[2003] Remote register aanpassing mbt ip*

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Hier op het werk moeten wij nogal vaak een RDP machine instellen voor onze klanten.
Dit zodat ze vanaf thuis in kunnen loggen.
Nu kost dit veel tijd, een gebruiker is ingelogd, moet worden opgezocht, afmelden etc.
Zonde van de tijd.

Nu wil ik bekijken of het mogelijk is alles remote via de server intestellen zonder dat de gebruiker daarvoor moet worden afgemeld.

Wat moet uitgezocht worden:

Via afstand register over nemen --> Vinkje remote plaatsen (opgelost! extern register)
Via afstand gebruikers registeren- -> (opgelost! via manage)
Via afstand register over nemen --> Ip adres aanpassen (kan via reg Tcpip interface)
Via afstand register over nemen --> Statisch instellen (nog uitzoeken)

Nu zit ik met de volgende problemen:
-Het verschil tussen statisch en dynamisch scheelt vele registeren sleutels, waarom?
-Uiteindelijk zal ik graag 1 scriptje (reg file? VB?) met daarin 2 varibabelen bovenaan.

Hierin vullen wij Computernaam in en gewenste IP nummer.
Vervolgens moet het script verbinding maken via regedit met deze pc, het ip aanpassen en statisch instellen.

Dit mordt uitgevoerd vanaf de win2003 server.
De Clients zijn XP.

Iemand dit wel eens geprobeerd? gezien etc?
Wie heeft er tips etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
wat lukt je hier precies niet aan dan met vbs? Want het klinkt een beetje als een huiswerkopdracht zo, zonder dat je er zelf moeite voor doet. Het verhaal is in ieder geval erg wazig en ik kan er totaal niet uit opmaken wat je precies wil bereiken. Voor statische ip-adressen kan je ook dhcp met reserveringen gebruiken dat is veel beheersbaarder.
Maar wat jij wil is makkelijk mogelijk, en ik snap niet dat je hier zelf geen oplossing voor kon vinden.

Verzin ook even een fatsoenlijke topictitel, die aan de Windows Servers en Server-Software - Policy voldoet, deze zegt niks over je probleem.

[ Voor 41% gewijzigd door sanfranjake op 12-06-2007 10:09 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke extra info:

1: het is geen huiswerk opdracht.
2: Ik heb nooit met Vb gewerkt :) (ga wel leren)

verder opzet:

Hier op de helpdesk worden wij gebeld door klanten voor de RDP.
Wij doen momenteel de volgende stappen:

Klant bellen,
Klant uit laten loggen,
Inloggen onder admin account (rdp)
Rdp staat default aan (zodat wij erin kunnen)
users toevoegen die de klant wil.
Ip adres aanpassen (dhcp--> Static)
Routing en remote access aanpassen.
Modem napt aanpassen.
Klant bellen en snelkoppeling mailen.

Dit is vrij omslagtig vandaar dat ik alles vanaf de server wil kunnen instellen zonder dat de klant hier enige hinder van ondervind (zoals uitloggen etc)

Gebruikers toevoegen op afstand is geen probleem
Ik zit alleen met het IP gebeuren.
Via het registeren van die lokale machine kan ik bij controlset\servies\tcpip\interface de interface kiezen en dan de sleutels aanpassen (toch zie ik veel verschillende sleutels die aangepast dienen te worden) ook weet ik niet wat de consequenties zijn voor de gebruiker die op dat moment is ingelogd, reconnect deze automatisch? Etc. Dit zal ik moeten testen.

Opzet is dus:
1 file die standaard de volgende handelingen doet:

Statisch instellen op door ons opgegeven ip (is vaak anders omdat 2 tm 20 is gereserveerd voor zowel RDP, AP, Printers)

Verder is het aanpassen dmv mac geen optie.
Dit omdat wanneer de klant besluit deze pc te rissen en GEEN rdp meer wenst op de machine, dit zelfde mac adres automatisch weer in de DHCP moet komen.

