Ict opleiding Niveau 4 welke richting?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.702 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 213395

Topicstarter
ik ben nu in afronding Niveua 3 Medewerker ICT Beheer.
Ik moet nu keuze gaan maken voor een andere opleiding in Niv 4.
Maar ik weet niet wat ik moet gaan kiezen. Ict Beheeder zijn allemaal projecten. Daar heb ik geen zin in, het ontbreekt hem aan de motovatie.

Wat zou nu verstandig zijn, als iemand mij dat kan vertellen.

(ik had zo een topic open staaan, kan hem niet vinden. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 15:57

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Kijk eerst eens naar wat je zelf leuk/interessant vindt en maak een selectie van opleidingen die hierbij aansluiten. Het is door gebrek aan informatie voor ons nog lastiger dan voor jou ;)

Nu ook met Flickr account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58294

Zin is iets wat je moet maken. Het is van belang wat je later wil doen. Afhankelijk van wat je wilt doen maak je een keuze van opleiding. Ik zou daarnaast ook kijken waar werk in is al is dat op ICT gebied aardig wat.

Dat je veel projecten moet doen is iets waar je dan maar doorheen moet bijten als je daarna een baan krijg waar je 40 jaar plezier vanhebt is dat jaartje wat opgeofferd wordt daar niks bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je geen zin hebt, dan stop je er toch gewoon mee?

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Als je er geen zin in hebt, prima toch? Gewoon lekker kappen ermee. Joh, projecten en dergelijke, bah! Wat een onzin, nee ik zou er ook geen zin in hebben. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:11

Zeror

Ik Henk 'm!

En je opleiding in BBL volgen, is dat geen optie?
Werken en leren tegelijk ;)

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Over wat voor opleiding heb je het? Mij zegt "Niveau 4" helemaal niks.
Niet alles wat je op school moet doen is synoniem voor leuk. Tijdens mijn schooljaren (MAVO, HAVO, VWO, HTS) heb ik ook veel dingen geleerd die niet toepasbaar waren in mijn latere werk. Echter werken op projectbasis is iets wat je vrijwel zeker in je latere ICT jaren zult tegenkomen. Bij grotere wijzigingen maak je ook een (project)plan. Wensen vooronderzoek, test, implementatie, nazorg, documentatie etc etc.

Misschien moet je een jaartje Nederlands gaan leren? Wel zo handig als je later documentatie moet schrijven. Want het regent spelfouten in je tekst en Topictitel.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

Anoniem: 213395 schreef op maandag 11 juni 2007 @ 11:47:
ik ben nu in afronding Niveua 3 Medewerker ICT Beheer.
ik moet nu keuze gaan maken voor een andere opleiding in Niv 4.
Maar ik weet niet wat ik moet gaan kiezen. Ict Beheeder zijn allemaal projecten. Daar heb ik geen zin in, het ontbreekt hem aan de motovatie.

Wat zou nu verstandig zijn, als iemand mij dat kan vertellen.

Ga een goed gesprek aan met je kind of je vriend(in)? Wie is 'hem'? Het feit dat je dit zo zegt betekend dat je niet voor jezelf vraagt, aangezien je dan vast geen 'hem' had gebruikt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Netwerk beheerder, ict beheerder (alleen maar projecten),apllicatieontwikkelaar,digitale rescherche.

Het is heel lastig, om te bepalen voor mij wat is eigenlijk leuk.Ik heb stage gelopen heb gezien wat de ict inhoud. Ik ben 20, en wil graag HBO doen, maar 2 jaar aan Niv 4 zegt dat het tijdsverlies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151463

Anoniem: 213395 schreef op maandag 11 juni 2007 @ 14:49:
Netwerk beheerder, ict beheerder (alleen maar projecten),apllicatieontwikkelaar,digitale rescherche.

Het is heel lastig, om te bepalen voor mij wat is eigenlijk leuk.Ik heb stage gelopen heb gezien wat de ict inhoud. Ik ben 20, en wil graag HBO doen, maar 2 jaar aan Niv 4 zegt dat het tijdsverlies is.
Voor zover ik weet moet je voor elke HBO opleiding minimaal niveau 4 hebben.
Meer diploma's betekent meer mogelijkheden

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 151463 op 11-06-2007 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:11

Zeror

Ik Henk 'm!

Eigenlijk kunnen wij niet voor jou gaan kiezen welke opleiding je moet gaan down. Kies wat je het leukste lijkt. En dat projectmatig werken valt echt reuze mee. Je leert er ontzettend veel van. En daarnaast tegenwoordig en zeker ICT opleidingen, zijn sowieso veel projecten maken.
Gewoon ff die 2 jaar doorbijten ;)

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 22:44

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Druk op je naam naast je post en hier zie je een lijst vanalle topics waarin je gereageerd hebt. Dan zul je zien dat er inderdaad al een topic is wat is afgesplitst van de 'wat verdient een ICT-er' opsomming.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:31
ajhaverkamp schreef op maandag 11 juni 2007 @ 13:10:
Over wat voor opleiding heb je het? Mij zegt "Niveau 4" helemaal niks.
MBO ICT Medewerker Beheer niveau 3. Ik volg dezelfde opleiding. Tekortkomingen aan je opleiding ontdek je pas tijdens je stage. Op school installeren we wel Windows Server 2003 met een paar gebruikers maar hoe maak je het voor jezelf makkelijk, veilig en optimaal wanneer je duizend gebruikers beheert?

