Toon posts:

Puntje in zoeker Canon EOS350D

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een canon EOS 350D, nu is er alleen één raar iets. Als ik daar me zoeker kijk zie ik rechtsboven van het midden een puntje of streepje. Dit puntje of streepje is nog niet terug te zien op de foto's maar is wel zeer irritant. Als ik door me lens kijk (18-55 lens) zonder me body eraan te hebben zie ik linksonder een stofje zitten. Dit zie je ook vanaf de voorkant van de lens. Hoe is dit stofje eruit te halen? Ik heb me sensor al schoongemaakt (met de functie in de camera) en me spiegel al bekeken maar daar is niks op te vinden.

edit: Ik heb nogmaals gekeken, er zit één vrij groot 'draadje' in en een stofje. Kan ik met een wattenstaafje erin ofzo om het stofje eruit te halen en het draadje?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2007 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:32

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Stof op je spiegel, of op je matglas.

Met de sensorclean functie tril je alleen maar de loszittende stofjes op je sensor schoon, en niet op het matglas.

Kwestie van een blaasbalgje halen bij een fotozaak, en de boel schoonblazen/zuigen. Let erop dat je met de neus van het balgje niks aanraakt van binnen.

NOOIT met een wattenstaafje oid. je matglas aanraken, dat geeft krassen die je er niet meer uit kan krijgen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is het matglas dat eerste laagje glas in de lens als je van vanaf de kant van de body kijkt?
Ik zal in ieder geval eens opzoek gaan naar zo'n blaasbalgje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-12-2021
Je kan het beste een blaasbalg gebruiken om te proberen het stofje weg te halen, ga er in ieder geval nooit met een wattenstaafje of iets dergelijks in rommelen, want je hebt zo een kras op je matglas. (spreek uit ervaring). Verder heb je met een wattenstaafje kans dat je alleen maar meer stofjes achter laat.

De sensor clean functie van een 350D reinigt de sensor niet, maar zorgt er slechts voor dat de spiegel omhoogklapt, zodat je bij de sensor kan komen om hem te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom je sensor schoonmaken als het stofje op je lens zit? Snap er niet veel van hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-12-2021
Als je de camera, zonder lens, met de mount naar je toe hebt, zit het matglas recht boven de spiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:37

Garyu

WW

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 16:39:
waarom je sensor schoonmaken als het stofje op je lens zit? Snap er niet veel van hoor
Inderdaad, als je dat stofje op de lens ziet zitten, dan poets je dat er toch gewoon vanaf? :?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Garyu schreef op maandag 11 juni 2007 @ 16:42:
[...]

Inderdaad, als je dat stofje op de lens ziet zitten, dan poets je dat er toch gewoon vanaf? :?
Dat stofje zit achter het glas, daar kan ik niet bij zonder zo'n blaasbalgje ofzo. Ik weet ook niet of dat stofje iets te maken heeft met het puntje in de zoeker. Ik heb namelijk op meerdere plekken gelezen dat je dat niet ziet op een foto. Ik zie het echter wel in me zoeker en dus dacht ik dat er ook iets in me body zou moeten zitten ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:32

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Bassa zei het al, je matglas zit bovenin. Recht boven de spiegel. Het licht wat je in je zoeker ziet gaat nl. eerst door je lens heen, en wordt vervolgens door de spiegel omhoog gestuurd tegen het matglas. Het prisma /spiegeltje daar weer boven zorgt ervoor dat je het beeld kan zien :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Pagina: 1