Toon posts:

Snelle draadloze router gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 409 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis een ADSL abonnement van KPN met een snelheid van 1,5 Mb download en 256 Kb/s upload. Bij het afsluiten van dit abonnement kreeg ik een gratis router, een Speedtouch 570. Deze is via een lan-kabel aangesloten op mijn ene computer. En in mijn andere computer en in mijn laptop zit een draadloze netwerkkaart om het signaal te ontvangen.
Nu merk ik dat de snelheid van het internetten op de pc die via de lankabel is verbonden veel hoger ligt dan de snelheid van het internetten op mijn laptop. Ik denk dat het aan het signaal ligt, want als ik dichtbij mijn router ga internetten draadloos, dan heb ik wel een vrij sterk signaal. Ik wil echter op mijn kamer (op de 1ste verdieping) ook snel kunnen internetten.
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe router die minimaal 2 lan aansluitingen heeft en ook draadloos kan uitzenden. En dan ook een sterk signaal zodat ik ook op mijn laptop door het hele huis snel kan internetten. Het signaal moet door de muur van de meterkast en dan door het plafond. De router moet waarschijnlijk een ingebouwd modem hebben, omdat mijn telefoonsignaal eerst wordt gesplist voor het telefoonnetwerk en het internetten en dan gelijk naar de router gaat.

Ik heb ook een usb printer( een HP PSC 1400) die ik graag op een printserver wil aansluiten zodat ik zonder tussenkomst van de pc waar hij bijstaat kan printen op alle computers van het netwerk.

Zelf had ik al wel wat gevonden, bijvooorbeeld deze router en deze printserver.

Ik kan ook een wireless g router nemen, maar ik vraag me af of ik dan wel snel kan internetten door het hele huis.
Alvast bedankt voor jullie reacties!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-03 17:05

BHQ

Houd er rekening mee dat als je bijv. een WRT54GL neerkwakt met alternatieve firmware zodat je het zendvermogen kan opkrikken, je er weinig mee opschiet als je clientkaartje bijvoorbeeld niet zo gevoelig is. een kabeltje trekken is de snelste manier.

Vrijwel elke router (op een Zyxel ADSL modem na) heeft gewoon 4 lanpoortjes.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, bijna alle routers die er tegenwoordig zijn hebben wel 4 poorten, maar de router die ik nu heb heeft maar 1 poort en dat is niet altijd zo handig.

Ik wil dan ook de kaart die in mijn laptop zit vervangen. Met een kabel heb je de snelste verbinding ja, maar dan zou ik hier door het plafond moeten boren en door muren, maar dat is niet echt de bedoeling.

• BHQ

BHQ

Ik zou zeggen, gooi die ST570 en bridge en een Linksys WRT54GL erachter met alternatieve firmware. Als clientkaartje zou je een WPC54G kunnen gebruiken, al hebben de laatste versies geen Broadcom chip meer.

Verwijderd

Topicstarter
En zal ik met zo'n Linksys WRT54GL veel snelheidwinst hebben ten opzichte van mijn huidige Speedtouch 570?

• BHQ

BHQ

Je gaat van max. 11mbit naar max. 54mbit en met een wat hoger zendvermogen aan beide kanten (degelijke clientkaart) ga je wel een hogere snelheid halen.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik bij deze nieuwe en niet al te dure router al een mooie snelheidswinst kan behalen hoef ik denk ik niet een wireless n router te nemen. Ik heb toch geen erg snel ADSL abonnemt en bestanden versturen over het netwerk doe ik ook niet erg veel.
Ik heb trouwens nog een vraagje over de printserver. Gaat het printen van een groot werkstuk bijvoorbeeld van 35 pagina's met veel foto's even snel als eerst of duurt het ee ntijd voordat de printserver de afdrukopdracht heeft verwerkt?

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Ik zal niet die Linksys WAG300N gebruiken. Dit is een modem en router in een (sorry maar ik ben tegen dit soort apparaten).
Bij een losse WRT54GL kan je alternatieve firmware erop zetten voor betere stabiliteit, bereik en snelheid.
Je hebt een 1,5Mbit/s internet wat neerkomt op zo'n 160KB/s. Dit snelheid zal je in principe moeten halen met een 11Mbit WLAN, mits je een beetje goeie bereik hebt.
Als je niet zo'n heavy user bent, dus niet geen dingen gebruikt met veel connecties, kan je gewoon een goedkoop wireless routertje neerzetten van Sitecom.
De WRT54GL is mer voor de professionals die willen experimenteren met alternatieve firmwares en waarbij stabiliteit een grote rol speelt.