De komende schooljaar begin ik ook aan een niveau 4 opleiding, MBO ICT Beheer om vervolgens een HBO opleiding uit te kiezen. Wordt waarschijnlijk wel een BBL traject gezien ik tig keer meer leer in een half jaar op een bedrijf dan honderd jaar op mijn school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 18:44
D. Ninjai schreef op maandag 11 juni 2007 @ 16:56:
[...]

MBO ICT Medewerker Beheer niveau 3. Ik volg dezelfde opleiding. Tekortkomingen aan je opleiding ontdek je pas tijdens je stage. Op school installeren we wel Windows Server 2003 met een paar gebruikers maar hoe maak je het voor jezelf makkelijk, veilig en optimaal wanneer je duizend gebruikers beheert?

De komende schooljaar begin ik ook aan een niveau 4 opleiding, MBO ICT Beheer om vervolgens een HBO opleiding uit te kiezen. Wordt waarschijnlijk wel een BBL traject gezien ik tig keer meer leer in een half jaar op een bedrijf dan honderd jaar op mijn school.
Niet lullig bedoelt maar van een BBL traject overstappen op volledig theoretisch HBO opleiding is niet eenvoudig. Persoonlijk had ik er geen ervaring mee omdat ik altijd de theoretische leerweg heb gevolgd, maar mensen die ik ken die deze traject hadden gevolg (niet ICT) konden maar moeilijk meekomen met de rest die gewend waren om elke dag netje hun taken te maken of in projectgroepen te gaan werken. Op één of andere manier konden zij moeilijk wennen om zoveel in de theorie te gaan duiken.

Maar goed, ik ken je persoonlijk ook niet, misschien dat je het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
PCMedic schreef op maandag 11 juni 2007 @ 21:12:
Niet lullig bedoelt maar van een BBL traject overstappen op volledig theoretisch HBO opleiding is niet eenvoudig. Persoonlijk had ik er geen ervaring mee omdat ik altijd de theoretische leerweg heb gevolgd, maar mensen die ik ken die deze traject hadden gevolg (niet ICT) konden maar moeilijk meekomen met de rest die gewend waren om elke dag netje hun taken te maken of in projectgroepen te gaan werken. Op één of andere manier konden zij moeilijk wennen om zoveel in de theorie te gaan duiken.
Oké, bedankt. Ik ben nog van plan om met mijn decaan erover te spreken maar na twee stages viel mij dit wel op. Ik vind het leuker en leer meer dan op school. Dan begin ik wel aan een BBL opleiding te denken. Droge stof vind ik overigens ook niet erg maar ik snap wat je met de overgang bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 192266

Volg momenteel ook de opleiding MBO Medewerker-beheer ICT (niveau 3), enigste verschil is dat ik net 17 ben. ;)

Kijk wat je leuk vindt, waar je interesses liggen en wat je graag wilt leren. Als je dat niet weet, dan is ICT gewoon niets voor je en kan je beter iets anders gaan opzoeken.

Overigens ben ik het niet met je eens dat stage altijd veel leerzamer is dan school. Stage is uiteraard heel belangrijk en leerzaam, "the real deal", maar op een onderwijsinstelling krijg je vaak ook voldoende mogelijkheden om praktijk en theorie te combineren. Je moet dan wel zelf inzet tonen, en niet alleen naar je schermpje staren en een beetje surfen en af en toe eens Cisco overlezen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zit ook te denken aan BBL opleiding. Je ziet wel met het probleempje, als je niet snel een werk vind, of het bevalt je niet. Je moet dan verder gaan zoeken enz.

Wie heeft ervaring met BBL. Hoe werk dat precies? 2 dagen en 3 dagen werken dus?

Doen veel bedrijven daaraan mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 20-05 00:25

