scoreberekening: hoe gaat dat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 346 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:13

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Topicstarter
CoRrRan schreef op zondag 10 juni 2007 @ 01:19:
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2052792

Ik vind "0 Neutraal" eigenlijk teveel voor deze post. "-1 Ongewenst" zou beter zijn.

Een vage link naar google over IPRED2 (een EU richtlijn) en duidelijk verkeerde inhoud in de reactie zelf.

Tevens heb ik het vermoeden dat de poster niet direct weet wat er nu allemaal gaande is met IPRED2.
Na ook -1 gegeven te hebben snap ik het niet meer.

Score:
+2 aantal 3
+1 aantal 4
-1 aantal 22
Gemiddeld -0.4
Effectief 0

:?

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCapK
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 22:45

TheCapK

It's always tease, tease,

Staat inmiddels op -0,6 dus effectief -1. (nu 34 -1 mods)

Keep smiling! It makes people wonder what you've been up to!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

KroontjesPen schreef op zondag 10 juni 2007 @ 10:20:
(...) Score:
+2 aantal 3
+1 aantal 4
-1 aantal 22
Gemiddeld -0.4
Effectief 0 (...)
2 * 3 + 1 * 4 + -1 * 22 = - 12
- 12 / (3 + 4 + 22) = - 0.4
Oftewel: 0 :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Topicstarter
Rekenkundig zit het dan wel goed maar gevoelsmatig niet.
Als 22 users het een troll zouden vinden en 7 niet dan blijft de score 0. ;(

3 x -1 kan met 1 x +2 worden te niet gedaan. Vroeger hield een META-bot je in de gaten als er ten onrechte tollen of flaimebaits zou geven. Denk dat het nu dus ook anders om mag.
Of is het nu zichtbaar dat tollen en flaimebaits echt een eigen score nodig hebben. :)

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
KroontjesPen schreef op zondag 10 juni 2007 @ 15:37:
Vroeger hield een META-bot je in de gaten als er ten onrechte tollen of flaimebaits zou geven.
De bot wordt nog afgesteld, wanneer dat gedaan is denk ik dat de mensen die die +2 gegeven hebben om hun mening te doordrammen (of het gewoon niet snappen) hun modrechten kwijtraken, of dat ze minder gaan wegen op den duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Wat nog zou kunnen is de -1 rekenkundig apart van de andere scores behandelen. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat als er meer* mensen een -1 dan niet -1 geven, dat de score dan vanzelf op -1 terecht komt, en dat in het andere geval er wel gewoon een gemiddelde wordt genomen. Dat heeft verder denk ik niets te maken met een extra score erbij, want daarbij hou je gewoon dezelfde problemen :) . Bovendien is in andere topics geimpliceerd dat de -1 toch vooral voor schadelijke reacties is bedoeld.

* Of 2 maal zoveel

[ Voor 10% gewijzigd door JHS op 10-06-2007 16:11 ]

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JHS schreef op zondag 10 juni 2007 @ 16:10:
Wat nog zou kunnen is de -1 rekenkundig apart van de andere scores behandelen. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat als er meer* mensen een -1 dan niet -1 geven, dat de score dan vanzelf op -1 terecht komt, en dat in het andere geval er wel gewoon een gemiddelde wordt genomen. Dat heeft verder denk ik niets te maken met een extra score erbij, want daarbij hou je gewoon dezelfde problemen :) . Bovendien is in andere topics geimpliceerd dat de -1 toch vooral voor schadelijke reacties is bedoeld.

* Of 2 maal zoveel
Je bedoelt de eerdergenoemde mediaan? Ik denk dat we dat beter voor alle scores kunnen gebruiken. +2 en -1 zijn dan wiskundig niet meer extra moeilijk om te krijgen ten opzichte van 0 en +1. Ook heb je geen extra gewicht als je een +2 of een -1 geeft.

Ik gebruik nu bij vaker-gemodereerde reacties gewoon +2 en -1, aangezien het geen andere betekenis heeft dan +1 of 0, en ik wel meer kracht heb dan. Dit is een logische gedachte die de meerderheid volgt (kijk maar eens naar de scoreverdeling op IMDB, de meesten delen 1 of 10 uit).

Als je een mediaan gebruikt, dan heeft het geen zin om +2 en -1 uit te delen als dat niet je einddoel is. De score die jij kiest moet dan gewoon de meest-gekozen score zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

DOT: Mediaan is de middelste, ik denk dat je eerder de modus bedoelt, gezien "De score die jij kiest moet dan gewoon de meest-gekozen score zijn." :) ? Aan de andere kant hebben andere moderaties dan helemaal geen waarde meer, wat me ook niet helemaal gewenst lijkt. Een andere mogelijkheid is inderdaad de mediaan, of een combinatie van gemiddelde en modus, of een systeem waarbij je uitzonderingswaarden uitsluit..

edit:
Overigens hoop ik dat je niet echt de -1 / +2 strategie gebruikt, maar dat dit ter illustratie van de situatie was..

[ Voor 13% gewijzigd door JHS op 10-06-2007 19:51 ]

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parasietje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06-2024

Parasietje

linux-geek

Iemand moet me even de discrepantie tussen deze twee posts uitleggen:

Deze krijgt 1: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2053462

Deze krijgt -1:
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2053396

WebDAV in Vista is horribly broken. Ik wil het fixen, maar ben nog steeds op zoek naar de tarball met de source...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Waster: Volgens mij is /me zijn punt juist dat je in nederland niet met een soort gemiddelde werkt, maar met een meerderheid - hetgeen zou pleiten voor een modus/mediaan in plaats van een gemiddelde. Overigens kan je wel opmerken dat we in Nederland wel met een coalitiestelsel werken, en dat het derhalve dus niet simpelweg om de grootste partij gaat. Bovendien wordt ook in de politiek 'strategisch gestemt'.

Zowel in de politiek als in het modsysteem lijkt het me echter ongewenst. In het geval van het modsysteem kunnen we er misschien wat aan doen, namelijk met behulp van een andere rekenmethode. Het grootste probleem van het huidige model lijkt me dat door iemand +2 te geven je 'eigenlijk' 2 maal zoveel 'weging' toe kan kennen aan je voorstandpunt, in vergelijking met de -1 van een slechte reactie. Of anders gesteld: uitersten, nl. ook de -1 in beperktere mate, hebben potentieel een te groot gewicht.