Helder?

heb deze tool wel gevonden, wil alleen remote ipv lokaal
http://downloads.techrepu...m/5138-10877-5720432.html

topic titel [2003] Remote register aanpassing mbt ip ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2007 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zou je niet veel meer hebben aan iets als logmein, of remote assistance? Wat je nu allemaal wil verbouwen aan de pc's zou ik als bedrijf/klant niet zomaar accepteren :P Ja, je moet de onwetende thuisgebruiker een beetje beschermen vind ik.
Statisch ip loopt dat niet spaak met dsl-providers enz? Enne, is er niet een veel mooiere manier bijvoorbeeld een rdp-file ofzo? Of zie ik het verkeerd? Moeten die thuispc's in jouw domein gehangen worden?

Aangezien je users wel makkelijk remote kan aanmaken enz neem ik aan dat deze pc's allemaal in hetzelfde lan zitten? Ik begin een beetje te rillen als ik denk aan rpc over internet....
Anyways, ip kan met een vbs scriptje, net als hostname, rdp aanzetten etc etc, zoek op microsoft.com eens op "scripting guy". Dat is een rubriek waar veel over scripting wordt uitgelegd en daar vind je ook voorbeeldscripts. Ik weet zeker dat er met een klein beetje knutselen exact van te maken is wat jij wil.

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je per se een statisch ip adres nodig hebt voor RDP als je toch je RRAS moet aanpassen?

Verder heb je het over users toevoegen die RDP mogen gebruiken, maar lijkt het me juist zinvoller als je gewoon op je AD een "Remote desktop users" groep oid aanpast/aanmaakt waar je de users in zet die RDP mogen gebruiken. Vervolgens neem je die groep gebruikers op elke(!) PC op in die groep en dan heb je dit soort rare opzetten niet nodig? :)

Dan als laatste - het aanpassen van een IP adres doe je het liefst niet in het register, maar zou je beter met 'netsh' kunnen doen, maar nogmaals - het aanpassen van het IP zie ik tot nu toe geen enkel nut van in, dus leg dat eerst eens uit? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ga ik meteen doen!

Nee de opzet is als volgt:

Wij hebben netwerken van basisscholen in beheer.
De directie wil vaak graag vanaf thuis op de gegevens van school kunnen en daar verder kunnen werken.
Wij stellen vervolgens gemiddled 2 pc's in voor RDP met een maximum van 5 gebruikers.
(School betaald per PC, wanneer ze geen TS willen dan kunnen ze RDP instellen)
Zo kunnen ze dus per pc 5 andere gebruikers kiezen zodat ze niet in elkaars vaarwater zitten, vandaar dat AD geen oplossing is

gebruikers worden lokaal in de remote desktop user groep van die ene machine geplaatst.

Deze 5 gebruikers krijgen van ons een snelkoppeling zodat ze thuis alleen maar hoeven te klikken.
Boem -->inlog scherm school --> Klaar :)

Wat betreft RRAS;

Opzet is als volgt:
Modem --> Server lan1--> RRAS -->Lan 2 --> Switch ---> WS

Voor Rdp stellen we dus in.

Ws statisch
Modem Napt naar lan 1
RRAS naar WS
dit omdat de RDP niet op 3389 draait (daar zitten wij op-->Server rdp) maar via 10010, 10011 etc.-->Ws Rdp

Het gaat dus om 1 netwerk, 1 domein, waarin werkstationnen van leraren/directie zitten die vanaf thuis daar op willen werken.

Het traject van RDP instellen wil ik voor ons zo versnellen, kost ons nu gemiddeld een half uur :o

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2007 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Een regfile lijkt me dan wat overkill. Je weet dat .rdp-files gemaakt kunnen worden? Misschien kan je ipv statisch ip de pc's die remote benaderd mogen worden met round robin ofzo via dns bereiken. Als dynamische updates goed gaan, dan hoef je die ip's niet meer handmatig te administreren.
Of begrijp ik het niet goed?

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 11:42:
Een regfile lijkt me dan wat overkill. Je weet dat .rdp-files gemaakt kunnen worden? Misschien kan je ipv statisch ip de pc's die remote benaderd mogen worden met round robin ofzo via dns bereiken. Als dynamische updates goed gaan, dan hoef je die ip's niet meer handmatig te administreren.
Of begrijp ik het niet goed?
Klopt, maar een klant kan altijd kiezen om die PC weer normaal te gebruiken.
Wanneer deze wordt gerist moet deze weer op DHCP komen.
Vandaar dat alle instellingen lokaal op die machine moeten worden aangepast zodat de RIS dat weer overrulled snap je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
GPO Remote Beheer instellen en daar de users aanhangen??
Je werkt neem ik aan op een 2003 SRV icm een AD??