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Anoniem: 192266 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 09:00:
Overigens ben ik het niet met je eens dat stage altijd veel leerzamer is dan school. Stage is uiteraard heel belangrijk en leerzaam, "the real deal", maar op een onderwijsinstelling krijg je vaak ook voldoende mogelijkheden om praktijk en theorie te combineren. Je moet dan wel zelf inzet tonen, en niet alleen naar je schermpje staren en een beetje surfen en af en toe eens Cisco overlezen. :+
Hier wil me bij aansluiten. Onderwijs is één ding, werken is een ander ding. Onderwijs biedt meer dan enkel kennis die je meteen kunt toepassen op je vakgebied. Deze uitspraak doe ik op basis van mijn onderwijs (HTS beginjaren '90), dus wellicht is het ondertussen wel wat verandert. Maar daar heb ik dus heel weinig geleerd dat meteen toepasbaar was voor mijn latere baan, dacht ik.
Momenteel ben in systeembeheerder/netwerkbeheerder/adviseur/hoe je het maar noemen wilt. Ik zorg ervoor dat nieuwe technieken voor ons netwerk uitgezocht worden, toepasbaar gemaakt worden en draaiende gehouden worden. Daarvoor moet er wel eens een scriptje gemaakt worden bv met behulp van VBS. Die taal heb ik nooit op school geleerd. Wel heb ik leren programeren in Pascal en C++. Omdat alle programmeertalen veel op elkaar lijken, kom er er wel uit met VBS. Engels en Duits komen me nog steeds van pas, bv bij zoeken op het internet. Nederlands is handig omdat je ook af en toe wat stukken moet schrijven, bv documentatie. Electronica is wel handig als je wat moet aansluiten of testen. Sommige collega's hebben geen idee hoe een multimeter werkt om maar wat te noemen. Op die manier zijn de dingen die je op school leert wel weer toepasbaar. Tevens toont het een bepaalt niveau aan, hoe snel kun je jezelf nieuwe stof in een bepaalde tijd meester maken.

Andere eigenschappen zoals analytisch vermogen (wel handig in de ICT om een probleem stukje bij beetje af te pellen totdat je de boosdoener gevonden hebt), gestructureerd werken (zodat je later ook nog kunt beredeneren wat je gedaan hebt) zijn slechter te leren, die heb je of heb je niet.

Bij oa stagelopen wordt meestal gefocust op één aspect, de kennis die je op dat moment nodig hebt om dat ene ding te doen. Niet veel meer dan dat. Daardoor ben je beperkter inzetbaar. Tenzij je zelf toch de drang voelt om er andere dingen bij te leren. Via school wordt je dat automatisch opgedrongen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2018
Ik doedezelde niv 3 opleiding en, hoe kom je erbij dat je als ICT beheerder al1 met projecten werkt? Dat is gewoon systeembeheerder. Daar heb ik dus ook voor gekozen. Ik twijvelde wel moet ik zeggen tussen applicatieontwikkelaar. Netwerkbeheer heb ik geen id wat ik daar van moet verwachten.... School geeft geen enkele info wat het praktisch voor opleiding is, ze zeggen ga maar nar loket.mboict.nl vind je ook geen ene ruk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

World Citizen

FreeReef.nl

Sry voor deze overbodige reacktie,

Als je op het KW1C zit dan: Richting de uitgang!!!

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:01

Rmg

bijna alle opleidingen zijn project gericht onderwijs ( iig in de ict ) dus daar ontkom je niet aan neem gewoon de kortste opleiding en daarna lekker naar het hbo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 21:45

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

D. Ninjai schreef op maandag 11 juni 2007 @ 16:56:
[...]

Dat leer je niet op school, dat leer je in de praktijk.
Tuurlijk, je kunt een beetje droog leren met enkele boeken enzo, maar wat jij nu oproept is wat de doorgewinterde allrounder onderscheid van een iemand die alles uit hebt boekje kent maar nog nooit een echt serverhok van binnen heeft gezien ;)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

World Citizen

FreeReef.nl

Koffie schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 14:03:
[...]

Tuurlijk, je kunt een beetje droog leren met enkele boeken enzo, maar wat jij nu oproept is wat de doorgewinterde allrounder onderscheid van een iemand die alles uit hebt boekje kent maar nog nooit een echt serverhok van binnen heeft gezien ;)
Idd, Het word nodig tijd dat de gemmiddelde ICT opleiding onder handen word genomen. Ik ben van mening dat net als in de zakelijke wereld je contactpersoon een persoon met kennis moet zijn.

Na mij opleiding ben ik begonnen in een Bedrijf dat terminal service aanbied, het grootste probleem ook hier is het de kennisbrug tussen sales en Systeembeheer.

Ik zie deze brug ook op de gemiddelde IT opleiding. Ik had nogal wat ervaring voordat ik aan de IT opleiding begon en hierdoor zag ik veel leerlingen eerder richting mij (en andere diehard's) lopen om iets te vragen dan dat ze naar een leraar stapte.

Wat ik wil zeggen is dat de huidige IT leraar niet voldoende kennis heeft om het uit te leggen. Bij ons op school Liep er 1 rond die het wist. 5 die het probeerde en die je ook wilde helpen, maar er liepen voornamenlijk "DOSers" en gewoon "huis tuin en keuken" ITers die met spoed een cursus S2003 in de zomervakantie hebben gehad rond. Menig van die leraren hebben geen zin meer dus sturen je het internet op. (logich maar niet altijd de beste weg)

Er zijn meerder IT bedrijfjes op ons Terminal netwerk aangesloten en die zeggen allemaal net als ons dat je de beste werknemers op IT gebied in jaar 1 van MBO niveau 3 weghaalt. FF lullen en je ziet binnen 10 min wie je wilt hebben en wie niet. Afgestudeerde leerlingen van die opleiding zijn gewoonweg te duur. Ze hebben A de kennis niet of B de verkeerde kennis. Een 1 jaars betaal je het eerste jaar 300 euro minder en na een jaar heb je iemand die in je bedrijf functioneert.

