Anoniem: 192266 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 09:00:
Overigens ben ik het niet met je eens dat stage altijd veel leerzamer is dan school. Stage is uiteraard heel belangrijk en leerzaam, "the real deal", maar op een onderwijsinstelling krijg je vaak ook voldoende mogelijkheden om praktijk en theorie te combineren. Je moet dan wel zelf inzet tonen, en niet alleen naar je schermpje staren en een beetje surfen en af en toe eens Cisco overlezen.

Mja, bij mij was het geval dat de opdrachten die ik moest uitvoeren om op eindstage te mogen voor het grootste deel de uitdaging eraf was. Het was eigenlijk een herhaling van wat ik in mijn tweede jaar heb geleerd. Basis PHP en HTML, een Windows Server 2003 installeren, inrichten en beheren, een webserver installeren en configureren in Linux (xampp) en je zelfgemaakte website daarop plaatsen met je portfolio, een print server creëeren met Samba. Dat was het wel zo'n beetje. Wil niet zeggen dat ik straks fluitend met gemak opdrachten ga voltooien voor mijn niveau 4 opleiding maar daarom kijk ik wel stiekum naar een BBL traject en ook omdat mijn vorige twee stage periodes zo goed zijn bevallen en er enorm van heb opgestoken. Ben er mee eens dat een stage eenzijdig kan zijn waar een school het zo breed mogelijk voor je maakt maar ja, in mijn geval heb ik toch liever weer stage. Maar dat moet anderen idd voor zichzelf uitmaken.
Punt is wel, dat er ook leerlingen zijn die niet zo gevorderd zijn en daar moet ook rekening mee worden gehouden. Niet dat als mijn stage begeleider wordt weggetoverd en ik de boel mag runnen dat ik alles staande weet te houden maar je weet vast wel wat ik bedoel. Heb dan ook vaak leerlingen geholpen met een van deze opdrachten. Ik heb wel eens aan een docent gevraagd of er nog wat anders te doen viel maar hij kwam met niks behalve met wat wiskunde opdrachten. Dat maar gedaan. Maar ik snap wel wat je bedoelt met de benodigde theorie die je moet aanleren op school.
Koffie schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 14:03:
Dat leer je niet op school, dat leer je in de praktijk.
Tuurlijk, je kunt een beetje droog leren met enkele boeken enzo, maar wat jij nu oproept is wat de doorgewinterde allrounder onderscheid van een iemand die alles uit hebt boekje kent maar nog nooit een echt serverhok van binnen heeft gezien

Haha. En ook dat de ene systeembeheerder het anders doet dan een ander en dat wordt het ook moeilijk om ontelbare handigheidjes naar voren te brengen. Maar er moet toch wel wat te behandelen zijn, desnoods in de vorm van droge stof. Heb het vaak vervelend gevonden dat ik met een nee moet beantwoorden wanneer mijn begeleider vraagt van ken je dit, ken je dat, heb je hier van gehoord, heb je hier eens mee gewerkt? Ondanks dat daar wel begrip voor is omdat je nog in opleiding bent maar heb soms dan wel iets van daar kon de school wel aandacht aan besteden. Alles waar een leerling tijdens stage mee in aanraking komt kan een school onmogelijk op kaart uitbrengen maar wat vertellen over SQL, Exchange en het verschil tussen POP en IMAP bijvoorbeeld moet kunnen lijkt me.
Decon Frost schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 16:52:
Wat ik wil zeggen is dat de huidige IT leraar niet voldoende kennis heeft om het uit te leggen. Bij ons op school Liep er 1 rond die het wist. 5 die het probeerde en die je ook wilde helpen, maar er liepen voornamenlijk "DOSers" en gewoon "huis tuin en keuken" ITers die met spoed een cursus S2003 in de zomervakantie hebben gehad rond. Menig van die leraren hebben geen zin meer dus sturen je het internet op. (logich maar niet altijd de beste weg)
Idem. Hier plaatsen ze een Windows Server 2003 Bijbel als je een gerelateerde vraag hebt naast je.

Ach ja, ontwikkel je dat ook weer om het zelf uit te zoeken. Het was bij ons helemaal een chaos bij het examen waar je in een groep van drie of vier een webapplicatie moest ontwikkelen waar je op werkstationnen data kon invoeren en ophalen, je moest het ook kunnen terugzien op de Linux server. De gebruikers heb je gemaakt op een Windows 2003 server. Iedereen in rep en roer van "heuj, dit hebben we nooit gehad man, eikels!". Nja, ik vond het zelf ook net wat meer dan de basis die ons is aangeleerd mits er is opgelet maar het is uiteindelijk wel gelukt na flink gegoogle en stoeien.