Wat ook mogelijk is een VPN conectie?

[ Voor 60% gewijzigd door To_Tall op 12-06-2007 11:51 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zoals je op voorgaande replys kon lezen gaat dat hier niet op.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2007 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
To_Tall schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 11:49:
GPO Remote Beheer instellen en daar de users aanhangen??
Je werkt neem ik aan op een 2003 SRV icm een AD??

Wat ook mogelijk is een VPN conectie?
VPN is te omslachtig. Wij gaan namelijk niets instellen bij de mensen thuis.
RDP etc wordt automatisch doorgelaten bij winxp.
Vpn moet meen ik compleet worden ingesteld.

Als je weet dat we 1200 scholen hebben met gemiddeld 2 rdp verbindingen begrijp je dat dat geen optie is. Verder is de gemiddelde docent een "plaats de muis in je rechter bovenhoek - gebruiker"
vandaar dat het verstrekken van een .rdp zo practisch is.

EDIT: let even op.
we zitten dus met 2 verschillende WS.
1 : Bij de mensen thuis.
2: Op school die over word genomen..

Wat betreft NetSh bedoel je:
http://www.microsoft.com/...a8c4ac497e0.mspx?mfr=true

Hoe stel ik die remote in dan?
Dan zal dit inderdaad een oplossing kunnen zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2007 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Aangezien je wel scripts mag uitvoeren op die clients met lokale adminrechten. Verdiep je eens in de scripting guy. Voorbeeldje, heb ik een tijdje terug gebruikt voor een werkplekbeheerder die nog wel eens de dns van xs wilde invullen op pc's met statische ipgegevens:
How Can I Change the IP Address Assigned to a Computer?
En met bijvoorbeeld
Visual Basic:
1
2
set objShell = CreateObject("wscript.shell")
objShell.RegWrite "HLKM\Software\Microsoft\Windows NT\Current Version\Winlogon\DefaultDomainName", "NaamVanNetbiosDomein"
stel je een registersleutel in. Nu is het aan jou om hier verder mee aan de slag te gaan :P

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 11:38:
Nee de opzet is als volgt:

Wij hebben netwerken van basisscholen in beheer.
De directie wil vaak graag vanaf thuis op de gegevens van school kunnen en daar verder kunnen werken.
Wij stellen vervolgens gemiddled 2 pc's in voor RDP met een maximum van 5 gebruikers.
(School betaald per PC, wanneer ze geen TS willen dan kunnen ze RDP instellen)
Zo kunnen ze dus per pc 5 andere gebruikers kiezen zodat ze niet in elkaars vaarwater zitten, vandaar dat AD geen oplossing is
Dus per computer, hebben maximaal vijf gebruikers toegang tot diezelfde PC? In praktijk kan je maximaal 1 connectie leggen, en dus is er nog steeds kans dat ze elkaar in de weg zitten?

Ik zie het bezwaar niet per se om technisch toe te staan dat ze alle tien toegang hebben tot alle twee de computers, dat je ze dan alsnog een eigen shortcut geeft om zo de load wat te verdelen is een optie, maar ik zie geen reden om niet technisch alle 10 toegang te geven? :)
Voor Rdp stellen we dus in.

Ws statisch
Modem Napt naar lan 1
RRAS naar WS
dit omdat de RDP niet op 3389 draait (daar zitten wij op-->Server rdp) maar via 10010, 10011 etc.-->Ws Rdp
OK.

Persoonlijk zou ik 'gewoon' met DHCP reservations werken zodat je simpelweg de reservation weghaalt en het klaar is, natuurlijk moeten de scholen jullie dan even bellen (of je zet er een klein scriptje voor klaar op de server) als ze een PC weer 'normaal' willen inzetten, maar het lijkt me niet dat je daar een buil aanvalt qua tijd? :)