Leuk topic, en ik hoop dat er wat leraren gewezen worden op dit topic.

[ Voor 2% gewijzigd door World Citizen op 12-06-2007 20:06 . Reden: In de opwelling niet aardig geweest :) ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
JAHRASTAFARI schreef op maandag 11 juni 2007 @ 12:23:
Als je er geen zin in hebt, prima toch? Gewoon lekker kappen ermee. Joh, projecten en dergelijke, bah! Wat een onzin, nee ik zou er ook geen zin in hebben. :/
ja wie werkt er tegenwoordig nou nog project matig in de ICT? :r

( ;) ).

ik heb na niv3 niv 4 AO (applicatie ontwikkelaar) gedaan, niet dat ik er iets leerde hoor, maar dat papiertje he, is best belangrijk! (programmeren leer je het best in je eigen tijd, zo vroege leeftijd mogelijk, vandaar dat dat jaartje school weinig kennis gebracht heb, behalve het project matig werken natuurlijk).
dit is een tijdelijk probleem, dat zich oplost zodra de huidige senior ict'ers die er wel verstand van hebben, leraar gaan worden (waarom weet ik niet, maar er zullen er best een paar kappen en lekker leraar worden ofzo, of als ze vroegtijdig met pensioen willen ofzo..)

[ Voor 22% gewijzigd door Mister_X op 12-06-2007 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
Anoniem: 192266 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 09:00:
Mja, bij mij was het geval dat de opdrachten die ik moest uitvoeren om op eindstage te mogen voor het grootste deel de uitdaging eraf was. Het was eigenlijk een herhaling van wat ik in mijn tweede jaar heb geleerd. Basis PHP en HTML, een Windows Server 2003 installeren, inrichten en beheren, een webserver installeren en configureren in Linux (xampp) en je zelfgemaakte website daarop plaatsen met je portfolio, een print server creëeren met Samba. Dat was het wel zo'n beetje. Wil niet zeggen dat ik straks fluitend met gemak opdrachten ga voltooien voor mijn niveau 4 opleiding maar daarom kijk ik wel stiekum naar een BBL traject en ook omdat mijn vorige twee stage periodes zo goed zijn bevallen en er enorm van heb opgestoken. Ben er mee eens dat een stage eenzijdig kan zijn waar een school het zo breed mogelijk voor je maakt maar ja, in mijn geval heb ik toch liever weer stage. Maar dat moet anderen idd voor zichzelf uitmaken.

Punt is wel, dat er ook leerlingen zijn die niet zo gevorderd zijn en daar moet ook rekening mee worden gehouden. Niet dat als mijn stage begeleider wordt weggetoverd en ik de boel mag runnen dat ik alles staande weet te houden maar je weet vast wel wat ik bedoel. Heb dan ook vaak leerlingen geholpen met een van deze opdrachten. Ik heb wel eens aan een docent gevraagd of er nog wat anders te doen viel maar hij kwam met niks behalve met wat wiskunde opdrachten. Dat maar gedaan. Maar ik snap wel wat je bedoelt met de benodigde theorie die je moet aanleren op school.
Koffie schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 14:03:
Haha. En ook dat de ene systeembeheerder het anders doet dan een ander en dat wordt het ook moeilijk om ontelbare handigheidjes naar voren te brengen. Maar er moet toch wel wat te behandelen zijn, desnoods in de vorm van droge stof. Heb het vaak vervelend gevonden dat ik met een nee moet beantwoorden wanneer mijn begeleider vraagt van ken je dit, ken je dat, heb je hier van gehoord, heb je hier eens mee gewerkt? Ondanks dat daar wel begrip voor is omdat je nog in opleiding bent maar heb soms dan wel iets van daar kon de school wel aandacht aan besteden. Alles waar een leerling tijdens stage mee in aanraking komt kan een school onmogelijk op kaart uitbrengen maar wat vertellen over SQL, Exchange en het verschil tussen POP en IMAP bijvoorbeeld moet kunnen lijkt me.
Decon Frost schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 16:52:
Wat ik wil zeggen is dat de huidige IT leraar niet voldoende kennis heeft om het uit te leggen. Bij ons op school Liep er 1 rond die het wist. 5 die het probeerde en die je ook wilde helpen, maar er liepen voornamenlijk "DOSers" en gewoon "huis tuin en keuken" ITers die met spoed een cursus S2003 in de zomervakantie hebben gehad rond. Menig van die leraren hebben geen zin meer dus sturen je het internet op. (logich maar niet altijd de beste weg)
Idem. Hier plaatsen ze een Windows Server 2003 Bijbel als je een gerelateerde vraag hebt naast je. :+ Ach ja, ontwikkel je dat ook weer om het zelf uit te zoeken. Het was bij ons helemaal een chaos bij het examen waar je in een groep van drie of vier een webapplicatie moest ontwikkelen waar je op werkstationnen data kon invoeren en ophalen, je moest het ook kunnen terugzien op de Linux server. De gebruikers heb je gemaakt op een Windows 2003 server. Iedereen in rep en roer van "heuj, dit hebben we nooit gehad man, eikels!". Nja, ik vond het zelf ook net wat meer dan de basis die ons is aangeleerd mits er is opgelet maar het is uiteindelijk wel gelukt na flink gegoogle en stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:42
Beter doe je eerst ICT Beheerder Niveau 4 afronden!

