Toon posts:

5.1 in vista toch 2.1

Pagina: 1
Acties:
  • 1.191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo mensen,

ik heb volgende, in win xp het ik mooi 5.1 surround geluid, maar toen ik overstapte naar windows vista ultimate werkt het alleen maar op 2.1.... geluidtest van windows vista zelf gaf het echter op 5.1 aan, dat kun je duidelijk horen, ik dacht eerst dat de driver niet goed had geinstalleert dus naar de website van asus gegaan, nieuwste driver gedownload en geinstalleert maar het werkt nog steeds op 2.1.
het werkt op de mee geleverde geluidkaart van Asus P5N32-SLI PLUS
kan iemand mij hiermee misschien helpen??

mijn pc:
e6600
Twinmos 2GB DDR2 (2X1GB) PC5300 667MHz CL5 Dual Channel Kit
Asus EN8800GTS 320MB
Asus P5N32-SLI PLUS
Seagate 500GB SATA II 7200RPM 16MB Baracuda 7200.10 (ST3500630AS)
Zalman ZM600-HP 600W (ATX, Heatpipe)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2007 14:18 ]

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-02 19:19
Heb je het geluidstooltje (de wizard van de geluidschip) al doorlopen en daar wat met de instellingen gespeeld ? (zoals mid en bass omdraaien e.d.)

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-10-2025
Wat probeer je precies 5.1 te krijgen? speel je een film af met Dolby Digital of iets dergelijks? Gebruik je analoge of digitale aansluiting?

ik heb zelf een P5B deluxe, maar DTS interactive ondersteuning voor Vista is er (nog) niet.

Verwijderd

Topicstarter
dat geluidstooltje is alleen beschikbaar in win xp, drivers en tools voor vista heeft dat niet, dus daarmee kan ik het niet teste.

Verwijderd

Topicstarter
.Johnny schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 14:18:
Wat probeer je precies 5.1 te krijgen? speel je een film af met Dolby Digital of iets dergelijks? Gebruik je analoge of digitale aansluiting?

ik heb zelf een P5B deluxe, maar DTS interactive ondersteuning voor Vista is er (nog) niet.
film, music,game etc. alles werkt op 2.1.

• .Johnny
maar gebruik je digitaal of analoge aansluitingen?

Probeer het eens met een DVD met AC3/DolbyDigital. als je dan wel 5.1 hebt weet je meteen dat het aan je driver ligt. Dat heb ik in elk geval met mijn P5B deluxe, ik weet niet of dat dezelfde SoundMax chip heeft? welke instellingen in windows XP stelde je in? DTS Interactive enzo? dat werkt namelijk dus niet onder vista. Een probleem waar ik me overigens ook al maanden aan stoor: wel een "Vista premium ready" stikkertje op die doos doen, maar de features die op de site beschreven staan ondersteunen, ho maar!

[ Voor 5% gewijzigd door .Johnny op 12-06-2007 14:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
gewoon met bijgeleverde kabels van boxset, het lijk mij de digitale of heb ik het mis?

ik zal dat gaan proberen, het idd SoundMAX ADI Audio v6.10.1.6110. in xp had ik de instellingen allemaal standaard gelaten, enig wijziging is in config geluid van 2.1 naar 5.1. maar ik vraag me echt af of dat idd aan dts ligt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2007 14:39 ]

• Marc P
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-11-2024
Ben zeer benieuwd of er een oplossing voor is, sinds gisteren nieuwe PC met VIsta Ultimate 64 erop.
Zelfde moederbord, 2x Seagate Baracudda erin, 4GB GEIL geheugen en 8800GTX, spellen vliegen over het beeld, maar geluid blijft achter. Expres geen Creative gekocht ivm slechte Vista drivers. Dit bord adverteren ze als geschikt voor Vista. Dus ik dacht mooi.
Helaas de praktijk geeft me prut geluid in games, dat terwijl stereo muziek wel goed klinkt.

