Toon posts:

Vragen over high end laptops, en tussenvormen desktop/laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey peeps,

Sorry voor de wat telegram stijl titel, maar anders paste het niet... :+

Mijn huidige systeem (AMD 3000+ , ATI Radeon 9800XT) is een systeem wat ik met veel plezier altijd heb gebruikt, maar nu toch wel toe is aan een vernieuwing. Waar ik vorige keer mijn systeem vrij snel had gekocht zonder al te veel na te denken, wil ik deze keer wat meer onderzoek doen. Nu ben ik al een tijdje inactief geweest met het bijhouden van de laatste onwikkelingen en dus vrees ik dat ik zaken over het hoofd zie, vandaar mijn vraag aan jullie om met me mee te denken. Zoals het een goede poster betaamd, heb ik eerst zelf een heel onderzoekje uitgevoerd, vandaar dat het verhaal nogal uitgebreid is geworden… Jullie kunnen me in ieder geval niet zeggen dat ik niet goed vooronderzoek heb gedaan! ;)

Let op: als je sneller wilt lezen: de vragen zijn allemaal schuingedrukt!

Waar gebruik ik hem voor
1. Audio opnames:
Op het moment max 4 mono sporen tegelijk op de gebruikelijke 24-bit/192kHz resolutie. Ik wil wel kunnen groeien in dit gebied zonder dat mijn systeem het niet trekt.

2. Casual Gaming: ik ben geen die-hard gamer, en eye candy doet me niet veel. Zolang het spel speelbare framerates heeft vind ik het top. Wel wil ik dat als ik over 3 jaar een game speel, de videokaart nog niet op zijn tandvlees loopt. Ook al betekent dit dat ik alle details op low moet zetten en de resolutie wat naar beneden moet schroeven: een speelbare framerate is alles wat ik echt wil, de rest is mooi meegenomen.

3. LAN parties: hoewel ik ook hier geen die-hard in ben, vind ik het wel leuk om eens om de zoveel tijd een LAN party te bezoeken. Soms echt “officieel” (The Gameparty bijv.) , soms gewoon met een paar vrienden.

Ik gebruik mijn PC altijd aan een stopcontact,: ik zit zelden tot nooit op plaatsen waar ik een laptop wil gebruiken omdat ik geen stopcontact in de buurt heb

Wat heb ik op het oog
Wat voor mij boven alles duidelijk is, is dat ik een “high-end” systeem moet hebben, om te zorgen dat ik nu én in de komende paar jaar het tempo kan bijhouden. Voor zowel punt 1 en 3 is het erg handig om een makkelijk te verschepen systeem te hebben, hoewel het geen must is. Harde schijf en andere randapparatuur zijn niet zo’n issue, het gaat vooral om de CPU, GPU, scherm en geheugen. Mijn initiële focus ligt op laptop, maar desktop en evt tussenvormen blijven een optie (mits ik overtuigende argumenten kan vinden om hiervoor te gaan).

LAPTOPS
Gisteren was ik bij mij in de stad wat gaan navragen en daar vond ik een leverancier die laptops “custom made” maakt. Hij vertelde me dat de huidige generatie high end laptops prima gaming bakken zijn. De eerste reden is de nieuwste Santa Rosa chipset. De tweede reden was de nieuwe nVidia 6800M GT GPU, speciaal voor de laptop.

Santa Rosa.
Mijn bevindingen dusver (corrigeren mag):

- Santa Rosa chipset is het paradepaardje van Intel voor laptops
- De bijbehorende CPU’s zijn de Centrino 2 Duo’s : T7100, T7300, T7500, T7700 ( hier)
- Op 22 juli gaan de prijzen van de Intel processoren verder naar beneden en wordt er ook een nieuwe CPU geïntroduceerd met een 1333 MHz FSB (zie hier )

Nu werpen deze bevindingen voor mij weer een aantal vragen omhoog:

Ik las ook nog ergens over een “Extreme” versie voor de Santa Rosa , wanneer komt die uit en wat zijn de verwachtte prijs- en prestatiegetallen?
En: allemaal leuk die prijsdalingen, maar geldt dit ook voor de Cure 2 Duo’s die op de laptop horen? Ik zie ze er namelijk niet tussen staan…
Komt er ook een 1333 FSB versie CPU voor de laptop?

Santa Rosa is in ieder geval de chipset die je wil hebben als je high end wil gaan met je laptop, tot zo ver is het mij duidelijk.

nVidia 8600M GT

Wederom mijn bevindingen :
- De 8600M is zuiniger met energie en ondersteund directX10, maar presteert nu nog niet beter dan de GeForce Go 7950 GTX (hier)
- Ik zag ergens benchmark resultaten van een Go die volstrekt “off the scale” waren (referentie helaas kwijt), en het viel me toen pas op dat het een SLI opstelling betreft. Blijkbaar zijn SLI opstellingen in een laptop dus ook mogelijk

Ook hier weer een aantal vragen:

Wat is de meerwaarde van de 8600M met DirectX 10 boven de oudere Go? Wat voegt DirectX 10 toe wat ik niet kan / mag missen – bv dat ik over een jaar geen spellen meer kan spelen omdat DirectX10 verplicht is geworden?
Wat is het prijsverschil tussen de beide kaarten? En…
Kan ik met een van deze kaarten (of met een SLI opstelling) de komende tijd goed genoeg uit de voeten of is het gat tussen de laptop kaarten en de desktop kaarten nog zo groot dat deze kaart het niet langer dan bv. 1-2 jaar trekt.