Ik heb zelf ook Niv. 4 gedaan, en om nu te zeggen dat dat écht spannend/moeilijk was, nou nee.

Met niveau 3 krijg je écht niet zo snel een leuk baantje. Met niveau 4 zijn de leukere systeembeheerder baantjes al lastig om te krijgen, kijk bijv. maar eens op monsterboard, of in de krant. De meeste niveau 4 mbo'ers beginnen aan een helpdesk etc.

Als je nu gewoon nog even dat jaartje niveau 4 doet, heb je dát tenminste al in the pocket. Daarna kan je altijd nog kijken of je voltijd HBO wilt doen, of gaat werken en kijkt of je werkgever je opleiding wilt vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik doe op dit moment ook een MBO ICT opleiding.

Ik heb 2,5 jaar niveau 3 gedaan en afgerond en nu plak ik er 1 jaar niveau 4 aan vast, en ja dat zijn veel projecten maar je hebt er wel wat aan.

en na die 3,5 jaar MBO stroom ik in de helft van het jaar op een HBO opleiding.

Dit zal waarschijnlijk Network Infrastructure Designer zijn in Heerlen, leuke alternatieven zijn er niet echt.

Conclusie : Doe niveau 4 ff erachteraan en zie dan waar je naar toe wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218724

Anoniem: 213395 schreef op maandag 11 juni 2007 @ 14:49:

ik zit in precies dezelfde situatie als jouw.
over 2 maanden wordt ik 20 en ik krijg dit jaar niv. 3 afgerond.
nog 2 jaar niv. 4 zie ik absoluut niet zitten.
wat ik ga doen is, 1 jaar werken en dan wordt ik in augustus 21 en kan je de 21+ doen en daarna HBO.
Moet er wel bij zeggen dat als je niv. 4 doet je een jaar korter over HBO mag doen, 3 jaar dus. (als de opleidingen in het zelfde vakgebied liggen.)
voor mij is dit niet interessants omdat ik een andere richting op wil maar voor jouw ook ideaal als je niv. 4 wilt overslaan.

dus dan krijg je:
20 jaar MBO 3
1 jaar werken + 21 toets (ik ga helpdesken en kleine kans op doorstromen in het bedrijf zelf :))
21 jaar HBO 4 jaar
begin 25 jaar klaar.

of
20 jaar MBO 3
22 jaar MBO 4
begin 25 jaar klaar met HBO (3 jaar ipv 4)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 218724 op 13-06-2007 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
BlueKeenan schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 00:00:
Ik doe op dit moment ook een MBO ICT opleiding.

Ik heb 2,5 jaar niveau 3 gedaan en afgerond en nu plak ik er 1 jaar niveau 4 aan vast, en ja dat zijn veel projecten maar je hebt er wel wat aan.

en na die 3,5 jaar MBO stroom ik in de helft van het jaar op een HBO opleiding.

Dit zal waarschijnlijk Network Infrastructure Designer zijn in Heerlen, leuke alternatieven zijn er niet echt.

Conclusie : Doe niveau 4 ff erachteraan en zie dan waar je naar toe wilt.
Ligt eraan of je technisch wilt of niet :)
Ik heb dus ook ICT gedaan @ Arcus College, nu doe ik Information Management op HSZuyd in Sittard :)
Information Management is 'n mengelmoes van BI + IDM, leuk opleiding, vooral als je niet zo zeer geinteresseerd bent in het technische aspect van IT, maar vooral wat meer op globalere niveau's bezig wilt houden, of informatiesystemen zou willen ontwikkelen :)

Tip voor jou, als je nog niet weet wat je wilt, zou ik zeker IM eens bekijken. NID is érg technisch, maar als je dat leuk vind zou ik dat zeker doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:38
Wat is er met het MBO gebeurd?

Toen ik op de MTS zat, richting elektrotechniek-telematica, vond ik het aardig pittig! Elektriciteitsleer, analoge techniek, computerkunde, digitale techniek, datacommunicatie.. het ging allemaal vrij diep!