Je kan daarvoor een aantal oplossingen bedenken:
  • Modus gebruiken in plaats van mediaan. Probleem is echter dat als 10 mensen -1 kiezen en 11 mensen +2, je op +2 uit zou komen. Dat gaat dus niet werken.
  • Mediaan gebruiken in plaats van gemiddelde. Stel dat we 5 * -1 hebben, 5 * 1 en 1 * 2, dan komen we op 1 uit. Het gemiddelde zou 0 zijn. Ander scenario: we hebben 20 * -1, 2 * 1 en 3 * 2. Dan levert de mediaan -1 op, en het gemiddelde 0. In beide gevallen een verbetering. Nog één scenario: 10 * -1 en 11 * +2. Dan zitten we weer op +2, dus wederom hetzelfde probleem.
  • Dan nog een mogelijkheid: Het niet of beperkter meerekenen van de 'uitersten' / 'uitzonderingen'. Je kan bijvoorbeeld een score maar half meetellen als minder dan 20% deze score heeft toegekend. In de laatste twee van de vorige scenario's levert dat het volgende op: 1) 20 * -1, 2 * 1, 3 * 2 » de 1 en 2 tellen maar half mee, dus de berekening wordt (20 * -1 + 2 * 0.5 + 3 * 1) / 25 = 0.64 = 1. 2) (10 * -1 + 11 * 2) / 22 = 0.54.. = 1. Wat me beide het gewenste resultaat lijkt.
Ik zou dus zeggen dat het beperken van de invloed van 'uitzonderlijke' scores een goede oplossing is voor het geschetste probleem :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Topicstarter
Parasietje schreef op zondag 10 juni 2007 @ 21:34:
Iemand moet me even de discrepantie tussen deze twee posts uitleggen:

Deze krijgt 1: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2053462

Deze krijgt -1:
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2053396
Als ik de berekening nu goed snap dan is het kiezen:
De eerste( 1:3:5:4 ) moet nu 60 x -1 krijgen of de laatste( 0:0:2:7 ) 4 x +2 om gelijk te komen.

(+2 : +1 : 0 : -1)

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Topicstarter
Zo als je kan zien heeft die post 0:1:6:16 als score.
Het is dus duidelijk dat 22 van de 23 deze post niet zichtbaar wilt hebben.
7:2:6:16 zou deze precies op 0 doen uitkomen.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Hallo allen. Ik zat net in dit topic te kijken (vreemd gebied voor mij :P) en ik las de discussie over het moderatiesysteem. Of het nou modus of mediaan moet worden, beide hebben voor- en nadelen.

Nou heb ik een idee, zitten wel wat haken en ogen aan, maar ik wil het toch even kwijt. 8)

Je zou elke moderator twee opties kunnen geven bij het beoordelen van een reactie: -1 (score verlagen) en +1 (score verhogen). Als je een post zinnig vindt geeft je hem een duwtje van 1 punt naar boven, vind je een reactie ongewenst/ongepast/offtopic duw je hem 1 punt omlaag (-1).

Op deze manier stap je af van het idee van gemiddelde, waardoor elke reactie even zwaar weegt (geen +2 en -1 uitschieters meer). Want bij het systeem van gemiddelde scores zoals dat nu geldt is het zo dat elke moderatie het gemiddelde zwaarder verankert. En dat gecombineerd met de relatief grove afronding (afronding op hele getallen in een krappe range van -1 tot +2) is het gemiddelde geen ideale oplossing.

Door het systeem van ''1 duw in de richting + of - geven'' krijgt een reactie een score die in theorie oneindig kan groeien, waardoor je ook gelijk de beste beoordeelde reacties eruit kunt plukken.

Je kunt dan zelfs een sorteersysteem maken die de 10, 20, 30, n hoogste reacties eruit filterd en deze in de originele volgorde weergeeft. De powermods zou je met dit systeem het recht kunnen geven om een bepaalde score met meer dan 1 punt te verhogen of verlagen.

Nadeel van dit systeem is dat je geen gemiddelde score kunt ontlenen aan alle reacties van een bepaalde persoon.

Wat vinden jullie ervan? Sorry voor het offtopic, maar ik denk graag mee met jullie.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

frankknopers: In het systeem voor NG was er juist zoiets als hetgeen waar jij nu op duid, alleen hadden reacties toen wel een afgeronde en een minimum/maximum (-1, +4) score. De ervaringen daarmee hebben er juist toe geleid om te kiezen voor een systeem waar mensen kiezen voor de uiteindelijke score, in plaats van het toekennen van een specifieke score. Probleem is namelijk dat de toegekende score wordt gebruikt om de zichtbaarheid van een reactie te bepalen, en niet alleen voor het 'gewoon' toekennen van een score :) . Je kan in je instellingen bijvoorbeeld aangeven reacties onder de +1 niet te willen zien. Het lijkt me redelijk moeilijk om dat te realiseren in jouw systeem, alhoewel het op zich wel mogelijk is..

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het echte probleem is dat de -1 voor een flame een te lage waarde heeft t.o.v. de +2

Als je gemiddelden wilt gebruiken, dan moet je je beschikbare niveau's ook daarop instellen.
Vanwege afronding e.d. is het altijd lastig om een uiterste waarde te bereiken, tenzij werkelijk iedereen hetzelfde waardeert. -1 is daarom simpelweg te weinig. Je moet minstens nog één extra lager niveau hebben, om te zorgen dat het gemiddelde in de praktijk ook op -1 kan komen.

Het probleem zou opgelost worden door een -2 niveau in te voeren.

Even uitgaande van de moderaties waarmee de discussie begon:
+2 aantal 3
+1 aantal 4
-1 aantal 22
Gemiddeld -0.4
Effectief 0

Wordt dan bijvoorbeeld:
+2 aantal 3
+1 aantal 4
-1 aantal 10
-2 aantal 12
Gemiddeld: -0.8
Effectief: -1

Dan lukt het je wel om de post op -1 (en dus onzichtbaar) te brengen.

In andere discussies is om andere redenen een vraag voor een -2 niveau gekomen. Maar ik denk dat dit punt hier fundamenteel genoeg is om een -2 niveau in te voeren. Om met gemiddelden te werken, moet je schaalverdeling in zekere mate symmetrisch zijn.

OF je moet de zichtbaarheid van 0 naar 1 verhogen. Dan is het probleem natuurlijk ook verholpen. Maar dan heb je wel erg weinig gradatie naar boven toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem met het vorige systeem was dat de score intussen al veranderd kon zijn als je je moderaties toepaste. Als jij dan een +2 reactie naar +3 wilde krijgen, en hij stond intussen al op +3, dan ging de reactie naar +4.

Hierop werd een lapmiddel bedacht: als jij +2 naar +3 wilde doen, en hij stond intussen al op +3, dan gebeurde er niets. Dat had als nadeel dat, indien je de score van +2 naar +4 wilde brengen ipv +3, je effectief niets bereikt had.

Met de vernieuwingen is het hele moderatiesysteem veranderd, maar het oude moderatiesysteem wordt eigenlijk met de nieuwe Ajax-based site automatisch bruikbaar. +1/0/-1 moderaties kunnen nu real-time worden doorgevoerd, en de zichtbare scores kunnen mbv Ajax automatisch geupdate worden.

Een nog iets betere variant zou zijn om de uiteindelijke score te geven, waarbij deze server-side automatisch wordt vertaald naar +1/0/-1. Dit maakt elk latency-probleem onschadelijk.

Zoals het systeem nu werkt heb je last van extreme moderaties die de score meer beïnvloeden dan "echte" moderaties. Het systeem roept dus op tot strategisch stemmen. Daardoor wordt het een gevecht om wie het verst kan pissen, in plaats van dat mensen daadwerkelijk gaan nadenken welke score perfect is voor die reactie.

Een meta-modbot gaat dat niet oplossen, aangezien je daar geen last van hebt als je niet structureel extreme moderaties doet. Bovendien werkt een meta-modbot afschrikwekkend: als deze te streng wordt durven mensen hun mening niet meer te geven.

