[BF2] spel loopt vast en PC reboot

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:11

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hoi,

Ik heb gisteren de hardware in mijn PC vervangen en daarna mijn Windows XP opnieuw geinstalleerd.

Aangezien ik graag wilde zien wat voor een performance dit voor mijn BF2 opleverde, heb ik snel BF2 er op gezet, alleen is dat tot nu toe op een drama uitgelopen.... :(

Ik heb als nieuwe hardware:
- Dual Opteron 246
- Tyan Tiger K8Ws (Moederbord)
- 4GB ECC DDR
- nVidia 7800GS (AGP)
- Audigy 2 ZS
- Windows XP SP2 (32Bits)
- Nexus NX-3500 Voeding (350 Watt)

Het probleem
Battlefield 2 (1.41) start op, ik stel al mijn instellingen in, en ga een MP game joinen. Het spel laad volledig, totdat ik de game in ga.

Dan loopt alles vast, hoor ik rare hoge piepjes uit mijn speakers komen en vervolgens reboot mijn PC.

Wat heb ik al gedaan?
  • AGP Aperture size op 64MB en 128MB
  • AGP Speed op 4x
  • Nieuwste nVidia drivers
  • AGP FW uit in de BIOS (geen idee wat het is)
  • Video settings op zijn laagst in BF2
  • EAX Uit gezet in BF2
  • Audio op Software gezet in BF2
  • Nieuwste Audigy 2 drivers
  • BIOS Moederbord naar de laatste versie bijgewerkt
  • prioaff.exe gebruikt om BF2 te starten
Dit alles zorgt nog steeds voor crashes, de symptomen blijven het zelfde.

Op Google vond ik al van alles over AGP dus op 4x zetten, sound op hardware, etc, etc. Dat heb ik dus allemaal geprobeerd, maar dat mocht niet baten.

Heeft iemand nog enig idee wat hier het probleem kan zijn?

EDIT Lijstje van geprobeerde dingen bijgewerkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Snow_King op 11-06-2007 15:45 ]

Verwijderd

;) zo te horen is er iets mis met de video kaart...
heb het zelf ook gehad het bleek dat mijn moederbord geen nvdia accepteerde.
nadat ik de kaart had vervangen voor een ati had ik geen problemen meer.
de nvdia kaart deed/doet het gewoon nog goed maar dan in een andere pc.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Lekkere oplossing is dat, even een nieuwe VGA kopen.

Lijkt me niet echt de oplossing, de kaart zelf is namelijk prima, die draaide op mijn vorige mobo gewoon naar behoren. En een moederbord dat geen nVidia pikt? Nog nooit van gehoord.

Verwijderd

Moeilijk geval.

DirectX nieuwste versie installen/of opnieuw eroverheen.
Audigy 2 kaart er al uit gehad en dan proberen?
Misschien dat de dual cpu de boosdoener is, heb er verder geen ervaring mee maar je moet in Windows een applicatie aan 1 core kunnen toewijzen? Volgens mij heb ik dat ook weleens ergens als oplossing gelezen of iets in deze trend.

Battlefield series blijven een geval apart, ik zou eerst iets anders kiezen om je systeem te testen, 3dmark of iets met een Unreal engine. Als dat werkt kunnen we wel weer verder gaan met BF :P

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12 13:03

Shabbaman

Got love?

Heb je single player al geprobeerd? Als dat wel werkt, dan moet je punkbuster updaten.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Verwijderd

Snow_King schreef op maandag 11 juni 2007 @ 13:20:
Lekkere oplossing is dat, even een nieuwe VGA kopen.

Lijkt me niet echt de oplossing, de kaart zelf is namelijk prima, die draaide op mijn vorige mobo gewoon naar behoren. En een moederbord dat geen nVidia pikt? Nog nooit van gehoord.
ik vind het ook geen fijne oplossing maar het is wel gebeurd en sommige spellen deden het wel maar bijde zwaardere spellen sprong hij er uit en herstarte de pc.
nadat ik bijde leveranciers had gebeld met dit probleem zowel msi als xfx werd er aangeraden een ati er op te testen die werkte wel correct.
volgens msi was het een probleem die bij 1 op de 100 klanten van hun voor kwam.
er werd als eerste aangeraden een andere bios versie te installeren maar dat hielp niet.
en ik had samen met hun de hele bios instellingen aangepast.
gelukkig had ik 2 pc's en heb gewoon de video kaarten omgezet en nu heb ik met bijde geen problemen meer :D

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 13:59:
Moeilijk geval.

DirectX nieuwste versie installen/of opnieuw eroverheen.
Audigy 2 kaart er al uit gehad en dan proberen?
Misschien dat de dual cpu de boosdoener is, heb er verder geen ervaring mee maar je moet in Windows een applicatie aan 1 core kunnen toewijzen? Volgens mij heb ik dat ook weleens ergens als oplossing gelezen of iets in deze trend.

Battlefield series blijven een geval apart, ik zou eerst iets anders kiezen om je systeem te testen, 3dmark of iets met een Unreal engine. Als dat werkt kunnen we wel weer verder gaan met BF :P
DirectX heb ik nog niet getest.