Verwijderd

Topicstarter
het lijkt dat creative een driver heeft uit gebracht voor vista, iig voor Creative Sound Blaster X-FI Xtreme Audio, want een vriend van mij heeft dat in vista, en ik moet zeggen dat de geluid echt perfect is@_@!!

• Marc P
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-11-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 14:49:
het lijkt dat creative een driver heeft uit gebracht voor vista, iig voor Creative Sound Blaster X-FI Xtreme Audio, want een vriend van mij heeft dat in vista, en ik moet zeggen dat de geluid echt perfect is@_@!!
Wat ik zo hier en daar heb gelezen gaat het om een driver met beperkte functionaliteit.
Dus Creative zie ik nog niet als een echte optie.

• .Johnny
Digitale kabel is ofwel een coax (tulp) stekkertje, of een optische kabel. Als je 6 stekkers aan moet sluiten heb je ws. de analoge aansluiting.

het heeft wel met DTS te maken, omdat geluid van films bijvoorbeeld normaal stereo is. 1 van de features van de kaart is dat ie daar van stereo -> 5.1 geluid kan maken, en kan coderen als DTS om naar je receiver te sturen. Maar dus niet onder vista.

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 11:26

Kristof

is een Belgisch product

Ik weet dat het topic al een maandje oud is, maar ik heb dus hetzelfde probleem als de OP.
Om samen te vatten:
Moederbord met onboard soundchip. De kabels zijn goed aangesloten, drivers perfect geïnstalleerd, via de configuratie van Vista de speakers op 5.1 gezet en getest. Via die configuratietool, geeft hij door alle 5 de speakers een soort beep.
Echter bij het afspelen van muziek via bijvoorbeeld Winamp of WMP, krijg je enkel door de 2 frontspeakers geluid te horen.

Na veel zoeken, testen, etc, ben ik een stapje dichter gekomen, dankzij een tip op het winamp forum.
http://forums.winamp.com/showthread.php?threadid=66049
In addition to the above instructions, Vista users will also need to go to:
Control Panel > Change soundcard settings > Speakers > Properties > Enhancements
and checkmark "Speaker Fill" | screenshot | more_info.
Na dit getest te hebben, krijg ik al wel geluid uit mijn overige speakers. Dit is echter zéér stil, dat het bijna onhoorbaar is. Moest er iemand nu nog uitvinden hoe de verdeling tussen front- en backspeakers kan ingesteld worden... ;)

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Kristof schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 16:49:
Ik weet dat het topic al een maandje oud is, maar ik heb dus hetzelfde probleem als de OP.
Om samen te vatten:
Moederbord met onboard soundchip. De kabels zijn goed aangesloten, drivers perfect geïnstalleerd, via de configuratie van Vista de speakers op 5.1 gezet en getest. Via die configuratietool, geeft hij door alle 5 de speakers een soort beep.
Echter bij het afspelen van muziek via bijvoorbeeld Winamp of WMP, krijg je enkel door de 2 frontspeakers geluid te horen.

Na veel zoeken, testen, etc, ben ik een stapje dichter gekomen, dankzij een tip op het winamp forum.
http://forums.winamp.com/showthread.php?threadid=66049

[...]

Na dit getest te hebben, krijg ik al wel geluid uit mijn overige speakers. Dit is echter zéér stil, dat het bijna onhoorbaar is. Moest er iemand nu nog uitvinden hoe de verdeling tussen front- en backspeakers kan ingesteld worden... ;)
Bedankt, ik heb hetzelfde probleem ook, maar dan met mijn M2N-SLI Deluxe i.c.m. mijn Logitech X530 (ofzo :P iig 5.1), maar mijn Windows is Nederlands en ik kan dat niet vinden in mijn Control Panel (configuratiescherm? :P ) (blond moment O-) )

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Hahaaa! Ik heb het! Je moet in games handmatig instellen dat hij op 5.1 moet draaien en niet op Windows standaard. Op MSN komt alles wat gesproken is uit mijn center speaker, wat toch wel een 'surround' gevoel geeft, hoor :o B)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Pagina: 1