3-pins 120mm fan ---> 2-pins

Pagina: 1
Acties:
  • 1.979 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-05 23:29
Beste Tweakers,

Gisteren was ik een filmpje aan het kijken op de computer, en toen viel mij op dat mijn computer eigenlijk best wat lawaai maakt. Ik ging eens kijken welk onderdeel hier nou vooral verantwoordelijk voor was. Eén voor één stopte ik de koelers van de verschillende onderdelen, maar dit had allemaal nauwelijks invloed op 't lawaai. Toen bleef eigenlijk alleen de voeding nog over (Thermaltake PurePower 460W).

Ik heb toen de voeding helemaal opengeschroefd, om te kijken of de temperatuurgestuurde koeler daarin te vervangen was. Ik zag dat er een normale 120mm fan in zat, niks bijzonders dus. Alleen hier zat een 2-pins aansluiting aan, volgens mij zie je dat niet zo vaak?

Ik wilde gelijk proberen de koeler te vervangen door een 120mm koeler die ik nog had liggen, van Aerocool (ook niet echt een stille koeler), gewoon om even te proberen (deze koeler had er geen connector meer op zitten, er kwamen gewoon 2 losse draadjes vanaf). Hierbij heb ik de originele koeler beschadigd, er is 1 vinnetje afgebroken. Toen was ik wel genoodzaakt om de Aerocool erin te zetten. Toen heb ik dus moeten priegelen om de connector van de originele koeler over te zetten op de 2 losse draadjes van de Aerocool. Dit is uiteindelijk gelukt, maar ik ben nog niet tevreden met het resultaat. De Aerocool is namelijk niet echt stiller te noemen dan de originele.

Ik ben nu dus op zoek naar een hele stille 120mm fan voor in mijn voeding. Ik kan echter alleen 3 of 4-pins vinden, geen 2-pins dus. Dus mijn vraag luidt: hoe maak ik van zo'n 3-pins aansluiting een 2-pins aansluiting. De connector zelf heb ik wel, die haal ik dan gewoon weer van de Aerocool af. Het gaat mij om het derde draadje, wat moet ik daarmee? Is die om de rotatiesnelheid van de koeler door te seinen, en kan ik die dus gewoon zonder problemen weglaten? En welke kleur is dat derde draadje dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 11:39

Haan

dotnetter

Is die om de rotatiesnelheid van de koeler door te seinen, en kan ik die dus gewoon zonder problemen weglaten? En welke kleur is dat derde draadje dan?
Helemaal correct :) Om een fan te laten draaien heb je maar 2 draadjes nodig, een 12V (bij fans meestal rood) en een aarde (zwart). Bij casefans e.d. heb je meestal nog een derde (gele) draad die het toerental van de fan doorgeeft.
Omdat een voeding toch weinig kan uitlezen aan een fan, mist de RPM draad daar vaak.

Het aansluiten komt dus gewoon neer op de + en - goed aansluiten, en klaar :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
Oke helemaal duidelijk. Bedankt!

En dan nog een klein vraagje: zal een Noctua NF-S12-800 (een 120mm fan die draait op max 800 toeren) geschikt zijn voor deze voeding? Ik zou deze graag willen kopen, omdat ik op die manier toch een onhoorbare koeler kan hebben zonder een fancontroller. Ik zag wel twee grote koelblokken in de voeding, dus misschien is een zacht briesje wel genoeg om de voeding koel genoeg te houden?

Heeft er sowieso iemand ervaring met deze koelers om als casefans te gebruiken? Geven ze genoeg luchtverplaatsing op 800RPM of een beetje airflow in je kast te creëren?

Of raden jullie me eerder de NF-S12-1200 aan? Die draaien op 1200 toeren, en zouden ook erg stil moeten zijn, 17dB.

