E6600 6mp?

Pagina: 1
Acties:
  • 414 views sinds 30-01-2008

• nijntje82
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hallo,

Ik heb mijn E6600 eindelijk binnen en een paar dagen draaien en ik wou hem gaan overklokken.

Ik start CPUz even op om te kijken of alles goed staat. Op dit moment had ik nog niks gewijzigd in de BIOS. Mijn geheugen stond al wel op pc6400 en bij het opstarten van de pc zag ik staan 2x2.4. Dus ik dacht dat het goed zat.

Maar tot mijn grote verbazing krijg ik deze waardes uit cpuz;
Afbeeldingslocatie: http://aycu33.webshots.com/image/17872/2000430831187799137_th.jpg

De multiplier staat hier op 6x. En de CPU waardes kloppen niet. Als ik een tijdje naar CPUz staar switch hij heel kort eventjes naar mp 9x en 2.4 Ghz (1 seconden, niet lang genoeg om een screenshot te maken). Hij doet dit structureel en laat mij af en toe 9mp zien icm 2.4Ghz. Maar hoofdzakelijk zie ik dus verkeerde waarde uit CPUz (6mp en 1600mhz), dit ook nadat ik modify ratio support heb gedaan en hem expliciet op 9mp heb gezet.

Weet iemand hier raad mee? ik ben er nog vrij nieuw mee allemaal dus het kan iets stoms zijn.

• Heineken01
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:29
Dat komt door de energiemodus van Intel (EIST => Enhanced Intel SpeedStep® Technology ) Deze zorgt ervoor dat als de cpu niks staat te doen hij terug klokt naar lagere snelheid om energie te besparen. Dit kan je in je moederbord uitzetten.

Cheers!

edit en misschien: C1E uitzetten

[ Voor 6% gewijzigd door Heineken01 op 10-06-2007 13:44 ]

Drank is altijd sneller op dan je denkt...

• michaelvt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:23

michaelvt

Tweaky Gonzalez

Dit is EIST die ingrijpt, deze klokt je processor automatisch terug, niks om je zorgen over te maken.

Edit: net te laat, zie hierboven

[ Voor 15% gewijzigd door michaelvt op 10-06-2007 13:37 ]

• nijntje82
  • Niet online
Oké thanks, maar als ik wil overklokken, is het dan raadzaam om die technologie uit te zetten? Op zich staat mijn pc natuurlijk dikwijls te downloaden en vind ik energiebesparing dan prima. Maar ik kan niet de juiste waardes uit cpuz lezen en controleren of hij daadwerkelijk van de overgeklokte instellingen gebruik maakt?

Verwijderd

Tijdens het overclocken uitzetten, zodra je klaar met met overclocken terug aan. Wat je ook kunt doen is gewoon je CPU 100% stressen. ;)

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Ongeloofelijk hoe vaak deze vraag hier voorkomt; en ook hoe simpel dit op te zoeken viel. :/

@ hieronder:

http://gathering.tweakers...01+mhz&where=GoT#hitstart :?

[ Voor 24% gewijzigd door MensionXL op 10-06-2007 13:47 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• nijntje82
  • Niet online
Bedankt voor het advies, ben nogal nieuw hiermee.

Ook crashed mijn pc bij het gebruik van coretemp. Daar kreeg ik best lage waardes uit (40 graden max). Maar bij speedfan krijg ik ruim 50 graden en in de BIOS krijg ik zelfs 55 graden. Dit uiteraard nog met de boxed FAN die ik asap vervang met een freezer 7 denk ik.

hier las ik dat iemand de pci e op 101 zette en ergens anders las ik op 100? Maakt dat nog verschil uit?

• Heineken01
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:29
Probeer in plaats van Coretemp eens Intel TAT: http://www.techpowerup.com/downloads/392/mirrors.php

Cheers!

Drank is altijd sneller op dan je denkt...

• nijntje82
  • Niet online
Bedankt, dat programma werkt :)

Even terugkomend op EIST. Ik kan die opties niet terug vinden in mijn BIOS? (P5B, REV 1102)
Als ik kijk in het boekje dan moet ik de optie Intel Speedstep Techn. vinden bij Advanced Menu en dan CPU configuration, maar daar kan ik het niet vinden?! In het moederbord boekje staat het wel zo afgebeeld maar bij mijn lijstje komt die optie niet voor. Wel vreemd dat hij automatisch aanstaat die optie zonder dat ik hem kan zien in mijn BIOS?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Waarom zou je het uit willen zetten? De multiplier gaat alleen omlaag als er toch niks intensiefs draait. Het heeft dan weinig zin om je multiplier hoog te laten, dat kost alleen maar stroom.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• nijntje82
  • Niet online
Gizz schreef op zondag 10 juni 2007 @ 16:00:
Waarom zou je het uit willen zetten? De multiplier gaat alleen omlaag als er toch niks intensiefs draait. Het heeft dan weinig zin om je multiplier hoog te laten, dat kost alleen maar stroom.
Misschien is dat wel een principele kwestie. Ik wil ook gewoon even controleren of mijn overklok correct werkt en zelf in de hand hebben hoe hard mijn CPU loopt ipv dat iets anders mijn CPU aanstuurd en lager klokt.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Om te kijken of je overclock goed is moet je je pc stressen. Dus ook de processor flink laten werken op 100%. Op dat moment staat je multiplier ook normaal.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit is toch echt wel basic en behoor je te weten :)

Vandaar dat dit topic dan ook op slot gaat...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.