Ik gaf als oplossing het modussysteem: de vaakstgekozen score wordt de uiteindelijke score. JHS geeft als nadeel dat de minderheids-stemmen daarmee waardeloos worden. Zijn idee ( <20% minderheden uitsluiten) vind ik wel interessant, maar het lijkt me nogal buggy. Waarop is die 20% gebaseerd?

Misschien is het handig om in plaats daarvan het effect van de minderheids-stemmen te limiteren: de modus-score kan maximaal 1 omhoog of omlaag gaan door de rest van de scores. Zo kan een grote minderheid de score toch nog een beetje beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

AHBdV: Nee, dat is volgens mij niet 'het echte probleem' :) . Doordat je zowel genuanceerd als met extremen kan stemmen, kan je het gemiddelde flink beinvloeden door af te wijken van wat andere mensen doen. Als de meerderheid -1 kiest, valt dat al snel te frustreren door +2 te kiezen. Maar andersom geld net zo goed hetzelfde. Zoals ik eerder heb beargumenteerd denk ik dan ook niet dat een -2 een goede oplossing is, je zelfs kunnen stellen dat het daarmee erger wordt. Daarnaast gaan de verschillende niveaus alleen maar om een zichtbaarheidsinstelling, en minder direct om de score an sich.

Alhoewel ik een voorstander ben van het verhogen van de standaardzichtbaarheid naar +1, denk ik dat ook dit niet echt een oplossing hebt. Je blijft houden dat door middel van het gebruik van uitersten door enkele uitzonderingen je de score veel te aanzienlijk kan beinvloeden. Het verhogen van het standaard minimumniveau naar +1 heeft volgens mij ook veel meer te maken met de wens om geen posts 'zonder meerwaarde' te laten zien.

DOT: De 20% is nogal arbitrair. Idealiter zou je trouwens niet een dergelijke treshhold hebben maar een meer aritmetisch verband hebben tussen de invloed van een waarde en de relatieve hoeveelheid mensen die die waarde kozen. Ik krijg er op het moment niet formule uitgeperst, maar volgens mij moet dat niet eens zo moeilijk zijn :) .

Probleem met jouw 'maximale invloed optie' is denk ik dat in het hierboven genoemde voorbeeld van 22 * -1 en 7 * +1/+2 nog steeds op 0 terecht komt terwijl dat niet echt wenselijk lijkt.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-09 14:57
Ik heb al eerder over dit probleem nagedacht, maar kon niet met een zinnige oplossing komen. Met inspiratie van de eerder ideeën uit dit topic wil ik toch nog een poging wagen:

Er zijn een aantal problemen, en oplossingen die weer voor en na delen hebben.

We willen dat er gemod word op einddoel, hiervoor is het huidige systeem aardig geschikt. Nadeel is dat mensen nu op extremen kunnen gaan stemmen om hun mening zwaarder te laten tellen. Als een bericht op 0 staat, en jij wil hem naar 1 hebben, kun je je mening 2x zo zwaar laten tellen door 2 te stemmen.
Verder is het ook moeilijker om een bericht op -1 of 2 te krijgen. Immers, het gemiddelde word afgerond, een bericht kan nooit op -1,5 komen, dus om -1 te krijgen, moet het gemiddelde tussen de -1 en -,5 zitten, voor 0 is er een 2x zo breed gebied: -,5 tot 0,5. Zelfde voor +2, die heeft 1,5 tot 2 nodig. Een -2 of 3 toevoegen heeft geen zin, omdat dan die moderatie weer moeilijk te bereiken is. Een niveau toevoegen om een beter onderscheid te maken tussen verschillende reacties is wel mogelijk, hier ben ik ook een voorstander van.

Een zeer goed voorstel is om de meerderheid te laten kiezen, op die manier telt elke stem even zwaar, of je nou -1 of 0 stemt. Ik ben het er niet mee eens dat de minderheids stemmen nu niet meer meetellen, immers, zodra meer mensen een andere moderatie kiezen, zullen deze weer gaan tellen. Echt ideaal is het ecther niet, omdat 10*-1 en 8*1 en 9*2 op -1 uitkomt, dat lijkt mij ook niet juist.

Ik heb het volgende systeem bedacht dat een oplossing moet bieden voor dit probleem: een combinatie van gemiddelde en meeste stemmen gelde:

Eerst neem je het gemiddelde, vervolgens rond je af naar het niveau met de meeste stemmen.
Bij, een bericht op -,4 word naar -1 afgerond als er meer -1 dan 0 stemmen zijn.

Mogelijk kan weer naar het gemiddelde worden gekeken als het aantal stemmen voor het afronden gelijk is.

Een voorbeeld:
+2 aantal 3
+1 aantal 4
-1 aantal 22
Gemiddeld -0,4
Effectief was 0 word -1

Edit:

En nog een:
+2 aantal 9
+1 aantal 8
-1 aantal 10
Gemiddeld 0,6
Effectief was 1 word 1

En nog een:
+2 aantal 9
+1 aantal 8
-1 aantal 12
Gemiddeld 0,6
Effectief was 1 word 1

En nog een:
+2 aantal 9
+1 aantal 8
-1 aantal 25
Gemiddeld 0,02
Effectief was 0 word 1

Weetje, Ook bij dit systeem krijg je weer ongewenste effecten, de 2 telt nog steeds zo zwaar dat -1 krijgen als er een paar keer 2 in zit bijna onmogelijk is. Het voordeel is wel dat het halen van 2 -1 makkelijker word, ook zijn mijn laatste 2 voorbeelden niet echt realistisch, een bericht zal niet snel 9x op 2 gezet worden en 25x op -1.

Ik heb nog een ander systeem in mijn hoofd, deze wou ik eerst uitwerken, maar ook hier kwam ik enkele eigenaardigheden tegen. Anyway:

Neem meeste stemmen gelde, maar maar eerst een scheiding tussen -1+0 en 1+2. Kies vervolgens pas tussen -1 en 0 of 1 en 2.

Even de voorbeelden terug pakken:

Een voorbeeld:
+2 aantal 3 3+4=7
+1 aantal 4
-1 aantal 22 22+0=22 <--meer
Effectief -1

Edit:

En nog een:
+2 aantal 9 9+8=17 <--meer
+1 aantal 8
-1 aantal 10 10+0=10
Effectief 2

En nog een:
+2 aantal 9 9+8=17 <--meer
+1 aantal 8
-1 aantal 12 12+0=12
Gemiddeld 0,6
Effectief 2

En nog een:
+2 aantal 9 9+8=17
+1 aantal 8
-1 aantal 25 25+0=25 <--meer
Gemiddeld 0,02
Effectief -1

Edit 2: Deze is interesant:

http://core.tweakers.net/...=Posting&ParentID=2055727

Ik stem -1, en hij vliegt naar de 0 (mogelijk door andere stemmingen). Deze mods zitten er op:
1 aantal 2
5 aantal 1
2 aantal 0
18 aantal -1
Nu wordt het gemiddelden -0,4, afgerond 0
Met mijn beide systemen zou die -1 zijn geworden.

