PC met randapparatuur +- 1000 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 338 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PP7
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-04-2022
Goedendag / avond tweakers,

Ik ben momenteel de trotse bezitter van een amd xp systeempje dat toch wel erg aan het verouderen is. Bovendien ga ik na de zomervakantie studeren en op kamers. Mijn oude pc laat ik op mijn oude kamer waardoor ik nu ook randapparatuur als een scherm en printer er bij moet kopen.

De nieuwe pc zal gebruikt gaan worden voor de studie en voor het amusement (gamen, films, surfen etc). Omdat ik mijn vorige systeem nauwelijks meer kon upgraden wil ik nu graag een gemakkelijk te upgraden systeem.

Ik wil het systeem graag bestellen bij Azerty vanwege de vrij scherpe prijzen, de overzichtelijke site en de positieve verhalen van vrienden en shopreviews. Deze winkel keuze staat voor mij niet helemaal vast maar ik heb hier mijn prijzen al wel vast op gebaseerd.

Op de volgende onderdelen heb ik mijn oog laten vallen:

Moederbord:

MSI P35 NEO-F,Retail € 114,66

Dit moederbord lijkt me op de toekomst voorbereid en ontving een vrij positieve review op tweakers. Ik wil wel gaan overclocken en twijfel alleen nog een beetje of dit bord daar geschikt voor is.

Processor:

Intel Core 2 Duo, E4300, Socket 775, Boxed € 110,98

Deze processor heeft een goede overclockreputatie en is vrij goedkoop. Ik heb ook aan amd gedacht maar het overclock argument en het upgraden naar 45nm doet mij nu meer aan een intel denken.

Geheugen:

Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 € 60,26

2 gig is niet duur en een must tegenwoordig. Kingston leek me een goed merk en PC 5300 genoeg omdat ik weinig overclock ervaring heb en dus niet die-hard ga overclocken.

Videokaart:

Sapphire Radeon X1950 Pro, 256 MB, GDDR3, PCI Express x16 € 136,11

Over dit onderdeel twijfel ik nog het meest. De sapphire is namelijk niet moeders stilste en sloopt volgens de reviews ook behoorlijk wat stroom. Hij is echter wel goedkoop en presteerd goed. Alternatieven zijn de ietswat duurdere X1950 XT, een beter gekoelde X1950 pro en de ASUS geforce 8600 GT (actief gekoeld, lekker overclockbaar dacht ik). Vanwege de prijs en performance neig ik momenteel het meest naar deze kaart.

DVD branden:

NEC AD-7170S, Serial ATA150, Zwart, OEM € 28,77

Uit de best buy guide gehaald. Zwart omdat dat mooi bij de kast past.

Kast en voeding:

Antec Sonata II, Zwart € 86,92

Eveneens uit de best buy. Deze kast ziet er mooi uit en de voeding lijkt mij krachtig genoeg. De Sonata III is misschien een alternatief maar deze is wel 20 euro duurder en minder goed leverbaar. Vooral het leverbaar argument vind ik belangrijk.

Harde schijf

Seagate Barracuda ES, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II € 82,10

Voldoende ruimte en voldoende snel voor mij. Daarnaast prettig geprijst.

Processor Koeler

Arctic Freezer 7 pro € 16,97

Uit de best buy. Voldoende stil voor mij (ook ivm sapphire x1950 pro). Koelt volgens de reviews goed genoeg voor een leuke overclock.

Diskette:

OEM 3,5 diskettestation, Zwart € 9,04

Ik gebruik toch zo af en toe nog diskettes en om de prijs hoef ik het niet te laten.

Scherm:

Acer AL1916WAs,Zilver / Zwart, 19inch € 164,55

Dit scherm heb ik uit de best buy. Op dit scherm kwam ik vooral uit vanwege mijn budget. 20 Inc schermen kosten al snel 50 euro meer en de traditionele 4:3 schermen zijn vaak duurder. Daarnaast is een breedbeeld handig voor het mogelijk aansluiten van een console in de toekomst handig en is het fijn voor het kijken van films nu.

Muismat:

Razer eXactMat & eXactRest, Zwart € 33,49

Ik heb al een razer copperhead en een budget Norrod muismat. Omdat dat niet altijd ideaal is en vanwege het polssteuntje spreekt deze muismat mij erg aan. Ik heb verder weinig ervaring op dit vlak dus daarom kies ik voor hetzelfde merk als mijn prima bevallende muis.

Printer:

Canon PIXMA iP2500 € 54,44

Ik verwacht niet zo veel van mijn printer. Ik gebruim hem slechts voor het uitprinten van schoolpapieren, formuleren en brieven. Maar ik heb totaal geen verstand van printers. Ik heb nu voor deze gekozen vanwege het vriendelijke prijskaartje en het bekende merk.