Met de Audigy 2 kaart er uit heb ik wel gedaan, dat leverde geen verbetering op.

Dual CPU zou het probleem kunnen zijn, maar daarvoor had ik dat prioaff.exe

Singleplayer heb ik getest en ook dat werkt niet.

Ik heb hier nog wel Half-Life 2, die zal ik eens proberen. 3dmark heb ik ook getest, maar daar krijg ik na het laden een zwart scherm.

Dat duid dus op een probleem. Ik heb zojuist een memtest gedraaid en die gaf 0 errors, ik had zelf ook niet anders verwacht met ECC Reg geheugen, maar ok.

De voltages zijn ook in orde, mijn 5V zit op 5.029 en de 12V op 12.013

De temps zijn in orde, beide CPU's zijn rond de 40 graden en de GPU is 51 graden.

[ Voor 18% gewijzigd door Snow_King op 11-06-2007 14:32 ]

Verwijderd

probeer eens een iets ouder spel die niet zo veel vergen van je grafishe kaart en probeer eens wat andere video kaart drivers van www.guru3d.com
er staat vaak ook bij die site voor welke kaart de drivers het beste zijn

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ok, ik heb zojuist HL2 er op gezet en ben even een potje CS:S gaan spelen.

Dat ging goed voor 2 minuten, waarna de hele PC bevroor en vervolgens automatisch ging rebooten.

Het heeft dus de zelfde symptomen als BF2.

Aangezien mijn memtest86 0 errors gaf, ga ik het nu zoeken in de richting van mijn VGA.

Ik heb al nieuwe drivers van Guru3d gedownload en dat loste het dus niet op.

Eigenlijk is dit dus niet meer BF2 gerelateerd, maar is het meer een hardware probleem.

Ik kom er nu namelijk achter dat mijn Ubuntu Feisty (Linux) ook vast loopt na een tijdje er op te werken.

Verwijderd

er staat ook een tooltje op guru3d riva tuner waarmee je de video kaart kan overclocken.
mischien kan je proberen daarmee de snelheid iets mee naar beneden te zeten.
en het dan nog eens te testen? :/

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Dat zou kunnen, maar ik bedenk me nu toch dat mijn PSU wel eens te zwak zou kunnen zijn.

Ik heb een Nexus 350W, maar aangezien het rendement vaak rond de 85% ligt, zit ik op +/- 300W effectief.

Een Opteron 246 verbruikt rond de 90W, mijn VGA rond de 90W, dat maakt al 270W.

Dan heb je nog de HDD's, moederboard, fans en mijn geluidskaart.

Dat samen kan wel eens te veel worden voor die voeding, dat gok ik zo.

Zijn jullie dat met me eens?

Verwijderd

is een mogelijkheid bij gewoon windows zou het kunnen zijn dat hij niet zo veel verbuikt als je een zwaar spel opstart zou het kunnen zijn dat hij er bij een soort van piekspanning er uit klapt...
daarom heb ik standaard 500watt in mijn pc })

( en ruzie met mijn ouders ivm stroomverbruik van 2 pc's :+ )

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2007 16:53 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Nou, ik heb zojuist geld verspild aan een nieuwe voeding van 450Watt, want dat lost niets op.

Ik heb nu een CoolerMaster 450Watt, maar ook daarmee, loopt de boel vast.

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12 13:03

Shabbaman

Got love?

Bummer... Even iets heel erg basaals: heb je de oude nvidiadrivers wel fatsoenlijk gedeinstalleerd voordat je de nieuwe drivers installeert?
Die temperaturen die je noemt, is dat stressed of idle?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Verwijderd

Heb hetzelfde gehad als jij. Ook bij BF2, even spelen piep en daarna reboot.
Na het rebooten kwam de melding bij mij dat er een ernstige fout was opgetreden met mijn videokaart blahblah..

Ik heb toen de volgende stappen ondernomen:

- De overclocking op CPU uitgeschakeld
- De overclocking op mijn VPU uitgeschakeled
- Overgestapt naar NGO drivers voor mijn ATI X800XT, er zijn ook NGO drivers voor NVIDIA.

Probleem opgelost.

Ik merk wel dat mijn videokaart de laatste tijd weer warmer begin te worden en zit te piepen. Ik heb nog wel de standaardkoeling op mijn kaart zitten, wat niet bevordelijk is voor de temperatuur van de kaart.

Kijk eens wat de temperatuurwaarden van jouw videokaart zijn. Het kan zijn dat jouw videokaart zich uitschakeld omdat hij te warm wordt.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik ben verder gaan zoeken en het blijkt een bug te zijn in het AMD-8151 chipset wat op mijn moederbord zit.

Als je hier een PCIe to AGP kaart, wat een 7800GS is aan hangt, dan krijg je een lockup zodra je DirectX calls naar deze kaart doet.

Voor meer details, zie: http://forums.amd.com/for...m?catid=29&threadid=59753
Pagina: 1