Maar het beste voor jou nu, als internet goed doet via de kabel. Gewoon een 5-port switch achter je router hangen en dan een kabel naar boven trekken. Als dat mogelijk zal zijn. Bedraad is toch vele malen beter dan draadloos.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus geen WAG300N. Ik heb nu trouwens toch ook een modem in een router? Want mijn telefoonlijn gaat de router in en dan komt daar het draadloze signaal+ het signaal via de lankabel uit.

Ik heb nu wel een 11Mbit WLAN, maar die heeft dus niet genoeg bereik op de eerste verdieping en op zolder. Ik ben dus op zoek naar een sterkere router. En ik dacht dat een 54MBit router wel beter zou zijn, dan zal het signaal vast sterken zijn zodat ik achter de laptop zowat evensnel kan internetten als via de kabel.

Voor de prijs hoef ik die WRT54GL niet te laten, want zo duur is hij niet. Ik ben trouwens niet zon heavy user. Soms speel ik wel eens een spel multiplayer via internet, maar dat zijn nooit hele intensieve spellen.

Met een kabel zou het beste zijn ja, maar dat gaat hier niet zo handig naar boven toe, en nu kan ik met mijn pc door het hele huis lopen en internetten. Ik wil dus toch wel draadloos. Als ik lang ergens ga werken, ga ik toch wel beneden zitten waar een lankabel ligt.

• BHQ

BHQ

Je hebt nu een modem die gelijkertijd routeert. Het idee is dat je een ander apparaat het routeren laat doen en je het modem alleen voor modem laat spelen.

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:22

Vuurvoske

Nunquam cede!

Draytek <insert random type number>

Beroeps brabander

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

The Conman schreef op zondag 10 juni 2007 @ 17:54:

verhaal

Als je niet zo'n heavy user bent, dus niet geen dingen gebruikt met veel connecties, kan je gewoon een goedkoop wireless routertje neerzetten van Sitecom.
De WRT54GL is mer voor de professionals die willen experimenteren met alternatieve firmwares en waarbij stabiliteit een grote rol speelt.

verhaal
Onzin!
WRT54GL is leuk voor tweakers, een professional zal een cisco nemen die die features die de WRT54GL met alternatieve firmware standaard biedt ;)
En Sitecom is niet echt iets om aan te raden he.
Dat is wel een erg slecht merk.

Daarbij zal de TS wel iets met een modem ingebouwd nodig hebben.
Wat een optie is is de WRT54GL buiten de meterkast (er is geen betere manier om je WLAN bereik naar de klote te helpen dan je apparatuur wegstoppen) en dan met een LAN poort aan de ST, dhcp uit en een LAN ip in de 10.0.0.x range.
Daarbij is het nog maar de vraag wat voor WLAN adapter de TS in z'n laptop heeft, mogelijk is die al 54 MBit.

[ Voor 5% gewijzigd door Romke op 10-06-2007 23:47 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
Dus de speedtouch router in de meterkast laten, de routerfunctie uitschakelen en dan de speedtouch verbinden met de linksys router die in de huiskamer komt te staan dan. En die speedtouch en de linksys met elkaar aansluiten door middel van een lankabel. Maar is de verbinding dan ook nog zo snel? Want dan heb ik een 11MBit modem aangesloten op een 54MBit router.
In mijn laptop zit nu nog een 11MBit ontvanger, maar die wil ik ook gaan vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is deze router ook wel iets, dan hoef ik geen aparte printserver.

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Anti-XP schreef op zondag 10 juni 2007 @ 23:42:
[...]

Onzin!
WRT54GL is leuk voor tweakers, een professional zal een cisco nemen die die features die de WRT54GL met alternatieve firmware standaard biedt ;)
En Sitecom is niet echt iets om aan te raden he.
Dat is wel een erg slecht merk.
Dat bedoelde ik, sorry. Niet echt professionals, maar mensen die willen experimenteren en goeie prestaties/stabiliteit willen voor een leuk prijsje. Een tweaker dus :P

Zo slecht is sitecom ook weer niet. Ik had in het verleden een Sitecom DC-202, bedraadde router. Draaide echt stabiel! Meer dan 30 torrents aan met standaard max 40 connecties per turret en nog steeds vliegt die er niet uit.
Twee kennissen van me heb ik de Sitecom WL-160 aangeraden. Ze draaien ook ondertussen paar maanden stabiel.
Het zijn dingen die je uit de doos haalt, aansluit en werkt. Verder kloot je er niet aan en je hebt niet totaal geen eisen aan je router. Behalve dat je op het netwerk/internet komt met zowel bedraad als draadloos.
Hij klapt er wel uit met veel getorrent. Maar dat gebruiken de "normale" gebruikers ook weer niet.
Het is geen top kwaliteit spullen, maar zeker niet slecht. Veel beter als je het vergelijkt met Sweex en Digiconnect.

