bij de meeste kaarten die er een nodig zijn, zal wel een verloopstekkertje bijgeleverd zijn, en anders zijn ze ook wel los te koop.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2007 20:18 ]

• Gydeon
Ja, ik ben zowieso ook niet van plan om Vista te gaan draaien in het begin, dus ik vond die scores al niet belangrijk. Het ging meer even over het beeld dat Vista gaf van de CPU en het geheugen e.d.

Maar als het prestatieverschil tussen die 2 soorten geheugens niet op te merken is ( of heel lastig ), dan is het nemen van dominator-geheugen idd overkill.

En de verloopstekkertjes zullen toch wel wat verlies geven lijkt mij, of niet?

[ Voor 10% gewijzigd door Gydeon op 12-06-2007 20:15 ]

• SOEPSTENGEL13
@Spitfire02: Ik denk dat half tweakers daar niet aan denkt, maarja anders verkoopt die E6600 nooit meer voor z'n leven ;)

@Gydeon: Die verloops stekkers geven dezelfde hoeveelheid stroom, geen verlies, alleen is het onhandig, want je moet ze aan sluiten om die 4 pins stekkers (hoe zo ook heten). Het kan een rommeltje worden (bij de 6 pins zitten 2 stekkers aan volgens mij) en het is niet zeker dat ze ook daadwerkelijk worden meegeleverd, zoals bij mijn videokaart gebeurde.

Verwijderd

SOEPSTENGEL13 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 20:09:
[...]

Het is toch voor de handliggend dat de E6600 ook wel in prijs zal dalen, Intel zal toch echt niet zo dom zijn toch? 22 juni is de prijsdaling waarover veel gesproken wordt, dat is echt geen datum waarop alleen nieuwe C2D uitkomen maar ook PRIJSDALING. Je ziet op Azerty de lage prijzen van de processors die nog niet verkrijgbaar zijn, op 22 Juni zullen de vorige C2D vast ook in prijsdalen, alleen nu nog niet, want het is nog geen 22 juni ;) En voor die nieuwe C2D's heb je alleen maar sneller geheugen nodig om even ver over te klokken.
In dat geval kan de TS in ieder geval even wachten tot 22 juni, en goedkoop een E6600 meepikken, of een snelle E6750 natuurlijk.

Over die verloopstekkertjes, dat verlies zal zo klein zijn dat je daar niks van gaat merken.
@Gydeon: Die verloops stekkers geven dezelfde hoeveelheid stroom, geen verlies, alleen is het onhandig, want je moet ze aan sluiten om die 4 pins stekkers (hoe zo ook heten). Het kan een rommeltje worden (bij de 6 pins zitten 2 stekkers aan volgens mij) en het is niet zeker dat ze ook daadwerkelijk worden meegeleverd, zoals bij mijn videokaart gebeurde.
Die 4 pins stekkers heten Molex stekkers, dat hoor jij als Tweaker toch te weten ;)
Edit: ik heb net even gekeken, en bij mijn videokaart word wel standaart zo'n verloopstekkertje meegeleverd. Dat zal dan wel per fabrikant verschillen(mijn kaart is van Asus.)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2007 20:27 ]

• SOEPSTENGEL13
Ja absoluut, tenzij hij niet 1½ week wilt wachten.

Nu je het zegt, ik weet het weer, molex ;) Ik zal het niet meer vergeten :D _/-\o_

[ Voor 53% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 12-06-2007 20:26 ]

• Limit-NL
Je hoeft niet perse je geheugen gelijk te laten lopen met je CPU, dit wordt geregeld door dividers. De beste optie is om voor een 1:1 divider te gaan omdat die de beste prestaties heeft. Op een 1:1 divider kan je met PC2-6400 (800MHz) geheugen jouw CPU (in het voorbeeld E6600 met 9x multi) overclocken tot 9 x 400 = 3,6GHz. Dit lijkt mij meer dan voldoende als overclock, maar met PC2-8500 geheugen kan je dus tot 9 x 533 = 4797MHz (ongeveer 4,8GHz). En dan is het nog maar de vraag of je CPU potentieel goed genoeg is en of de koeling voldoende is.
De enige rechtvaardiging van PC2-8500 geheugen is als je later voor een 1333MHz CPU gaat gebruiken (draait standaard op 1333 / 4 = 333MHz i.p.v. 266MHz FSB) en dat je die nog wilt overclocken.
Geheugen kan je ook overclocken, indien nodig. Maar dan zou ik gaan kijken naar welke chips ze hebben, bij DDR2 zoek je dan naar Micron D9 (het liefst D9GMH of D9GKX) chips. Die kan je onder andere vinden in sommige GSkill HZ kits of OCZ SLI-Edition kits. Die zijn meestal dan ook duurder dan kits die minder potentie hebben, maar wel PC2-6400 stock draaien.
Bij geheugen is snelheid niet eens zo belangrijk, tenzij je je CPU wil overclocken boven snelheden die je geheugen stock loopt. Het gaat vooral om capaciteit, want het is effectiever om 2GB PC2-4200 te hebben dan 1GB PC2-8500. Het effect van hogere snelheden is nauwelijks te merken, maar de capaciteit wel!
Trouwens, een Q6600 loopt ook op 266MHz FSB stock. De Q6600 is niks anders dan 2 E6600's aan elkaar geplakt in 1 CPU. En die loopt ook 266 (FSB) x 9 = 2,4GHz.

