Toon posts:

Zeker weten of Asrock K7NF2-RAID en/of voeding dood is

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Na veel gezocht te hebben op GoT (ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, daar heb ik alles uit geprobeerd wat het volgens mij zou kunnen zijn/wat ik kan uitvoeren) en het internet in het algemeen, ben ik bang dat mijn mobo en voeding kapot zijn; hoe kan ik dit zeker weten?

Voorgeschiedenis:
Ongeveer twee jaar terug kocht ik een pc met deze specs:

AMD Athlon XP 2800+ met standaard koeler
Sapphire ATi Radeon 9800 PRO met standaard koeler
512 MB DDR3200 OEM (jaja cheap-ass, ik weet het, maar hij deed het altijd prima)
WD 80 GB ATA133
Asrock K7S41GX
... ik bestelde het bij een online winkel die me er een 500W bulk voeding bij gaf.

Na een tijdje (maand of vier) kreeg ik problemen, eerst met mijn videokaart (bleek verder in orde) en later met mijn hardeschijf (crashte...). De 500W voeding was kapot (draaide nog wel, maar dat zegt niets), zo bedacht ik, en inderdaad: bij het implementeren van een andere voeding (300W) werkte alles weer prima. Na het terugsturen van de HDD kreeg ik een vervangend exemplaar en installeerde alles weer. Ook kocht ik er voor een euro of 20 een M-Audio Revolution 7.1 bij, die uiteraard een PCI-slot in beslag nam. Zo heeft de pc dus ongeveer 1,5 jaar prima gedraaid.

Een dag of vier terug besloot ik dan toch maar, na een paar maandjes sparen, mijn geld uit te geven aan wat nieuwe onderdeeltjes. Aangezien ik een stillere computer wilde, moest ik beginnen bij de voeding (die maakte in mijn geval de meeste herrie). Dus ik had wat reviews gelezen en koos dit:

Coolermaster 430W eXtreme Power voeding
Arctic Cooling Copper Silent 3 voor m'n Athlon
Zalman VF700-ALCU voor m'n Radeon
512 MB DDR3200 OEM (nu niets zeggen over het merk...)
en, omdat die Zalman twee PCI-slots bedekte en dus plaatsing van mijn Revolution onmogelijk zou maken: een nieuw mobo, de Asrock K7NF2-RAID.

De voeding was niet op voorraad en is dat tot 12 juni niet. Daarom heb ik mijn oude (300W) voeding gebruikt.

De config is nu dus zo:

300W (Maxpower = no-name) voeding
Asrock K7NF2-RAID
1024 MB DDR3200 OEM
AMD Athlon XP 2800+ met Arctic Cooling Copper Silent 3
Sapphire ATi Radeon 9800 PRO met Zalman VF700-ALCU
WD 80 GB ATA133
M-Audio Revolution 7.1
... alles op juiste settings, niets overgeclocked.

Ik installeerde alles (drivers, programma's) netjes en na een uurtje of 5 superstabiel en koel gedraaid te hebben sloeg plots het noodlot toe. Hij crashte (scherm bevroor). Ik resette 'm, maar hoorde geen piep; fans, HDD en disk-drives sloegen gewoon aan, maar het beeld bleef zwart. Ook na een BIOS en CMOS reset startte hij niet op.

De volgende punten kunnen zeker niet de oorzaak zijn geweest:
- videokaart
- geheugen
- bios/cmos (beiden gereset)
- HDD

Verder heb ik geprobeerd de pc zonder peripherals (dus alleen met mobo en voeding) op te starten en de voeding te veranderen. Dit hielp niet. Ik heb de 300W voeding ook aangesloten op mijn oude (K741GX) moederbord en ook die gaf geen enkele piep (hoewel sys-speaker was aangesloten). Deze voeding van 300W, vreemd genoeg, hielp wel een andere pc opstarten (met piep dus). Echter, omdat ik me ineens bedacht dat het gebruiken van die mogelijk kapotte voeding ook het einde van de andere pc kon betekenen, heb ik die weer heel snel afgekoppeld. Die pc is nog alive and kicking (niets mee aan de hand dus).

Dus: bij inschakelen van pc draaien fans, HDD, cdrom en branden lampjes, maar geen piep (helemaal niet meer).