[ Voor 97% gewijzigd door FreddyFish op 11-06-2007 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Zelf heb ik van de week mijn nieuwe pc in elkaar geschroefd en heb op de scythe ninja de SilenX iXtreme Pro gedaan. Die is erg stil en heeft een enorme hoeveelheid lucht verplaatsing. Ze zijn wel wat prijzig maar als je het er voor over hebt (zoals ik) dan is die zeker aan te raden! Pricewatch

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125679

Die 800 rpm Noctua is echt niet krachtig genoeg; ik heb die geprobeerd in mijn voeding (een 430W Tagan met vrij zuinige hardware), maar de voeding werd (zelfs aan de buitenkant) loeiheet. Nu zit er een Nexus Real silent in, die ik dmv een fancontroller op ~850 rpm laat lopen, en die houdt hem heerlijk koel (en koelt ook meteen de rest van de case + onderdelen).
Noctua is prima als casefan, maar presteert niet zo best als je hem direct op een te koelen onderdeel plaatst. Ze gaan vrij veel geluid maken en de hoeveelheid verplaatste lucht daalt behoorlijk.

Edit:
Overigens is die 2-pins aansluiting voor voedingen heel normaal. De voeding varieert het voltage hiervan naar gelang er meer of minder energie van de voeding wordt gehaald. Ik zou hem gewoon op het moederbord aansluiten, dan kun je hem zelfs nog bedienen ook (Speedfan/losse fancontroller)!

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 125679 op 11-06-2007 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
De NF-S12-800 is dus niet krachtig genoeg. Hoe zit dat met de NF-S12-1200? Geeft die wel genoeg luchtverplaatsing voor in mijn voeding? En gaan die Noctua fans op den duur echt (veel) meer geluid maken? Ik dacht dat dat alleen bij lagere kwaliteits koelers het geval was.

Ik heb ook even naar die SilenX iXtreme Pro gekeken, die is wel perfect stil en krachtig, maar helaas niet te verkrijgen bij Azerty. Bij Azerty koop ik namelijk al wat andere dingetjes (Scythe Ninja, 2x Scythe Quiet Drive, Arctic Cooling NV Accelero X1), en om nou weer bijna 10 euro verzendkosten extra te betalen voor zo'n koelertje vind ik ook belachelijk.

@cpec: waarom zou ik de koeler op het moederbord aansluiten, als de voeding het al prima regelt aan de hand van de temperatuur? Ook nogal onhandig, zo'n lange draad van de binnenkant van de voeding naar het moederbord, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125679

FreddyFish schreef op maandag 11 juni 2007 @ 13:38:
De NF-S12-800 is dus niet krachtig genoeg. Hoe zit dat met de NF-S12-1200? Geeft die wel genoeg luchtverplaatsing voor in mijn voeding?
Dat zal al beter zijn, ja.
En gaan die Noctua fans op den duur echt (veel) meer geluid maken? Ik dacht dat dat alleen bij lagere kwaliteits koelers het geval was.
Hij gaat niet op den duur meer geluid maken, maar al direct. Zodra hij in de voeding voor luchtverplaatsing moet zorgen, krijgt hij een forse tegendruk (de lucht kan niet makkelijk doorstromen, maar heeft weerstand) te verduren. De Noctua fans kunnen hier niet zo goed tegen; ergens intern lijkt iets te gaan aanlopen, en daardoor worden ze luider. Aangezien dat bij de 800 rpm versie al 'hinderlijk' is, zal het bij de 1200 rpm versie niet veel beter zijn.
@cpec: waarom zou ik de koeler op het moederbord aansluiten, als de voeding het al prima regelt aan de hand van de temperatuur? Ook nogal onhandig, zo'n lange draad van de binnenkant van de voeding naar het moederbord, lijkt me.
Omdat de fan die er nu in zit waarschijnlijk een veel hoger standaard toerental heeft dan een stille fan (zeg 1200 rpm). Wanneer de voeding het voltage verlaagt (4 à 5 volt is niet ongewoon) blijft er van die 1200 rpm slechts zo'n 500 rpm over, en dit is gewoon te weinig om de voeding te koelen.
Als je de fan standaard op -zeg- 1000 rpm laat lopen koelt hij genoeg, maar is hij toch stil.
Zo houd je zelf een beetje de controle :)
Pagina: 1