nForce RAID5 "disk read error"

Pagina: 1
Acties:

• intel_478
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-02 17:41
Probleem: raid 5 hersteld zich niet
Oorzaak: uitval van pc
Moederbord: XFX N680-ISH9

Situatie voor:
raid 5 array van 3 schijven en 2 partities
data van 4e schijf gekopieerd naar raid 5 array

Situatie waarin het fout ging:
het toevoegen van de 4e schijf aan de/het raid 5 array
pc viel uit (2 soldeer puntjes van de videokaart raakten elkaar (*niet* kapot O+ ) door mijn eigen stomme schuld |:( 8)7 :X }:O )

Situatie nu:
raid5 wil zich niet meer herstellen / rebuilden, gebeurd niets als ik rebuild zeg
windows vista start niet meer want de bios zegt: "disk read error"

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Kan je de bewuste schijf niet uit de RAID halen, alle info daarop wissen, een nieuwe partitie aanmaken, en dan terug in de RAID-configuratie inbrengen, waarna het weer netjes gesync't wordt?

Zou toch moeten lukken, neen?

RAID 5 kan uitval van één schijf moeiteloos aan.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:09

DataGhost

iPL dev

je PC viel uit TIJDENS het uitbreiden van je raidset? Dan kan je dataherstel wel vergeten, dunkt me.
Verder is je TS een beetje onduidelijk, misschien dat je daar nog wat aan kan doen. Je stelt ook geen concrete vraag en je beschrijving is vaag, dus ik ga er maar vanuit dat de foutmelding iets is als 'DISK BOOT FAILURE (etc)', wat best logisch is aangezien je raidset kaduuk is.
Borromini schreef op maandag 11 juni 2007 @ 03:04:
Niet tijdens het uitbreiden van een raidset, je overschrijft daarmee data op alle schijven. Als dat halverwege fout gaat is een deel van je raidset verspreid over 4 schijven, een ander deel verspreid over 3 schijven en je bronmateriaal van de 4e schijf kan je ook als verloren beschouwen.

[ Voor 37% gewijzigd door DataGhost op 11-06-2007 03:08 ]

Verwijderd

Je zegt eerst schijf 4 kopieren naar de RAID5 array, daarna zeg je toevoegen van schijf 4 aan de array. Wat is het nou? :P

Als je inderdaad aan het expanden was (je array uitbreiden zodat je een 4-disk array krijgt), en daar dat is onderbroken, dan vrees ik dat je data verloren is. Gedurende de expansion moet je de array als RAID0 beschouwen en zonder erg goede expansion utilities kun je zoiets ook niet 'resumen'. Dus concluderend zit je in deep shit als je geen backup van je data hebt. Maar die heb je wel, toch? O-)