Edit 3: (Ja ik blijf bezig)
De mediaan nemen lijkt mij ook wel een goede, de modus is gewoon meeste stemmen gelde als je het mij vraagt. De mediaan does iets speciaals: Die neemt het getal waar even veel boven als onder gestemd is. Neem nu
18x-1, 2x0, 5x1 en 1x2. Dit word (-1=9)
_____________V_____________
999999999999999999001111112
Het getal bij de V word gekozen. In dit geval ook de modus (de -1 komt het vaakst voor). Maar niet altijd.
18x-1, 11x0, 6x1 en 2x2 word: (-1=9)
__________________V__________________
9999999999999999990000000000011111122
Voor hetzelfde geld was het 18x-1, 1x0 en 18x2 geweest, of 1x-1, 18x0 en 18x1 geweest, het extreem stemmen op -1 of 2 heeft slecht het effect van 1 stem.

ps. Als ik iets beter had geweten wat de mediaan doet, had ik mijn eerste 2 methodes niet hoeven te bedenken.

[ Voor 42% gewijzigd door Dorus op 12-06-2007 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JHS schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 11:19:
Doordat je zowel genuanceerd als met extremen kan stemmen, kan je het gemiddelde flink beinvloeden door af te wijken van wat andere mensen doen. Als de meerderheid -1 kiest, valt dat al snel te frustreren door +2 te kiezen.
Natuurlijk... Maar met dat 'extremen stemmen' is ook uitermate makkelijk te detecteren voor de metabot. Vooral nu we met gemiddelden werken, is zoiets goed te bepalen.

Als we bang moeten zijn dat mensen niet genuanceerd gaan stemmen, dan had dat systeem niet ingevoerd moeten worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem van de mediaan, is dat we er dan bij voorbaat maar vanuit gaan dat mensen extremen stemmen, en niet gewoon hun eerlijke indicatie geven. Dat vindt ik geen goed uitgangspunt.

Kijk naar de twee voorbeelden van Dorus. In beide gevallen is het totaal irrelevant op iemand 0, +1 of +2 heeft gegeven. Dan kun je zulke waarderingen het net zo goed afschaffen, en alleen - en + overlaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-08 20:48
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 18:08:
Het probleem van de mediaan, is dat we er dan bij voorbaat maar vanuit gaan dat mensen extremen stemmen, en niet gewoon hun eerlijke indicatie geven. Dat vindt ik geen goed uitgangspunt.
Als je een systeem maakt, dan moet het beveiligd zijn tegen misbruik. Zo niet, dan moet het misbruik op te sporen zijn en te beboeten zijn. Zoniet , geef je vrij spel aan zij die misbruik maken. Indien er misbruik mogelijk is, zal er misbruik zijn .

Als een systeem misbruikt wordt, dan zijn de verliezers zij die het systeem respecteren en de winaars altijd zij die het corrumperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 18:08:

Kijk naar de twee voorbeelden van Dorus. In beide gevallen is het totaal irrelevant op iemand 0, +1 of +2 heeft gegeven. Dan kun je zulke waarderingen het net zo goed afschaffen, en alleen - en + overlaten...
Niet helemaal waar, bij met de mediaan: door 1 ipv 2 te stemmen voorkom je dat een post die nu op 0 staat, straks door 2 voters naar de 2 getrokken word. Het verschil word echter pas merkbaar zodra de middelste waarde 1 of meer word.

Met het huidige systeem is er meteen verschil tussen 1 of 2 stemmen, de 2 telt meteen zwaarder, en juist dat is niet eerlijk omdat mensen dan 2 kunnen stemmen om hun doel (1) sneller te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wederom... Je gaat er hier vanuit dat iedereen oneerlijk zit te stemmen. En in dat geval is het niet eerlijk dat een 2 zwaarder telt dan een 1.

Echter... als je er vanuit gaat dat men over het algemeen wel eerlijk stemt, dan is het wel degelijk eerlijk en ook wenselijk, dat een 2 waardering zwaarder telt dan een 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom? Heeft een +2er meer gelijk dan een +1er? Dat is wat het systeem betekent: als je +2 kiest, geeft het systeem je meer dan als je +1 kiest. Dan moet je wel volslagen idioot zijn om +1 te kiezen bij een post die stevig op 0 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Topicstarter
Een post met 1 : 1 : 1 : 22 --> -0,8 gem / -1 eff is niet vreemd hoor. :)

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft niets met gelijk hebben te maken. Een 2 waardering heeft meer impact als een 1 waardering, omdat dat precies de bedoeling is. Anders kon je net zo goed die schaalverdeling afschaffen.

Je denkt nog teveel in het oude systeem... Ik kies 1, omdat ik de post dat waard vind. En zo zal dat in de praktijk voor vrijwel iedereen gelden.

Hoe weet je uberhaupt hoe stevig de post is? Daar is geen directe indicatie voor. Ga jij voor iedere post eerst controleren hoe veel moderaties er op geweest zijn, door dat venster open te klappen? Kom nou toch. Dat doet je echt niet. Het kost nu al (te) veel tijd om te modereren. Dan wordt het helemaal een tijdrovende zaak. Daar hoef je dus echt niet bang voor te zijn.

Dan heb je dus twee mogelijkheden... OF je modereert altijd correct, OF je modereert vrijwel altijd extrema. En dat laatste is verschrikkelijk simpel door de metabot op te sporen. Liever een minimale kans op het verzieken van een moderatie door misbruik, dan bij voorbaat het moderatie systeem te verzieken via een mediaan.

Als je echt zo bang bent voor extrema moderaties als de post stevig staat.... nou, dan haal je gewoon de mogelijkheid weg om het aantal moderaties te zien, totdat jezelf de post gemodereerd haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
Zelfs als je er van uit gaat dat iedereen eerlijk stemt heb je nu nog steeds het probleem dat +2 en -1 moeilijk te bereiken is.

Het klinkt onlogisch dat het makkelijker word om +2 of -1 te krijgen als je de mediaan neemt. Immers, de helft van de stemmen moet dan +2 of -1 zijn om dit te halen. Nu echter moet je ook de helft op +2 hebben om +2 te halen, en zodra iemand 0 heeft gestemd, heb je de helft +1 nodig, voor elke 0 stem moet je er al 2 extra hebben om op +2 te komen, en met een -1 stem heb je 3 extra stemmen nodig om op +2 te komen (dus 4 totaal voor elke incorrecte -1 stem).

Zelfs als een op de tien moderators zit te klooien, geef je die wel 30% stemrecht.

Ik heb even een testje gedaan om te zien wat het verschil word als je de mediaan neemt ipv het gemiddelde. Juist bij berichten waar de moderatie niet ver uit een liggen, dus bijv alles tussen de +1 en de +2 met een enkele 0, maakt de mediaan geen verschil. Juist be berichten waar zowel +2 als -1 gemod is (en een van de 2 waardes dus zeer zeker onterecht) heeft de mediaan een corrigerend effect op de uitslag.

Met andere woorden, ga de mediaan gebruiken, daar zitten zover ik zie geen nadelen aan. Tis alleen maar eerlijker dan het huidige systeem. :)

even samen gevat:
1. Als de moderaties eerlijk zijn, zit er niet veel verschil tussen de mediaan en het gemiddelde.
2. Met de mediaan heb je MINDER stemmen nodig om +2 of -1 te bereiken:
1:1:1:3 is met de mediaan al -1, met het gemiddelde heb je 1:1:1:9 nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Dorus op 13-06-2007 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk ga ik een draadje altijd redelijk rustig door, en al lezend klap ik elke keer dat ding 2x uit. En als een post een andere moderatie heeft dan ik wil, dan ben ik geneigd om een post extra goed/slecht te vinden. Ik ga voor maximale impact als ik dat nodig acht. En zo denken wel meer mensen. Kijk maar naar alle scalaire polls op internet (IMDB). Max en Min zijn altijd oververtegenwoordigd.

