[MySQL] Editen php niet mogelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Okay, topic titel is ietswat vreemd, maar ik zal het zo goed als mogelijk proberen uit te leggen.

Wij draaien een flink grote phpnuke community op een nette dedicated webserver, waarop MySQL/Apache/PHP geinstalleerd staat.

Alles werkte perfect tot afgelopen weekend.

Klein onderhoud gehad aan de MySQL server ivm een versie upgrade, echter, sinds de upgrade is het onmogelijk om een bepaald deel van de website aan te passen qua tekst.

Zoals de meeste weten werkt phpnuke met blocks, deze kan je, in html, zelf toevoegen en editen. Na de upgrade werkt dit niet meer, je kan wel nieuwe blocks toevoegen, maar na dit gedaan te hebben willen de blocks niet meer ge-edit worden. De server slaat het gewoonweg niet op in de sql database.

Voor de duidelijkheid, we zijn overgestapt van versie 5.0.10 naar 5.0.11

De database draait deels op MyISAM en deels op InnoDB, dit om bepaalde delen sneller te laten lopen, maar bij catagoriën waar veel data in te weeg gaat doet InnoDB zijn best om het op te lossen.

Nu stond het gedeelte van de blocks op MyISAM (bb_blocks) en deze is aangepast naar InnoDB ivm het vele aanpassen van deze blocks.

Echter, onder ISAM en InnoDB valt deze niet aan te passen.

Nu heb ik zelf niet zo gek veel verstand van zelf SQL databases aan te maken, editen lukt mij zeker wel, en vroeg mij daarom of iemand hier weet hoe dit probleem zich kan voordoen.

De rest van de community werkt namelijk (uitermate) goed en dit is het enige gedeelte wat problemen geeft.

Ook via de phpnuke site, mysql site en google valt er niets te vinden over andere mensen die ditzelfde probleem hebben of hebben gehad....

Wabbawabbawabbawabba

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Achterhaal welke error je van mysql terugkrijgt bij de desbetreffende falende queries?

{signature}

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Voutloos schreef op maandag 11 juni 2007 @ 13:35:
Achterhaal welke error je van mysql terugkrijgt bij de desbetreffende falende queries?
dat is dus het vreemde, ik krijg juist helemaal geen foutmelding... Als je in phpnuke's admin gedeelte een block aanpast en je drukt op "aanpassen" dan stuurt deze wel een signaal weg, maar wordt gewoon niet aangenomen... lijkend op een blokkering van bb_blocks... Echter, een nieuwe aanmaken is dan weer wel mogelijk...de logboeken geven helemaal niets wat dit zou moeten veroorzaken aan...

[ Voor 5% gewijzigd door KatirZan op 11-06-2007 13:42 ]

Wabbawabbawabbawabba

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je niet doortastender te werk wil gaan dan dit, houdt het voor ons ook op. ;)

Weet je zeker dat je nu mysql errors te zien krijgt? Weet je welke queries er plaatsvinden? Heb je die queries zelf proberen uit te voeren? Heb je de rechten van desbetreffende mysql user gecontroleerd, heb je zelf via een interface als phpmyadmin wat update statements oid uitgeprobeerd? Weet je uberhaupt wat er varanderd is tussen die mysql versies? Hebben meer mensen met phpnuke dit probleem? Is er inmiddels een update voor nuke verschenen? Etc. etc. etc.

[ Voor 16% gewijzigd door Voutloos op 11-06-2007 13:43 ]

{signature}

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Voutloos schreef op maandag 11 juni 2007 @ 13:42:
Als je niet doortastender te werk wil gaan dan dit, houdt het voor ons ook op. ;)

Weet je zeker dat je nu mysql errors te zien krijgt? Weet je welke queries er plaatsvinden? Heb je die queries zelf proberen uit te voeren? Heb je de rechten van desbetreffende mysql user gecontroleerd, heb je zelf via een interface als phpmyadmin wat update statements oid uitgeprobeerd? Weet je uberhaupt wat er varanderd is tussen die mysql versies? Hebben meer mensen met phpnuke dit probleem? Is er inmiddels een update voor nuke verschenen? Etc. etc. etc.
We draaien op de laatste software, van alles dus, geen beta's, probleem is niet bekend bij phpnuke (zoals boven aangegeven) querie zelf uitvoeren gaat wel gewoon, echter via de site dus niet. Het is een dedicated server waar ik de volledige rechten op heb, dus ook al "root" ;). phpmyadmin update statements heb ik niet uitgeprobeerd daar ik geen phpmyadmin nodig heb omdat ik een directe verbindin (remote desktop) verbinding heb met de sql server en alle queries dus via de cmd-prompt uit kan voeren. Ook heb ik hiervoor de MySQL Administrator voor gebruikt en deze geeft ook helemaal nergens aan dat het ligt aan de database.
Maar omdat het hiervoor perfect werkte en de update van SQL perfect verlopen is, geen meldingen gaf bij het converteren en alles precies zo heeft neergezet als hiervoor, vind ik het nogal een vaag probleem.

Ik ga phpmyadmin wel even installeren, kijken of deze iets kan met dit probleem

Daarnaast wil ik best het logboek laten zien, deze is nu nog niet zo groot ;)

Wabbawabbawabbawabba

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 23:24

BikkelZ

CMD+Z

Inderdaad kijk dan wat PHPMyAdmin zegt.....wie weet ligt het aan iets wat PHPNuke eerst uit je tables haalt en vervolgens niet meer begrijpt.

iOS developer

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
zelfde probleem met phpmyadmin... ik ga nog even verder aankijken wat er gebeurt

Wabbawabbawabbawabba

• Suepahfly
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-10 13:42
Probeer eens te achter halen bij welke query het fout gaat.

Je kan sqllayer.php hacken en een bv. een echo toevoegen aan de query functie. (als deze nog steeds bestaat ben van phpnuke af gestapt sinds versie 6.5 ofzo, wegens de vele gaten en code spaghetti) en evt. de query proberen uit te voeren via PHPMyAdmin of de standaard mysql client.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Suepahfly schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 00:29:
Probeer eens te achter halen bij welke query het fout gaat.

Je kan sqllayer.php hacken en een bv. een echo toevoegen aan de query functie. (als deze nog steeds bestaat ben van phpnuke af gestapt sinds versie 6.5 ofzo, wegens de vele gaten en code spaghetti) en evt. de query proberen uit te voeren via PHPMyAdmin of de standaard mysql client.
probleem is ondertussen opgelost. Bleek dus toch een versie conflict te zijn met de sql server.
Blijkbaar gebruikt 5.0.19 een andere indeling dan 5.0.41....

maarja, opnieuw het oude spul geinstalleerd, nogmaals update uitgevoerd en sql conversie gedaan, nu werkt het allemaal weer netjes :)

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1