• intel_478
Borromini schreef op maandag 11 juni 2007 @ 03:04:
het is niet 1 schijf die kapot is, maar:
DataGhost schreef op maandag 11 juni 2007 @ 03:06:
je PC viel uit TIJDENS het uitbreiden van je raidset?
ja :'(
Dan kan je dataherstel wel vergeten, dunkt me.
Verder is je TS een beetje onduidelijk, misschien dat je daar nog wat aan kan doen.
Huidige situatie:
raid5 bios zegt "status: mirgrating" maar de schijven pruttellen niet.
raid5 bios zegt niets/doet niets als ik aan alle schijven rebuild commando geef.
Je stelt ook geen concrete vraag en je beschrijving is vaag,
Kan ik mn data terugkrijgen en zo ja hoe?
dus ik ga er maar vanuit dat de foutmelding iets is als 'DISK BOOT FAILURE (etc)', wat best logisch is aangezien je raidset kaduuk is.
De foutmelding staat onder het kopje: "Situatie nu" en luidt: "disk read error"
Niet tijdens het uitbreiden van een raidset, je overschrijft daarmee data op alle schijven. Als dat halverwege fout gaat is een deel van je raidset verspreid over 4 schijven, een ander deel verspreid over 3 schijven en je bronmateriaal van de 4e schijf kan je ook als verloren beschouwen.
ik vrees inderdaad dat dat het geval is. alle raid recovery programma's geven alleen wat data van de windows partitie terug, niet van de data partitie (500GB data van de 841GB)
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 03:31:
Je zegt eerst schijf 4 kopieren naar de RAID5 array, daarna zeg je toevoegen van schijf 4 aan de array. Wat is het nou? :P
Beide! eerst kopieren, en daarna mergen.
Als je inderdaad aan het expanden was (je array uitbreiden zodat je een 4-disk array krijgt), en daar dat is onderbroken, dan vrees ik dat je data verloren is. Gedurende de expansion moet je de array als RAID0 beschouwen en zonder erg goede expansion utilities kun je zoiets ook niet 'resumen'.
Als schijf 4 voor 80% terug kan halen (het mergen was op 1%) dan ben ik al superblij!
Ik zie 4 partities op die schijf (klopt wel met RAID5) maar ik zie de originele data niet meer, terwijl het nooit in die 30 minuten dat ie bezig was allemaal overschreven zijn. Toch? :/
Dus concluderend zit je in deep shit als je geen backup van je data hebt. Maar die heb je wel, toch? O-)
Schijf 4 was mn data schijf die ik gekopieerd had naar de RAID5 array van 3 schijven: 2x data opslag, maar bij het toevoegen van diezelfde schijf 4 aan diezelfde raid5 array is het spaak gelopen, dus de backup van 2x de data opslaan is niet echt effectief gebleken...

[ Voor 21% gewijzigd door intel_478 op 11-06-2007 13:00 . Reden: meer info ]

• intel_478
Ik heb de array verwijdert, data verloren. :'( Case closed.

Verwijderd

DAta op schijf4 was geen onderdeel van de array. Alhoewel een deel overschreven zou zijn, kun je met recover utilities vast nog wel files recoveren. Toch maar proberen nog?

• intel_478
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 17:45:
DAta op schijf4 was geen onderdeel van de array. Alhoewel een deel overschreven zou zijn, kun je met recover utilities vast nog wel files recoveren. Toch maar proberen nog?
Geprobeerd met encase 6, easy recovery pro 6, active recovery en raid reconstructor. Niets bruikbaars gevonden. Hij was nog maar op 1% dus ik snap niet hoe dat kan, maar het is nu iig grotendeels overschreven.

Verwijderd

Hm ja wel vervelend. Maar hopelijk wel van geleerd. Je hebt eigenlijk je backup opgegeven EN je bent wat gaan doen met je originele data. Dus opeens zijn zowel hoofddata als backup onderdeel van een risicovol proces, wat bij jou dus - helaas - verkeerd is gegaan. Dit soort ervaringen leert je om voordat je eraan begint een backup te maken, bijvoorbeeld op een externe schijf.

Interpreteer dit niet als een trap na ofzo. :P
Want ik heb in het verleden ook adviezen van anderen in de wind geslagen en ben behoorlijk gemurphy'd. Dus ik heb het ook op de 'harde' manier geleerd. :'(

• intel_478
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 13:59:
Dus opeens zijn zowel hoofddata als backup onderdeel van een risicovol proces, wat bij jou dus - helaas - verkeerd is gegaan. Dit soort ervaringen leert je om voordat je eraan begint een backup te maken, bijvoorbeeld op een externe schijf.
Je hebt gelijk. Maar het probleem met het maken van een 'echte' backup was: geen ruimte! Alle 6 de schijven waren vol! (2x 400 IDE; 2x 200 SATA; 1x 250 IDE; 1x 500 SATA) Raid5 heeft minimaal 3 schijven nodig: de 3 nieuwe dus. En daarom kon ik dus de data van die laatste 500 sata schijf niet kwijt en koos ik voor de blijkbaar zeer risicovolle merge-operatie. Dat doe ik uiteraard nooit meer. Ik heb mn lesje wel geleerd. Maar bedankt voor alle hulp en (mentale) ondersteuning.
Pagina: 1