Het is gewoon heel simpel: je hebt 2 keuzes. De ene brengt jou dichter bij je doel dan de andere. Welke kies je?

Ik snap echt niet waarom dit systeem is doorgevoerd. Het lost namelijk echt helemaal niets op. Ja, als mensen geen strategisch denkvermogen hadden, dan zou deze vernieuwing werken: je kiest de uiteindelijke score, waardoor een post altijd naar jouw ideaal convergeert, onafhankelijk van of het nu in werkelijkheid een hogere of een lagere score heeft.

Maar aangezien mensen wel stratego kunnen spelen, moet je het systeem indekken tegen dit soort praktijken. De simpelste manier vind ik om terug te gaan naar het oude systeem. Dat werkt nu een stuk beter vanwege de realtime toepassing van moderaties en de realtime updates van de scores die je naast de reacties ziet.

Eventueel kan je zoals ik eerder heb gezegd wel de eindscores laten kiezen, maar die onderhuids vertalen naar +1/0/-1. Dat voorkomt problemen als twee modders op hetzelfde moment een +1 geven.

Stel een reactie staat op +1, dan krijg je de mogelijkheden (gebaseerd op het nieuwe punten-model):
2 (effectief +1)
1 (effectief 0)
0 (effectief -1)
-1 (effectief -1)

Stel diegene wil de post naar 0 brengen, maar serverside staat-ie inmiddels al op 0. Dan wordt er niets veranderd.
Stel diegene wil de post naar -1 brengen, maar serverside staat-ie inmiddels al op 0. Dan wordt alsnog een -1 uitgedeeld.

Je zal in dit systeem geen mogelijkheid hebben om 'vals te spelen' door extreen te modden; het geeft je geen extra macht, want je geeft altijd +1/-1/0.

Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat je je moderatie niet meer kan aanpassen naderhand. Dit is niet mogelijk aangezien in het geval van niet-tijdsgebonden moderaties de computer eindeloos moet gaan ping-pongen met interpretaties van de gekozen score's (een moderatie die effectief +1 kiest, kan bij latere analyse weer effectief -1 kiezen omdat de actuele score veranderd is).

Aan de andere kant: het aanpassen van de score is in het systeem van nu misschien wel mogelijk, maar absoluut niet wenselijk. Het maakt het nu heel makkelijk om naderhand een extremere keuze te maken omdat andere modders het niet met je eens zijn.

/edit:
Het aanpassen van mods is bij mijn systeem toch wel mogelijk: zodra je je moderatie aanpast wordt je eerdere moderatie verwijderd, en de score in volgorde opnieuw berekend. Vervolgens wordt jouw nieuwe moderatie geinterpreteerd en toegevoegd. Dat zorgt niet voor ping-pongen door de computer.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2007 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het oude systeem had een verschrikkelijk groot probleem. Als ik een post 1 waard vindt, en hij staat op 0, dan is +1 goed. Maar als iemand daarna nog eens een extra +1 geef, dan is hij met mijn hulp op een waarde gekomen die ik absoluut niet bedoeld had.

Dat is waarom het nieuwe systeem is ingevoerd. Wanneer je nu een 1 waardering geeft, dan zorgt dat dat je een gemiddelde van 0 omhoog trekt, maar van 2 omlaag trekt. Precies wat je bedoeling was.

Wat betreft de bedoeling van je moderatie is het nieuwe systeem dus veel beter. Laten we alstublieft niet terug gaan naar dat oude systeem van omhoog en omlaag waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:49

botoo

💀 too old to die young

En als een post een andere moderatie heeft dan ik wil, dan ben ik geneigd om een post extra goed/slecht te vinden. Ik ga voor maximale impact als ik dat nodig acht. En zo denken wel meer mensen. Kijk maar naar alle scalaire polls op internet (IMDB).
Ik ben bang dat je gelijk hebt hierin DOT. Het enige lichtpuntje is dat indien de uiteindelijke score te vaak en te veel afwijkt van jouw (niet persoonlijk maar algemeen) moderatie, dat dan de metabot en/of de crew ingrijpt en je moderatiemogelijkheden inperkt of helemaal uitzet. Uiteindelijk bereik je dan het tegenovergestelde van wat je wilt, n.l. invloed uitoefenen op een eindscore.
Ik hoop dat de 'hevige bewegingen' uiteindelijk zullen dempen tot een werkbaar systeem, maar dat zal zeker tijd nodig hebben.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:45

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 23:51:
Het is gewoon heel simpel: je hebt 2 keuzes. De ene brengt jou dichter bij je doel dan de andere. Welke kies je?
Misschien moet je je doel bijstellen dan.
Mijn doel is in het nieuwe systeem mijn waardering geven aan een reactie, niet een reactie op een bepaalde score krijgen. Weg probleem. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 18:02:
[...] Natuurlijk... Maar met dat 'extremen stemmen' is ook uitermate makkelijk te detecteren voor de metabot. Vooral nu we met gemiddelden werken, is zoiets goed te bepalen. (...)
Daar zit op zich zeker wat in :) . Ik zou dan wel de metamod strak afstellen en mensen niet zo snel het voordeel van de twijfel geven, maar je kan daar inderdaad extremen keurig mee ondervangen.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkie
Een ander probleem dat hiermee verwant is maar niet door opgelost is, is het probleem dat men vaak een score toekent aan een mening en niet aan de kwaliteit van de post. Daardoor worden hardnekkige fabeltjes, populaire verdraaiingen, woordspelletjes en slechte metaforen beloont met een hoge score en de onpopulaire tegenwerping met referenties stelselmatig lager geschat.

Dit heeft invloed op de wijze van modereren van "nuchtere" mensen. Hoedat? Omdat in het nieuwe systeem er minder gradatie is zal de metabot sneller extrema markeren. Afwijkende menigen worden dus ook snel afgestraft.
Een goed bericht over een onpopulair onderwerp geef jij 1 of 2 en zal eindigen op -1 -> jij, als "nuchtere" mens, bent de klos
zelfde voor die populaire nonsense vergelijkingen die je steevast -1 geeft vanwege de desinformatie en die te vaak op 1 or 2 eindigen.

Hoe de score berekening ook bepaalde wordt, als we de vorm van de reactie en de boodschap van de reactie niet gescheiden evalueren, dan blijft de wisselwerking ons parten spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:18

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Volgens mij zijn de echte powermods nog niet met pensioen, en kunnen ze em dus nog steeds geforceerd op +2 zetten. In dat geval keert het modbotje zich tegen die meerderheid... In echt extreme gevallen zal er ook wel weer een mooie waarschuwing + ontnemen van modrechten kunnen volgen 8)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Topicstarter
Voor mijn gevoel kost dit nieuwe systeem je meer tijd als je het goed wilt doen.
Wat AHBdV stelde:
"Dat is waarom het nieuwe systeem is ingevoerd. Wanneer je nu een 1 waardering geeft, dan zorgt dat dat je een gemiddelde van 0 omhoog trekt, maar van 2 omlaag trekt. Precies wat je bedoeling was." kan je ook anders zeggen.
Je zal elke post moeten waarderen ook al heeft die voor jouw de juiste waarde op dat moment omdat andere hem omhoog of omlaag kunnen brengen.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Topicstarter
Het nieuwe systeem geeft mij toch het gevoel van oneerlijkheid.
Wanneer bv. de +1 en de -1 een verhouding hebben van 1:2 dan wordt het gem. + of - 0,33333 en gaat eff. op 0.
Dus 2x +1 en 1x -1 geeft gem 0,333 wordt eff. 0
Maar ook:
2x +1 en 4x -1
10x+1 en 5x -1
12x +1 en 24x -1
( Dat gem. al dan niet + of - )
Terwijl er heel duidelijk een meerderheid te zien is.
Ben zelf al bezig geweest voor een oplossing maar heb die nog niet gevonden. :$

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja.... dan noemen we nu een gemiddelde.

