• radem205
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02-2022
Ha,

Ik ben bezig met een animatie waarbij de camera van buiten naar binnen het gebouw gaat in 90 frames (= 3 seconden). Nu wil ik dit met V-ray renderen, middels een VrayPhysical Camera, VraySun en VraySky.

Alle materialen zijn VrayMaterials, waardoor alles goed op elkaar afgestemd zou moeten zijn.

Wanneer ik de animatie render (640 x 480px) is ie ongeveer 1,5 uur bezig met 1 frame renderen. Dit zijn voornamelijk de frames met veel glas erin. Ik heb een fly-throught gemaakt voor de licht cache en een irradiance map opgeslagen voor iedere 10 frames.

De instellingen zijn te zien in onderstaande screens:
- http://www.scriptfreakz.com/screen.jpg
- http://www.scriptfreakz.com/screen2.jpg
- http://www.scriptfreakz.com/screen3.jpg

Weet iemand hoe ik de rendertijden naar beneden kan krijgen?

Edit: Zou iemand van de moderators de titel kunnen veranderen, want ben vergeten deze aan te passen :$

[ Voor 6% gewijzigd door radem205 op 11-06-2007 09:42 ]

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-01 18:46

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

WEB >> GFX

Stoer; Marduq

• Xe0eX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-06-2023
Aangezien je zelf al aangeeft dat het voornamelijk bij het glas langzaam gaat is het misschien een idee om bij je materiaal setting van het glas de aantal subdivs van 50 te verlagen. Je zult hier wat mee moeten stoeien want als je ze te laag zet zul je zwarte vlekken in je glas te zien krijgen (als ik het goed heb). Hopelijk scheelt dit je al een hoop rendertijd.

Tevens kun je de lightcache 1 keer op slaan en niet om de 10 frames omdat er zoals ik vermoed geen bewegende objecten in je scene zijn behalve je camera en er dus niks aan de belichting veranderd.

[ Voor 27% gewijzigd door Xe0eX op 11-06-2007 17:44 ]

Verwijderd

Lightcache doet Vray inderdaad in een keer berekenen voor de hele scene, dus die kun je 1 keer laten berekenen en opslaan en Vray daarna deze opgeslagen lightcache laten gebruiken (maar dat heb je aan je instellingen te zien al gedaan, denk dat je hem misshcien wel ff misshcien met wat meer smaples dan 50 moet laten berekenen).

Verder zou ik je image sampler op 0 min subdivs en gewoon op standaard area zetten; aangezien het een animatie wordt (krijg je zoiezo al vlekken en blur van zeg maar) hoeft niet ieder plaatje super mooi ge anti-aliased worden. Daarnaast zou ik je irradiance map op low zetten (twee prepasses zijn denk ik wel genoeg, omdat de echte kleine details in een animatie toch niet opvallen).

Onderstaande plaatje heb ik bijv ook met low irriadance map gerenderd en opzich zie je wel dat aantal kleine details neit echt helemaal lekker uit de verf komen (bijv de staandaarden van de boxjes). Maar dit is niet meteen storend (en bij een animatie valt het niet eens op).

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/m.obbens/forum/int17klein.jpg

Ik weet verder niet hoe het met je materialen zit maar als je veel reflecterende materialen hebt en dan met name met glossy refelctions kost dat extreem veel rendertijd. Hierbij moet je ook misschien afvragen in hoeverre (genuanceerde) reflecties iets toevoegen aan de animatie, bij mijn bovenstaande plaatje heb ik de vloer ook beetje reflectie meegegevn in geval van een animatie zou ik die reflectie eruit gooien omdat dit heel veel tijd kan schelen en het waarschijnlijk toch niet zou opvallen (je moet de reflecties nu ook beetje "zoeken"). Hetzelfde geldt overigens voor glas achtige materialen.

Je kunt wellicht gebruik maken van max standaard materials met specular higlights om toch iets van reflectie idee te krijgen zonder dat het zoveel rekenwerk kost

Wat uiteindelijk ook kan helpen is om je framerate terug te schroeven een framerate van 16 is vaak ook al genoeg (en 24 FPS is zoiezo standaard dus dat scheelt al 20%).

Uiteindelijk gaat het er ook om wat je wilt bereiken met de animatie (en voor wie die is en welk kwaliteitsniveau je wilt etc.) en met dat in gedachte toch wat concessies aan de kwaliteit te doen (tenzij je dikke renderfarm hebt natuurlijk). Ik gebruik voor animaties trouwens vaak ook nog gewoon default scanline met een meerdere lampen setup om toch beetje leuke belichting te krijgen en fatsoenlijke rendertijden te houden.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je kan je scene, mits niet te groot, even mailen naar gladiool AT gmx PUNT net.

Dan kijk ik er even naar voor je, dat werkt vaak beter.

specs