Zeer trage cpu op hete laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Poeksel
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-05 14:33
Mijn computer (een Sony PCG FR 415 laptop met Windows XP) is vaak traag. Nadat wat schoonmaakprogrammaatjes niet hielpen, kwam ik opeens dit tegen in de system properties:

Celeron(R) CPU 3.06GHz
366 MHz, 704MB of RAM

Ik las in de FAQ dat een lagere kloksnelheid wel eens voorkomt, maar dit is wel erg extreem. Nu vraag ik me af of dat door oververhitting kan komen (het probleem is de laatste dagen overigens erger dan normaal, zo lijkt het). Als ik mijn hand bij de ventilatie leg, voelt het kokend heet. En zo ja, is dan naar de reperateur brengen de enige optie? Zo nee, wat kan het dan zijn?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je de mogelijkheid om de temp te meten? Want als het ding draait op 366MHz is dat wel heel erg weinig. Heb je in de bios de mogelijkheid om om de cpu snelheid te veranderen?

Verwijderd

kan je uitlezen hoe warm ie is ? Mijn laptop klokt z'n snelheid ook terug als de accuspanning lager word misschien ligt het daaraan (een verkeerde instelling in confugiratiescherm en dan naar energiebeheer of het programmatje dat voor je laptop als energiebeheer dient) :)

edit: als er geen garantie meer opzit kan je hem openschroeven en hem dan een letterlijke schoonmaakbeurt geven met garantie zou ik het niet doen. :*)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 21:58 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 21:55:
Mijn laptop klokt z'n snelheid ook terug als de accuspanning lager word misschien ligt het daaraan
Maar het vreemde is juist dat een Celeron helemaal geen speedstep heeft, vandaar dat ik het ook wel vreemd vind dat hij terugklokt.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zondag 10 juni 2007 @ 21:57:
[...]

Maar het vreemde is juist dat een Celeron helemaal geen speedstep heeft, vandaar dat ik het ook wel vreemd vind dat hij terugklokt.
heh? dat heeft ie toch echt wel een keer gedaan hij liep op 400 mhz (en schommelde steeds van 300 tot 900) nu loopt ie op z'n gewone 1333 mhz (het is idd een celeron) :)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:34

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Een Celeron kan volgens mij wel terugklokken hoor...

Anders ff snel 'Speedswitch' eroverheen gooien?

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 22:00:
[...]

heh? dat heeft ie toch echt wel een keer gedaan hij liep op 400 mhz (en schommelde steeds van 300 tot 900) nu loopt ie op z'n gewone 1333 mhz (het is idd een celeron) :)
Ik denk dat we het in dit geval eerder over een desktop cpu hebben, gezien ik niet eens een mobile 3,06GHz kan vinden op http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-p4.php
En die zullen geen speedstep hebben, maar msischien dat hij zich wel door de hoge temp aan het downclocken (throtlen) is.

• Poeksel
Speedfan zegt: HD 54 C, Temp1 (de fan neem ik aan) 85 C.

In de bios kan ik geen mogelijkheid vinden de cpu-snelheid te veranderen.

Speedswitch kende ik niet, maar ik zie dat het makkelijk de cpu-snelheid kan laten zien, wat wel nuttig is. Maar zou die 'm ook weer kunnen omhoogzetten?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Poeksel schreef op zondag 10 juni 2007 @ 22:14:
Speedfan zegt: HD 54 C, Temp1 (de fan neem ik aan) 85 C.

In de bios kan ik geen mogelijkheid vinden de cpu-snelheid te veranderen.

Speedswitch kende ik niet, maar ik zie dat het makkelijk de cpu-snelheid kan laten zien, wat wel nuttig is. Maar zou die 'm ook weer kunnen omhoogzetten?
Waarschijnlijk kun je hem niet omhoogzetten, gezien je een Celeron cpu hebt.
85C is wel erg warm, ik zou eens kijken of je de koeling wat beter kunt regelen (misschien is de fan wel stuk) want dit is wel erg heet.

