Toon posts:

[Excel] Identieke cellen naast elkaar plaatsen

Pagina: 1
Acties:
  • 6.053 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil in Excel graag cellen uit verschillende kolommen naast elkaar zetten, als de inhoud gelijk is.

Misschien maakt het volgende voorbeeld het wat duidelijker:
13
25
3
4
5

Moet worden:
1
2
33
4
55

Vervolgens wil ik graag dat cijfers die niet dubbel voorkomen in een derde kolom nog eens weergegeven worden, op dezelfde rij.

Voorbeeld:
1 1
2 2
33
44
55

Ik heb geen idee waarnaar ik moet zoeken op google, Ik krijg geen hits die enigsinds bruikbaar zijn, ook met macro's weet ik niet hoe ik dit zou moeten doen. Weet iemand hoe ik bovenstaande voor elkaar kan krijgen?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

ook met macro's weet ik niet hoe ik dit zou moeten doen
Ik ben bang dat je dan dus even een VBA boek kan kopen :)

Je kunt heel erg ingwikkeld gaan doen met hulpkolommen en zoeken / INDEX. Maar dat raad ik je niet aan...

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Als het inplace moet ontkom je idd niet aan VBA, maar anders hoeft het toch niet zo ingewikkeld te zijn?
Iets als
code:
1
=als(isnb(vergelijken(A1;$B$1:$B$5;0));"";A1)

komt imho al aardig in de richting.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:03

Dido

heforshe

1 hulpkolommetje (laten we zeggen C) waarin je een lookup van A in B doet:

=IF(ISNA(VLOOKUP(A1,$B$1:$B$6,1,FALSE)),"",VLOOKUP(A1,$B$1:$B$6,1,FALSE))

In kolom D:

=IF(C1="",A1,"")

Desgewenst een copy/paste special/values en klaar is Klara.

Zo ingewikkeld lijkt me dat niet?

[ Voor 6% gewijzigd door Dido op 11-06-2007 23:21 ]

Wat betekent mijn avatar?

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

vergis ik me nu heel erg als ik zeg dat die tweede

VLOOKUP(A1,$B$1:$B$6,1,FALSE) altijd gelijk is aan A1 ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Lustucru op 12-06-2007 09:30 . Reden: bold voor F_J_K ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hmmm. Jullie hebben gelijk. Ik ging er van uit dat een getal meer dan eenmaal kan voorkomen - maar dat is natuurlijk helemaal niet het geval. Mea maxima culpa :P

offtopic:
Dit soort dingen opzoeken via Google kan helemaal niet, wat was je van plan qua zoektermen?

Dit soort dingen kan je, zolang het geen heel standaard probleem is zoals pak-em-beet lootjes trekken, imho alleen oplossen door de combinatie van de functies van Excel leren kennen en enige logica (en nadenken, waar het mij blijkbaar aan schortte :D ).

Edit:
Lustucru schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 00:12:
vergis ik me nu heel erg als ik zeg dat die tweede

VLOOKUP(A1,$B$1:$B$6,1,FALSE) altijd gelijk is aan A1 ;)
Ja ;)
AB#N/A
C
D

Maar dat bedoelde je vast niet.

[ Voor 31% gewijzigd door F_J_K op 12-06-2007 08:48 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

F_J_K schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 08:38:
en enige logica (en nadenken, waar het mij blijkbaar aan schortte :D ).
[/ot]
Nogal ja :+

offtopic:
Die *tweede* vlookup wordt alleen uitgevoerd als de eerste voorwaarde niet waar is. Dus: nadat je hebt gecontroleerd of A1 voorkomt in kolom B, ga je opzoeken in B:B op welke regel A1 voorkomt en die waarde geef je terug. Surprise, het is A1.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:03

Dido

heforshe

Dat is ook precies de functie van die tweede vlookup (die trouwens identiek is aan de eerste).

Je wilt namelijk de waarde van je A-kolom in je C-kolom hebben, als die waarde voorkomt in je B-kolom.

En nu ik dit uittik bedenk ik me dat dat inderdaad korter kon |:(
code:
1
=IF(ISNA(VLOOKUP(A1,$B$1:$B$6,1,FALSE)),"",A1)

Doet het natuurlijk ook.

Ik vond het al niet zo heel ingewikkeld, maar het kon dus nog een stuk simpeler 8)7

Wat betekent mijn avatar?

Pagina: 1