Toon posts:

Beeld pas na 10min

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een raar probleem met de volgende config:

Iliyama 17" TFT (aangesloten via DVI).
ASUS FX5200 AGP
ASUS P4P800 Deluxe
P4, 3.0Ghz, etc

Dit heeft al jaren goed gewerkt en nooit problemen gegeven.
Er is recentelijk niks veranderd aan het systeem.

Echter sinds een aantal dagen geeft de monitor pas beeld na zo'n 10 minuten.
Aan het scherm zelf ligt het niet denk ik, want die geeft gewoon netjes aan "no signal, check connection".

Dit gebeurd gelijk zodra de pc is aangezet. Ik zie dus ook geen POST scherm.

Heb de volgende dingen al geprobeerd (die niet helpen):

- Andere DVI kabel
- Op D-Sub aangesloten
- Input switch gebruikt op het scherm

Helaas dus geen oplossing mee gevonden.
Wat wel 'helpt' is de reset button indrukken op de pc zelf zodra er geen beeld is.
Maar dat vind ik geen oplossing.

Echter zodra er wel beeld is, dan blijft het ook gewoon werken zoals het hoort zonder rare fratsen
Ook zit ik geen meldingen in het eventlog.

Wat ik kan bedenken is dat de videokaart aan het sterven is, of dat er een power issue is?
Maar ja, beide zouden vervaning (kunnen) betekenen, echter wil ik niet zomaar iets nieuws gaan kopen als er wellicht nog wat anders aan gedaan kan worden.

Wie heeft hier nog een idee over?

• jerbro
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Misschien dat het iets is dat slecht contact maakt bij je videokaart, probeer eens alles van je videokaart los te halen(ook videokaar uit moederbord), en daarna weer aan te sluiten.
Wat wel 'helpt' is de reset button indrukken op de pc zelf zodra er geen beeld is.
Heb je daarna gelijk beeld? Of moet je dan alsnog 10 minuten wachten.
Als je je PC uitzet, en daarna direct weer opnieuw opstart, moet je dan ook weer 10 minuten wachten?
Het zou namelijk ergens een slechte verbinding kunnen zijn, en als het wat warmer wordt werkt het soms opeens wel weer.

Verwijderd

Topicstarter
Na de reset is er wel gelijk weer beeld.

De videokaart heeft behalve met het AGP slot geen contacten met andere onderdelen uit de pc, geen losse power ofzo zoals bij de huidige videokaarten, etc.
Ook de airflow is goed.

Uitzetten van de pc via de normale manier (start,shutdown) nog niet geprobeerd, wel met 5 secs de power indrukken en dan direct weer aan en dan werkt het gelijk (net als met de reset button, wat dan eigenlijk hetzelfde is).

Zodra er dan weer beeld is wordt er gelijk weer gewerkt op de pc.

• jerbro
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Misschien dat de voeding het niet meer zo goed aankan als je de PC aanzet, de opspinnende hardeschijven hebben meer stroom nodig dan wanneer ze al op tempo zijn. Kun je eens kijken of de PC wel gelijk beeld geeft met de harde schijven losgekoppeld?

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik proberen. maar wat kan dan de oorzaak zijn dat de voeding het helemaal niet meer trekt?

Er zit naast boven genomende componenten echt niks bijzonders in de pc:

- Western Digital Raptop 36GB
- DVD Speler
- 2 casefans (in & out).
- 2x 512MB RAM

Voor de rest alles onboard.

Weet niet uit mijn hoofd hoeveel watt de voediing is, maar dacht iets van 400W.