Ram geheugen Dell Latitude CPx J

Pagina: 1
Acties:
  • 1.037 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• T.Struik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-08-2022
Beste mede-tweakers,

Ik heb de volgende laptop, een Dell Latitude CPx J. Dit zeven jaar oude beestje heeft een Ram geheugen van 128Mb. Was dus zeker toe aan uitbreiding. Ik heb dus een Kingston geheugen module weten te vinden van 128Mb die in die laptop kan. In de laptop zelf zit vanaf de fabriek 1x 128Mb Ram en er is plaats voor twee modules. Er kan een maximum in van 512 Mb.

Het probleem is het volgende. In de laptop zit een Dimm A slot en een Dimm B slot. De huidige module zit er vanaf de fabriek al in slot B. Vanzelfsprekend wilde ik de tweede module van 128Mb in slot A doen. Echter als ik dit doe dan start de laptop niet meer op, de licchtjes die bij het opstarten horen aan te gaan, gaan aan, maar daar blijft het ook bij. Als ik de modules dan omwissel doet de laptop nog niks. Ik heb de nieuwe en oude module onafhankelijk in slot B geprobeerd [dus 1x 128Mb] en dan doet de laptop het wel, het ligt dus blijkbaar niet aan de geheugenmodules. Ik heb wat in de bios gesnuffelt, maar kan geen hindernissen of oplossingen vinden. Omdat de garantie verlopen is wil Dell vreemd genoeg geen support geven. [Dat is bijzaak ga daar dus ook niet off-topic over]

Uitgebreide info over deze notebook

Mijn vraag is dus of iemand ''de'' oplossing weet voor dit probleem. Wil je aanvullende info of begrijp je iets niet? Vraag gerust!

B.v.d.

Cendris

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
En als je 1 module in slot A doet? Dan werkt het ook niet? Dan klinkt het alsof het slot kapot is. Je zou eens een 256MB kunnen proberen. Wel apart: ze geven aan dat bij het gebruik van 1 module, deze in A moet. Als het in A niet werkt, lijkt dat erop te wijzen dat het een defect vanaf het begin is.

• T.Struik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-08-2022
The__Virus schreef op zondag 10 juni 2007 @ 21:48:
En als je 1 module in slot A doet? Dan werkt het ook niet? Dan klinkt het alsof het slot kapot is. Je zou eens een 256MB kunnen proberen. Wel apart: ze geven aan dat bij het gebruik van 1 module, deze in A moet. Als het in A niet werkt, lijkt dat erop te wijzen dat het een defect vanaf het begin is.
Dat bedoelde ik in de starters post, zodra er iets in slot A zit werkt de laptop zeg maar niet. Als ik één module in slot B probeer, zowel de oude als de nieuwe dan werkt de laptop wel, gebruik ik beide slots werkt de laptop niet en start de laptop niet op. De lichtjes die moeten gaan branden bij het opstarten, gaan branden maar de laptop start verder niet op.
Het gebruik van 256Mb is niet mogelijk, het is 100Mhz geheugen en dat heeft de gemiddelde computergebruiker niet voorhanden ;). En het 128Mb dat er al in zat, zat echt in slot B.

Verwijderd

verkoop beide latjes en zoek een module van 512MB zo simpel ist. alles wijst er op dat het ene slot kapot is dusja :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 23:09:
verkoop beide latjes en zoek een module van 512MB zo simpel ist. alles wijst er op dat het ene slot kapot is dusja :)
En waar basseer je dan op dat het andere geheugen slot stuk is, wel erg snel geconcludeerd :?

Stop je werkende module er eens in en geef hem eens een BIOS reset, doe daarna hetzelfde met je andere module erbij. Verder kun je ook nog kijken of er enige update's zijn geweest in de afgelopen 7 jaar voor je MoBo BIOS en eventuele andere drivers voor je systeem, waaronder chipset drivers.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 23:09:
En jij denkt dat een 512MB SO-DIMM in dit systeem gaat werken :X

Dit geval slikt maximaal 128Mbit chips waardoor er per SO-DIMM maximaal 16x128Mbit=256MB gebruikt kan worden.

Graag de RAM FAQ lezen voordat je dit soort dingen blaat :o

Verder klinkt het wel alsof die ene slot dood is - maar blaas er even goed in, het kan gewoon een beetje stof zijn ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
Cendris_Fisher schreef op zondag 10 juni 2007 @ 21:54:
[...]
Het gebruik van 256Mb is niet mogelijk, het is 100Mhz geheugen en dat heeft de gemiddelde computergebruiker niet voorhanden ;). En het 128Mb dat er al in zat, zat echt in slot B.
Je kunt ook PC133 SO-DIMM's gebruiken, dat werkt dan op 100 MHz. 133 MHz SO-DIMM's zijn 2e hands ruim voorhanden.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Pagina: 1