Toon posts:

[Vista] Raid-0 veel trager dan 1 enkele schijf*

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn pc onlangs verbouwd ( Goede keus voor upgrade systeem ? )
Ik wilde mijn 2 WD800JD ( 80 GB SATA) schijven in een raid-0 configuratie gebruiken als OS schijf.
Vista is dan ontzettend traag, echt niet vooruit te branden. Ik krijg dan een score van 2.2 voor de primaire vaste schijf bij de prestatie index van vista. Als ik alles op een enkele schijf ( maakt niet uit welke van de 2) installeer dan loopt vista als een trein en heb ik een score van 5.4 voor de schijf.
Ik heb de schijven met HD-Tune getest op snelheid en daaruit blijkt dat de schijven beide ongeveer hetzelfde presteren.
Afbeeldingslocatie: http://i9.tinypic.com/660lb0o.jpg 1e 80 GB schijf
Afbeeldingslocatie: http://i10.tinypic.com/4z8y8hw.jpg 2e 80 GB schijf
Afbeeldingslocatie: http://i17.tinypic.com/4l8bq5e.jpg 2 x 80 Gb in Raid-0 =1,4 Mb/sec

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

je vertelt niks nuttigs eigenlijk :)

Begin op z'n minst eens met welke RAID controller je dit op hebt draaien, en welke driverversie.
Verder zegt HDtune nog niet alles, er zijn meerdere manieren om je raidset te testen :)

Al vraag ik me ook een beetje af waarom je niet gekozen hebt om je topic in Opslagmedia & I/O Controllers te openen, dat lijkt me eerlijk gezegd een logischer keuze :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
misschien staan ze dan in IO mode ipv UDMA? krijg je van die leuke grapjes, dit had ik met xp, en een defect aan het raken cd writer nml... (cd-writer zat op zelfde poort als de OS hdd...) en windows zette dat IDE (in mijn geval) op IO mode, miss raid controller deleten uit apparaatbeheer restarten?, dat deed bij mij de zaak (tijdelijk) oplossen), DE oplossing bij mijn IDE probleem was andere brander halen.

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:51:
je vertelt niks nuttigs eigenlijk :)

Begin op z'n minst eens met welke RAID controller je dit op hebt draaien, en welke driverversie.
Verder zegt HDtune nog niet alles, er zijn meerdere manieren om je raidset te testen :)

Al vraag ik me ook een beetje af waarom je niet gekozen hebt om je topic in Opslagmedia & I/O Controllers te openen, dat lijkt me eerlijk gezegd een logischer keuze :)
Ik gebruik gewoon de onboard raid controller ( intel ICH8R ) van mijn Asus P5B-E moederbord. En de drivers zijn gewoon de nieuwste van de Intel-site. Ik begrijp dat HD-tune niet alles zegt, maar het systeem is gewoon supertraag. Alleen het installeren al duurt met de raid configuratie zo'n 1,5 uur en met 1 enkele schijf slechts een minuut of 25 !.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Staat cache aan? Eigenschappen van de RAID controller en/of HDDs in device manager. (in XP dan tenminste)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 22:05:
Alleen het installeren al duurt met de raid configuratie zo'n 1,5 uur en met 1 enkele schijf slechts een minuut of 25 !.
Ongeacht welk OS je installeert?
Duik nog eens heel goed je bios in of daar wel alles klopt.. wellicht dat je een nieuwere bios met een betere ROM voor de ICH kan vinden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 09:36:
[...]

Ongeacht welk OS je installeert?
Duik nog eens heel goed je bios in of daar wel alles klopt.. wellicht dat je een nieuwere bios met een betere ROM voor de ICH kan vinden.
- ik heb er de laatste biosversie op staan
- een ander OS heb ik (nog) niet geprobeerd
Pagina: 1