• Poeksel
85C is wel erg warm, ik zou eens kijken of je de koeling wat beter kunt regelen (misschien is de fan wel stuk) want dit is wel erg heet.
Maar daarvoor moet ik de laptop naar de winkel laten brengen neem ik aan? En is het waarschijnlijk dat als de koeling beter werkt, het cpu-probleem opgelost is?

Ik heb overigens nog wel garantie, wegbrengen betekent wel dat ik een tijdje zonder internet thuis zit.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Poeksel schreef op zondag 10 juni 2007 @ 22:31:
[...]

Maar daarvoor moet ik de laptop naar de winkel laten brengen neem ik aan? En is het waarschijnlijk dat als de koeling beter werkt, het cpu-probleem opgelost is?

Ik heb overigens nog wel garantie, wegbrengen betekent wel dat ik een tijdje zonder internet thuis zit.
Tja, als hij nog in de garantie zit zou ik dat mooi op laten lossen door de winkel, want er zit duidelijk iets niet helemaal goed in dat ding.

• Poeksel
Ok, en bedankt voor het meedenken :)

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn HP laptop, traag en veel herrie van de ventilator.

Toen ik 'm open maakte bleek er een massief blok stof te zitten tussen de ventilator en de warmtewisselaar. Toen ik dat eenmaal schoon had gemaakt was me laptop weer snel en stil :)

Daar zou ik dus eerst naar kijken. Bij de meeste laptops kan je met 2 of 3 schroefjes aan de onderkant het toetsenbord los maken, als je die eruit haalt kan je bij de CPU en dergelijke.

Succes!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 11:18
Ik heb iets soortgelijks met de laptop van mijn werk: dat ding wordt echt bloed- en bloedheet. Die zet je niet op je schoot als je zit te werken. Als ik mijn UMTS kaart eruit trek is dat ding zo warm dat je hem met moeite vast kunt houden (ik denk dat je er brandwonden aan zou kunnen overhouden als je dat toch doet). Hij wordt zelfs zo warm dat als ik m op een tafel zet je aan de onderzijde van de tafel de hitte voelt!

Ik check even het "system" en zowaar, een 1,8Ghz processor (ik meen Pentium M, hij staat nu uit), draaiend op 336Mhz. Na een reboot 700-nogwat Mhz...geen wonder dat dat ding ook nog zo traag is als dikke stront

Kan er zelf geen software op zetten op het moment, vandeweek maar eens doen en kijken of daar temperaturen uitkomen.

Fujitsu S7102-prul is het overigens. De warmste plek is links naast de touchpad (ook lekker als je in de trein zit te werken), wat zit daar op die plek? Iemand die dat zo weet?

Verwijderd

daar zit de hdd voor zover ik weet. das bij mijn fujitsu toch zo :)

Verwijderd

Jep, bij fujistu wel. Rechts naast het touchpad zit de cpu, links de hdd.

• Poeksel
Stof verwijderen aan de binnenkant zou inderdaad wel de oplossing kunnen zijn, maar ik zie helaas niet hoe ik mijn laptop openkrijg.

Wat grappig genoeg wel redelijk blijkt te helpen, is een usb-ventilatortje aan de buitenkant vlak bij de laptop-fan te zetten. Die is nu maar 74 C, en de cpu doet het ook een stuk beter dan de voorgaande dagen.

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Poeksel schreef op maandag 11 juni 2007 @ 13:36:
Stof verwijderen aan de binnenkant zou inderdaad wel de oplossing kunnen zijn, maar ik zie helaas niet hoe ik mijn laptop openkrijg.

Wat grappig genoeg wel redelijk blijkt te helpen, is een usb-ventilatortje aan de buitenkant vlak bij de laptop-fan te zetten. Die is nu maar 74 C, en de cpu doet het ook een stuk beter dan de voorgaande dagen.
Ofwel je hebt een hitte probleem ;) . Mocht je nog garantie hebben: langs de winkel.

Zo niet: tweakeren :) ! Je kan hem altijd openkrijgen, gewoon goed onderop zoeken naar de schroefjes en voorzichtig zijn.

De meeste mensen deugen!

