[Geheugen] ASUS P5B Deluxe + Dual Channel

Pagina: 1
Acties:

• Tendency
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik heb als moederbord de ASUS P5B Deluxe in combinatie met 2x Dual Channel geheugen. (4x 1024MB @ 800MHz)

Het geheugen dat ik tegenlijk met het moederbord zelf gekocht heb is het Kingston geheugen. (Kingston HyperX 2x 1024MB @ 800MHz) En volgens EVEREST (of CPU-Z) liep dit geheugen ook altijd netjes op 800MHz in Dual Channel mode, geen probleem dus.

Maar nu heb ik sinds een korte tijd nieuw geheugen erbij gekocht (ivm Vista 64-bit) Dit is namelijk het GeIL geheugen, bijna hetzelfde pakket als de Kingston: GeIL 2x 1024MB @ 800MHz. Dus ook dit geheugen ondersteund Dual Channel, weer geen probleem. Zelfs dit geheugen heb ik eerst apart getest, dus GeIL erin en Kingston er (tijdelijk, voor te testen) eruit. Dit geheugen liep ook, volgens EVEREST, op de beloofde 800MHz in Dual Channel mode.

Misschien raad je het al, maar zodra ik de Kingston erbij zette (in Dual Channel mode) keek ik nogmaals bij EVEREST, en daar staat dat GeIL @ 800MHz loopt in Dual Channel en dat mijn Kingston @ 666MHz loopt in Dual Channel.. :?

Hier een paar screenshots van EVEREST in een mini-slideshow (gewoon op NEXT klikken):
Photobucket.com link

EDIT:
En zodra ik bijvoorbeeld MemTest laat lopen freezed mijn PC na ongeveer 2 á 3 minuten. Onder het spelen van games heb ik nergens last van, alleen na ongeveer 3 á 4 uur kan het nog wel eens voorkomen dat mijn PC freezed. Het lijkt erop dat dit alleen gebeurt zodra er een bepaald gebied van het RAM geheugen word aangesproken, mogelijk defect?

Misschien ook wel slim om even te melden: Ik heb mijn CPU overgeclocked, deze overleefd 12 uur in Orthos, dus geen probleem. Maar ik heb dus ook de Memory Voltage aangepast, staat nu op 2.60V. Is er een mogelijkheid dat dit te veel of te weinig is?

EDIT#2:
Excuses voor de zoveelste edit! Het GeIL geheugen zit in slot#1 en slot#3, Kingston zit in slot#2 en slot#4. Zodra ik ook even het geheugen apart deed testen (Kingston in Dual Channel en GeIL in Dual Channel) heb ik ook alleen maar slot#1 en slot#3 gebruikt.

[ Voor 25% gewijzigd door Tendency op 11-06-2007 10:28 ]