Mijn voorstel zou dus zijn:
  • Maak een remote desktop users groep in je AD
  • Zet alle remote desktop users in die groep en doe dat in je RIS al.
  • Geef die groep op alle computers, altijd toegang tot remote desktop.
  • Maak reservations aan / weg voor PC's die je echt via RDP beschikbaar wilt maken buiten je netwerk, doe dit eventueel ook met een script (dhcpcmd.exe, bv)
  • Schrijf een batchfiletje (met reg.exe) dat RDP aanzet
  • Maak een script dat de reservation weer weghaalt voor de school zodat ze dit zelf kunnen starten
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 11:59:
Aangezien je wel scripts mag uitvoeren op die clients met lokale adminrechten. Verdiep je eens in de scripting guy. Voorbeeldje, heb ik een tijdje terug gebruikt voor een werkplekbeheerder die nog wel eens de dns van xs wilde invullen op pc's met statische ipgegevens:
How Can I Change the IP Address Assigned to a Computer?
En met bijvoorbeeld
Visual Basic:
1
2
set objShell = CreateObject("wscript.shell")
objShell.RegWrite "HLKM\Software\Microsoft\Windows NT\Current Version\Winlogon\DefaultDomainName", "NaamVanNetbiosDomein"
stel je een registersleutel in. Nu is het aan jou om hier verder mee aan de slag te gaan :P
ga ik ook zeker verder mee aan de slag ;)
Let alleen wel even op: ik wil dus niet rechtstreeks een script uitvoeren op dat WS dat wordt overgenomen maar REMOTE via de server.
Of met andere woorden, iets uitvoeren op de server dat vervolgens instellingen op een WS aanpast terwijl een willekeurige gebruiker is ingelogd.

Volg je het nog? Anders leg ik het even uit dmv voorbeelden+screens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Ja, elke XP en hoger (dus ook Windows 2003) machine heeft ingebouwd. Met de '-r' parameter kan je de opdrachten uitvoeren op een andere computer :)

Voor registry aanpassingen kan je kijken naar reg.exe - ook dat zit standaard in Windows XP en hoger ingebouwd en kan je aanpassingen mee doen op de registry.

Beide tools geven overig veel uitleg als je /? op de commandline erachter zet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Die settings vanaf de server pushen lijkt me lastig, dan zou ik even iets als www.logmein.com gebruiken om eenmalig de boel goed te zetten. Een installatiecd of usbstick whatever maken, die de instellingen lokaal goed zet is veel flexibeler. Wat nou als de klant/medewerker morgen de pc opnieuw installeert? Dan moet jij er weer mee aan de slag en dat lijkt me er arbeidsintensief, kost veel euros en dan vindt de baas misschien niet leuk? :P
Eventueel zou je een dergelijke configuratiecd met een autorun en bijvoorbeeld hta invulscherm kunnen maken, en dan de rdp-file on the fly aanpassen met de gegevens die de klant bij installatie opgeeft...

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 12:00:
[...]

Dus per computer, hebben maximaal vijf gebruikers toegang tot diezelfde PC? In praktijk kan je maximaal 1 connectie leggen, en dus is er nog steeds kans dat ze elkaar in de weg zitten?

Ik zie het bezwaar niet per se om technisch toe te staan dat ze alle tien toegang hebben tot alle twee de computers, dat je ze dan alsnog een eigen shortcut geeft om zo de load wat te verdelen is een optie, maar ik zie geen reden om niet technisch alle 10 toegang te geven? :)

[...]

OK.

Persoonlijk zou ik 'gewoon' met DHCP reservations werken zodat je simpelweg de reservation weghaalt en het klaar is, natuurlijk moeten de scholen jullie dan even bellen (of je zet er een klein scriptje voor klaar op de server) als ze een PC weer 'normaal' willen inzetten, maar het lijkt me niet dat je daar een buil aanvalt qua tijd? :)

Mijn voorstel zou dus zijn:
  • Maak een remote desktop users groep in je AD
  • Zet alle remote desktop users in die groep en doe dat in je RIS al.
  • Geef die groep op alle computers, altijd toegang tot remote desktop.
  • Maak reservations aan / weg voor PC's die je echt via RDP beschikbaar wilt maken buiten je netwerk, doe dit eventueel ook met een script (dhcpcmd.exe, bv)
  • Schrijf een batchfiletje (met reg.exe) dat RDP aanzet
  • Maak een script dat de reservation weer weghaalt voor de school zodat ze dit zelf kunnen starten
:)
Inderdaad super idee.
Nu het probleem:

ik ben helpdesk, geen ontwikkeling afdeling (zoals dat hier heet)
krijg dit er nooit door, zij zien geen nut van aanpassing van het concept zodat ons iets 15min scheelt.
Deze gehele handeling is op eigen iniatief.
Wij mogen niets aanpassen in de RIS, AD Groepen, etc.
Er is 1 standaard concept die bij alle scholen wordt uitgerold.
Daar gaan ze never nooit aan sleutelen omdat wij als helpdeskje (9man) daar iets tijdwinst mee pakken.
vandaar dat ik alles LOKAAL dien aan te passen op dat systeem :(