• Stefke
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 04:19:
Jep, bij fujistu wel. Rechts naast het touchpad zit de cpu, links de hdd.
Nou, de HD is het niet; speedfan geeft maar 34 graden aan. De CPU-temp kan ik niet uitlezen met Speedfan of Intel T.A.T.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 19:13

SA007

Moderator Tweaking
Zit er aan de onderkant geen klepje daar ergens?

Zo nee -> onder het toetsenbord inderdaad, het losmaken daarvan heeft geen invloed op de garantie, omdat je daar ook moet zijn voor mem uitbreidingen enzo.

Met een compressor naar binnen blazen zal ws ook flink helpen.

• Stefke
Geen klepje. Het geheugen zit achter een plat klepje aan de onderzijde, ik zie niet hoe het toetsenbord eraf moet (geen palletjes o.i.d. te zien). Heb alle schroeven van de hele onderplaat losgemaakt, maar geen beweging in te krijgen, heb dat verder maar niet geprobeerd.

• Poeksel
Cassius schreef op maandag 11 juni 2007 @ 13:56:
Ofwel je hebt een hitte probleem ;) . Mocht je nog garantie hebben: langs de winkel.
Helaas, dit blijkt niet echt een optie. Ik heb Mediamarkt gemaild met de vraag hoe lang een reperatie van een laptop ongeveer duurt, en zij schatten het in op drie a vier weken :(

En zelf bij de ventilator komen lukt me niet.

• Reptile209
  • Laatst online: 16:54

Reptile209

- gers -

Poeksel schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:14:
[...]

Helaas, dit blijkt niet echt een optie. Ik heb Mediamarkt gemaild met de vraag hoe lang een reperatie van een laptop ongeveer duurt, en zij schatten het in op drie a vier weken :(

En zelf bij de ventilator komen lukt me niet.
Heel vervelend dat je mogelijk je laptop 3-4 weken moet missen. Maar als je nu de mogelijkheid hebt om het dan goed op te laten lossen: doen! Zelf gaan lopen kutten verpest je garantie als je pech hebt en als het ding nog heter wordt/blijft, gaat 'ie er ook niet langer van leven. Als hij straks echt het loodje legt, ben je je data kwijt en duurt het onderzoeken van deze + het versturen van een nieuwe ook 3-4 weken... Nu kan je het mooi combineren met een vakantie waar je je laptop niet nodig hebt ;)

Zo scherp als een voetbal!

• Poeksel
3-4 weken is echt geen optie, tenzij ik meteen een nieuwe laptop koop.

Ik ga maar eens zoeken of er een computerreperateur in Amsterdam is die het in een paar dagen kan.

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Zoals ik in mijn vorige bericht schreef:

Onderop je laptop zitten schroeven waar waarschijnlijk een toetsenbord icoontje bij staan, schroef die eruit, het zijn er meestal maar 4 ofzo. Draai je laptop weer op, doe de klep open en dan kan je je toetsenbord eruit tillen. Dan kom je bij het moederbord, met daarop de processor met het verstopte koelelement, even de stofzuiger er goed langs halen, en daarna als het even kan wat perslucht en klaar is Poeksel. Als je een beetje handig bent lukt het je wel, en het scheelt je enorm veel geld en tijd. Ik heb dit al gedaan bij Dell en HP laptops, ik denk niet dat het bij een sony veel anders gaat.

edit: Bij het verwijderen van het toetsenbord vervalt voor zover ik weet bij 99% van de merken de garantie NIET

[ Voor 9% gewijzigd door LeonM op 20-06-2007 23:55 ]

• Lumics
  • Laatst online: 24-05 16:24
Poeksel schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 23:38:
3-4 weken is echt geen optie, tenzij ik meteen een nieuwe laptop koop.

Ik ga maar eens zoeken of er een computerreperateur in Amsterdam is die het in een paar dagen kan.
Met het nadeel dat je de kosten zelf moet dragen. Het is rot om je pc 3-4 week kwijt te zijn. Is het niet mogelijk om een pc'tje in je omgeving te lenen, of via je werk?

Denk dat de officiele garantie ook vervalt als je lokale computerboer gaat sleutelen.

• Poeksel
Ik heb al een keer alle schroefjes uit de laptop gehaald, maar zonder effect (en een pc lenen wordt waarschijnlijk lastig).
Pagina: 1