Toon posts:

Onboard Audio?

Pagina: 1
Acties:
  • 418 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tweakers, ;)

Na het downloaden van Windows updates kreeg ik bij het opstarten van de PC de bekende foutmelding namelijk:

RTHDCPL.EXE – Ongeldige verplaatsing van systeem –DLL –bestand

Ik werd er gek van en ik vroeg een vriend om raad die wat meer van computers afweet dan ik.
Hij zei dat het iets te maken had met de ‘Realtek HD Audio Control Panel’ en zei dat ik het beste de Realtek Driver uit mijn software lijst kon verwijderen. Zo gezegd zo gedaan.
Nu komt er echter bij het opstarten de meldingen ‘Nieuw hardware gevonden’ en een melding met ‘Audio Device on High Definition Audio Bus’. Dit was ook vrij irritant maar hier kon ik wel mee leven tot op de dag van vandaag. Hoewel ik echt een computerleek ben in verhouding tot jullie, zegt mijn ‘Spidey Sense’ dat het te maken heeft met de Onboard Audio op mijn Asus moederbord (Correct me if I am wrong). Als dit klopt dan is Onboard Audio vrijwel overbodig, omdat ik namelijk een aparte geluidskaart heb namelijk: Creative Soundblaster X-Fi XtremeMusic. Als mijn ‘Spidey Sense’ juist was hoe zet ik de Onboard Audio van mijn Asus moederbord uit? De User Manual van mijn Asus moederbord heb ik uitgeleend aan een kennis van mij die ver weg van mij woont. Geen probleem dacht ik toen, ik kijk wel op de site van Asus de digitale User Manual :

http://dlsvr02.asus.com/p...luxe/e2557_p5w_dh_dlx.pdf

Van deze handleiding werd ik ook niet bepaald wijzer van.
Ook heb ik alvast geprobeerd om in de BIOS te kijken. Ik start de computer op druk op DEL om in de ‘Bios Setup Utillity’ tabblad ‘Advanced’ en dan naar ‘Onboard Devices Configuration’ en dan zie ik 2 audio gerelateerde zaken staan namelijk ‘HD AUDIO Controller [ENABLED]’ en ‘Front Panel Support Type [HD AUDIO]’.

Ook heb ik gekeken naar ‘Apparaatbeheer’ en dan zie ik bij ‘Overige apparaten’ een geel/zwarte uitroepteken staan bij ‘Audio Device on High Definition Audio Bus’ (zie ook screenshot).
[img=http://img405.imageshack.us/img405/2992/apparaatbeheerny5.th.jpg]

Vandaag ben ik er dus achtergekomen dat er achteraf een patch uitkwam om deze foutmelding te verhelpen. Deze patch heb ik dus vandaag geïnstalleerd voor de zekerheid.

Mijn specifieke vragen zijn:

1. Heeft de melding te maken met de Onboard Audio van mijn Asus moederbord? (Realtek?)
2. Zoja hoe kan ik de Onboard Audio uitzetten ( Ik heb namelijk toch een aparte
geluidskaart: Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic)

Belangrijke specs van mijn PC zijn:

Moederbord: Asus P5W DH Deluxe
Processor: Intel Core 2 Duo E6600, Socket 775
Aparte Geluidskaart: Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic
Videokaart: Asus 7900 GT
Besturingssysteem: Windows XP Home Edition

Alvast hartstikke bedankt! :)

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-05 07:58
Man, het antwoord stond echt letterlijk recht voor je neus...

1. Jup
2. Ga nog es de bios in, zelfde plek en zet HD AUDIO controller eens op [disabled]

Verwijderd

Topicstarter
Cubefanatic schreef op maandag 11 juni 2007 @ 15:18:
Man, het antwoord stond echt letterlijk recht voor je neus...

1. Jup
2. Ga nog es de bios in, zelfde plek en zet HD AUDIO controller eens op [disabled]
Haha, :P
Ik was er letterlijk dichtbij.
Ik probeer namelijk altijd zoveel mogelijk zelf te doen en zoveel mogelijk informatie zelf te verzamelen en te vertellen.

Bedankt Cubefanatic! _/-\o_
Verlost van het kwaad dat (fout)meldingen heet!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-05 07:58
Sure gast, np. Volgende keer eventjes je hersentjes laten werken eej ;)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:29

M2M

medicijnman

daarnaast had je ook gewoon de audiodrivers die je op de cd van asus hebt gekregen kunnen installeeren. Dan heb je simpelweg 2 audiokaarten in de pc zitten. Windows kan daar in de meeste gevallen wel goed mee werken, maar als je er toch maar een gebruikt, gewoon in de bios disablen. komt ie ook niet meer in je apparaatbeheer terecht.

-_-