Geen enkele chipset maakt onderscheid tussen een nVidia of ATI kaart als je er maar 1 gebruikt. Als je 2 nVidia-kaarten in SLI wilt draaien kan dit echter niet op de P35-chipset en Crossfire alleen met 16x-4x (niet full-speed, dus niet aangeraden).

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:16

Neo

Misschien een beetje offtopic maar de prijsverlaging is pas op 22 juli nieuws: 'Intel verlaagt prijzen al in juli'

• Gydeon
Ja, wat ik dus al dacht, is dat het geheugen meer een aankoop nu wordt met de vergelijking "Wat wil ik later met mijn CPU?"

Aangezien ik toch van plan ben die Gigabyte P35-DQ6 erin te bouwen, die dus 45nm ondersteuning heeft, lijkt het mij niet geheel geldverspilling als ik toch het snellere geheugen erin zet. Als ik dan later mijn CPU ga vervangen, vervang ik in principe ook gedeeltelijk mijn geheugen ( door de nieuwe snelheid ), en dat scheelt alweer de aanschaf van nieuwe geheugenbalkjes.

Maar dan zit ik weer met de vraag, is het slim om nu een stel snelle DDR2 balkjes te kopen en die te laten zitten bij een nieuwe CPU - OF - nu goedkoper geheugen aanschaffen en later eventueel bijleggen om dan sneller DDR3 geheugen aan te schaffen. Als het zo is dat zelfs de 45nm nog overgeclocked kan worden met snel DDR2 geheugen, dan is DDR3 weer overkill, want dan kan ik m'n eventueel nieuwe quadcore ook overclocken op het oude geheugen ( dat dan misschien ook overgeclocked moet worden ).

Het lijkt mij in ieder geval verstandig in beide gevallen. Eentje omdat je de snelheid nu toch nog niet gebruikt en het wel geld bespaart, en de ander meer in toekomstzicht ( wat ik eigenlijk wel belangrijk vind, want ik wil niet dat ik mijn systeem uitgebreid hoef te upgraden tijdens mijn studententijd :P )

• Limit-NL
De Gigabyte GA-P35-DQ6 ondersteund alleen DDR2 geheugen.
Als je het beste van allebei wilt, zul je voor de relatief goedkopere GA-P35C-DS3R moeten gaan (support voor DDR2 en DDR3, maar minder koeling en features), maar je kan ook meteen DDR3 gaan met de GA-P35T-DQ6.
Anders zul je moeten wachten of er nog een GA-P35C-DQ6 uitkomt, maar ik denk het niet.
Je kan ook nu een GA-P35-DQ6 kopen en later upgraden naar een bord met DDR3-support.

Zelf zit ik te kijken naar de nieuwe MSI X38 Diamond met de nieuwe Intel X38 chipset, wellicht ook wel interessant voor jou omdat deze nieuwe high-end chipset binnen niet al te lange tijd uitkomt. Men verwacht rond eind juli of begin augustus. De MSI X38 was op Cebit als uniek omdat hij als enige X38-mobo support had voor DDR2 en DDR3.

Het bord van MSI, de X38 Diamond, is van de vier X38 borden de meest opvallend. Ingewikkelde heatpipekoelingen laat MSI voor wat het is, maar in ruil daarvoor krijgen we wel vier PCI-Express x16 sloten (wanneer allen in gebruik met 8 lanes per stuk) en zes geheugensloten; twee keer voor DDR2 en vier keer voor DDR3.
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/computex07-IMG_0398.jpg

Bron: Hardware.info

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

Guumuus

OJAJOH?!