Het display
De laptop die ik nu op het oog heeft een 15,4" WSXGA 1680x1050 Glare LCD. Breedbeeld dus, en een vrij hoge resolutie. Nu zou je zeggen dat dat een goed iets is, maar daar twijfel ik dus aan:

De native resolutie van het scherm licht dus a) hoog, en b) niet op normaal 4:3 formaat. Dit levert twee problemen op:

- Ondersteuning door games
- Met een hoge native resolutie is het lastig om in de verre toekomst games terug te schalen naar een lagere resolutie om alsnog een speelbaar geheel te houden: het scherm gaat dan de pixels namelijk opblazen, met alle vervelende gevolgen van dien.

Mijn vragen:

Hoeveel % van de vorige generatie (zeg 1-2 jaar oud) ondersteund breedbeeld zonder alles op te blazen?
Hoe lang zal mijn systeem het trekken om op deze resolutie games te spelen? (buikgevoel)
Hoe vervelend is het als je een game moet spelen op een non-native resolutie (buikgevoel).
Ik heb ergens gelezen dat je ook bv kunt gamen op een tft op een 4:3 ratio en dat alle onnodige pixels worden uitgeschakeld… Weten jullie daar meer vanaf? Is dit een veel voorkomende feature?

Totale kosten van dit systeem (indien dit hem wordt) is ongeveer 1600 euro. Dit is ook het maximale wat ik aan mijn systeem wil uitgeven.

DESKTOP EN TUSSENVORMEN

Zoals ik al zei, mijn main focus ligt nu qua onderzoek op de laptop, maar dit komt vooral omdat ik niet goed weet wat er op desktop te halen is, en al helemaal niet welke tussenvormen er zijn.

Desktops zijn systemen die niet uitblinken in mobiliteit, maar wel in prestatie, vooral in verhouding met de prijs. Vandaar ook dat ik hier serieus naar wil kijken: misschien ben ik wel bereid om mijn mobiliteit op te offeren voor betere prestaties, of misschien is er een tussenvorm te bedenken waarbij mijn desktop alsnog makkelijk te verschepen is (case mod ofzo?)

Dit is ook iets wat ik nog ergens op tweakers heb opgevangen (maar waarvan ik helaas wederom de referentie ben kwijtgeraakt) : de systemen die ergens tussen desktop en laptop in zitten. Als ik me correct herinner werd de iMac aangestipt als voorbeeld. Eigenlijk vind het niet erg om een desktop torentje te moeten versjouwen, maar het gaat me vooral om het feit dat je allerlei losse onderdelen hebt: waar ik aan zat te denken is een opstelling waarbij het tft scherm als het ware tegen de toren aangeplakt zit, en ik aan de zijkant alleen nog maar mijn muis en keyboard hoef in te pluggen. Dit zou ook een vorm kunnen zijn die interessant is maar ik heb geen idee wat er te halen is in dit segment

Welke soort tussenvormen zijn er die het gat tussen laptop (extreem mobiel) en desktop (totaal niet mobiel) opvangen?
Zijn er handige / snelle truucs om een desktop mobieler te maken?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 22:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even een update mijnerzijds: jammer dat mijn vragen niet beantwoord zijn (vraag me oprecht af waarom niet...Heb ik het niet goed genoeg voorbereid? Vragen niet concreet genoeg? Teveel text? Gewoon nieuwsgierig waarom mijn post over het hoofd wordt gezien...)

Enfin, ik denk dat ik nu voor een stille barebone ga die ik samen met mijn opname-unit in een koffer bouw. Voor mij is dat dan mobiel genoeg. Laptops hadden een te lichte GPU ivm hun native resolutie om ze voor langere tijd als game laptop te kunnen gebruiken. Plus dat veel schermen breedbeeld zijn, en veel (oudere?) games dit niet ondersteunen en ik dan nog steeds tegen een brak beeld loop te staren.

Van alle vragen die hierboven staan blijft eigenlijk alleen nog de vragen omtrend TFT over: ik weet nog steeds niet goed welke resolutie ik wil hebben, omdat ik

A) geen gevoel heb hoe wazig het beeld wordt als je eenmaal niet meer in je native resolutie zit
B ) geen gevoel heb bij hoe lang de huidige generatie GPU's een native resolutie van bv 1024x768 of 1280 x 1024

Ter referentie: het systeem wat ik nu op oog heb:

Ikbenstil LAN-Party PC "SexBomB" Intel C2D
- Behuizing 01 - zwart
- HDD #1 - inc. inbouw Samsung HD501LJ SpinPoint T166
- Memory 2 x 1024MB DDR2 - highspeed RAM - G-Skill
- Processor Core 2 Duo E6600 Conroe
- VGA kaart nVidia 8600GTS

• won
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

won

er is een heel topic over Compal IF / BTO / Zepto dinges check die.

Mijn advies zou zijn: Bij fiesland-shizzle een mooie samenstellen met een 8600m gt en straks een creative soundblaster bla bla express-card halen. Wel ff letten dat je de docking station erbij krijgt en je kunt los.