Tips voor gamesysteem, budget € 2.000,--

Pagina: 1
Acties:

• HetBiggie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01-2024
Hallo Tweakers,

Ik hoop dat ik jullie niet verveel met deel zoveel van 'Ik wil een nieuw systeem gaan kopen en heb graag jullie advies', maar ja, de kenners zitten toch hier en het gaat om een groot bedrag. Dus hoor ik graag tips en/of opmerkingen over de gekozen onderdelen.

Budget: € 2.000,--.

Winkel: 4Launch; een niet te dure online webshop, waarmee ik goede ervaringen heb (o.a. compleet systeem voor ouders gehaald).

Doel PC: Met name gamen (graag op hoge resolutie, zie keuze monitor), maar ook foto-bewerking, DVD'tje rippen; verder de standaard dingen als internetten, downloaden en Office-werk. Wellicht dat ik in de toekomst (licht) wil overclocken, maar voorlopig wil ik het met het systeem in standaard-configuratie doen. Het systeem hoeft niet fluisterstil te zijn, maar staat wel ca. 5 meter van mijn bed vandaan, dus enige stilte mag wel. Ow, en het systeem mag wel enkele jaren meegaan...; veel meer dan een geheugen-upgrade zal ik de komende vier jaar waarschijnlijk niet doen.

Ik heb de BBG van mei 2007 als basis genomen, maar na het lezen van de diverse topics en reviews hier en daar toch nog best wat veranderingen in aangebracht.

Behuizing:
Antec Midi Tower P180B Performance One ATX no PSU (zwart) € 106,50

De BBG kiest voor de Antec Sonata II; een hele aardige kast, al zeg ik het zelf. Hij is ook erg stil (staat bij mijn ouders), maar ik ben bang dat de meegeleverde voeding het spul niet gaat trekken. Dus gekozen voor een kast zonder voeding, de P180B en een aparte voeding erbij. Heb ook de P182 overwogen, maar ik zie weinig verschil met de P180B, dus of dat het prijsverschil waard is? Of zie ik iets over het hoofd?
De Antec NineHundred vind ik persoonlijk ook wel mooi om te zien, maar heeft niet het voordeel van de P180B/P182 van de afgescheiden ruimte voor de voeding en de stilte-oplossingen (bijv. rubbertjes bij de drive-cage). Hoe luidruchtig is die kast?

Voeding:
Antec Powersupply NeoHEPower550 550W € 104.50

Volgens diverse reviews een stille voeding (http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=05550 en 52kW aan voedingen getest. Daarnaast is hij modulair, dus kan ik overbodige kabels eruit laten, voor een betere koeling.
Heb ook gekeken naar de Corsair, die hier veel wordt aangeraden, maar 4Launch heeft alleen de 620Watt versie (overkill, imho). Een andere mogelijkheid zou de Tagan Easycon Series 530W zijn; deze is ook modulair. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Processor:
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box € 213.50

Nu komt er op korte termijn de Core 2 Duo E6750 aan. Deze is volgens mij sneller, maar ook goedkoper (althans, bij bijv. Azerty). Klopt dat wel? Bij 4Launch staat deze er nog niet tussen, maar het is wellicht verstandig te wachten op de E6750?
Verder: de standaard-koeler is toch zeker prima, of moet ik een andere koeler aanschaffen?

Moederbord:
Asus P5N32-E SLI Plus nForce 650i SLI, SATA2 € 160.50

Dit is een lastige. Ik ben redelijk Asus-fan, heb altijd goede ervaringen hiermee gehad. De Asus P5N32-E SLI zou ook kunnen, maar die biedt volgens mij niks meer dan de Plus-versie, maar is toch wel wat duurder. Heb ook gedacht over de Asus P5B DeLuxe WiFi (ik zit namelijk draadloos te internetten), heeft bovendien e-SATA (al zal ik dat waarschijnlijk niet snel nodig hebben), maar geen SLI. Bovendien ondersteunt de P5B DeLuxe volgens mij niet de E6750. Tips over de keus van het moederbord zijn zeer welkom.

Geheugen:
Kingston 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL4.0 Nvidia € 126.00

Prima geheugen dat de mogelijkheid geeft tot overklokken. Ook niet te duur.

