intel systeem +-900 euro nummer zoveel

Pagina: 1
Acties:

• wolfie666
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-10-2024
Allereerst, hallo allemaal! <- nieuw hier (nou ja, ik heb eerst 6 weken ofzo hier gelurkt en gelezen)

Ik ga eveneens een nieuw systeem aanschaffen, net als zovelen hier, waarover ik 2 vraagjes heb waar ik zelf niet uit kwam. Allereerst het systeem dat ik van plan ben aan te schaffen (sommige onderdelen waarover ik geen twijfel had heb ik al binnen):

Asus p5n-e SLI
Motherboard dat alles aan boord heeft wat ik verlang, dat goed presteerd vergeleken met de andere
s775 borden en dat ook nog eens SLI heeft mocht ik daar ooit gebruik van willen maken. Deze heb ik al in huis.

Cooler: Artctic cooler pro 7
Standaard goede stille cooler voor niet al te grote overclocks.

2GB kingston 667 geheugen (KVR667D2N5K2/2G) dual channel setje
Goed merk geheugen dat de overclock naar 3ghz zou moeten halen (of iets eronder of erboven, maakt niet zo heel veel uit aangezien ik toch niet zo heel veel wil overclocken). Deze heb ik ook al in huis.

2x320gb seagate baracuda's voor een raid0.
Ik heb momenteel ook een raid0 met 2x250gb maxtors draaien en ik vind het gewoon lekker snel gaan, alleen de twee maxtors maken wat herrie dus dit maal de keuze voor een iets stillere en snellere. Snelheid is belangrijker dan stilte maar teveel herrie hoeft ook weer niet. Deze schijven heb ik ook al in huis.

Toetsenboord:
G15 van logitech. Gewoon omdat ie mooi is :)

Dan komen nu de 2 onderdelen waar ik nog niet zeker over ben.

Videokaart:
Na het lezen van heeeeeeeel veel reviews en 6 weken ofzo hier te hebben gelurkt
en alle threads over videokaarten te hebben doorgespit heb ik nog steeds moeite met
de keuze voor een videokaart.
De geforce 8800 GTS 640 past in mijn budget, maar natuurlijk ben ik liever goedkoper uit.
Mijn voorkeur op dit moment gaat uit naar deze kaart (mede vanwege de
toekomstige SLI optie icm mn moederboord), maar morgen kan dat weer anders zijn,
dus vandaar mijn vragen.

- Is de 2900XT echt zo lawaaiig, en trekt hij echt zoveel stroom?

Lees reviews zegt men dan ;) en dat heb ik gedaan, allemaal lijken ze wat
anders te zeggen.
De ene site claimt dat de ati kaart idle minder stroom trekt dan de 8800 GTS,
de ander claimt dat dit ook idle meer is. De ene site zegt dat de ati kaart idle
al veel herrie maakt, de ander zegt dat dit best meevalt. De een zegt baggerproduct,
de ander zegt GTS killer.
Natuurlijk is de geluidsfactor best subjectief, maar wat vinden jullie?

En het stroomverbruik, is er hier iemand die wel precies weet hoe het daarmee zit?

En ten slotte de vraag, zijn de prestaties van de ATI kaart nu eigenlijk al wat verbeterd (door betere drivers etc) tov toen de kaart uitkwam?

De reviews die ik kan vinden zijn bijna altijd met release of kort-na-release drivers, verre van geoptimaliseerd naar mijn weten. Zijn er ergens reviews waar met nieuwere drivers wordt getest?
Ik denk toch nog voornamelijk over de GTS 640 ook al zijn de prestaties soms wat minder
dan de ATI kaart, omdat de GTS consistent is. Er zal bijna nooit een spel zijn waar hij ineens
veel slechter presteerd, terwijl dat bij ATI wel het geval lijkt. De reden dat ik de 640 wil ipv
een 320 is omdat ik dan met de tijd een tweede erbij wil zetten en ik voldoende bufferruimte wil hebben voor hoge resoluties.
Bij een ati kaart kan dit niet, dus moeten de prestaties echt veel hoger zijn, maar hier en daar hoor ik en lees ik dat dit ook zo is. En dan lees ik 5 minuten later weer het tegendeel -.-

Vraag 2: de processor

Core2duo 6600, nu kopen en over 2 jaar een quad, of nu eerst een celeron erin (ook alleen maar omdat ik niet 1 maand kan wachten om alles in elkaar te zetten) en dan na de prijsdrop volgende maand een quad? Of over 2 weken die e6750 halen?
Deze vraag heb ik ook al een paar keer langs zien komen, en ik verwacht op deze vraag niet
echt een bevredigend antwoord, maar aangezien ik zo twijfel wil ik toch nog wat
meningen horen over het nut van 4 cores tov 2, hoe lang nog voor applicaties er gebruik van gaan maken, in hoeverre zal UT3 er benefiet van hebben om een quad te hebben ipv 2 cores etc :)
Welke keuze er ook uit komt, q6600, e6600 of e6750, ik ga hem overclocken tot 3ghz of zo dicht daarbij als ik kan komen.

Overige onderdelen neem ik mee uit mijn vorige pc. Dit zijn
Antec case, een zwarte, geen idee welk model maar wel met 2 extra fans achter.
Huntkey 550 watt silent voeding
een of andere dvd brander die nog prima is :)
250gb maxtor s-ata disk voor data die ik niet op mn raid0 kwijt wil. (daar heb ik nu een 80 gb herrieschopper voor)
G3 lasermouse van logitech
En tja... floppie, ja of nee? ;)

Alvast heel erg bedankt voor opmerkingen en antwoorden, ook al zijn ze niet gerelateerd aan mijn vragen, alle commentaar is welkom!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:43
Je zou eventueel ook eens kunnen kijken naar een Xeon 3210.
wolfie666 schreef op zondag 10 juni 2007 @ 21:54:
...
En tja... floppie, ja of nee? ;)
Nee, zolang mensen die ondingen blijven kopen worden ze nog geproduceerd :/

[ Voor 65% gewijzigd door Spixo op 10-06-2007 21:58 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Kun je wat interpuncties gebruiken? De vragen zijn zo erg moeilijk te lezen.

ARME AOW’er

• wolfie666
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-10-2024
Hopelijk is het zo wat beter leesbaar dan!

Verwijderd

Tja aan een floppie heb je helemaal niks meer.. Toch heb ik in mijn PC maar voor de zekerheid een floppy disk. Verwacht hem nooit nodig te hebben, maar mocht ik hem om een of andere reden ooit een keer nodig moeten hebben..........

offtopic:
Het gebruik van een layout (ik ken de codes niet) of van opmaak is ook meteen een stuk leesbaarder :)

ps. PC voor te gamen ofzo?