Toon posts:

Hardeschijf wilt niet formatteren

Pagina: 1
Acties:
  • 467 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een oude hardeschijf van 9,30 GB.Er staat alleen rotzooi op, dus wil ik hem formateren.Als ik op partitie C: klik(de enige partitie) en formateren selecteer komt dat formateer scherm.Als ik op formateren klik dan komt er een waarschuwing(van wil je doorgaan, alles wordt gewist, van zulke dingen).Eenmaal gezegd dat ik door wil gaan, komt er een foutmelding dat er programma's van de schijf gebruik maken :( .Zelfs in veilige modus met alleen dat scherm van formateren krijg ik dezelde foutmelding -O- .

Zijn er mischien tweakers die een oplossing hebben???Alvast bedankt

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:01
Hangt de schijf als losse schijf in een pc of is het je bootschijf? Meestal boot je pc van C en dan wordt formatteren lastig...

Verwijderd

Topicstarter
Ik boot vanaf die schijf(het is ook de enige schijf).Hoe bedoel je losse schijf?? :S

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 13:29 ]

• Wombat13
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-02 22:26
Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 13:27:
Ik boot vanaf die schijf(het is ook de enige schijf).Hoe bedoel je losse schijf?? :S
En je wilt m vanuit windows wissen? Volgens mij kan dat helemaal niet...
Wat wel kan is m wissen vanuit windows installatiemenu, (herstart met xp cd in de drive).
EDIT een 'losse' schijf is de schijf naast de schijf waar windows op staat... Maar als jij zegt dat deze schijf je enige schijf is dan moet het je bootschijf zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Wombat13 op 10-06-2007 13:33 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De schijf die je wilt formatteren ben je op het zelfde moment ook aan het gebruiken. Dat gaat nooit werken.

Verwijderd

Dan moet je idd vanaf een Bootable medium starten en vanuit Dos danwel Windows setup formatteren.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik wou het via windows doen.De instalatie cd heb ik niet meer(die leen ik van een vriend als ie terugkomt van vakantie).Wat voot bootable medium dan???

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 13:35 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 13:34:
Ja, ik wou het via windows doen.De instalatie cd heb ik niet meer(die leen ik van een vriend als ie terugkomt van vakantie).
Dat gaat niet. Als je formatteert dan maak je in feite de schijf leeg. Hoe wil je een schijf leegmaken waarop Windows al staat en in gebruik is?

Dan heb je zoals ik al zei, een bootable medium nodig om vanuit iets anders te formatteren.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Daar heb je echt geen installatie cd voor nodig hoor :).
Ga naar www.bootdisk.com, download daar een win98 bootdisk, maak je bootdisk.
Deze disk in je pc duwen, pc opstarten.. en als je pc opgestart is je hd formateren.

Verwijderd

job schreef op zondag 10 juni 2007 @ 13:36:
Daar heb je echt geen installatie cd voor nodig hoor :).
Ga naar www.bootdisk.com, download daar een win98 bootdisk, maak je bootdisk.
Deze disk in je pc duwen, pc opstarten.. en als je pc opgestart is je hd formateren.
Hij bedoelt natuurlijk om Windows er weer opnieuw op te zetten.
Harry >:) haha grapje hoor :)

• job

job

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 13:39:
[...]

Hij bedoelt natuurlijk om Windows er weer opnieuw op te zetten.
Harry >:) haha grapje hoor :)
1. dat zei hij er niet bij
2. dat maakt me weinig uit als dat zo zou zijn.. dan zit hij maar met een pc waar hij niets mee kan.

Verwijderd

Topicstarter
thx voor alle reacties, waarom zou ik win98 bootdisk gebruiken als ik XP heb???

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Even voor de duidelijkheid: je hebt geen WinXP installatie-cd, en wil je oude WinXP eraf gooien door een format? En wat wil je er daarna mee doen?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Verwijderd

Topicstarter
XP en SP2 lenen van een vriend

• job

job

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 13:51:
Je wilt je partitie toch formatteren?? maar je hebt geen windows cd.
Met de windows bootdisk kan je je partitie verwijderen.

Maar ik vraag me af waarom je dat eigenlijk nu al wil doen?
Als je die pc formateert kan je totdat je die cd hebt geleend de pc niet meer gebruiken.
overigens kan je ook prima met de xp cd de boel formatteren, dus het is een beetje onzin om nu al te gaan formatteren.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 13:51:
Omdat XP geen bootdisks meer heeft (althans, niet degene die je makkelijk kunt gebruiken om te fdisken en formatten).

Maar waarom wacht je niet gewoon tot je de XP cd hebt en formatteert dan vanuit de windows setup?