simpel zat: neem een gigabyte P35DQ6, en niet de DDR3 versie: DDR3 is onbetaalbaar en de performance gain ten opzichte van DDR2 is erg gering als je het mij vraagt

pak in plaats van de E6700 de E6750, is dik 100 eu goedkoper (je zal alleen nog wel een paar weken moeten wachten), van het geld dat je overhoud van het mobo en de processor (je wilde voor deze twee componenten eerst 200 meer betalen, kun je een mooie geluidskaart of iets dergelijks erbij kopen),

en wat betreft het geheugen, ga voor PC6400 van bijvoorbeeld G.skill/Geil/Kingston of iets dergelijks, voor 2GB betaal je ongeveer 100 eu, dus kun je voor 200 eu 4GB halen, 20 euro meer dan het geheugen wat je eerst wilde hebben maar dubbel zoveel capaciteit, hou er dan wel rekening mee dat je een 64bit OS moet hebben

[ Voor 4% gewijzigd door Guumuus op 13-06-2007 14:14 ]

The number one enemy of progress is question

• Gydeon
Geluidskaart was ik van plan om eerst te kijken naar de kwaliteit van de on-board audio. Ik draai nu namelijk met mijn 5.1 set op een SoundMAX Digital Audio 5.1 kaart, en naar mijn mening klinkt dit al erg goed ( nu ben ik natuurlijk wel benieuwd of het "beter" kan uit mijn €55 kostende setje van Medion ).

Maar jou tip van het geheugen spreekt me ook wel aan. Meteen een reden om Vista 64bit erbij te nemen, en wel 4 gb geheugen, wat mij ook beter lijkt dan 2 gb dominator geheugen.

Maar met het geheugen, welk merk ik nou eigenlijk "het beste" in combinatie met zo'n systeem? Ik neem aan dat er toch wel prestatieverschil zit tussen bekende merken als GEIL, Kingston en Corsair?
Als ik bijvoorbeeld naar Kingston kijk, zie ik 2 gb Value ram staan voor ongeveer €100, en 2 gb HyperX geheugen voor €118. Allebei PC6400 800MHz, De timings zijn bij beiden 5-5-5-15, maar waarom is die HyperX dan beter? Waarschijnlijk dat er een extra functie in zit ofzo, maar dan weet ik dus wel of ik naar óf Value Ram moet kijken óf HyperX bijvoorbeeld. Heb namelijk het idee dat je bij dat HyperX meer betaald voor de prijs dan de prestaties.

[ Voor 4% gewijzigd door Gydeon op 13-06-2007 14:39 ]

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11-2025

psychoclown

Back in black

Gydeon schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 14:31:
Geluidskaart was ik van plan om eerst te kijken naar de kwaliteit van de on-board audio. Ik draai nu namelijk met mijn 5.1 set op een SoundMAX Digital Audio 5.1 kaart, en naar mijn mening klinkt dit al erg goed ( nu ben ik natuurlijk wel benieuwd of het "beter" kan uit mijn €55 kostende setje van Medion ).

Maar jou tip van het geheugen spreekt me ook wel aan. Meteen een reden om Vista 64bit erbij te nemen, en wel 4 gb geheugen, wat mij ook beter lijkt dan 2 gb dominator geheugen.

Maar met het geheugen, welk merk ik nou eigenlijk "het beste" in combinatie met zo'n systeem? Ik neem aan dat er toch wel prestatieverschil zit tussen bekende merken als GEIL, Kingston en Corsair?
Als ik bijvoorbeeld naar Kingston kijk, zie ik 2 gb Value ram staan voor ongeveer €100, en 2 gb HyperX geheugen voor €118. Allebei PC6400 800MHz, De timings zijn bij beiden 5-5-5-15, maar waarom is die HyperX dan beter? Waarschijnlijk dat er een extra functie in zit ofzo, maar dan weet ik dus wel of ik naar óf Value Ram moet kijken óf HyperX bijvoorbeeld. Heb namelijk het idee dat je bij dat HyperX meer betaald voor de prijs dan de prestaties.
De HyperX is overclock geheugen en heeft heatspreaders om de modules heen. Voor die 2 dingen betaal je 18 euro meer maar of je dat zelf waard vind moet je zelf beslissen.

Zelf heb ik laatst een nieuwe systeem besteld met 4x 1GB Team Xtreem Dark (800Mhz 4-4-4-12) voor 190 euro en die 4GB is echt wel lekker. En ook zeker toekomstgericht, eerst wilde ik voor 2GB gaan maar ik had zo'n voorgevoel dat als ik 2GB had genomen ik precies hetzelfde had zoals met mijn 'oude' pc (sig). Toen nam ik 2x 512MB omdat dat mainstream was maar half jaartje verder begon 2GB op te komen (wat tegenwoordig mainstream is). Zeker met de geheugenprijzen van nu is het heel aantrekkelijk om voor 4GB te gaan.

