stroomverbruik Linux

Pagina: 1
Acties:

• Carnifex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 11:17
Gegroet Tweakers,

Ik heb al een tijdje een Linux(RedHat 7) p200mmx servertje draaien die dienst doet als gateway naar internet. Ik vroeg me eigenlijk af wat het verbruik van zo'n pc ong. is. Ik heb in andere postings gelezen dat dat rond de 75 Watt is (monitor uit).
In windows heb je die makkelijk aanklikbare opties op je hd, monitor, systeem op standby te zetten. Bij linux gaat dat voor mij niet zo makkelijk. Ik vraag me ook af in hoeverre het mogelijk is het systeem op standby te zetten, maar hij nog wel als gateway moet blijven werken. Ik kan met 'hdparm' mijn hd's wel uitzetten, maar ik heb niet echt het id dat dat goed werkt. Ik heb gezocht naar powermanagement ed. maar dat lijkt allemaal voor de laptop bedoeld.
Heeft iemand misschien wat tips voor me om stroomverbruik te minimaliseren?

Thanxz,

Carnifex

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

Via "noflushd" kun je je Harddisks uitzetten. Dat is ook bedoeld voor labtops, maar werkt ook prima voor linuxservers.

Linux gebruikt standaard niet zo veel vermogen omdat hij zogenaamde "idle-calls" maakt wanneer hij niets te doen heeft.

Wat je ook kunt doen is alles eruitslopen wat je niet gebruikt in dat ding. Zoals bijvoorbeeld videokaart :).

• Carnifex
idle calls zal ie niet veel doen, ik gebruik mijn servertje natuurlijk ook nuttig: }:O Maar bedankt voor je tip, ga het meteen proberen!

• ElemenTAL
  • Laatst online: 14-07-2025

ElemenTAL

Tweaking the elements

Hoe wil jij je pc booten, zonder video kaart.
De meeste PC's starten dan nog geen eens op.

Nuff Said

• Carnifex
dat dacht ik ook ja... misschien als ie al aanstaat de kaart er uittrekken? :P

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Kan je in je BIOS gewoon uit zetten, dan geeft-ie geen foutmeldingen meer als er geen videokaart inzit. Werkt prima hoor.
Pagina: 1