Levensduur korter bij gebruik S3 slaapstand?

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-05 10:35
Hallo, ik vroeg me af of de levensduur van mijn geheugen er op achteruit gaat als ik veel gebruik maak van de S3 stand-by ("hibernate sleep"). Mijn PC staat gemiddeld 1/3de van de dag aan, de andere 2/3de van de dag laat ik hem in deze stand-by stand, er blijft bij de S3 stand spanning op het geheugen (en het moederbord?) dus ik vroeg me af of de levensduur zo (ernstig) verkort wordt? En hoe dat dan met het moederbord zit, gaat hier de levensduur van achteruit?

Bvd,
Jan

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Erop achteruit ten opzichte van wat :?

- diezelfde tijd aan staan zonder standby?
- diezelfde tijd volledig uitstaan?

Sowieso is de technische levensduur van PC componenten vele malen langer dan hun economische levensduur, volgens mij zit je met een stel rare aannames hier die je niet expliciet uitspreekt. Geef eens duidelijker de achtergronden van je vraag... hoe kom je erbij dat dit een issue zou zijn :?

Oslik blyat! Oslik!

• piet konijn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-12-2025
geheugen komt meestal met 10 jaar garantie, onmogelijk dat je hetzelfde geheugen na zelfs de helft van die periode nog zou gebruiken, so why bother...

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Bij hibernate wordt alles wat op dat moment in het geheugen staat gedumpt op de hardeschijf. Programma's ed hoeven niet opnieuw op te worden gestart, vandaar dat hibernate sneller is.

Het blijft echter niet in je geheugen staan(werkgeheugen, sdr/ddr). Er blijft dus nergens spanning op staan.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
piet konijn schreef op maandag 11 juni 2007 @ 17:28:
geheugen komt meestal met 10 jaar garantie, onmogelijk dat je hetzelfde geheugen na zelfs de helft van die periode nog zou gebruiken, so why bother...
Waar haal je dat nou weer vandaan? Ik heb nog steeds plezier van mijn sdr reepjes. Een beetje printer gebruikt deze nog en dergelijk geheugen is al meer dan 10 jaar oud.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ToFast schreef op maandag 11 juni 2007 @ 17:32:
Bij hibernate wordt alles wat op dat moment in het geheugen staat gedumpt op de hardeschijf. Programma's ed hoeven niet opnieuw op te worden gestart, vandaar dat hibernate sneller is.

Het blijft echter niet in je geheugen staan(werkgeheugen, sdr/ddr). Er blijft dus nergens spanning op staan.
Bij de S3 staat blijft alles nog in het geheugen staan hoor. Wat jij bedoelt is S4. Zie ook ACPI op Wikipedia

De TS kan misschien ook eens in dat linkje kijken om te zien of hij nu S3 of S4 bedoelt. In ieder geval zal de levensduur nog langer zijn dan de economische levensduur dus je moet je nergens zorgen over maken :) S4 is dan weer zo goed als uitschakelen (er blijft geen spanning meer op de componenten staan) dus dezelfde slijtage als uitschakelen.

Overigens heeft het uitschakelen en booten ook een effect op de levensduur van computercomponenten volgens sommigen dus volgens mij maakt het allemaal niet veel uit. S4 of uit is natuurlijk wel beter voor het milieu :) Sommige computers gebruiken zelfs nog vrij veel stroom in S3 door een inefficiënte voeding.

[ Voor 20% gewijzigd door Admiral Freebee op 11-06-2007 17:49 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:29

M2M

medicijnman

freebee heeft gelijk. S3 zuipt nog stroom, S4 niet.

misschien is het verstandig om gewoon hibernation in te schakelen (winxp is dit in de poweroptions, vista is het wat moeilijker en is het verstandig om ff in de help te zoeken naar hibernation, of slaapstand). Hibernation afsluiten duurt niet lang (wel alle Direct X applicaties afsluiten (games e.d.)), en de stroom kan van het apparaat af zonder gegevens kwijt te raken. Ik gebruik het al jaren omdat mijn oude windowsbak er eeuwen over doet om op te starten (in de orde van 10 minuten), terwijl het resumen van hibernation nog geen 30 seconden in beslag neemt.

Succes

- Maarten

-_-

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-04 09:12
Ik ben een enorme fan van S3 Hibernation... Ik kan me niet voorstellen dat het "enorm" veel stroom zuipt, want alle fans gaan uit en hij blijft lekker koud. Daarbij is veel sneller weer operational dan wanneer je met S4 werkt, wat lekker opschiet.

