Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 22:59:
[...]
Het hangt ook een beetje van de werkomgeving af en de tooling die je gebruikt. Een editor met color coding geeft al aan waar code incorrect is. Ik merk zelf als ik de uren controleer dat bij projecten waar validators gewenst zijn nog best wat tijd meer in beslag nemen, dan die waar niet volgens die kwaliteitseisen gewerkt moet worden.
In mijn ervaring zijn template-based omgevingen of in ieder geval een omgeving waarbij markup en logic goed gescheiden zijn makkelijker te valideren. Veel projecten maken er echter nogal een zooitje van

Als validatie een kwaliteits-eis is dan kan ik me voorstellen dat dat extra tijd kost, ook ik ben zo'n beetje de enige hier die generated code af en toe eens door de validator heenhaalt...
Bij maintenance zie ik hier niet direct een verband, maar dat komt ook omdat de meeste maintenance werkzaamheden niet zo complex zijn dat er gevalideerd moet worden om fouten te vinden, en omdat de code die we maken leesbaar en netjes in elkaar steekt. Ik kan me voorstellen dat je in specifieke situaties hier wel voordeel uit gaat halen.
Het is een kwestie van uitsluiten, net zoals we hier in WEB verwachten dat mensen met validated voorbeelden komen als ze een renderprobleem ondervinden - vaak ligt het daar niet aan maar otoh is het wel weer een goede reden om te wijzen op de specificaties

Wat ook meespeelt is een structureel gebrek aan goed personeel, en uit die grote bak met mensen zitten er maar een paar die uberhaupt op de hoogte zijn van doctypes en hier in hun vrije tijd graag tijd aan willen besteden. Op de werkvloer blijft niet altijd veel tijd over om hier echt goed in te duiken.
Dat eerste is inderdaad een onfortuinlijk feit; in een ideale wereld zouden mensen enkel werk doen waar ook hun interesse ligt, maar zo is het helaas niet. Als mensen op de werkvloer gewoonweg niet de mogelijkheid krijgen om zich te onwikkelen op dit gebied dan is dat echter een meer kwalijke zaak; een baas zou moeten begrijpen dat dat juist in deze markt-sector van uiterst belang is...
Ik verwacht de komende jaren ook niet echt een aanzienlijke verbetering op het gebied van validated code, puur omdat de arbeidsmarkt voor echt webontwikkelaars nu al krap is en de komende jaren steeds krapper zal worden. De werkzaamheden worden steeds dynamischer en complexer, maar de prijsstelling zal minimaal veranderen. Dat zal ten koste gaan van tijd, budget of kwaliteit.
Met pijn in mijn hart moet ik hierbij toegeven dat dat inderdaad het geval is...
Ik denk dat kwaliteit (op het gebied van markup en validatie) voor de meeste studios hier de makkelijkste weg is, en voor weinig klanten echt van belang is. Als de bezoekers de website kunnen bezoeken, en het werkt prima in de gebruikelijke browsers, dan is markup iets extras maar niet per direct nodig voor het functioneren van de website. Het is meer iets vanuit de ideeën van het vakgebied, waarvan andere ontwikkelaars zeggen "het moet zo werken, want.".
Mijn angst is dat een dergelijke visie uiteindelijk de ontwikkeling zelf zal doen stilstaan. Op dit moment zitten we al in een dergelijke kip-ei situatie: Microsoft heeft al jaren de boel laten versloffen met IE waardoor de HTML WG en CSS WG enorm in een slop zijn geraakt (geen major implementaties) en waardoor ontwikkelaars zich (onterecht) zijn gaan focussen op implementaties ipv de specificaties. Dat laatste geeft uiteraard ook weer geen drijfveer aan vendors om hun foute implementaties te fixen.