Ok, allereerst excuses voor de wat vage titel.
Maar het zit zo:
Sinds een tijdje overgestapt van een 300D naar een 30D.
oh zal er meteen maar even bij zeggen, dat alle apparatuur van m'n vader is, maar die doet er niet zoveel mee; dus kan ik er leuk mee spelen (om vragen te vermijden als: 'waarom koop je dan zo'n camera' enzo
)
+ een stel nieuwe lenzen, die zeer goed uit de reviews (oa photozone) kwamen:
- Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Aspherical [IF]
- Sigma AF 100-300mm f/4 EX HSM APO
- Sigma AF 30mm f/1.4 EX HSM DC
Om maar meteen met de deur in huis te vallen;
ik ben er totaal niet van onder de indruk.
Nu kan dat aan mij liggen, of aan de apparatuur. Ik heb dit topic geopend om daarachter te komen
Hiervoor hadden we, zoals eerder vermeld, een 300D met budget lenzen (de kitlens + een hele goedkope 200mm). Tot mijn teleurstelling moet ik echter constateren dat daar even scherpe, of zelfs scherpere, foto's uit kwamen.
Ok, ik zal beginnen bij de 30D zelf.
Deze lijkt foto's chronisch te willen onderbelichten; in iedere stand.
Automatisch, Av, Tv, allemaal hetzelfde resultaat: zeer donkere foto's.
Camera instellingen zijn al een keer gereset + nieuwste firmware erop,
maar dat mocht niet baten.
Op zich geen onoverkomelijk probleem; meestal compenseer ik gewoon met 1 stop extra,
maar wel een beetje vreemd als je het mij vraagt.
(metering mode heeft hier ook geen grote invloed op overigens; het blijft vaak veel te donker).
De onderbelichting zorgt er (logischerwijs) ook voor, dat als je niet goed oplet, je zit opgescheept met een foto met behoorlijk veel ruis. Zelfs op iso100 is er dan behoorlijk veel zichtbare ruis aanwezig.
Maargoed; tot zover allemaal te verhelpen met wat camera instellingen.
Maar dan de foto's zelf.
Ik vind ze persoonlijk nogal tegenvallen qua scherpte.
In de reviews werden de lenzen geroemd om hun uitmuntende scherpte,
maar in de praktijk zie ik hier weinig van terug.
Misschien doe ik iets verkeerd of zijn mijn verwachtingen gewoon te hoog.
Ik heb weinig materiaal om mee te vergelijken, de meeste foto's die je op internet vind zijn geresized en bewerkt.
Ik gebruik meestal one-shot AF met het focuspunt in het midden en compenseer de belichting waar nodig. Toch stijgen de foto's qua scherpte niet uit boven de budget lenzen die ik hiervoor had.
Ok, genoeg gepraat, tijd voor wat foto's:
Allereerst de Sigma AF 100-300mm f/4 EX HSM APO,
hier had ik wel eens eerder over geklaagd in het canon objectieven topic,
maar bij deze nog even een samenvatting
Overal op internet wordt deze lens geprezen om zijn uitmuntende scherpte; deze zou zelfs vergelijkbaar zijn met een vaste 300mm canon L-serie lens.
Test foto 1
Test foto 2
Test foto 3
Focus chart 100mm
Focus chart 200mm
Focus chart 300mm
Foto 1 en 2 zijn buiten (duh) gemaakt, met helder weer en zeer korte sluitertijden.
EXIF info aanwezig.
Foto 3 is een compilatie van wat tests op verschillende brandpuntafstanden en diafragma instellingen.
Voor deze laatste foto's stond de camera op een statief met mirror lock-up aan.
Ik heb ook test foto's op 100-200mm geprobeerd en met kleiner diafragma, maar dat kwam de scherpte helaas niet ten goede. Die 1e 2 foto's waren eigenlijk de scherpste foto's die ik eruit heb weten te krijgen.
We hebben de lens terug gestuurd naar sigma; die heeft hem getest en zegt dat ie binnen de kwaliteitsnorm valt.
Ok, dan de Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Aspherical [IF]
Photozone zegt:
Op z'n scherpst @ F4 - F5.6
Test foto 1 (full size crop) @ F4.5
Test foto 2 @ F5(gefocust op de voorste bloem)
Test foto 3 @ F4
Test foto 4 @ F9
Focus chart
Focus chart foto eveneens op statief met mirror lock-up genomen.
Ok, ik ben uitgepraat,
ik hoop dat jullie er misschien iets zinnigs over te zeggen hebben.
