[Vista] Dualboot maken met XP

Pagina: 1
Acties:
  • 545 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-01 12:52
Hallo allemaal,

Ik heb nu Vista draaien, maar ik wil toch een dualboot hebben met XP, omdat Vista nog niet alles even optimaal kan draaien (wat oudere software/games betreft).

Ik heb nu 2 HDD's van 200GB en gebruik 1 voor windowsVista + programma-installaties en de andere HDD voor alle andere files. Is het beste om mijn 'Vista HDD' te partitioneren of de andere HDD te gebruiken?

In het geval van een XP installatie op een partitie van de vista-HDD, wordt er dan vanzelf een dualboot screen gemaakt? In het geval van de XP installie op de 2e HDD, wordt er dan vanzelf een dualboot screen gemaakt?

Alvast bedankt O-)

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:00

DarkSide

theres no place like ::1

Op welke HD maakt niet zoveel uit. Beste is wel om XP gewoon een eigen partitie te geven.
Tevens kan je beter Vista formatteren. Dan Xp installeren. En dan vanuit XP vista weer installeren en kiezen voor een clean install. Dan word er automatisch een dualboot configuratie aangemaakt.
Als je nu Xp installeert creeer je niet automatisch een dualoot configuratie.
Volgens mij kan je wel d.m.v. BCDedit (nieuwe boot.ini zeg maar) een dualboot creeeren maar dit is nogal lastig volgens mij.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-01 12:52
Maybe kan ik dat beter doen idd. Kost me wel weer een activatie voor winVista, die erg perpect is of niet voor OEM? Hoevaak mag je activeren?

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

• programfile
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Heb het zojuist zelf gedaan.
Als je vista installeert op partitie 1 en dan xp op partitie 2 dan gaat het mis.

Maar doe je eerst xp op 1 en dan vista op 2 dan gaat het goed
en krijg je inderdaad vanzelf een bootmenu

• Bammeles
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-09-2020
Laatst mijn goed draaiende dualboot verprutst. :( Nu al paar keer onsuccesvol in het maken van een nieuwe xp-vista-dualboot. Vermoed dat programfile in de post hiervoor de oplossing heeft. Het probleem dat ik nl. heb is dat vista bij het booten, en ook in easybcd geen xp herkent. Ik installeer eerst xp op een partitie, vervolgens vista op de andere en weg is xp. Als ik de xp partitie in vista verken, is alles aanwezig. Is dit op te lossen anders dan opnieuw te installeren? Ik heb me suf gegoogled, maar kom het probleem dat ik heb nergens tegen. Dus ook geen oplossing. En de vorige keer lukte het in een keer. :'( Wie weet raad?

Edit: net succes geboekt. Het was wat programfile zei. XP op 1 Vista op 2 Handig is ook om een schijf in je systeem te hebben, de rest eventueel even los halen tot na de installatie. Ik had nl het probleem dat vista alleen opstartte met dvd in drive...

[ Voor 16% gewijzigd door Bammeles op 04-09-2007 23:18 ]