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
Admiral Freebee schreef op maandag 11 juni 2007 @ 17:47:
[...]
Overigens heeft het uitschakelen en booten ook een effect op de levensduur van computercomponenten volgens sommigen dus volgens mij maakt het allemaal niet veel uit.
ik vraag mij af of dit nog altijd klopt
in het AT-tijdperk zette je gewoon de voeding aan met een schakelaar, waardoor er makkelijk spanningspiekjes op de onderdelen kwamen
sinds de ATX-standaard geeft de voeding zelf aan als de spanningen genormaliseerd is waardoor er dus geen/heel weinig pieken zouden mogen zijn

aangezien de nieuwste cpu en gpu (zeker in de mobiele sector) zelf delen van de chip uitschakelen, lijkt mij dit geen issue meer (of misschien verwaarloosbaar)

doorgaans wordt de levensduur gekoppeld aan de temperatuur van cd chip, dus ik denk dat je er gewoon op moet letten dat het ram dan niet te warm wordt
geen idee hoe jouw kast werkt, maar stel dat alle fans uitgaan in S3 stand, zou het ramgeheugen dus warmer kunnen worden

wordt het ramgeheugen in S3 trouwens teruggeklokt?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:29

M2M

medicijnman

volgens mij blijft er op het geheugen alleen net genoeg spanning staan zodat de data behouden blijft

-_-

• [Yellow]
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
S3 is Standby
S4 is Hibernation

S4 gebruikt net zoveel stroom als G2 (soft-off). Bij desktop compu's is dat vaak nog steeds geen verbruik van 0 omdat het moederbord onder spanning blijft (om power on via keyboard etc. mogelijk te maken).

En ja, door gebruik (= spanning erop) wordt de levensduur verkort. Maar dat is ook waar voor aan en uitzetten, denk aan het uitzetten en weer krimpen van de chips. Mijn gok is dat door S4 (hibernate) de levensduur niet verkort wordt.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[Yellow] schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 09:56:
S3 is Standby
S4 is Hibernation

S4 gebruikt net zoveel stroom als G2 (soft-off). Bij desktop compu's is dat vaak nog steeds geen verbruik van 0 omdat het moederbord onder spanning blijft (om power on via keyboard etc. mogelijk te maken).

En ja, door gebruik (= spanning erop) wordt de levensduur verkort. Maar dat is ook waar voor aan en uitzetten, denk aan het uitzetten en weer krimpen van de chips. Mijn gok is dat door S4 (hibernate) de levensduur niet verkort wordt.
Bij S4 kan je evengoed de spanning op de voeding uitschakelen met een stekkerblok waardoor je dus geen verbruik meer hebt. Anders blijft er inderdaad nog spanning op de USB poorten, PCI sloten, enz staan waardoor de computer nog enkele watt verbruikt.

Verder zal het RAM niet te warm worden, ook al gaan de ventilatoren uit aangezien er alleen nog maar stroom opstaat om de inhoud te verversen. Er wordt verder niets gelezen of geschreven.

• PowerUp
  • Laatst online: 23:12
S3 gebruikt maar 2-5 Watt meer dan S4. S1 (POS) zuipt inderdaad stroom. Ik gebruik zelf S3: nauwelijks meer verbruik en binnen 10 seconden opgestart :)

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-05 10:35
Ik heb blijkbaar hibernation en S3 met elkaar vermixt, maar ik bedoelde S3, suspend to ram, wat ik precies bedoelde met een 'verkorte levensduur' was de duur van het geheugen vanaf het moment dat het geheugen nieuw is, tot het moment dat het lees en schrijferrors gaat geven en een ongelofelijk lang durende geheugenanalyse (zoals Memtest86) aangeeft dat je geheugen naar zijn gootje is.
Maar als ik de reacties zo lees hoef ik me hier absoluut geen zorgen om te maken, ik blijf dus lekker de S3 stand-by gebruiken!

• piet konijn
  • Laatst online: 17-12-2025
The Dolf schreef op maandag 11 juni 2007 @ 17:42:
[...]

Waar haal je dat nou weer vandaan? Ik heb nog steeds plezier van mijn sdr reepjes. Een beetje printer gebruikt deze nog en dergelijk geheugen is al meer dan 10 jaar oud.
ik had inderdaad niet aan printers en dergelijke gedacht :). ik bedoelde dat tegen dat je 5 jaar verder bent, het niet nodig is je "oude" geheugen te nemen om kosten te sparen als je een nieuwe pc maakt, gezien de prijzen, capaciteiten en standaarden dermate geëvolueerd zijn tegen dan.
Pagina: 1