Harddisk(s):
Western Digital 74GB SATA150 16MB Raptor, WD740ADFD € 143.00
Seagate 320GB SATA300 16MB FDB, ST3320620AS € 71.00

De Raptor heb ik gekozen als disk voor het systeem en programma's, de Seagate voor de games, downloaden, opslag. Ik wil graag het systeem fysiek gescheiden hebben van de harddisk met games, downloaden, enz. Heb overigens ook na zitten denken om er een tweede Seagate 320GB bij te zetten (en deze twee dan in Raid), maar dat tikt wel allemaal extra op het budget natuurlijk. Tja...

DVD-brander:
NEC DVD-/+/RAM AD-7173S 18x/18x/8x Bulk (zwart) € 32.00

Prima brander, met LabelFlash (altijd leuk voor de heb).

Diskette-station/Card-reader:
Scythe Card Reader YD Series 18 in 1 Intern 3,5" Floppy (zwart) € 36.00

Ik gebruik regelmatig een card-reader en ook een floppydrive kan nog wel eens van pas komen. Deze combineert dit lekker.

Grafische kaart:
Asus Videokaart PCI-e Radeon 2900XT 512MB 2xDVI/HTDVI € 367.00

Ik ben een nVidia-fan, maar ben voor mijn computer toch overgestapt naar de ATi-chipset. Heb eerst gekeken naar de Asus 8800GTS, maar de 2900XT geeft meer 'bang for the buck';. Een prima kaart om mee te gamen, lijkt mij. Maar kan ik deze in CrossFire-opstelling draaien met mijn gekozen moederbord? Niet dat dit per sé nodig is, maar mocht ik dat willen, dan kan dat toch met de Asus P5N32-E SLI Plus?
Videokaart ga ik niet alleen op de monitor aansluiten, maar ook (via DVI-HDMI) op mijn 32" LCD-TV, maar dat zou geen moeilijkheden moeten opleveren.

Monitor:
Samsung TFT Monitor 226BW 22", DVI (zwart-zilver) € 329.00

Heb ook gekeken naar de Dell 2407, maar dat wordt me financieel gezien toch te gortig. Deze Samsung lijkt mij een prima gamers' monitor, en ook voldoende geschikt voor foto-bewerking en Office-applicaties.

Muis:
Logitech MX518 Optical Mouse (zwart) € 48.00

Muis die prettig in de hand ligt. Logitech G5 is ook een optie, maar geen ervaring mee.

Toetsenbord:
Logitech Media Keyboard Elite (zwart) € 24.50

Waarschijnlijk zijn er mensen die me compleet afbranden om de keus voor dit toetsenbord, maar persoonlijk heb ik weinig met de gamers-toetsenborden als de G11 en G15. Ik gebruik die opties niet en ik vind die toetsenborden veel te duur. Dit toetsenbord vind ik makkelijk in gebruik (ik typ vrij veel) en daarom deze keus.

Speakers:
Logitech Speakerset X-530 5.1 € 62.00

Geluid op de computer vind ik al snel prima. Heb geen geluidskaart nodig, onboard vind ik goed genoeg. Met de speakers heb ik zelfs over 2.1 zitten denken, maar voor het gamen is 5.1 toch wel aantrekkelijk. Heeft dit setje nog het veelgehoorde "plopjes-probleem"?

Besturingssysteem:
Microsoft Windows Vista Home Premium 64bit NL OEM € 86.00

Spreekt eigenlijk voor zich. Ook 64bit moet geen probleem zijn, volgens mij zijn voor alle onderdelen 64bit drivers beschikbaar.

Services:
4Launch Dode pixelgarantie > 20" TFT € 59.00
4Launch Hardware installatie (assemblage) € 35.00

Ja, ik weet dat die pixelgarantie niet nodig zou moeten zijn en ja, ik zou het systeem zelf in elkaar kunnen zetten (vaak genoeg gedaan), maar ik heb geen trek in gezeik. Ze mogen het van mij in elkaar zetten, dan wordt het getest en krijg ik geen welles-nietes spelletjes als iets niet gaat werken.
Systeem ga ik afhalen, dus geen verzendkosten.