Deze modules bijv (moet je even zoeken op de salland site met de productnummers):
G.Skill - 30378
GeIL - 27083
Mushkin - 26972

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

• Gydeon
Ik denk dat met het oog op de toekomst het toch verstandig is om die paar euro's extra uit te geven en dan toch voor de HyperX te gaan. Ik heb deze gevonden die mij wel goed leek

23381 Kingston HyperX Dual Channel - PC6400 - 800MHz, 4, Non-ECC, Kit of 2

Deze neem ik dan 2 x, dus uiteindelijk 4 balkjes van 1024.

Dat ik er dan iets meer voor neerleg moet dan maar, maar het lijkt mij ontzettend goed geheugen ( ook snel ), en de mogelijkheid tot overclocken lijkt mij toch wel handig om te hebben voor het geval er later een Quadcore in komt. Dan kan ik in ieder geval nog nét dat kleine extra beetje uit het geheugen halen, aangezien je levenslange garantie hebt en hij overgeclocked MAG worden tot een 4-4-4-12 timing ( hij is standaard namelijk 5-5-5-15 ).

Wat vinden jullie van deze keuze?

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Met zo'n budget neem je toch lekker 4Gb geheugen en een E6750. De QC processoren zijn voor de komende jaren toch nog nutteloos, dus hoef je nog niet aan te denken.
Het mobo van Gigabyte zal alles perfect ondersteunen en stabiel houden. Verder zal een 600W voeding gemakkelijk volstaan.
/edit: Let wel dat je XP 64 of Vista 64 bit neemt.

[ Voor 4% gewijzigd door Dekar op 13-06-2007 22:47 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite"

• Gydeon
Dekar1 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 22:46:
Met zo'n budget neem je toch lekker 4Gb geheugen en een E6750. De QC processoren zijn voor de komende jaren toch nog nutteloos, dus hoef je nog niet aan te denken.
Het mobo van Gigabyte zal alles perfect ondersteunen en stabiel houden. Verder zal een 600W voeding gemakkelijk volstaan.
/edit: Let wel dat je XP 64 of Vista 64 bit neemt.
Ik heb inderdaad Windows Vista 64 Bit erbij genomen. Was eerst van plan om misschien op XP te blijven draaien, maar met 4gb geheugen moet ik toch een nieuw OS aanschaffen. Dan maar meteen een goede :P

Maar het geheugen, De balkjes die je me aanraadt hebben timings van 5-5-5-15. Ik heb nog eens goed nagevraagd bij ons op school vandaag, en die jongens vertelde mij dat het nemen van geheugen met 4-4-4-12 timings wel een heel stuk beter is. Dat het volgende geheugen ( Nummer 23381 bij salland ) toch een stuk sneller loopt en ook in toekomstopzicht een verstandigere keuze is. Dat ik dan iets bijleg heb ik rekening mee gehouden, maar dan heb ik wel timings van 4-4-4-12, wat toch een stuk beter lijkt te zijn.

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Die timings zijn een stuk beter als je kijkt in OC prestaties en de timings zijn leuk voor superpi ofzo, maar het verschil zal je met games zeker niet merken.
edit: nutteloze quote weggehaalt

[ Voor 79% gewijzigd door Dekar op 14-06-2007 16:00 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite"

• Gydeon
Dekar1 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 15:59:
Die timings zijn een stuk beter als je kijkt in OC prestaties en de timings zijn leuk voor superpi ofzo, maar het verschil zal je met games zeker niet merken.
edit: nutteloze quote weggehaalt
Denk dat je het nu nog niet zozeer zal merken, maar als je er later een quadcore CPU in gooit ( wat ik waarschijnlijk van plan ben als de prijzen aantrekkelijk zijn ), dan lijken die snellere timings wel verstandig om te nemen. Dan geef ik nu maar 30 euro meer uit, dan weet ik wel dat ik later in ieder geval niet baal dat ik de snellere had moeten nemen. En het gaat mij ook niet alleen om de merkbaarheid in games ( al is dat wel ontzettend belangrijk ). Ik gebruik hem ook gewoon voor school en dat soort dingen en ben van plan om door die nieuwe videokaart te beginnen aan modelleren en ontwerpen. Denk dat dat snellere geheugen dan wel wát verschil maakt, anders was het er niet :P

• Gydeon
Het lijkt mij verstandig om deze zaak even te laten rusten. Ik heb het de laatste tijd nogal wat drukker gekregen met van alles en nog wat... PC komt dus effetjes niet meer voorop, en tegen 22 Juli is er misschien alweer een betere keuze, dus lijkt me slim als ik vanaf 15 Juli weer ga kijken wat er te doen is voor dat bedrag.

Bedankt allemaal voor de tips die ik heb gekregen, ben er een stuk wijzer op geworden ( vooral met geheugen ). Volgende keer zeker iets waar ik op zal letten tijdens het samenstellen van dat nieuwe systeem :*)
Pagina: 1