Speakers:

Logitech X-230,Zwart € 37,26

Van mijn speakers verwacht ik wel goed geluid. Ik kies voor een 2.1 setje omdat mijn kamer vrij gehorig is en ik merk dat ik met mijn 5.1 setje van nu te makkelijk te veel lawaai maak. Logitech heeft een goede repuatie en ik heb positieve reviews over dit setje gelezen.

Muis:

Logitech Optical Wheel Mouse, Zwart, OEM € 6,33

Deze muis gaat naar mijn oude computer. Ik moet er een beetje fatsoenlijk spelletjes mee kunnen spelen maar het hoeft geen copperhead te zijn. Ik kies nu voor een logitech omdat mijn vorige trust muisje rare fratsen met mij uithaalde :( .

Toetsenbord:

Logitech Media Keyboard, Zwart, Retail € 11,79

Simpel toetsenbordje met paar leuke mediatoetsen. Ook van logitech en ook zwart ik zie het al bijna voor me.

Montage

Azerty Montage volledig systeem 1 jaar garantie € 48,99

Met een jaar garantie valt het nog binnen mijn budget maar misschien is twee jaar toch verstandiger.

Totaal: 1002,66 euro

Windows ga ik via slim kopen.

Dat is het ideé.

:9~ :9~

Mijn enige twijfelpuntjes zijn dus nog:
  • De videokaart
  • het moederbord
  • het beeldscherm
  • De printer
Met de bovengenoemde redenen om te twijfelen.

*ik wil de processor dus gaan OCen. Heb hier nog geen ervaring mee :X . Ik wil dit dan ook aan de hand van internetgidsen gaan doen. Een snelheid van 2,7 GHz lijkt me een mooi doel zonder voltage verhogingen.

Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien

Alvast bedankt _/-\o_

Verwijderd

Videokaart:
Ik denk dat je met de Pro een goeie keus hebt gemaakt. Over een jaar kan je dan kijken naar een nieuwe DX10 kaart welke voor de zelfde prijs een stuk sneller is. Je zou kunnen proberen meer te investeren naar een 8800GTS 320.
http://tweakers.net/price...-EN8800GTS-HTDP-320M.html

Mobo:
Opzich een goed mobotje. Alleen erg beperkt in features. Kijk bijvoorbeeld ook nog es naar een Gigabyte P35-DS3.
http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

Monitor:
Ik zou een monitor nemen met DVI er op. Dat is echt een heel stuk mooier.
(Deze is echt goedkoop maar volgens de reviews wel goed:)
http://tweakers.net/price...-DVI-D-Zwart-Zilver).html

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2007 09:43 ]

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-01 00:27
Ja overklocken met zo'n E4300 is heel leuk maar dat gaat met je MSI P35 NEO-F mooi niet door want dat bord bied GEEN overklock functies het is een office bord.

Specs

• PP7
Haha ok, dan is deze Mobo idd niet zo handig :P . Ik zal een even op zoek gaan naar reviews van die gigabyte p35 en de mirai monitor. Bedankt voor de reacties

Verwijderd

OT!!!

@Reinman,

Quote:
"Monitor:
Ik zou een monitor nemen met DVI er op. Dat is echt een heel stuk mooier.
(Deze is echt goedkoop maar volgens de reviews wel goed:)
http://tweakers.net/price...-DVI-D-Zwart-Zilver).html"

'Ben momenteel Synton aan het helpen (althans, dat probeer ik naar mijn beste weten) over de DM. Hij zit met vragen t.a.v. z'n monitorkeuze (20 Inch). 'Ben zelf geen heavy gamer en heb het idee dat ik 'em niet van fatsoenlijk advies kan voorzien... 'k Zie dat jij je DM knop niet aan hebt staan. Zou je dit evt. willen doen (bij voorkeuren)? Kan ik jou die vragen voorleggen, bijvoorbeeld over het nut van DVI. Of... je kunt natuurlijk ook direkt met Synton (en hij met jou) hierover DMen, lijkt me nog beter!

Verwijderd

Ik heb hem aan gezet gelovensmij :P. Het verschil is dat een DVI signaal digitaal is en een SUB-D is analoog. Een tft monitor is ook digitaal. Als je dus een digitaal signaal omzet naar een analoog signaal en die weer om zet naar een digitaal signaal, heb je kwaliteits verlies.

Verwijderd

Ik stel voor om naar de volgende punten nog eens te kijken:

-Harde schijf
Als je een klein beetje meer geld uitgeeft, kan je de 500 GB versie kopen. Ik snap dat dit voor alles geld, maar deze investering is de moeite waard :).

-Printer
Je hebt geen superdeluxe-uberharde2k printer nodig. Is het een idee om eens te kijken naar 2e hands spullen?

• PP7
2de hands is inderdaad mogelijk. Maar een grotere harde schijf heb ik voorlopig niet nodig. Want ik ben niet van plan mijn pc vol te stoppen met films etc. Redt het nu ook prima met mijn 120 GB.
Pagina: 1