Stof op sensor of spiegel? (Nikon D50)

Pagina: 1
Acties:
  • 462 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-01 23:52

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Ik zie sinds vandaag dat ik al een foto of 40 lang een stofje op de foto's heb gemaakt met mijn Nikon D50. Bij een diafragma van 4 of 5.6 is het een beetje wazig zwart vlekje, maar bij een diafragma van f/22 is het een duidelijke zwarte stip.

Nu zie ik op dezelfde plek ook iets (het zou een miniscuul haartje kunnen zijn) als ik gewoon door de zoeker kijk zonder de foto te maken. Dit zou dan toch betekenen dat het stofje niet op de sensor zit? Het wisselen van lens heeft ook niet geholpen, dus het zit ook niet op de lens.

Nu ga ik volgende week op vakantie en de camera gaat mee, uiteraard wil ik hem voor die tijd wel weer goed hebben. Wat kan ik nu het beste doen?

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Klinkt alsof het op je lens zit. Check die eens?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:41

ThunderNet

Flits!

Even naar foto winkel om je sensor en zoekerhuis schoon te laten maken :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07:09

Ankh

|true

Wilko schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:26:
Klinkt alsof het op je lens zit. Check die eens?
heb je het verhaal gelezen? hij zegt toch dat hij de lens verwisseld heeft maar nog steeds heeft ;-)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ankh schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:28:
[...]
heb je het verhaal gelezen? hij zegt toch dat hij de lens verwisseld heeft maar nog steeds heeft ;-)
8)7 sorry :P

* Wortelsoep gaat maar eens slapen

• hars73

hars73

Topicstarter
Ankh schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:28:
[...]

Voor de zekerheid nog maar eens gewisseld, maar het zit er nog steeds. Het is wel zo dat hetgene dat ik door de zoeker zie (lijkt een miniscuul haartje te zijn) er anders uitziet dan het resultaat van een foto op f/22. Bij dit laatste zie ik echt een rond kartelig zwart stukje op de foto.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Dan is het op je sensor, als het op je spiegel zou zijn, dan zie je hem alleen als je door de viewfinder kijkt en dus niet als je een foto maakt. Je kan wel weer zowel een haartje op de zoeker als een blobje op de sensor hebben.

Over het algemeen kan je met een blaasbalgje best wat stof wegkrijgen, wil je wat rigureuzer te werk, kan je naar de Visible Dust kwastjes en sensor-swabs schuiven. Heb je echt lef, dan kies je natuurlijk voor Discofilm!
Mijn ere IRC-genoten vinden dat je naar de winkel moet gaan om hem schoon te laten maken, ze kunnen je dan gelijk een beetje uitleggen hoe je dat moet doen. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Floor-is op 11-06-2007 22:38 ]

Bericht hierboven

• hars73

hars73

Topicstarter
Ik heb net even de spiegel omgeklapt... en ja hoor, ik kan als ik heel goed kijk een puntje zien zitten op de sensor. Precies omgekeerd als op de foto (foto zit ie onderaan, op de sensor bovenaan).

Moet ik hiermee toch maar even naar een goeie fotograaf, of kan ik net zo goed eerst zo'n blaasdingetje kopen?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
Ik raad ook aan om naar de fotozaak te gaan om het ze voor te laten doen. Ikzelf ben eerst gaan kloten met sensorswabs voor ik een blaasbalgje kocht (wat voor normaal stof toch echt beter werkt imho).

Ga naar je fotozaak en koop een blaasbalgje die veel lucht kan verplaatsen (een grote dus :P )

[ Voor 19% gewijzigd door Ramon op 11-06-2007 22:51 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Je hebt dus zoiets als dit nodig:

Afbeeldingslocatie: http://www.cameranu.nl/upload/thumb_160/1142946252_222.jpg

Zo een ding is zoweizo handig om te hebben, want je kan er van allerlei delicate spullen mee schoon maken.
Lukt het daar niet mee om het stofje kwijt te raken, tja.... dan wordt het tijd om zwaardere middelen in te zetten, maar dat heb ik persoonlijk nog niet nodig gehad.

• hars73

hars73

Topicstarter
Ik heb gisteravond nog heeeeel heeeel heeeeel voorzichtig met een droog wattestaafje geprobeerd het stukje vuil weg te schuiven en dat is gelukt! Hij zit nu ergens net over de rand van de sensor, ik heb er nu geen last van, maar hij zit er natuurlijk nog wel. Dus ik heb maar even een blaasbalg besteld en die krijg ik deze week binnen. Het wordt deze (Giottos Q-Ball):

Afbeeldingslocatie: http://www.foto.ru/products/images/th/23667.jpg

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 13:09

Garyu

WW

NIET met een wattenstaafje aan je sensor komen!

Je hebt een redelijke kans dat je met een wattenstaafje krassen maakt op de sensor... Wacht gewoon even tot je dat blaasbalgje hebt, het is nou niet zo dat je dagelijk op f/22 loopt te schieten 8)7

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• hars73

hars73

Topicstarter
Garyu schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 09:20:

Je hebt een redelijke kans dat je met een wattenstaafje krassen maakt op de sensor... Wacht gewoon even tot je dat blaasbalgje hebt, het is nou niet zo dat je dagelijk op f/22 loopt te schieten 8)7
Nou ook op f/4 en f/5.6 was het al redelijk goed te zien, al was het daar uiteraard niet zo scherp als op f/22.
Ik heb gisteravond nog wat testfoto's gemaakt op een volledig witte achtergrond, het vuiltje is niet meer te zien en er zijn mij ook geen krasjes opgevallen.. maar ik zal niet meer met een wattenstaafje aan de sensor komen O-)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:15

Barrycade

Through the...

Ach geen paniek, een gewoon wattenstaafje heeft meestal als nadeel dat die ook stofjes afgeeft. Bijvoorbeeld een sensorswap wrijf je ook over de sensor (eigenlijk over het glasplaatje voor de sensor) en een steriel wattenstaafje zonder katoen wordt ook vaak gebruikt om te reinigen.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Garyu schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 09:20:

Mwah, ik heb al flink met wattenstaafjes op mijn sensor zitten hengelen, en daar zitten echt geen krassen op, dus zo'n vaart loopt dat niet :)

• hars73

hars73

Topicstarter
Henk schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 10:38:
[...]

Mwah, ik heb al flink met wattenstaafjes op mijn sensor zitten hengelen, en daar zitten echt geen krassen op, dus zo'n vaart loopt dat niet :)
Nou ik heb de sensor ook nauwelijks aangeraakt met het wattenstaafje, dus met krassen had ik ook geen rekening gehouden. Alleen dat die dingen kunnen pluizen wist ik, maar de testfoto's zie er weer goed uit, dusss... Ach morgen of overmorgen ben ik ook de trotse bezitter van een blaasbalgje :+
Pagina: 1