[EXCEL] Totaliseren van waardes binnen een bereik?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-07 08:51

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Ik heb een rij met projecten. Daarvan weet ik:
- Startdatum
- Einddatum
- Geschat aantal uren
- Aantal werkdagen gedurende project
- Berekend aantal personen

Het berekend aantal personen is bekend (ik weet hoeveel uur het project duurt, en hoeveel werkdagen er zitten). Nu wil ik aan de hand hiervan een totaalplaatje maken; d.w.z. hoeveel mensen zijn er gedurende het jaar (per maand) nodig om alle projecten te kunnen draaien.

Is dit mogelijk met Excel? Denk dan aan het volgende:
Januari: Tel van alle ingevoerde projecten de kolom "berekend aantal personen" op als dit project in januari draait
Februari: Tel van alle ingevoerde projecten de kolom "berekend aantal personen" op als dit project in februari draait
...etc...

Het zou dus voor kunnen komen dat een project op 1-1 start en 3 maanden duurt.
Een ander project start op 15-01 en duurt maar tot 26-01. In januari heb ik dan 2 man nodig, en feb. en maart maar 1. Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel, en misschien benader ik het wel veel ste moeilijk...

edit:
zoiets:
=SOM.ALS(C3:C10;">=10 & <= 15";C3:C10)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Vooropgesteld: je zou ook kunnen gaan kijken naar iets als MS Project.

Maar goed, dit moet afhankelijk van het aantal projecten toch te doen zijn met een stapel IF en VLOOKUP functies? Ik snap alleen niet wat je met de som.als probeert.

Even uit de losse pols: bijv. per maand en per project: als startdatum en einddatum zo vallen dat die maand wordt gebruikt, vul die met het berekende aantal mensen. Sommeer voor alle projecten. Als erg veel projecten: maak een hulptabel met alle projecten x alle maanden.

Maar dit is wel erg een schatting van een schatting. In de regel zal het aantal mensuren in de maand niet gelijk zijn verdeeld. Heb je twee mensen nodig of een, als project X 1-15 januari loopt en project Y op 16 januari begint. Heb je dan 1+1 of 0.5 + 0.5 mensen nodig? En als beide 1-15 januari lopen?
Wat als je een week 10 FTE nodig hebt en de rest van de maanden 1 FTE?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-07 20:48

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Kun je niet gewoon een kolom maken met daarin op elke dag de hoeveelheid mensen die je nodig hebt? Uit deze kolom kun je vervolgens het maximum nemen.

Verder krijg ik alweer het 'office misbruik' gevoel waarbij de ene applicatie gebruikt wordt voor een taak die voor een ander bedoelt is. In dit geval lijkt het alsof je een database aan het maken bent in een spreadsheet. Persoonlijk lijkt het me handiger om Access te gebruien. Of MS Projects inderdaad.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-07 08:51

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Mijn "baas" wil graag dat ik het in Excel doe. Uiteindelijk zit ik met SomProduct een eind in de richting. Voor wat betreft de mensen, rekent hij op uren en niet op data. Bijv. project duurt 80 dagen. En 640 uur. Dit zou dus 1 persoon, fulltime zijn. (8*80). Gelukkig is het ook geen raketwetenschap. Hij wil een globaal inzicht hebben van de verwachtte werklast.

Resource waar ik vond wat ik zocht:
http://www.ozgrid.com/Excel/sum-if.htm

@Janos;
Je hebt gedeeltelijk wel gelijk hoor, het is 1 excel sheet waar regels ingevoerd worden, en op een ander tabblad worden deze gegevens getotaliseerd. Er hoeft alleen geen koppeling te zijn tussen "Lead", "Impactanalyse" en "Project". Daarnaast was er door de opdrachtgever al een eerste opzet gemaakt in Excel, vandaar...

[ Voor 27% gewijzigd door gvdh81 op 12-06-2007 12:33 ]