Bij een gemiddelde is het niet alleen de meerderheid van stemmen die beslist, maar hebben minderheden ook invloed.

Dat zou je ook juist als veel eerlijker kunnen beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Topicstarter
Daarom sprak ik ook over het gevoel AHBdV. ;)

Maar misschien zou het een idee zijn om een post onzichtbaar te maken wanneer het gemiddelde beneden 0 komt en dan tevens de code al rood mee te geven.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 23:51:

Ik snap echt niet waarom dit systeem is doorgevoerd. Het lost namelijk echt helemaal niets op. Ja, als mensen geen strategisch denkvermogen hadden, dan zou deze vernieuwing werken: je kiest de uiteindelijke score, waardoor een post altijd naar jouw ideaal convergeert, onafhankelijk van of het nu in werkelijkheid een hogere of een lagere score heeft.

Maar aangezien mensen wel stratego kunnen spelen, moet je het systeem indekken tegen dit soort praktijken. De simpelste manier vind ik om terug te gaan naar het oude systeem. Dat werkt nu een stuk beter vanwege de realtime toepassing van moderaties en de realtime updates van de scores die je naast de reacties ziet.
Het oude systeem werkte niet omdat de laatste moderator altijd evenveel invloed op de eindscore had als de moderators daarvoor en het bovendien onduidelijk was welke eindscore de moderators met hun moderaties in gedachte hadden. Er zal weliswaar wat afvlakking in het gewicht van de laatste score maar dat was ook maar een kunstoplossing. Er was geen zekerheid dat de score de gemiddelde mening van de moderators benaderde.

Het probleem van het strategisch stemmen in het nieuwe systeem wordt al aangepakt door moderaties van beginnende moderators minder weging te geven. Gevorderde moderators hebben een grotere invloed op de eindscore. Van hen mag verwacht worden dat zij het systeem niet misbruiken. Ook is het in principe met technische oplossingen mogelijk om moderators op te sporen die excessief veel strategisch stemmen en daarmee sterk afwijken van het gemiddelde.

Verder ben ik er niet mee eens dat 0 geen juist eindscore zou zijn voor de moderaties uit het scenario van KroontjesPen. Als een 75 procent van de moderators een reactie -1 waard vind, 0 procent hem als 0 beoordeeld, 14 procent voor +1 gaat en 10 procent voor +2 vind ik het afgeronde gemiddelde van 0 gewoon juist als eindscore. Kennelijk zijn de meningen nogal verdeeld en ligt de waarheid in het midden. Erg realistisch is het scenario niet. Als werkelijk 75 procent van de moderators een reactie -1 waard vind is het niet waarschijnlijk dat er veel steun is voor het +1 niveau, laat staan +2. In de praktijk zullen moderaties bij dergelijke reacties zich meestal rond het -1 en 0 niveau bevinden en zou de reactie bij een meerderheid van de -1 stemmen wel op een eindscore van 1 uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
Waarom allemaal extra oplossingen bedenken, die alleen het resultaat hebben dat powermods weer meer werk hebben en het eng maakt voor mensen om een +2 of -1 waardering te geven omdat ze dan hun mod rechten kwijt kunnen raken en verder ook nog een systeem hebben waar oneerlijk stemmen beloont word?

Als de huidige score van een post onbekend zou blijven totdat er gemodderd is en moderaties niet aangepast kunnen worden, zouden mensen idd eerlijk stemmen, en de score kiezen die ze echt willen. Nu echter is het wel heel erg verleidelijk om 1 mod punt hoger to geven (of lager) om iets meer tegengewicht te bieden tegen all die 'incorrecte' moderatie voor jou.

Daarom blijf ik er bij dat de mediaan gebruiken beter is. Dit zorgt dat tactisch stemmen geen effect heeft, hier als voorbeeld het mod verloop van een denkbeeldige post:
-10+1+2gemmedopmerking
000222
001222de situatie als er eerlijk was gestemd
100212ipv -1 stem door onervaren moderator, gem gaat meteen naar 1
120210er word 0 gestemd, het gemiddelde reageert niet, de mediaan wel
120412Een ervaren moderator besluit dat deze post +2 moet zijn
12010123 ervaren stemmen later, nog steeds geen bewegin in het gemiddelden
1201222Eindelijk is het gemiddelde weer naar de +2
2201212O oh...

Denk nou even bij elke situatie na welk eindresultaat logischer zou zijn, ik vind de mediaan beter uikomen, vooral bij 3de en 4de rij. (1:0:0:2 en 1:2:0:2). Met het gemiddelde is het halen van +2 en -1 ook moeilijk, terwijl +2 en -1 stemmen om +1 ipv 0 te halen beloond word. Met de mediaan is het makkelijker om +2 en -1 te halen, maar tegelijk heeft 1 stemmen het effect dat een post even snel van 0 naar 1 gaat dan als je 2 gestemd had, maar tegelijk ook niet meer zo makkelijk doorschiet naar +2.

Zo vraag je je bij een 1:2:0:10 bericht toch echt af waarom hij op 2 staat, en niet op 2 bij het gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkie
Weest ook gewaarschuwd dat een algemene lijn (gemiddelde mediaan,...) trekken in de reacties alleen maar betekenisvol is voor een groot aantal reacties. Bij een klein aantal moderaties zal de eindscore te veel afhangen van niet relevante factoren (humeur, de sterkte van je koffie, de persoonlijkheid, toeval?, ... ) Het eindresultaat is dan ook niet representatief voor tweakers.net, hetgeen wat uiteindelijk de bedoeling is van dit systeem.

Gevolg: staar je niet blind op (te) kleine voorbeelden van 2-3 moderaties. Gebruik grotere voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCapK
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 22:45

TheCapK

It's always tease, tease,

Bij de mismoderaties is ondertussen al gesproken over een andere manier van weging voor de verschillende moderatoren:
Femme in "Het kleine-mismoderatietopic"
Dat kan misschiem helpen om die gemiddelden weer wat beter recht te trekken waardoor de frustraties misschien wat minder hoog oplopen.

Keep smiling! It makes people wonder what you've been up to!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Topicstarter
Het is mij na een tijdje wel duidelijk dat -1 en +2 scoren zijn die je niet makkelijke kan halen.

+2 krijg je pas als het gemiddelde 1,5 of hoger is.
+1 als dat zit tussen 1,499 en 0.5 .
0 volg met 0,499 en -0,499 .
-1 alles wat lager is.
We zien dat 0 en +1 een veel groter bereik hebben.