Ik moet zeggen dat ik de MTS minstens zo moelijk vond als het HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

hier nog een die ict (medewerker-beheer) bol3 doet :) , ook al is het een aangepaste opleiding...
Om te beginnen, die bol3 is, zeker vergeleken met de bol4 electro die ik hiervoor deed, totdat ik van school werd gekickt, heel erg makkelijk. Sterker nog, zit me rot te vervelen. :O
Als dat met bol4 ict (weet nog niet zeker welke opleiding) net zo is kap ik ermee en wacht ik totdat ik @ saxion zo'n toelatingstest mag doen.

Wel maf dat daar een leeftijdsminimum aan vast zit, 't is toch maar een test :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou ik ben er bijna haha. Ik ga niv 4 Ict beheerder doen. Gewoon BOL, lekker naar school. In die 2 jaar wil ik engelse cursus volgen. Als ik mijn Engels goed opkrikt, dan vind ik dat ik ben geslaagd in die jaar met natuurlijk wel Niv 4 diploma dan erbij. En dan lekker HBO gaan doen.

Want ja werken ga je genoeg doen in je leven vind ik, als ik 25,26 ben als ik begin met werk is dat een goeie leeftijd. Dan moet ik nog vele lange jaren toch. En ook het risico dat je loopt, dat je eraan gewend raakt aan werken, en dan is het moelijk terug te kerern naar school ja.

Wie kan me wat info vertellen over HBO? ik zelf zat te denken aan Technische informatica?

Gewoon wat info over dat opleiding, welke vakken? is het zwaarder veel zwaarden dan Niv 4? bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
HBO vraagt veel meer zelfstandigheid van je, en je krijgt op HBO veel meer te maken met communicatieve vakken. Je zal vaak moeten presenteren, interviews houden, adviesgesprekken etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42549

Van MBO niveau 3 rechtstreeks naar HBO gaan als je 21 wordt, lijkt me extreem pittig op bepaalde gebieden. Voornamelijk met Wiskunde.
Het wiskunde niveau van een HBO ICT opleiding sluit over het algemeen goed aan op VWO wiskunde.
Tijdens mijn HBO Technische informatica opleiding, merkte ik dat de HAVO doorstromers het iets lastiger hadden op het technisch gebied (ICT vakken) terwijl MBO'ers een behoorlijke wiskunde achterstand hadden. Het nadeel dat de MBO'ers hebben is dat het lastiger is een goede wiskunde basis te krijgen. (Op het MBO waar ik heb gezeten, werden er in het laatste jaar overbruggings cursussen wiskunde gegeven. Dit is echt een aanrader als je HBO wilt doen)

Het grote verschil tussen MBO en HBO is voornamelijk daar waar bij MBO veel praktijklessen worden gegeven, en het er vooral omgaat de techniek te beheersen. Het bij het HBO meer gaat om het goed functioneren in projecten.
Belangrijke onderdelen van het HBO:

- Presenteren
- Projectleiden
- Programmeren (Zowel TI als I opleidingen bestaan voor een groot deel uit JAVA/C++ vakken op de hogeschool van Amsterdam)
- Communiceren
- Zelfstandig werken

Dus waar je op het MBO meestal vooral de technische kennis uitbreid, leer je op het HBO vooral het aansturen van andere mensen, en gestructureerd te werk gaan. Waarbij de stages vaak gebruikt worden om je technische kennis weer een stuk op te vijzelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-06 18:45
it == projecten

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Jep, en HBO = Projectmatig werken. Je komt er niet onderuit, om aan projecten te moeten werken op HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weet iemand enige info over de kosten plaatje HBO. Hoe duur de opleiding is.

Ja Projecten, presten word beetje lastig voor mij. Heb het nooit gedaan, maar dat moet te doen zijn. Goeie voorbereiding en zenuwen goed in bedwang houden dan komt het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Joh ik was ook altijd erg zenuwachtig voor presentaties, en binnen een blok gaat het al 'n stuk beter! Je krijgt daar ook les in enzo, scheelt een hoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Anoniem: 213395 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 16:44:
Weet iemand enige info over de kosten plaatje HBO. Hoe duur de opleiding is.
Ik meen iets van €1300 per jaar aan schoolgeld. Daarbij komen nog de kosten van boeken en een laptop bij. Eigenlijk lijken mij de kosten van een HBO opleiding redelijk irrelevant, want als je kijkt wat het kan opleveren zijn die kosten een lachertje. Iedereen kan dit geld opbrengen, eventueel met een gunstige lening van het IBG.
Ja Projecten, presten word beetje lastig voor mij. Heb het nooit gedaan, maar dat moet te doen zijn. Goeie voorbereiding en zenuwen goed in bedwang houden dan komt het goed.
Je volgt juist een opleiding om iets te leren wat je momenteel nog niet kan. "Presenteren" kan hiervan een onderdeel zijn. Als je alles al weet of kan heeft de opleiding vrij weinig nut.