Is mijn net nieuwe mobo nu al stuk (D.O.A. geval?), en mijn (al wat oudere) voeding ook? Hoe kan ik zeker weten of mijn voeding (ook aan binnenkant gekeken, lijkt niets mis) en/of mijn moederbord kapot zijn, in dit geval? Nergens is sprake van lekkende of opgeblazen elco's. Ik heb trouwens geen andere voeding beschikbaar, die krachtig genoeg is voor mijn laatste config en ik heb ook geen doormeet apparatuur (voor mijn voeding).

Als jullie meer info nodig hebben, meld het even!

Hope you can help...

Greetz, Naxxer

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:35

ride277

Cooled by Noctua

Je kan nog:
  • Op de pc die wel boot met die voeding, de bios ingaan, en daar even de voltages controleren, als de bios zo slim is dan tenminste ;o)
  • Ook is het handig om even naar de voltages van je voeding te kijken, vaak zit er een sticker op met tabellen over alle voltages per lijn. Als er minder dan 20 amperes o.i.d. op de 12V lijn zitten, is het een KUTVOEDING, en is je voeding wellicht niet krachtig genoeg voor je huidige setup. Belangrijk is ook of het gaat om 20A max belasting of 20A constante belasting, dat maakt ook nogal een verschil, als ik even terug mag denken aan mijn avonturen met Q-Tek rommel! (waar het vermogen was uitgerekend op basis van het maximale vermogen)
Hoop dat dat je wat helpt!

| system specs |

• dion_b
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Minder dan 20A op de 12V lijn een kutvoeding :? :?

Dat is wel heel extreem gesteld - 20A op 12V is 240W - voor de 12V lijn alleen al :o

Misschien heb je dat nodig als je meerdere PCIe videokaarten wilt gebruiken, maar een AthlonXP systeem heeft hooguit 100W nodig voor de CPU, de AGP komt nota bene niet uit de 12V, dus kun je prima toe met 12A a 15A op 12V tenzij je idiote hoeveelheden drives eraan wilt hangen :z

Maar TS:
Enige manier om zeker te weten of je mobo dood is, is je spullen op een ander moederbord testen. Sowieso is het geen DOA bord aangezien je nog een OS install erop kon doen voordat het misging. CPU heb je trouwens ook niet uitgesloten, mogelijk heb je een core crunch gehad.

Dus leen ergens een ander bord en/of CPU en test die, dan weet je zeker wat wel en niet werkt.

Overigens doen wij Tweakers elkaar continu de groeten en hoef je dat niet onder iedere post te zetten. Wil je toch zoiets? Gebruik dan je sig, daar is zo'n ding voor...

Oslik blyat! Oslik!

• ride277
  • Laatst online: 22:35

ride277

Cooled by Noctua

dion_b schreef op maandag 11 juni 2007 @ 01:08:
Minder dan 20A op de 12V lijn een kutvoeding :? :?

Dat is wel heel extreem gesteld - 20A op 12V is 240W - voor de 12V lijn alleen al :o

Misschien heb je dat nodig als je meerdere PCIe videokaarten wilt gebruiken, maar een AthlonXP systeem heeft hooguit 100W nodig voor de CPU, de AGP komt nota bene niet uit de 12V, dus kun je prima toe met 12A a 15A op 12V tenzij je idiote hoeveelheden drives eraan wilt hangen :z

Maar TS:
Enige manier om zeker te weten of je mobo dood is, is je spullen op een ander moederbord testen. Sowieso is het geen DOA bord aangezien je nog een OS install erop kon doen voordat het misging. CPU heb je trouwens ook niet uitgesloten, mogelijk heb je een core crunch gehad.

Dus leen ergens een ander bord en/of CPU en test die, dan weet je zeker wat wel en niet werkt.

Overigens doen wij Tweakers elkaar continu de groeten en hoef je dat niet onder iedere post te zetten. Wil je toch zoiets? Gebruik dan je sig, daar is zo'n ding voor...
Je snapt zelf wel dat ik max power bedoel, dus mijn reply belachelijk maken lijkt me zinloos! Voor de duidelijkheid dus, als je een MAX belasting op de 12V lijn heb van 20A, zoals bij Q-Tek voedingen, kan het voorkomen dat dit IRL maar 12 of 15 o.i.d. is. :o :+

| system specs |

• dion_b
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ride277 schreef op maandag 11 juni 2007 @ 02:48:
[...]

