[Excel/VBA] Worksheets aanmaken met naam uit lijst *

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 17:28
Ik heb het volgende probleem.

Ik heb een worksheet met een lijst met activiteiten (unieke code), achter die activiteiten staat een lijst met de omschrijving en de tijdsduur. Wat ik moet doen is voor iedere activiteit een worksheet maken met als naam de unieke code. In de desbetreffende worksheet moeten vervolgens 2 cellen verwijzen naar de cellen op de overzichtspagina met de omschrijving en de tijdsduur. De worksheets gebruiken we om de betreffende activiteit een prijs mee te geven (voor calculatie).

Nou moet ik dus handmatig alle worksheets aanmaken de verwijzingen veranderen en de naam veranderen, dit is volgens mij goed te doen met een macro. Maar ik ben niet echt goed in vba enzo :/ Heb al de nodige tutorials doorgespit en ik heb het idee dat de onderdelen afzonderlijk allemaal wel te doen zijn. Het enige waar ik niets over kan vinden is het aanmaken van sheets met een naam uit een lijst. Is dit uberhaupt mogelijk? of zit ik naar iets te zoeken wat niet kan?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Waar loop je dan precies vast? :)

[google=vba create worksheet] => http://www.mrexcel.com/td0097.html en je bent halverwege. De naam haal je vervolgens ergens uit een lijst, gebruik dan een variabele die uit een ander sheet steeds een naam uitleest. FOR loopje er omheen om elk element uit de lijst te nemen en je bent er.
offtopic:
Op verzoek titel aangepast.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-03 17:28
dit tip had ik ook gevonden idd :) ben een beetje bang dat ik te weinig van vba af weet om hier iets van te maken :/ ik zou namenlijk niet weten hoe ik die naam dan weer uit een lijst zou moeten halen. Kopieren worksheet, veranderen naam (ahv een lijst) veranderen verwijzingen in sheet naar juiste cellen (ahv naam) -> repeat totdat de lijst gedaan is. Vrees dat het idd ouderwets handwerk wordt :P voordat ik dit uitgevogeld heb ben ik wel even verder.

[ Voor 38% gewijzigd door lex op 12-06-2007 12:56 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Als dit eenmalig is, is leren inderdaad vaak langzamer dan doen. Dat is met het meeste zo. Maar het leuke van leren is dat je er de rest van je leven wat aan hebt :P

Uitlezen is heel erg makkelijk
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Sub foo()

'uitlezen van A1 t/m A2
For i = 1 To 2
  bla = Worksheets("Blad1").Cells(i, 1)
  MsgBox bla
Next i

End Sub

Worksheet aanmaken is al uitgelegd op die site, de naam haal je nu uit cel A1. Doe dus simpelweg Sheets.Add.Name = bla ipv. de msgbox.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)