[KPN] Hoofdaansluiting vernield

Pagina: 1
Acties:
  • 876 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainwaste
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:32
Sinds enige tijd ben ik al aan het verbouwen in m'n huis.
Een tijdje terug is er een stucadoor geweest om alle wanden glad te stijken. De beste man heeft toen ook maar even netjes voor mij alle stopcontacten en dergelijken die nog aan de muur zaten verwijderd.

Zo ook de hoofdaansluiting van de telefoon. Wellicht nog bekend, zo'n ouderwetse langwerpige plaat met ruimte voor 2 telefoon stekkers. Helaas heeft de stucadoor deze op een dusdanige wijze weten te demonteren dat het hele verhaal dus naar de knoppen was.
Gevolg is nu dat ik het een en ander opnieuw aan moet gaan sluiten. Dat is opzich niet zo'n groot probleem, maar er is even 1 ding onduidelijk.

Klopt het dat de aderparen in de dikke blauwe kabel gelijk van kleur zijn? Ik zie namelijk nog wel dat de oude aansluiting op het rode aderpaar aangesloten is geweest. Is het niet zo dat voor telefonie altijd rood en blauw gebruikt zouden moeten worden?
Of is dat alleen zo voor het interne net?

Moet er naast het aderpaar waar de aansluiting op komt te zitten nog meer aangesloten worden op het "telefoon-stopcontact" ?
Ik gok namelijk dat de iets dikkere grijze kabel de ground is. En dat die ook aangesloten moet worden op de stekker voor een goed signaal.

Dank voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 10:25
Het gaat om je ISRA. Officieel mag je daar niet aan sleutelen.
De corecte actie zou dus zijn: KPN laten komen om de boel opnieuw aan te sluiten en de stucadoor een rekening sturen. Als je er zelf een nieuw kastje op gaat zetten is het voor KPN simpel te zien dat je er mee aan het klooien bent geweest. Als ze moeten langskomen vanwege problemen levert dat (als ze doorhebben dat het aan jouw te verwijten is) een leuke rekening op.

Dat gezegd, je kunt de boel gewoon opnieuw aansluiten. Je hebt slechts 2 aders nodig. Die kunnen heel goed dezelfde kleur zijn. Pas na je ISRA hebben ze meestal dezelfde kleuren. Die blauwe kabels van KPN zijn wat dat betreft een zooitje. Aarde etc wordt al jaren niet meer gebruikt. Gewoon een toestel erbij pakken en controleren welke combinatie goed werkt. (Controlleer vervolgens je nummermelding, werkt het niet dan zitten de aders verkeerd om).

Als je sluiting maakt dan kan het zijn dat de centrale je een x aantal seconden / minuten afsluit. Wilt niets werken, wacht dan een half uurtje en probeer het opnieuw.

[ Voor 15% gewijzigd door Nijn op 11-06-2007 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparks.nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-07 08:23
Het is misschien wel handig om de spanning te meten, dan weet je zeker welke je moet hebben. Analoog is zo'n 45v en isdn zo'n 95v. Ground heb je inderdaad niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Moet je wel even opletten of het gelijkstroom of wisselstroom is. Wat was het ook alweer? :X

[ Voor 74% gewijzigd door Nijn op 11-06-2007 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 13:03
Nijn schreef op maandag 11 juni 2007 @ 19:43:
(Controlleer vervolgens je nummermelding, werkt het niet dan zitten de aders verkeerd om).
Dit is nonsense, bij een gesprek opbouw wordt er bij analoge lijnen zelfs van pariateit gewisseld.
Daar heeft nummerweergave totaal geen last van. In de weet ik hoeveel aansluitingen die ik heb gemaakt deed nummer weergave het altijd, Toevallig als ik plus en min altijd goed heb gehad. Dat is echt niet zo als ik zie wat voor soort bekabeling ik af en toe tegen ben gekomen

Het is trouwens gelijkspanning.

Als ik je zo hoor dan lijkt het er op dat het een loodkabel is. De aders zitten omwikkeld met vet papier, als je hiermee probeert te testen moet je wel de aders aan krassen. Er zit een soort beschermlaag op elke ader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:21

Onbekend

...

Op een (ouderwetse) telefoonlijn staat -48V op. Als er gebeld word wordt er een 90V wisselspanning op gesuperponeerd.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
josvane schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:12:
[...]
Dit is nonsense, bij een gesprek opbouw wordt er bij analoge lijnen zelfs van pariateit gewisseld.
Daar heeft nummerweergave totaal geen last van. In de weet ik hoeveel aansluitingen die ik heb gemaakt deed nummer weergave het altijd, Toevallig als ik plus en min altijd goed heb gehad. Dat is echt niet zo als ik zie wat voor soort bekabeling ik af en toe tegen ben gekomen
Normale lijn is het me inderdaad nooit overkomen. Maar met een (analoge) huiscentrale erachter wordt het een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainwaste
josvane schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:12:
[...]

......

Als ik je zo hoor dan lijkt het er op dat het een loodkabel is. De aders zitten omwikkeld met vet papier, als je hiermee probeert te testen moet je wel de aders aan krassen. Er zit een soort beschermlaag op elke ader
Bedoel je mijn kabel? Deze ziet er namelijk gewoon uit als koper voor zover ik dat kan zien.

Heeft het aansluiten van de ground nog enig nut? Ontstoring misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
9 van de 10 keer heeft je telefoon de andere 2 aders niet eens in het snoer zitten. Laat staan dat ze in de telefoon ergens naar leiden.

Bovendien is de mantel in de centrale al geaard. Dus ook aarden is nutteloos. Sterker nog, dan krijg je te maken met aardlussen enzo, en dat wil je niet.

Met andere woorden, laten zitten waar het zit en verder niks mee doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Nijn op 12-06-2007 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainwaste
Heb je verder nog speciale contactdoosjes nodig voor het punt waar de lijn binnen komt? Volgens mij hoeft niet niet, maar ben niet 100% zeker.
2 juli gaat KPN de telefoonlijn aansluiten daar, en dan kan ik testen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Wat bedoel je precies? Als KPN het komt aansluiten zou ik er niet zelf contactdoosjes op gaan zetten, of heb je het niet over de dikke blauwe kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainwaste
Het betreft een verhuizing. Ik neem aan dat ik niks kan testen totdat de KPN de aansluiting verhuist heeft.
Pagina: 1