Totaal: € 2.003,50

Verwijderd

ik heb de G5 en ik vind het echt een hele goed muis, heb hem nu anderhalf jaar en er nog nooit problemen mee gehad.
je zou natuurlijk voor de harde schijven ook 2 van 160 gig in raid kunnen zetten
en het geheugen kan ook wel iets goedkoper

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 18:23 ]

Verwijderd

heb je geld te veel ofzo ;)

verder, zou ik t ook zo kopen , behalve video kaart. 2900XT of 8800gts

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
Verschil tussen de P180B en P182 is niet erg groot.. beetje geluidsdempender, gaatjes voor de kabels, dat soort dingetjes. P182 zou niet veel duurder moeten zijn, dus als je 'm kunt krijgen zou ik 't doen. Helaas schijnt ie nogal slecht leverbaar te zijn.

E6750 is inderdaad goedkoper, maar je moet nog even wachten tot die beschikbaar is, en of ie beter is dan de E6600 is nog niet duidelijk. De standaard koeler is goed genoeg als je airflow goed is en je niet gaat overklokken.

Waarom die raptor? Zoveel verschil is er tegenwoordig niet meer, en ze maken enorm veel lawaai. Met 2*320 in raid-0 ben je goedkoper en waarschijnlijk even snel uit. En meer ruimte to boot.

Wat betreft de G5.. tsja, tikkie duurder, maar hij is wel heel lekker. (heb 'm zelf ook)

Mooi beeldscherm, heb ik erg veel plezier van. Hoop dat je een S versie hebt. :+

Rest ziet er goed uit.

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

Verwijderd

Prima systeem, al zou ik wel wachten op de E6750 deze is toch echt sneller (1333mhz FSB) en draait daarom ook op een iets hogere clock snelheid (2,66 i.p.v 2,44 van de E6600) ook is deze dus idd goedkoper.

Verder zou ik zelf gaan voor de 8800GTS, omdat deze stiller is en zuiniger en minder warmte afgeeft. Maar de 2900 XT is natuurlijk ook een prima keus.

Volgens hwi is jouw voeding 1 van de beste die er te krijgen zijn, dus zeker kopen!

Misschien kun je nog even kijken naar het x540 setje (de opvolger) deze schijnt toch iets beter te zijn.

Nee je kunt op een SLI mobo met nVidia chipset natuurlijk geen crosfire draaien :P (staat niet voor niks SLI in de naam)..
Daarom zou ik liever voor een crosfire mobo gaan als je toch ATI kiest. De Asus p5kc is dan een zeer goede keus.
- De p5kc heeft 4*ddr2 en 2*ddr3 (dus future proof)
- Hij is goedkoop
- Zuiniger dan de plus
- Heeft de nieuwe p35 intel chipset!
- Helaas geen R southbridge maar aangezien je toch geen raid gaat draaien boeit dat niet zoveel.
- Crosfire support

EDIT:
Maar als je toch geen crosfire gaat draaien en je de penryn en ddr3 support niet zoveel kan schelen, is de plus ook zeker een HELE goed keus hoor :+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 18:46 ]

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Misschien als alternatief gewoon 2x 250GB in RAID 0 en die raptor gewoon niet nemen? Volgens mij moet dat sneller zijn. Misschien op wat je daarop bespaart kunt kijken naar 4GB? Ik zelf zit namelijk ook al in het geheugen te kort met gamen op Vista ;)

Is de P5B-Plus niet wat? Volgens mij ook goed moederbord, en heeft een ICH8R southbridge, maar (helaas) geen grote heatpipes, dus misschien kan je er niet super ver mee overklokken.

[ Voor 70% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 10-06-2007 19:54 ]

• HetBiggie
Wow, thx. voor alle replies, en zo snel al! _/-\o_

@dondersgoei en Neoptolemos:
Ik ga kijken of ik die muis niet ff kan uitproberen in de winkel. Niemand van familie/vrienden heeft 'm in bezit, maar voor ik hem ga kopen wil ik wel ff proberen of hij mij ligt. Anders wordt het toch de MX518, omdat ik die wel ken.