[ Voor 34% gewijzigd door kamerplant op 13-06-2007 17:59 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 18:44
Kan me nog herinerren dat ik voor het eerst voor een collegezaal stond te presenteren. Was des tijds beetje zenuwwachtig, maar door de goede voorbereiding die ik had getroffen was dit achteraf niet nodig geweest.

Nu sta ik rustig voor 80 personen te presenteren en mijn verhaaltje te houden. Wat ik ooit van een docent had geleerd was dat hij zei. Diegene die presenteerd moet altijd vertrouwen op zijn kennis en vaardigheden die hij of zij over dat onderwerp presenteerd en dient niet te gaan twijfelen wanneer er vragen worden gesteld. Jij bent degene die de presentatie stuurt en gedoseerd informatie overbrengt naar je publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aha ja dat met dat presenteren dat is zo, maar dat leer je. Dus komt goed.
Dus een laptop is verplicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Anoniem: 213395 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 08:41:
Aha ja dat met dat presenteren dat is zo, maar dat leer je. Dus komt goed.
Dus een laptop is verplicht?
Wel, bij ons (ik doe Bedrijfskundige Informatica, Windesheim) is het formeel niet verplicht, maar aangezien 95% van de leerlingen een laptop hebben is het toch wel erg handig om er ook een te hebben. Sowieso zijn schoolcomputers per definitie een ellende.

[ Voor 7% gewijzigd door kamerplant op 14-06-2007 11:55 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-06 18:45
belangrijk is ook hoe jij niveau 3 ervaren hebt. Dat is nl. echt supermakkelijk, niveau 4 is imo pas echt een opleiding waar je (nog iets) aan hebt.. HBO en/of MBO n4 heeft helemaal niets met MBO n3 lesmateriaal te maken

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Laptop is op mijn opleiding helemaal niet verplicht. Wel handig als je hem hebt, maar écht vaak nodig heb je hem niet. Er wordt lesgegeven in computerlokalen, en er zijn over het algemeen meestal genoeg computers beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Laptop is bij Niv 3 en Niv 4 denk ik zeker niet nodig, wel handig als je hem hebt, mocht je te laat komen is de kans dan wel aanwezig dat je geen plek hebt, zo is het tenminste bij mij.

Nou dat word gewoon Niv 4 Ict Beheerder.Dat heb je dat in je zak en kun je altijd verder kijken toch.

Kun je Hbo combineren met een Baan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223477

Ik zit eigelijk met het Exact zelfde probleem...

momenteel heb ik mijn niveau 3 opleiding afgerond nu ( na 2 jaar) en nu moet ik een opleiding niveau 4 kiezen (2jaar)...

dit kan zijn:

ICT-beheerder*
Netwerkbeheerder*
Applicatieontwikkelaar
Recherche

Wat ik eigelijk wil weten... Welke vakken krijg je als je ICT-beheerder doet.. en welke vakken krijg je als je netwerk-beheerder gaat doen.... (app-ontwikkelaar en recherche doet me niet veel)
Komt erop neer dus, wat is nou het verschil tussen ICT-beheerder en Netwerkbeheerder ???
En ook belangrijk, waar zit de meeste toekomst in ?? ICT- of netwerkbeheerder ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-06 18:56

rimpeldinky

nani?

Anoniem: 223477 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:39:
Ik zit eigelijk met het Exact zelfde probleem...

momenteel heb ik mijn niveau 3 opleiding afgerond nu ( na 2 jaar) en nu moet ik een opleiding niveau 4 kiezen (2jaar)...

dit kan zijn:

ICT-beheerder*
Netwerkbeheerder*
Applicatieontwikkelaar
Recherche

Wat ik eigelijk wil weten... Welke vakken krijg je als je ICT-beheerder doet.. en welke vakken krijg je als je netwerk-beheerder gaat doen.... (app-ontwikkelaar en recherche doet me niet veel)
Komt erop neer dus, wat is nou het verschil tussen ICT-beheerder en Netwerkbeheerder ???
En ook belangrijk, waar zit de meeste toekomst in ?? ICT- of netwerkbeheerder ??
hier (ROC breda..) was het geval zo dat ict beheer alleen de eerste 2 semesters CCNA kreeg en netwerkbeheer alle 4 de semesters CCNA
hier stond tegenover dat de ICT beheerders leerden werken met php, sql en java

ik heb gekozen voor netwerkbeheer omdat ik thuis wel de middelen heb om te "spelen" met windows server systemen maar niet het geld heb om enkele (professionele) routers en switches aan te schaffen en zo te leren

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nog geen juiste indeling van de vakken.Maar veel zullen dat er niet zijn.

is het verstandig om via NTI engelse cursus te volgen? iemand ervaring? enige andere advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie Gijs
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-04 11:51
Ben volgend jaar klaar met MBO niv 4, dan ben ik 20. Heb wel zin om aan de slag te gaan ergens, ervaring opdoen..
Ben nu alleen weer aan het denken om toch HBO te proberen.
Eventueel zo'n duaal systeembeheer opleiding, mocht ik na school gelijk een mooie baan aangeboden krijgen (heb zowiezo al wel iets van keuze opgebouwd, maar nog niet echt iets in de richting van wat ik echt graag wil doen).
Iemand ervaring met dat duaale gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 15:22
Ik zou er serieus over nadenken om toch het HBO te gaan doen. Ik ken je privé situatie niet zo goed en weet niet wat je ambities zijn, maar af en toe vind ik het jammer dat ik geen HBO heb.
Aan de andere kant zit ik nu prima, zonder HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ik heb op MBO toendertijd gewoon ICT Beheerder gedaan, vanalles wat. De mensen die een paar jaar na mij begonnen zijn, kregen een andere manier van lesgeven etc. Zelf had ik ook geen proeven van bekwaamheidheid bivj.