Nu kan ik via remote regedit en local users benaderen.
Alleen wordt allemaal handwerk, vandaar een scriptje :)

Snapt u :)

Btw: Alle ideen zijn super.. alleen tja.. concept he :S
Die Netsh is wellicht een idee.
Wat raden jullie aan?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2007 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 12:07:
... Wat nou als de klant/medewerker morgen de pc opnieuw installeert? Dan moet jij er weer mee aan de slag en dat lijkt me er arbeidsintensief, kost veel euros en dan vindt de baas misschien niet leuk? :P
Nieuwe ris vanwege software matig problemen = garantie.
Nieuwe rdp vanwege hardware matige problemen (vervanging WS) = nieuwe RDP factuur.

Btw Rdptje kost 50 eurie P/s :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 12:07:
Daar gaan ze never nooit aan sleutelen omdat wij als helpdeskje (9man) daar iets tijdwinst mee pakken.
Je kan het altijd voorstellen als je het goed uitgewerkt (proof of concept ? :) ), doet en uitlegt waarom je dat veel tijd scheelt :)
Die Netsh is wellicht een idee.
Wat raden jullie aan?
netsh.exe in combinatie met reg.exe - is super simpel (je moet gewoon even oefenen en er mee aan de slag), als je dat combineert met bijvoorbeeld PsExec om "net user" lokaal te draaien dan heb je volgens mij alles gehad.

Misschien moet dat RRAS gebeuren ook nog wel te automatiseren zijn, ik gok dat 'netsh' dat misschien ook wel kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 12:14:
[...]

Je kan het altijd voorstellen als je het goed uitgewerkt (proof of concept ? :) ), doet en uitlegt waarom je dat veel tijd scheelt :)

[...]

netsh.exe in combinatie met reg.exe - is super simpel (je moet gewoon even oefenen en er mee aan de slag), als je dat combineert met bijvoorbeeld PsExec om "net user" lokaal te draaien dan heb je volgens mij alles gehad.

Misschien moet dat RRAS gebeuren ook nog wel te automatiseren zijn, ik gok dat 'netsh' dat misschien ook wel kan :)
Kijk de server en de modem instellingen handwerk is geen probleem.
gaat om het volgende:

Praktijkvoorbeeld:

Mailtje voor instellen RDP.
Wij nemen server over
Dan werkstation via RDP
Oeps is ingelogd door USERX
wij bellen, is USERX er.
Ja eh.. die loopt hier ergens
10 min later: Ja goedemidden met USERX.
Ja kunt u even afmelden zodat ik wat in kan stellen.
Ja hoor doe ik meteen.
Wij hangen op.
2min later hele pc niet bereikbaar.
Wij weer bellen
USER X---> ja heb pc uitgezet, dat moest toch? (OMG! KNEUS! :P)
Weer pc aan.
Wij inloggen
Profiel wordt aangemaakt

25min verder kan ik beginnen met instellen.

Als ik die Netsh doe he, wat zijn de gevolgen voor de gebruiker die op dat moment nog aan het werk is? Reconnect deze automatisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:17
Schrijf een batchfiletje (met reg.exe) dat RDP aanzet
Een handig tooltje is "Remote Desktop Enabler" te vinden op http://www.intelliadmin.com/Downloads.htm Gratis en wel. Wel handmatig alleen (volgens mij), maar geen "gedoe", lekker simpel.

[ Voor 15% gewijzigd door paella op 12-06-2007 12:22 ]

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
paella schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 12:21:
[...]