• TerraGuy

TerraGuy

Ok, WinXP met SP2 lenen van een vriend (die nog op vakantie is?). Dan zou ik je aanraden om te wachten totdat die vriend terug is. Dan kun je de cd in je pc doen, even de BIOS ingaan (del-knop indrukken bij opstarten meestal), je first-boot-device op 'cd-rom' zetten, saven en opnieuw opstarten. Hij zal dan vanaf cd-rom laden, WinXP installeren en hij zal vragen of je je oude schijf wilt formatteren.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben ook een spammer.De firewall stond voor een paar uur uit.Alle virussen zijn gedood, maar het spam bestandje niet.Als ik er niet snel iets aan doe: formateren, word ik van het internet gehaald.

• TerraGuy

TerraGuy

Tsja, trek dan de internetkabel eruit.. dan kun je in ieder geval je pc nog gebruiken.

• job

job

Met een format kan je niets meer met je pc... dus dat is een nogal resolute oplossing.

De beste oplossing lijkt mij.. netwerkkabel uit je pc trekken... lekker op je pc spelletjes spelen totdat je die cd hebt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

TerraGuy schreef op zondag 10 juni 2007 @ 14:03:
Tsja, trek dan de internetkabel eruit.. dan kun je in ieder geval je pc nog gebruiken.
Precies, of download gewoon een livelinux distro. Kun je ook gewoon je pc blijven gebruiken (alis het dan met een ander OS).

• TerraGuy

TerraGuy

Terw_Dan schreef op zondag 10 juni 2007 @ 14:04:
[...]

Precies, of download gewoon een livelinux distro. Kun je ook gewoon je pc blijven gebruiken (alis het dan met een ander OS).
Moettie wel snel wezen, voordat hij van het internet afgehaald wordt. ;) Just kiddin'..

Verwijderd

Topicstarter
en dan????? ik heb ook een tweede pc.Maar op die tweede staan alleen games.De pc die geformateerd moet worden is mijn office pc.

Maar weer deze vraag: waarom bootdisk 98 gebruiken als ik XP heb???

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 14:06:
en dan????? ik heb ook een tweede pc.Maar op die tweede staan alleen games.De pc die geformateerd moet worden is mijn office pc.
Dan gebruik je nu toch je 2e pc tot de eerste opnieuw is geinstalleerd?
Terw_Dan schreef op zondag 10 juni 2007 @ 13:57:
[...]

Omdat XP geen bootdisks meer heeft (althans, niet degene die je makkelijk kunt gebruiken om te fdisken en formatten).

Maar waarom wacht je niet gewoon tot je de XP cd hebt en formatteert dan vanuit de windows setup?

• Wombat13
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-02 22:26
Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 14:06:

Omdat je zelf eerst zegt dat je je partitie/bootschijf wilt formateren.. verder zeg je er niks bij.. die 98 bootcd kan je gebruiken om je schijf te formateren.. probleem is dan alleen dat je geen xp cd meer hebt.. moet je nog steeds wachten (of je moet linux gaan draaien) ;)
EDIT spuit 11 :+

• TerraGuy

TerraGuy

Even ondubbelzinnig: geen Win98-bootdisk gebruiken dus, behalve als je 'm perse nu geformatteerd wilt hebben. Maar de internetkabel eruit trekken is handiger op dit moment.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Zo'n 98 Bootdisk kan toch niet naar NTFS formateren?
Ik zou gewoon wachten op die XP cd. (Net als de rest dus.)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Saturnus schreef op zondag 10 juni 2007 @ 14:10:
Zo'n 98 Bootdisk kan toch niet naar NTFS formateren?
Ik zou gewoon wachten op die XP cd. (Net als de rest dus.)
Nee, maar je kunt er wel gewoon partities in beheren (Fdisk) en vervolgens met FAT32 formatteren (gezien we het hier hebben over een 10GB hdd kan die goed nog FAT32 zijn in XP natuurlijk). Mocht je daarna weer NTFS willen kun je dat ding altijd nog converteren.

Verwijderd

Topicstarter
oke, 98 SE neem ik aan dan.OEM of custom no ramdrive versie van bootdisk???

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 14:15 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 14:15:
oke, 98 SE neem ik aan dan.OEM of custom no ramdrive???
Je wilt juist een ramdrive hebben, gezien daar fdisk en format opstaat.

Verwijderd

Topicstarter
****, het is voor floppy.kheb geen floppydrive

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 14:18:
****, het is voor floppy.kheb geen floppydrive
Dan maak je er een cd van, daar kun je namelijk ook gewoon van booten. En die floppy image moet je ook naar een cd weg kunnen schrijven.

• Saturnus
  • Niet online
Dan moet je dus een CD branden ofzo...maar, waarom wil je niet wachten op die XP CD? :S

Verwijderd

Topicstarter
bootdisk 98 vraagt niet naar een cd

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
ghehe jij bent nog geen hardwareking :P
Beetje nivo mogen we hier wel houden vind ik.