Heb nog wel een vraag.
Waarom staan de gemiddelde én de effectieve scoren in het schermpje.
Die laatste mag van mij wel weg maar dat had ik al aangegeven. ;)

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje: Is er eigenlijk al een metabot? Het lijkt me van niet aan de moderaties te zien... En dus, indien niet zo, wanneer zou die er komen? Hij moet misschien nog niet helemaal geoptimaliseerd zijn, maar zoals al veel mensen opgemerkt hebben, is een basissetting heel simpel (bv. 30*-1 en 2*+2 is toch heel duidelijk? En komt vaak voor...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voor het geval je de website op z'n knieen wil:

Je kunt ook elke gebruiker een wegingsfactor geven gebaseerd op het aantal moderaties dat op de score is terecht gekomen die hijzelf de reactie had gewaardeerd. Kun je zelfs nog een ranking van maken ook. Het berekenen van de score word dan "iets" complexer, maar je word dan wel afgestraft voor afwijkend modereren. Doordat je je power kwijt raakt van foute moderaties komt er vanzelf de strijd om hem goed te zetten. De precieze wegingsfactoren hangen (denk ik) af van het aantal moderaties van alle gebruikers, zodat uiteindelijk de totale invloed gelijk blijft, maar er onderling invloed word uitgewisseld.

Maar goed, tegen de tijd dat je database dit bij kan houden zijn we weer een upgrade verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 17:35:
Vraagje: Is er eigenlijk al een metabot? Het lijkt me van niet aan de moderaties te zien...
Nee, die is nog niet effectief.

Wat me ook wel een verbetering lijkt is om +2 en -1 moderaties van beginnende moderators pas mee te tellen op het moment dat er een ervaren moderator is geweest die een +1 of -1 heeft gegeven. Op dit moment wordt dat nog niet gedaan. Newbiemods moeten dan dus een ervaren mod als medestander vinden om hun moderaties mee te laten tellen.

Overigens valt het mij met m'n PowerMod-rechten op dat er regelmatig ervaren mods zijn die -1's uitdelen op reacties die een +1 of +2 als gemiddelde hadden en waarvoor een -1 geen passende beoordeling lijkt. Dat zijn dus vermoedelijk strategische stemmers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens valt het mij met m'n PowerMod-rechten op dat er regelmatig ervaren mods zijn die -1's uitdelen op reacties die een +1 of +2 als gemiddelde hadden en waarvoor een -1 geen passende beoordeling lijkt. Dat zijn dus vermoedelijk strategische stemmers.
Gohja, dat is evengoed niet toegelaten natuurlijk, maar misschien die mensen hun modrechten niet zomaar afpakken, maar eerder even een DM'etje/mailtje sturen en ze wijzen op het grote mismoderatietopic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Dorus806 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 13:47:
Waarom allemaal extra oplossingen bedenken, die alleen het resultaat hebben dat powermods weer meer werk hebben en het eng maakt voor mensen om een +2 of -1 waardering te geven omdat ze dan hun mod rechten kwijt kunnen raken en verder ook nog een systeem hebben waar oneerlijk stemmen beloont word?

Als de huidige score van een post onbekend zou blijven totdat er gemodderd is en moderaties niet aangepast kunnen worden, zouden mensen idd eerlijk stemmen, en de score kiezen die ze echt willen. Nu echter is het wel heel erg verleidelijk om 1 mod punt hoger to geven (of lager) om iets meer tegengewicht te bieden tegen all die 'incorrecte' moderatie voor jou.

Daarom blijf ik er bij dat de mediaan gebruiken beter is. Dit zorgt dat tactisch stemmen geen effect heeft, hier als voorbeeld het mod verloop van een denkbeeldige post:
<tabel>

Denk nou even bij elke situatie na welk eindresultaat logischer zou zijn, ik vind de mediaan beter uikomen, vooral bij 3de en 4de rij. (1:0:0:2 en 1:2:0:2). Met het gemiddelde is het halen van +2 en -1 ook moeilijk, terwijl +2 en -1 stemmen om +1 ipv 0 te halen beloond word. Met de mediaan is het makkelijker om +2 en -1 te halen, maar tegelijk heeft 1 stemmen het effect dat een post even snel van 0 naar 1 gaat dan als je 2 gestemd had, maar tegelijk ook niet meer zo makkelijk doorschiet naar +2.

Zo vraag je je bij een 1:2:0:10 bericht toch echt af waarom hij op 2 staat, en niet op 2 bij het gemiddelde.
Een vaak voorkomend voorbeeld toegevoegd: (in dit geval deze)

-10+1+2gemmedopmerking
000222
001222de situatie als er eerlijk was gestemd
100212ipv -1 stem door onervaren moderator, gem gaat meteen naar 1
120210er word 0 gestemd, het gemiddelde reageert niet, de mediaan wel
120412Een ervaren moderator besluit dat deze post +2 moet zijn
12010123 ervaren stemmen later, nog steeds geen bewegin in het gemiddelden
1201222Eindelijk is het gemiddelde weer naar de +2
2201212O oh...
472380-17(8)7
10001112Klein nadeeltje van mediaan, maar tov gemiddelde niet erg eigenlijk, zeker niet omdat het met twee moderaties alweer 'recht' zou zijn.

Wat wel erg jammer is van mediaan is dat je er iets in moet bouwen dat in extreme gevallen het gemiddelde neemt. 10*-1 + 11*+2 zou een +2 geven, wat dan altijd nog beter 0 kan zijn. Ik denk niet dat het heel vaak zal voorkomen (op wat weinig gemodde dingen na), maar toch is dit iets wat lastig is. Wel is het zo dat het gemiddelde in dat geval ook niet lekker ligt, dat zou op 1 staan, en in tegenstelling tot mediaan wél lastig zijn om op 2 of -1 te krijgen.
Misschien is het wel handiger om gewoon vanaf een X aantal % verschil (zoals bij 47 tegen 8 dus) gewoon de meest gekozen te nemen, omdat dat wel duidelijk is, en voor de rest gemiddelde?

[ Voor 4% gewijzigd door TheZeroorez op 24-06-2007 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
Ben nou eerlijk, 10*-1 en 11*+2 zal eerder +2 of -1 waard zijn dan 0, immers, anders had een van die 10 tot 20 moderators wel 0 gestemd. Het mooie van de mediaan is dat als er 10*-1 en 11*+2 gestemd is, jij in een keer de moderatie van +2 naar -1 kan trekken, maar als je dat te veel vind, ook 0 of 1 kan stemmen, waardoor de eindstand op 0 of 1 uit komt. Zelfs als maar 1 iemand serieus stemt, en een 0 geeft, zal 10*-1, 2*0 en 11*+2 op 0 uitkomen. Het leuke dan is dat een andere -1 stemmer wel de score naar -1 kan trekken, maar een +2 stemmer dan weer eerst langs jou 0 moet om op +2 te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XplodingForce
  • Laatst online: 10-08 16:24

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Ik ben ook voor een mediaan. Kijk even naar deze klassieke WC eend post, zonder enige onderbouwing: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2071274 .

code:
1
2
3
4
+2 Uitmuntend   8
+1 Meerwaarde   3
0  Neutraal   7
-1 Ongewenst     25

Deze post hoort IMO toch echt op -1. Zulke posts zijn zeer vaak voorgekomen, en er is al eens eerder uit een discussie gekomen dat een post met goede onderbouwing, met het "WC eend" zinnetje erbij best zichtbaar mag zijn, en eventueel als hij goed is best waardering mag krijgen, maar dat alleen dat afgezaagde zinnetje totaal niks bijdraagt, en dus onzichtbaar moet zijn.