@dondersgoei, Neoptolemos, Kalten en SOEPSTENGEL13:
Jullie zijn nogal eensgezind qua hd's. Gezien jullie reacties begin ik toch zwaar te neigen naar het schrappen van die Raptor, en toch maar 2x 320GB in Raid te draaien. Maar dan kom ik wel voor een ander probleem te staan... het moederbord. Kalten verwees me al naar de Asus P5KC i.v.m. X2900XT, maar die heeft geen hardwarematige RAID (overigens, ik besef me wat een domme opmerking ik maakte m.b.t. het draaien van CrossFire op het door mij gekozen moederbord... inderdaad niet handig). De P5KC is voor het draaien van 2x 320GB dan wat minder geschikt. Dus dat betekent dan nog wat langer zoeken naar een geschikt moederbord. En dat vond ik al zo lastig. Of het idee van CrossFire laten varen... tjonge, keuzes, keuzes. In ieder geval die P5KC eens bekijken in een review. Mochten jullie nog andere suggesties hebben voor het moederbord, dan hoor ik dat graag.

@SOEPSTENGEL13: de P5B-Plus was in principe een goed idee, maar ik heb de computer niet op superkorte termijn nodig, dus ik ga dan toch maar voor die E6750. Dan nog maar ff geduld... De P5B-Plus ondersteunt die 1.333MHz FSB alleen niet, dus die zal het denk ik niet worden.
Wat betreft het geheugen: die 4 GB zal wel een keer komen; een familielid werkt bij een fabrikant van computergeheugens, misschien dat ik via hem wel een goedkoop setje kan krijgen... :P

En verder:
- Ga ik toch maar eens kijken of ik niet de P182 op de kop kan tikken, maar dan moet het prijsverschil wel redelijk zijn. Heb een vergelijking gevonden, en daar werd idd. gewezen op betere bereikbaarheid van de kabels door nwe. openingen en een iets mooiere afwerking.
- Ga ik eens een paar reviews opzoeken van de X540. Ik wist niet dat de X530 een opvolger had...

[ Voor 4% gewijzigd door HetBiggie op 11-06-2007 01:47 ]

• Digidoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 19:57

Digidoo

Verpleegkundige i.o.

Sorry, ik herhaalde alleen maar dingen... :+

[ Voor 78% gewijzigd door Digidoo op 11-06-2007 13:30 ]

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:12
Perfect systeem mischien een paar kleine tips:

3dkaart
De HIS 2900XT is een betere versie van de 2900 omdat ze de ati pcb hebben verandert. Hierdoor is de HIS kaart stiller en koeler. De HIS kaart is 10 euro duurder maar die extra minder db en graden zijn dat zeker waard.

CPU
E6750 is sneller en goedkoper

Koeling
Hier zou ik extra in inversteren, als je je E6600 naar de 3.0 klockt krijg je namenlijk veel extra fps. Ik zou minimaal voor een Frezer 7 pro gaan. Maar als je een goede koeler wilt in combinatie met je kast zou ik voor een Scythe Ninja/Infity die doen het uistekend op een Antec 180B.

Specs

Verwijderd

hm interresant, ik ben zelf ook opzoek naar een moederbord met oa. crossfire, raid, en 1.333MHz FSB.

Ik zat zelf te denken aan de MSI P35 Platinum

http://www.hardware.info/...product/MSI_P35_Platinum/

maar die heeft maar 20 PCI-Express lanes beschikbaar. Ik weet niet wat dat precies inhoud voor crossfire, maar het lijkt mij niet goed... (Iemand meer verstand van?)

of de Gigabyte P35T-DQ6 http://www.hardware.info/...product/Gigabyte_P35TDQ6/

maar die heeft het zelfde probleem...

maar in iedergeval: *bookmark* :)

• HetBiggie
Nou, die Scythe koeler is de duurste niet, daar wil ik best nog wel in investeren. Ik lees dat deze behoorlijk stil is...
En misschien toch maar een P35-moederbord. Maar volgens mij is 20 PCI-Express lanes toch voldoende?

Verwijderd

Ja dat is het ook. Alleen voor een 2e kaart(Waarvan de kans heel klein is dat je die er bij gaat zetten) blijven er dan nog maar 4 over (16x ene 4x andere).

Kijk es naar de Gigabyte P35-DS4. Die is niet duur en heeft veel features.
http://www.hardware.info/...ble_2_wat_is_het_precies/
Pagina: 1