Een handig tooltje is "Remote Desktop Enabler" te vinden op http://www.intelliadmin.com/Downloads.htm Gratis en wel. Wel handmatig alleen (volgens mij), maar geen "gedoe", lekker simpel.
Rdp staat automatisch aan ;)
Is in de RIS al geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
En anders had het ook vast met group policy gekund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 12:18:
Kijk de server en de modem instellingen handwerk is geen probleem.
Ach, ik denk altijd dat je zoveel mogelijk moet automatiseren, dan kan je minder fouten maken en herhalend werk is voor niemand leuk :)
Als ik die Netsh doe he, wat zijn de gevolgen voor de gebruiker die op dat moment nog aan het werk is? Reconnect deze automatisch?
Netsh is gewoon - via Windows maar dan zonder dat je op de muis hoeft te klikken- het anders instellen van de IP configuratie, het heeft dus dezelfde gevolgen :)

Of de PC automatisch reconnect is niet te zeggen, dat is namelijk afhankelijk van de applicatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja automatiseren kan, alleen ene keer is het 10010, de andere keer 10011 ;) Afhankelijk van de hoeveelste RDP wij instellen ;)
handwerk blijft het dus altijd gedeeltelijk ;)

In het register zie ik 4 interfaces staan, maar er zit maar 1 nic in.
Kan iemand mij uitleggen waarom dit is?

Ik ga zo eens even stoeien met Netsh.

EDIT:
Ik heb netsh even bekeken :)
moet niet zo moeilijk zijn, ik neem aan dat ik dit gewoon kan bewerken in een batch file?
Kan nu hier even niets, heb geen test omgeving :( probeer vanavond thuis wel ff

Heb met Netsh btw beetje het idee alsof ik en cisco router via hyperterminal zit te configureren :P

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2007 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 12:38:
ja automatiseren kan, alleen ene keer is het 10010, de andere keer 10011 ;) Afhankelijk van de hoeveelste RDP wij instellen ;)
Maar ik ga er van uit dat dat ook weer af te leiden is uit het IP adres van de PC die je beschikbaar maakt aangezien je met statische ip adressen werkt?

Zo niet, zou je altijd nog de hudige config kunnen uitlezen en zelf het volgende nummertje opzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja weet je..

probleem is beetje.. wij hebben halve standaards.

2 tm 20 is gereseveerd voor alle apparatuur waarvan een RDP meestal wordt gepakt van 5 tm 7
echter komen we scholen tegen met 12 printers.. en 5 AP tja dan veranderd er nog wel eens wat.
De NAPT op het modem en de RRAS blijft handwerk, en dat vind ik ook prima.
Ben geen fan om dingen geautomatiseerd aan te passen op de server wanneer een dergelijke handeling maar 2 min duurd.

Ik laat btw nog even weten of dat met NETSH werkt.
Kan nu niets testen aangezien als ik wat verknal ik mijn eigen RDP dicht slinger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
Je gaat niet testen omdat als je gaat testen je misschien niet kan testen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zoiets?:S

@echo off

:: Vul je variabelen in.
set computername=xpcn0001
set ipadres=192.168.1.10
set subnetmask=255.255.255.0
set gateway=192.168.1.1

echo testscript voor instellen RDP.

pause

netsh -r %computernaam interface ip set address name="LAN-verbinding" source=static addr=%ipadres mask=%subnetmask gateway=%gateway

zal het zoiets moeten zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2007 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
paella schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 14:00:
Je gaat niet testen omdat als je gaat testen je misschien niet kan testen? :)
ik moet thuis testen ;)

===============================
Edit:

hmm dit werkt:

netsh interface ip set address name="LAN-verbinding" static 192.168.1.1 255.255.255.0 192.168.1.1 1

Alleen variablen pakt hier niet, dit omdat de batch file denk ik netsh aanroept?
Toch maar VB script dan?

======================================
EDIT2:

Dit moet werken denk ik :)

@ECHO OFF

:: Variabelen

set pc=
set ip=
set subnet=
set gateway=
set dns=

:: ***** HIERONDER NIETS AANPASSEN ******

ECHO Met dit script worden de ip-gegevens aangepast voor RDP. Deze bat draaien op de server.

ECHO Ip-adres en subnet wordt ingesteld:
netsh -r %pc% int ip set address name = “Lan-verbinding” source = static addr = %ip% mask = %subnet%

ECHO Gateway wordt ingesteld:
netsh -r %pc% int ip set address name = “Lan-verbinding” gateway = %gateway% gwmetric = 1

ECHO Dns wordt ingesteld
netsh -r %pc% int ip set dns name = “Lan-verbinding” source = static addr = %dns%

rem ECHO De nieuwe gegevens voor %computername% zijn:
rem netsh int ip show config

pause

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2007 15:41 ]

Pagina: 1