8600GT voltage?

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 11:31
Ik ben al een tijdje bezig mat het overclocken van mijn XFX 8600GT XXX, maar kom niet verder dan 700 core en zo een 800 memory.
Dit is natuurlijk leuk en op zich wel een redelijke overclock, maar nu heb ik een artikel gevonden waarbij er speeds van 1019 core en 955 memory gehaald worden!!

Ik heb een goede Zalman cooler die de kaart stressed op laagste fanspeed op 48 graden houdt. Ik vind dus daarom dat het allemaal wel harder moet kunnen.

Zover ik weet is de enige mogelijkheid dan om de voltages op te voeren. In dit artikel staat hoe dit moet: http://sg.vr-zone.com/index.php?i=4925&s=5 alleen snap ik de uitleg niet helemaal.

Op een gegeven moment heeft die het over Pencil the resistor above to increase the GPU Core voltage. Wat wordt er bedoeld met Pencil en is er geen andere mogelijkheid om dit te doen. Softwarematig bijv net als bij een CPU?

Verwijderd

Je kunt met NiBiTor het bios uitlezen en het voltage van de core aanpassen, maar dat is niet ideaal (je kunt verkeerd flashen, gedoe met floppy en DOS, etc).
Dat pencil betekent bekrassen met een potlood (pencil). Het weerstandje krijgt hierdoor een kleine shortcut, waardoor het voltage op core resp. geheugen wat stijgt. Uit ervaring met mijn 7600GT kan ik melden dat dit zeker werkt!
Wil je écht hoger, dan zul je aan het solderen moeten, om het voltage nauwkeurig in te kunnen stellen mbv een variabele weerstand (en een multimeter om uit te lezen).

• gebruikershaes
Is het echt zo makkelijk?? Kan ik het niet slopen door de shortcut te heftig te maken? Hoe vaak moet ik er overheen krassen? Of maakt dat niet veel uit?
En stel dat dit niet goed werkt.. kan ik het ook weer uitgummen? :p

Solderen begin ik niet aan, want dat is in het verleden vaak foutgegaan met dingen..

[ Voor 10% gewijzigd door gebruikershaes op 11-06-2007 00:41 ]

Verwijderd

Je kunt er enkele keren overheen gaan; het is maar een dun laagje, dus als je voorzichtig bent sloop je niets. Je kunt het inderdaad makkelijk weghalen door er overheen te vegen met je vinger :)

• gebruikershaes
Hmm ik heb nog es naar mijn videokaart gekeken, maar kan niet vinden waar ik die streepjes moet zetten. Ik word er echt niets wijzer van. Ik heb een XFX versie en die is anders dan die Palit of Inno 3D dus kan het niet vergelijken.

Dus hoe weet ik waar ik moet pencilen?

Verwijderd

Tja, als als jouw kaart een endere PCB layout heeft, dan kun je het niet vergelijken. Je zult moeten zoeken naar een mod voor jouw PCB, of zelf aan de slag (zoeken welke chip het voltage bepaalt, aan de slag met een multimeter, etc).

• gebruikershaes
Aye. Ik ga een pogin wagen :D
Pagina: 1