Nukezone FTW

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 14:26:
Nee dat klopt, die vraagt ook naar een floppy.

Ik denk dat het verstandig is dit even door te lezen als je een cd wil maken: http://www.nu2.nu/bootcd/#require

• Saturnus
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 14:26:
Nee natuurlijk doet die dat niet. Het is gemaakt voor op floppy, maar het kan ook op CD en omdat jij geen FDD hebt moet het wel op CD.

Maar nog een keer:
Als je geformateerd hebt kan je hem niet meer gebruiken...dat vind je blijkbaar niet erg.
Waarom wil je hem dan perse formateren als je hem uit kan drukken en veel makkelijker tegelijk formateert bij de (her)installatie van XP? :S

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

waarom zo moeilijk doen....en wachten op die vriend van je?

Jij hebt een windows licentie sticker erghens op je systeem neem ik aan? anders wordt het nog een ander verhaal....

Download een xp-iso, gebruik jouw code om een te installeren en format tijdens de installatie je huidige C-schijf voor een verse install. :)

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Een handig alternatief vind ik zelf GParted.
Gewoon van de live CD opstarten en alle partities van de harde schijf wissen.

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:45

Khaine

Python liefhebber

Is het momenteel niet het makkelijkst om de ethernet-kabel van je office-pc eruit te halen, en in te pluggen in je spellen-pc ? Kun je in ieder geval nog normaal op het internet.

Zodra die vriend van je terug is de XP-install cd erin proppen, partities wissen, en de hap opnieuw installeren. Dan de kabel weer overzetten en klaar is king ;)

Overigens is dit wel vrij basic materiaal hoor. Als je de FAQ's een beetje doorleest kom je denk ik al een heel eind.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

Topicstarter
@ CaP........, stel jezelf deze vraag: heeft een illegale XP zo'n sticker???

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 14:55 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:48

lier

MikroTik nerd

@TS, enig idee wat een format doet ?
Heb je je wel bedacht dat je daarmee al je data in één keer kwijt bent ?

Enige aanpak: stekker eruit (dan kan je andere mensen niet "zieken") en rustig wachten op je vriend.

Vergeet niet een backup te maken van je bestanden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
geen zorgen, alle docs zijn ge backupt

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 14:46:
@ CaP........, stel jezelf deze vraag: heeft een illegale XP zo'n sticker???
Als je die stikker niet hebt, dan denk ik dat je beter hier terecht kunt: http://www.ubuntu-nl.org/download/ wil je direct een nieuw OS gaan draaien.

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:34

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Voor iemand die nog niet eens weet hoe hij een bootdisk moet formateren, vind ik dat je reacties een rare toon hebben.
Ten eerste had je je vraag makkelijk zelf op kunnen zoeken, iets wat je als eerste doet op GoT vóór je een nieuw topic opent.
Ten tweede zie ik niet in waarom wij je zouden helpen bij het installeren van een illegaal OS. Zorg voor een legaal OS, stop de cd er in, boot van disk, installeer opnieuw en kies voor formateren voor je installeert. Simpel.

Vrij nutteloos topic dus imho.

Verwijderd

Topicstarter
Als je het nutteloos vind, waarom reageer je dan???En ik heb niet gevraagd om te helpen hoe je een illegale OS instaleert.

Stom dat ik dit niet op het begin heb gezegd: de LEGALE OS die ik heb werkt niet.Hij vraagt niet om te formateren en komt nog voordat hij gaat instaleren met een foutmelding dat een bestand ontbreekt

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 17:32 ]

• TerraGuy

TerraGuy

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 15:06:
Als je het nutteloos vind, waarom reageer je dan???
Met het tweede punt zegt hij nog wel iets nuttigs, illegale software wordt hier niet (openlijk) gesupport.

Maar ontopic, weet je nu alles wat je weten wilt wat betreft het formatteren? Er zijn genoeg tips'n'tricks gegeven om je afweging te kunnen maken, lijkt me zo.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 15:06:
Als je het nutteloos vind, waarom reageer je dan???En ik heb niet gevraagd om te helpen hoe je een illegale OS instaleert.

Stom dat ik dit niet op het begin heb gezegd: de LEGALE OS die ik heb werkt niet.Hij vraagt niet om te formateren en komt nog voordat hij gaat instaleren met een foutmelding dat een bestand ontbreekt
Misschien handig dan om aan te geven wat daar fout gaat, dan kunnen we kijken wat daaraan te doen is. Hoe je moet formatteren weet je nu hopelijk, maar ik neem aan dat je nog een OS erop wil hebben erna :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit gaat weer nergens meer over. Ten eerste kun je géén partitie formatteren waar jij op het moment mee zit te werken (Windows enzo). Je moet búiten de partitie gaan zitten en dat kan alleen met een opstartflop, bootCD, liveCD of zelfs een tweede harddisk. Succes verder.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.