• BHQ

BHQ

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 10:05:
Dus de speedtouch router in de meterkast laten, de routerfunctie uitschakelen en dan de speedtouch verbinden met de linksys router die in de huiskamer komt te staan dan. En die speedtouch en de linksys met elkaar aansluiten door middel van een lankabel.
Correct. De Linksys hoort gewoon het externe IP te krijgen. Je wil evt. de Tomato firmware (of DD-WRT) op het ding zetten, zodat je de mW's van je radio hoger kan zetten.
Maar is de verbinding dan ook nog zo snel? Want dan heb ik een 11MBit modem aangesloten op een 54MBit router.
In mijn laptop zit nu nog een 11MBit ontvanger, maar die wil ik ook gaan vervangen.
De wireless van je modem is 11mbit, maar die gebruik je niet. Je verbinding is maar 1,5 mbit en dat haal je echt wel door de 10 of 100mbit link die naar je Linksys ligt.

De netwerkkaart in je laptop wil je inderdaad voor een 54mbit exemplaar of in ieder geval eentje met een fatsoenlijker bereik.

[ Voor 12% gewijzigd door BHQ op 12-06-2007 10:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik snap het. En door middel van een andere firmware kan ik de sterkte van het signaal van de router omhoog halen. Is dat niet nadelig voor de router zelf?
En wat raden jullie aan, een linksys router met aparte printserver of een asus WL-500g premium met ingebouwde printserver?

Verwijderd

Topicstarter
Is er niemand die weet of die WL-500g premium beter is dan de Linksys WRT54GL? En kan iemand mij vertellen wat de functie van het upgraden van de firmware is? Hogere snelheid alleen? Is dat niet schadelijk voor de router?

• BHQ

BHQ

Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 17:01:
En kan iemand mij vertellen wat de functie van het upgraden van de firmware is? Hogere snelheid alleen? Is dat niet schadelijk voor de router?
Hoofdzakelijk om het zendvermorgen te verhogen. Tot zo'n 84mW is dat niet schadelijk.

Ook heb je wat minder gebok met p2p en veel connecties.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer wat verder wezen kijken en ik hoorde van iemand dat ik er beter aan deed om een MIMO router of een pre-N/N router te nemen als ik een sterker/stabieler signaal wilde hebben. Een pre-N/N router kosten meestal wel aanzienlijk meer dan een b/g-router dus ik denk niet dat ik die ga kopen. Een MIMO router kost niet aanzienlijk meer dan een normale router zag ik, dus misschien ga ik die wel kopen.

Ik overweeg nu de volgende te kopen:
http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=29561&ref=2
Met deze ontvangers: http://www.salland.be/?re...productinfo.php?pid=29559
http://www.salland.be/?re...productinfo.php?pid=29560

Kan deze router ook werken met mijn oude Speedtouch ontvanger die nog van de wireless-b techniek van 11mbit gebruikt maakt of moet ik hem per se vervangen? (De snelheid zal niet hoog zijn bij de oude ontvanger, maar dat maakt niet uit, want internet wordt op die pc bijna niet gebruikt.)

• BHQ

BHQ

Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2007 @ 16:04:
Kan deze router ook werken met mijn oude Speedtouch ontvanger die nog van de wireless-b techniek van 11mbit gebruikt maakt of moet ik hem per se vervangen? (De snelheid zal niet hoog zijn bij de oude ontvanger, maar dat maakt niet uit, want internet wordt op die pc bijna niet gebruikt.)
Vast wel, maar je schiet er idd niets mee op dat je dan een über wifi mofo mimo router hebt staan. Het bereik van dat 11b kaartje zal dan alsnog gewoon de vervelende factor zijn.

Die 802.11n techniek is nog niet af en wat je nu koopt is gebaseerd op een draft. Je kan ervoor kiezen om een oude standaard die zichzelf al bewezen heeft te kiezen (802.11g) waarbij het bereik fatsoenlijk te maken is (of misschien zelfs al voldoet) of voor de nieuwe techniek die via meerdere foefjes je belooft een hogere snelheid en range te geven.

[ Voor 23% gewijzigd door BHQ op 24-06-2007 19:59 ]

Pagina: 1