Toon posts:

Onhandige keywords voor links

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Regelmatig kom je bij de Tweakers artikelen rare links tegen. Soms lijkt het erop dat er vrijwel op random woorden tot link gebombardeerd, waardoor het niet gelijk duidelijk is waar de link naar verwijst.

Een heel mooi voorbeeld is het recente artikel over 1GB in the 2900XT. (http://core.tweakers.net/...-op-Radeon-HD-2900XT.html)
Naast de verkoopprijs is nog onbekend welke winst wordt behaald met de geheugenverdubbeling, maar uit eerdere benchmarks met een 512MB exemplaar blijkt dat de HD 2900XT zich prima staande kan houden ten opzichte van nVidia 8800GTS-videokaarten.
Dat is een hele rare constructie. Het werkwoord 'staande' heeft geen enkele betekenis voor de link. Je moet daardoor de gehele context nauwkeurig lezen, voordat je de kunt afleiden waar de link naar verwijst.

Het is een goede gewoonte dat de tekst van de link opzichzelf al genoeg uitleg geeft over wat je op die link vindt. Met de juiste keywords, kun je dan snel door de tekst scannen, en uitkomen waar het de bedoeling is. Soms is dat moeilijk... maar in dit geval is het dood eenvoudig. In plaats van staande als keyword te gebruiken, zou je eerdere benchmarks als keyword(s) kunnen gebruiken.

De tekst wordt dan als volgt:
Naast de verkoopprijs is nog onbekend welke winst wordt behaald met de geheugenverdubbeling, maar uit eerdere benchmarks met een 512MB exemplaar blijkt dat de HD 2900XT zich prima staande kan houden ten opzichte van nVidia 8800GTS-videokaarten.
Dat leest niet alleen veel prettiger, maar het is ook in één oogopslag duidelijk waar de link naar verwijst.

NB: Dit is slechts een voorbeeld. Ik zie dit fenomeen regelmatig op Tweakers. Ik denk dat dit wat extra aandacht nodig heeft...

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mee eensch. Links staan vaak op erg rare plaatsen in de tekst.

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Het wordt afaik als 'good practice' beschouwd om links onder één woord, en meerbepaald het werkwoord van de zin, te plaatsen. Onderzoek/bronnen hierover zal ik vanavond eens opzoeken :)

Overigens zou dat in dit geval 'houden' zijn en niet 'staande', voor alle duidelijkheid

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:22

Cyphax

Moderator LNX
Yoeri schreef op maandag 11 juni 2007 @ 18:37:
Het wordt afaik als 'good practice' beschouwd om links onder één woord, en meerbepaald het werkwoord van de zin, te plaatsen. Onderzoek/bronnen hierover zal ik vanavond eens opzoeken :)

Overigens zou dat in dit geval 'houden' zijn en niet 'staande', voor alle duidelijkheid
Hrm ik ben benieuwd. Ik zou ook logischerwijs denken dat je een zelfstandig naamwoord juist gebruikt als link IPV een werkwoord. Zoals het er nu staat is het weliswaar niet compleet onduidelijk, maar wel minder duidelijk dan wanneer "benchmarks" of zelfs zoals al gesuggereerd "eerdere benchmarks" wordt gebruikt. Ook taalkundig gezien.

Saved by the buoyancy of citrus

• Inge Janse
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-02 07:25

Inge Janse

post-l33t

Yoeri schreef op maandag 11 juni 2007 @ 18:37:
Voor wat ik van seo weet, zijn werkwoorden geen succes om te benadrukken. Twee problemen:
1: het is een kleine kans dat iemand zoekt op 'staande' om een benchmarkreview te vinden (of elk ander werkwoord om een specifiek concept te vinden), terwijl juist gelinkte woorden een hogere score krijgen in zoekmachines. Werkwoorden zijn algemener en minder gezocht dan zelfstandige naamwoorden, simpelweg omdat de tweede categorie groter is en specifieker kan zijn.

2: voor de spider van zoekmachines zijn interne links naar een artikel een aanwijzing om meer relevantie te verlenen aan dat gelinkte artikel. Als het woord dat de link bevat 'staande' is, dan snapt de semantische machine niet dat het gelinkte artikel over 'benchmarks' gaat. Natuurlijk snapt 'ie wel dat het artikel zelf over benchmarks gaat, maar de binnenkomende link kan er juist voor zorgen meer nadruk op dat concept te leggen.

3: vaak worden in zoekmachineresultaten korte fragmenten van de gevonden pagina gegeven. Aangezien hyperlinks meer aandacht krijgen van zoekmachines dan gewone tekst, zal dat fragment eerder rondom de hyperlink gekozen worden dan rondom platte tekst. De kans bestaat dus dat iemand zoekt op 'benchmark', een link krijgt naar de pagina op t.net die hier naartoe linkt*, en in het fragment heel dat woord niet terugvindt en dus op een ander resultaat klikt.

Oftewel: kiezen voor 'benchmark' als het woord dat de link draagt geniet de voorkeur. Misschien is het slim om eens intern een nieuwe conventie voor linkwoordkeuze te maken? De huidige conventie heb ik bij t.net ook een jaar gebruikt, simpelweg _omdat_ het de conventie was. Nieuwe website, nieuwe conventies? Het lijkt me er een prima moment voor :)

*ik laat hier even buiten beschouwing dat het eerste resultaat natuurlijk de doelpagina met de benchmark is. Het gaat om het principe welk woord relatief het handigst is.

[ Voor 5% gewijzigd door Inge Janse op 11-06-2007 20:52 ]

ingejanse.nl: dingen die ik doe