Het enige lastige aan Niveau 4 vond ik dat hele gedoe met cisco, altijd dat pure blokken van die super saaie stof.
Ben blij dat ik daar niet in ben verder gegaan!

Verder was het echt appeltje eitje, beetje Access, beetje Server installeren... té simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit126
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-02 19:12
Even dit topic kicken hoor, zit in een lastige situatie :o

Zit nu op het punt om te stoppen met mijn opleiding. Ik volg een ict opleiding niveau 4(waarvan nu in het 3e jaar) op landstede in harderwijk, wat egt een bagger opleiding is. Alles slecht geregeld, ondeskundige leraren, geen toezicht etc.

Nu moet ik van mijn mentor binnen 1 dag beslissen of ik doorga of stop.
Mijn opties/keuzes:
- niveau 4 afmaken (1 jaar, met tegenzin)
- bbl niveau 4 doen? is dit mogelijk om door te stromen naar het 4e jaar BBL?

Ik begrijp dat papieren belangrijk zijn, maar ik ben bang dat ik het 4e jaar niet volhoud op het landstede.
Ook ben ik van plan in de toekomst HBO te gaan doen (bedrijfskundige informatica). Op zit moment ben ik 19 jaar oud en vind het geen probleem om tot mijn 25ste ofzo op school te zitten.

Mijn vraag: wat is een slimme keuze om nu te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 05-06 22:15

Dennahz

Life feels like hell should.

Nog even een jaar op je tanden bijten en daarna doorstromen naar de HBO. Mijn ICT opleiding was ook waardeloos, maar heb er gewoon het beste van gemaakt en toch gewoon het papiertje gehaald.

Stel dat je straks je HBO niet haalt om de 1 of andere reden? Dan zit je dus helemaal zonder iets.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrit126
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-02 19:12
Daar heb je gelijk in, maar ik zit dus te twijfelen over overstappen op een mbo BBL opleiding (mits dit mogelijk is).
Ik leer veel meer in de praktijk dan van theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35475

jorrit126 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 11:55:
Even dit topic kicken hoor, zit in een lastige situatie :o

Zit nu op het punt om te stoppen met mijn opleiding. Ik volg een ict opleiding niveau 4(waarvan nu in het 3e jaar) op landstede in harderwijk, wat egt een bagger opleiding is. Alles slecht geregeld, ondeskundige leraren, geen toezicht etc.

Nu moet ik van mijn mentor binnen 1 dag beslissen of ik doorga of stop.
Mijn opties/keuzes:
- niveau 4 afmaken (1 jaar, met tegenzin)
- bbl niveau 4 doen? is dit mogelijk om door te stromen naar het 4e jaar BBL?

Ik begrijp dat papieren belangrijk zijn, maar ik ben bang dat ik het 4e jaar niet volhoud op het landstede.
Ook ben ik van plan in de toekomst HBO te gaan doen (bedrijfskundige informatica). Op zit moment ben ik 19 jaar oud en vind het geen probleem om tot mijn 25ste ofzo op school te zitten.

Mijn vraag: wat is een slimme keuze om nu te maken?
Nog maar 1 jaar te gaan en nu pas begin je te twijfelen? Wat een pussy ben je dan ook zeg :')

Zoals de GG&GD ooit tegen mij zei; gewoon op je tanden bijten, het duurt maar eventjes.

Ga je trouwens alles uit de weg als het tegenzit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 12:13
Zelfde verhaal hier, mbo opleiding is gewoon bagger, al het ik het voor de rest erg naar mijn zin gehad op school en erg relaxte jaren gehad, schooljaren bestonden doorgaans uit een aantal projecten waar je 6 weken de tijd voor had maar die je vaak in 2 dagen klaar kon hebben.

Aan het niveau van de MBO ICT opleidingen mag echt wel het e.e.a. aan worden opgeschroeft, het sluit totaal niet aan op het HBO.

Ik heb zelf trouwens na mijn mbo niv. 4 (applicatieontwikkelaar) een jaartje hbo gedaan maar ben gestopt omdat ik het gevoel had dat ik er aan toe was om aan het werk te gaan, en wat met mijn vriendin op te bouwen. Ik heb tot nu toe geen spijt van mijn keuze.
Pagina: 1