Je snapt zelf wel dat ik max power bedoel, dus mijn reply belachelijk maken lijkt me zinloos! Voor de duidelijkheid dus, als je een MAX belasting op de 12V lijn heb van 20A, zoals bij Q-Tek voedingen, kan het voorkomen dat dit IRL maar 12 of 15 o.i.d. is. :o :+
Als je er niet duidelijk bij zet dat het om maximale belasting gaat, is jouw uitspraak veel te bont. En ik zie niet waarom mijn post de jouwe "belachelijk maakt". Ik onderbouw exact wat ik ik gesteld heb. Jij zegt eerst dat alles <20A op 12V een kutvoeding is, pas daarna meld je dat max output ook nog niet alles zegt. Kortom, die uitspraak van <20A kutvoeding slaat in jouw post op alle voedingen, ook die een juiste vermogensopgave hebben. En dat is gewoonweg onzin als je het over een simpel Athlon systeem hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
EDIT: Excuses dat deze reactie binnen 24 uur was geplaatst... Niet op gelet! (posts verwijderen is niet mogelijk?)
dion_b schreef op maandag 11 juni 2007 @ 01:08:

Maar TS:

Ik heb een andere CPU (Athlon XP 1800+) op de mogelijk kapotte (dus de nieuwste) mobo geplaatst, geen verschil.

Ook heb ik mijn spullen (videokaart, geheugen, HDD) op nog een ander mobo (in een perfect werkende pc, maar met relatief te zwakke voeding (230W merkloos) om mijn 'nieuwe' pc aan te sturen) getest, dit ging vlekkeloos. Die voeding van 300W die mogelijk kapot is ga ik niet op een goede pc testen, dan gaat die er misschien ook aan.

Ergo: het ligt aan de voeding of aan het mobo.

De computerwinkel waar ik de producten gekocht heb, hanteert de regel "DOA = binnen een aantal dagen je nieuwe spullen kapot? binnen 8 dagen weer teruggestuurd zijn en je krijgt andere". Daarom zit er ook wat haast achter (ik heb de spullen zaterdag binnen gekregen).

Het gekste is dus dat de 300W voeding niet mijn twee Asrock mobo's liet piepen, maar een andere pc startte wel met diezelfde voeding op (die ik dus snel afgekoppeld had omdat hij ook die compu naar de knoppen zou kunnen helpen).

Corecrunch heb ik ook aan gedacht; voor het installeren van Windows e.d. heeft de koeler 5 minuutjes verkeerd gezeten. Echter, als mijn mobo niet piept als de CPU er niet in zit/een andere CPU erin zit, dan ga ik ervan uit dat het niet aan de processor ligt. Mocht de proc toch kapot zijn, dan is dat van later zorg. (Kun je trouwens zien of een proc kapot is? Scheurtjes o.i.d.?)

Volgens mij is het enige wat ik kan doen wachten op mijn nieuwe voeding en mijn mobo terugsturen.

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Mobo teruggestuurd en inderdaad, kapot. En dan zul je net zien: is hij niet meer leverbaar vanuit Asrock. Wel heb ik mijn geld terug gekregen, wat dat betreft geen vervelend gedoe. Ik zal dus tweedehands een ander mobo met een socket A moeten zoeken...

De voeding komt volgende week binnen, die zal ik testen op mijn oude mobo, hopelijk dat die niet ook vernaggeld is.

Al met al baal ik flink; ik kan ook voor een upgrade gaan en een andere socket + proc kopen, maar dan kom ik natuurlijk met onderdelen te zitten die over zijn en bovendien aan de straatstenen niet te slijten.

Nouja... in ieder geval was mijn mobo wel stuk, zoals ik wist. Nu nog dat van mijn voeding afwachten.

Dus, een wijze les voor de volgenden: als je mobo met 3 verschillende voedingen en zonder iets erop aangesloten NIET piept, issie ech hassike doowd. (Alsof jullie dat nog niet wisten...)
Pagina: 1