Nu is het gemiddelde -0.1, oftwel 0. Dit betekend dus dat er nog ongeveer 35 keer -1 moet worden gemod om de post op -1 te krijgen. Dat is toch absurd? Het lijkt me sterk dat dat gebeurt, en zelfs als het gebeurt, gooit 1 persoon die +2 stemt al weer roet in het eten. Bij deze methode weegt IMO de +2 veel te zwaar mee, omdat deze dubbel zo zwaar telt als een -1, terwijl -1 juist een duidelijk signaal is dat er iets mis is met de post.

Kijken we hier weer naar de mediaan, dan heb je dit plaatje:
code:
1
2
3
! = -1
222222221110000000!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
---------------------^---------------------

Wat dus net een (IMO terechte) -1 oplevert. Moet deze op 0 komen? Dan kost dit maar 7 moderaties boven de -1, oftwel 3 experts en 1 beginner.

Hierbij weegt elk getal dus even zwaar, maar het kiezen voor een +2 maakt wel verschil, want dan kan de post, als minstens 50% +2 stemt op +2 komen. Dat lijkt mij een prima drempel, zo verschrikkelijk snel hoeft een post geen +2 te krijgen, en een echt goede post heeft echt wel bij minstens 50% van de stemmen een +2.

Gaan we even verder kijken naar percentages, dan zie je bij het bovenstaande voorbeeld dat als 75% -1 stemt de post nog steeds op 0 staat (-0,49). Dat hoort toch niet, als er zo veel mensen op -1 modden?

Dit alles neemt overigens niet weg dat ik het nieuwe modsysteem een flinke verbetering vind over het vorige. Het is over het algemeen veel duidelijker, en er zijn minder struikelblokken. Toch vind ik dat deze (heel vaak voorkomende) situatie niet klopt, het is zo'n beetje het laatste punt wat ik niet goed vind aan de nieuwe veranderingen. Wiskundig klopt het wel, maar het modsysteem is geen wiskundig iets, het gaat om de waardering bij een sociaal gebeuren, het geven van commentaar en meningen op onderwerpen, en daarbij hoort het toch wel zo te zijn dat je dit sociaal oplost, met een meerderheid dus, en niet met een gemiddelde. Natuurlijk zijn er ook andere goede opties dan de mediaan, die minder ingrijpend zijn (zoals eerder al voorgesteld het laten afhangen van het afronden van het meest gemodde getal), maar volgensmij voldoet een mediaan prima, iniedergeval beter dan het nu gebruikte gemiddelde. (toch nog een flink verhaal geworden zeg :o )

Everybody lies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Dorus806 schreef op zondag 24 juni 2007 @ 16:12:
Ben nou eerlijk, 10*-1 en 11*+2 zal eerder +2 of -1 waard zijn dan 0, immers, anders had een van die 10 tot 20 moderators wel 0 gestemd. Het mooie van de mediaan is dat als er 10*-1 en 11*+2 gestemd is, jij in een keer de moderatie van +2 naar -1 kan trekken, maar als je dat te veel vind, ook 0 of 1 kan stemmen, waardoor de eindstand op 0 of 1 uit komt. Zelfs als maar 1 iemand serieus stemt, en een 0 geeft, zal 10*-1, 2*0 en 11*+2 op 0 uitkomen. Het leuke dan is dat een andere -1 stemmer wel de score naar -1 kan trekken, maar een +2 stemmer dan weer eerst langs jou 0 moet om op +2 te komen.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook zeker VOOR mediaan.

Echter, ik denk dat 0 beter is dan +2. Waarom? Omdat er blijkbaar nog steeds geen beslissing is genomen, en de reactie toch duidelijk niet op één van de twee hoort (2 of -1).
In de praktijk echter, staat er altijd wel een 0 of 1 tussen, of nog wat meer, en overheersen de -1's meestal (omdat dat ook nodig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
(oke, ik begin te vaak te reageren, ik vind die wiskunde en statistiek ook veel te interessant).

Het (sociale) nadeel van de modus (meeste stemmen gelden) is veel erger dan het gemiddelde: als er 10*-1 gestemd is, 8*+1 en jij vind dat de post +2 waard is, dan kun je nu toch beter strategisch +1 stemmen om in ieder geval op +1 te komen, 10*-1, 8*+1 en 8*+2 blijft -1, alleen de uitslag met de meeste stemmen geld immers.

Verder heeft de mediaan 50% stemmen op +2 of -1 nodig om deze uitslag te bereiken, klopt, echter, als je met het gemiddelde +2 wil bereiken, heb je 50% tot 80% nodig, afhankelijk van de andere stemmen.

ps. bij dat wc-eend bericht heb ik 0 gestemd, omdat ik hem nog neg goed genoeg vond om gelezen te worden, was echter bijna aan het twijfelen om anti-strategisch -1 te stemmen, om te corrigeren voor de +2 stemmers.

edit: @[10100111001]
Je hebt volkomen gelijk dat er een rare kronkel in het gebruik van de mediaan zit in jou voorbeeld, ik had daar zelf ook al over na gedacht, mijn conclusie was (naast dat dat voorbeeld niet snel in de praktijk voor komt), 1 serieuze stemmer het probleem al weg werkt, en dat als er echt 20 moderators aan het rommelen zijn, het ook niet echt een probleem meer is dat er een vreemde uitkomst is, in dat geval moet je gewoon niet willen corrigeren, ik zou bijna zeggen dat dat een bericht is voor het mis moderatie topic, of een powermod, echter iedere moderator kan het bericht corrigeren door een tussen stem op 0 of 1 af te geven, waardoor het probleem eigenlijk binnen 2 klikken is opgelost zodra iemand er serieus naar kijkt.

[ Voor 31% gewijzigd door Dorus op 24-06-2007 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moeilijke kwestie....

De spreiding van de moderaties is op dit moment duidelijk niet correct. Vaak is het een dal (hoofdzakelijk -1 en +2 waarderingen), i.p.v. een berg zoals het zou moeten zijn bij eerlijke correcte waarderingen. Hetzij omdat heel veel mensen strategisch stemmen... maar ik denk eigenlijk ook vooral dat het eens/oneens effect weer heel nadrukkelijk aanwezig is.

In sommige voorbeeld lijkt een mediaan een goede mogelijkheid zijn om de zaken in betere banen te leiden... Ik begin daar wel een beetje naar te neigen.
Van de andere kant... Het kan ook zeer ongewenst uitpakken. Een post met 6x -1 en 5x +2 op -1 zetten lijkt me ook niet bepaald wenselijk.... (Of 5x -1 en 6x +2 op +2...) In zo'n geval is een gemiddelde van 0 toch beter.

En helaas... dat voorbeeld is niet compleet uit de lucht gegrepen... Kijk maar eens naar de moderaties in de laatste Windows vs Linux flamewar.... Pardon... het Windows Vista artikel.
Pagina: 1