In theorie compatible, nu de praktijk nog

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Narc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-04 08:21
He Allemaal,

Ik heb een configuratieprobleem. Ik heb een asus a7n8x-xe bord, een amd xp 2800+ en twee keer 512 ddr geheugen. Nu kan het bord en het geheugen een fsb van 200 (x2) aan, de CPU heeft een standaard FSB van 166 Mhz. De multiplier van de CPU is standaard 12,5 en via CPUZ blijkt ook dat het mobo deze multiplier gebruikt, ongeacht de ingestelde FSB (welke met stappen van 1mhz in te stellen is). Het probleem komt wanneer ik de FSB op 166 instel (zowel via de bios, als met mobojumpers), dan kom ik namelijk in een reboot-cyclus terecht. De laatste bios is geflashed, dus dat kan het probleem niet zijn. Verder heb ik de geheugentiming zowel via de CPUZ tabel, als de AUTO waarde van het bios geprobeerd, dus ik denk niet dat het probleem daar ligt. De configuratie lijkt wel stabiel te lopen op een FSB van 160.

Iemand een idee hoe ik toch stabiliteit kan krijgen met een FSB van 166?

ps. Ik weet dat op GoT al enkele andere threads zijn met de a7n8x-xe, maar ik kan er geen oplossing in vinden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef allereerst eens volledige specs. De Asus A7Nxxx-reeks is werkelijk notoir mbt geheugencompatibility issues. Staan de DIMMs die je gebruikt ook in de Asus QVL voor dit bord :?

Oslik blyat! Oslik!

• Narc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-04 08:21
dion_b schreef op maandag 11 juni 2007 @ 12:54:
Geef allereerst eens volledige specs. De Asus A7Nxxx-reeks is werkelijk notoir mbt geheugencompatibility issues. Staan de DIMMs die je gebruikt ook in de Asus QVL voor dit bord :?
Timingtabel etc als screenshotje van CPUZ gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://img79.imageshack.us/img79/7959/memorywk0.th.jpg

Ik vermoed trouwens niet dat het geheugen het probleem is omdat deze wel al stabiel op 166 gedraaid heeft (met de fsb divider aan), met de CPU op 133 meen ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Narc op 11-06-2007 14:33 ]

• Jesse99
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2025

Jesse99

Everything's Tweakable!

Aiaiai 'n oude bekende... 'k heb zelf nog nooit zoveel gedonder met geheugen gehad als met mijn A7N8X-E DeLuxe... Niet exact dezelfde maar wel zelfde serie dus.
Meerdere geheugens met chipsets van de Asus QVL in huis gehad en werkte gewoon niet. Eén type aan 't werk gekregen en enkel als ik de eerste boot de bios in ga en het geheugen onderklok!
Laat ik 't op auto staan slaat ie halverwege de POST vast en kom ik er niet onderuit 'm met de jumper te resetten.

Sorry zit hier over m'n eigen board te blaten maar 'k heb al veel problemen met die serie en geheugen gezien en tot op heden nog steeds geen goede oplossing voor gevonden... buiten vervangen :P

New pc under construction...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Narc schreef op maandag 11 juni 2007 @ 14:28:
[...]

Timingtabel etc als screenshotje van CPUZ gemaakt:

[afbeelding]

Ik vermoed trouwens niet dat het geheugen het probleem is omdat deze wel al stabiel op 166 gedraaid heeft (met de fsb divider aan), met de CPU op 133 meen ik.
Wat een ranzige Partypoker popups :r

Graag gewoon aangeven welke DIMMs je hebt (kun je op de DIMMs zelf lezen), liefst in platte text, ipv een screenschot dat text bevat van een of andere tooltje.

Maar misschien is het geen geheugenprobleem als je geheugen wel op 166MHz kunt instellen bij lagere FSB. Dan klinkt het als CPU of moederbord. Mijn ervaringen met deze A7Nxxx borden zijn ook niet onverdeeld positief, maar 166MHz FSB zou altijd wel te doen moeten zijn.

Paar dingen om te proberen:
- een DIMM ipv twee gebruiken
- geheugen iig op 166MHz max zetten (sowieso is het asynch draaien op nForce2 chipsets niet zinnig, de latency penalty is groter dan de winst van FSB+33MHz)
- andere CPU proberen die op 166Mhz FSB hoort te lopen

Oslik blyat! Oslik!