Alvast bedankt
Maar het zit zo:
Sinds een tijdje overgestapt van een 300D naar een 30D.
oh zal er meteen maar even bij zeggen, dat alle apparatuur van m'n vader is, maar die doet er niet zoveel mee; dus kan ik er leuk mee spelen (om vragen te vermijden als: 'waarom koop je dan zo'n camera' enzo
+ een stel nieuwe lenzen, die zeer goed uit de reviews (oa photozone) kwamen:
- Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Aspherical [IF]
- Sigma AF 100-300mm f/4 EX HSM APO
- Sigma AF 30mm f/1.4 EX HSM DC
Om maar meteen met de deur in huis te vallen;
ik ben er totaal niet van onder de indruk.
Nu kan dat aan mij liggen, of aan de apparatuur. Ik heb dit topic geopend om daarachter te komen
Hiervoor hadden we, zoals eerder vermeld, een 300D met budget lenzen (de kitlens + een hele goedkope 200mm). Tot mijn teleurstelling moet ik echter constateren dat daar even scherpe, of zelfs scherpere, foto's uit kwamen.
Ok, ik zal beginnen bij de 30D zelf.
Deze lijkt foto's chronisch te willen onderbelichten; in iedere stand.
Automatisch, Av, Tv, allemaal hetzelfde resultaat: zeer donkere foto's.
Camera instellingen zijn al een keer gereset + nieuwste firmware erop,
maar dat mocht niet baten.
Op zich geen onoverkomelijk probleem; meestal compenseer ik gewoon met 1 stop extra,
maar wel een beetje vreemd als je het mij vraagt.
(metering mode heeft hier ook geen grote invloed op overigens; het blijft vaak veel te donker).
De onderbelichting zorgt er (logischerwijs) ook voor, dat als je niet goed oplet, je zit opgescheept met een foto met behoorlijk veel ruis. Zelfs op iso100 is er dan behoorlijk veel zichtbare ruis aanwezig.
Maargoed; tot zover allemaal te verhelpen met wat camera instellingen.
Maar dan de foto's zelf.
Ik vind ze persoonlijk nogal tegenvallen qua scherpte.
In de reviews werden de lenzen geroemd om hun uitmuntende scherpte,
maar in de praktijk zie ik hier weinig van terug.
Misschien doe ik iets verkeerd of zijn mijn verwachtingen gewoon te hoog.
Ik heb weinig materiaal om mee te vergelijken, de meeste foto's die je op internet vind zijn geresized en bewerkt.
Ik gebruik meestal one-shot AF met het focuspunt in het midden en compenseer de belichting waar nodig. Toch stijgen de foto's qua scherpte niet uit boven de budget lenzen die ik hiervoor had.
Ok, genoeg gepraat, tijd voor wat foto's:
Allereerst de Sigma AF 100-300mm f/4 EX HSM APO,
hier had ik wel eens eerder over geklaagd in het canon objectieven topic,
maar bij deze nog even een samenvatting
Overal op internet wordt deze lens geprezen om zijn uitmuntende scherpte; deze zou zelfs vergelijkbaar zijn met een vaste 300mm canon L-serie lens.
Test foto 1
Test foto 2
Test foto 3
Focus chart 100mm
Focus chart 200mm
Focus chart 300mm
Foto 1 en 2 zijn buiten (duh) gemaakt, met helder weer en zeer korte sluitertijden.
EXIF info aanwezig.
Foto 3 is een compilatie van wat tests op verschillende brandpuntafstanden en diafragma instellingen.
Voor deze laatste foto's stond de camera op een statief met mirror lock-up aan.
Ik heb ook test foto's op 100-200mm geprobeerd en met kleiner diafragma, maar dat kwam de scherpte helaas niet ten goede. Die 1e 2 foto's waren eigenlijk de scherpste foto's die ik eruit heb weten te krijgen.
We hebben de lens terug gestuurd naar sigma; die heeft hem getest en zegt dat ie binnen de kwaliteitsnorm valt.
Ok, dan de Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Aspherical [IF]
Photozone zegt:
Ok, dus volgens de reviews een van de scherpste lenzen die ze ooit getest hebben.The Tamron AF 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Aspherical [IF] may have one of the funniest names around but the performance of the lens is serious at least regarding resolution where it was capable to deliver some of the best MTF50 figures to date
Op z'n scherpst @ F4 - F5.6
Test foto 1 (full size crop) @ F4.5
Test foto 2 @ F5(gefocust op de voorste bloem)
Test foto 3 @ F4
Test foto 4 @ F9
Focus chart
Focus chart foto eveneens op statief met mirror lock-up genomen.
Ok, ik ben uitgepraat,
ik hoop dat jullie er misschien iets zinnigs over te zeggen hebben.
Alvast bedankt