Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Programmeertaal leren.

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen!

Ik ben student elektronica, en ik ben de laatste tijd nogal geintresseert in microcontrollers. Nu zou ik graag leren programmeren, bij voorkeur in C omdat ik dat binnen een paar jaar toch op mijn boterham krijg! Weet er niemand toevalig een goed boek of online cursus waar ik dat makelijk kan leren? Al vast bedankt!

mvg Mathieu

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07

Onbekend

...

Zoek eens een klein test-kitje om de basis een beetje te begrijpen.
Kijk eens op www.voti.nl en www.circuitsonline.net .

Zelf programmeer ik PIC's van Microchip.
Het beste (vind ik) om het te leren is een simpele microcontroller te pakken (bijvoorbeeld de PIC12F675) en de gehele datasheet doorlezen en zelf testen of je het snapt.
Het is even wat werk, maar je heb dan een flink goed stuk basis te pakken.

[ Voor 54% gewijzigd door Onbekend op 10-06-2007 11:44 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Zoek een gratis compiler (mikroC van mikroelektronica bijvoorbeeld, is gratis tot 2K code), en bekijk de meegeleverde voorbeelden samen met de datasheet van de gebruikte microcontroller (PIC 16F677A). Als je snapt hoe ie werkt, probeer dan (met behulp van de helpfunctie) aanpassingen te doen, tot je alles snapt.
Voor AVR geld hetzelfde verhaal, alleen ken ik die niet goed, Sprite_TM is daar beter bekend mee, je kan eens zijn postst doorzoeken naar de compiler die hij gebruikt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik al gedaan. Via die cursus picbasic. Vind ik heel intressant, maar ik zou toch liever in C leren programmeren ookal is het moeilijker :)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

En om mijn collega-mod op het PIC-front aan te vullen: Regel een computer met parallele poort, epibreer een programmer inelkaar, koop ergens een ATTiny2313 plus een paar ledjes en knopjes en andere interessante I/O + een breadboard ofzo, trek gratis winavr ergens vandaan en voor minder dan 10 euro kan je je eerste schreden zetten. Tutorials voor deze combo zijn er ook zat te vinden.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Is het eigenlijk de bedoeling van te beginnen met C of beginnen met C voor µC? Als je al wat ervaring hebt met programmeren is het simpel aangezien het gewoon hetzelfde is met het verschil dat je rekening moet houden met het platform. Maar de meeste standaard constructies blijven (while/if/for/...)
Je moet hier en daar de registers die je wil gebruiken uit een datasheet halen, zo is bv bij een ATMega32 het register om de uart aan te spreken "UDR". Voor de rest zijn er misschien wat schuifoperaties die niet zo standaard zijn als je voor een cpu programmeert.

Mijn 'studenten' begin voor µC was ASM voor een motorola MC68HC11 en is overgegaan op C met een 8515 en ATMega32.

Er zijn trouwens ook µC die Java slikken, waar dus een klein besturingsysteem op draait.

• zerokill
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-07 21:46
Ik heb zelf een velleman K8048 bordje gekocht waar een PIC16F628A bij zat. In het pakketje zit een cdtje met een asm compiler en de software om programmas op de PIC te zetten. Met dit bordje kan je gewoon PIC's programmeren en er zitten een aantal LEDs en knopjes op om dingen mee te proberen.

Dan kan je altijd nog mikroC downloaden die wel makkelijk te gebruiken is.

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-11 14:56

Crp

gewoon een beetje spelen met de PIC16F628A dat is een mooie pic om mee te beginnen
samen met de WISP van voti.nl en en wat tutorials van picbasic.nl dan leer je best snel de basis

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07

Onbekend

...

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 11:38:
Ik ben student elektronica, en ik ben de laatste tijd nogal geintresseert in microcontrollers.
Even een paar vraagjes wat we eigenlijk eerder hadden moeten stellen.
Wat voor opleiding doe je? MBO, HBO, Universiteit of iets anders?
En in welk jaar zit je?
Hoeveel ervaring heb je met elektronica zelf? Ontwerpen, solderen (SMD, SSOP e.d.), testen, ESD?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu mikroC gedonwload en geinstalleerd! Vind ik een zeer handig programma!
Ik voordien gewerkt met Proton, voor het programmeren in Basic. Ik heb een PIC programmer http://feng3.cool.ne.jp/en/rcd.html maar ik slaag er niet in een 16F628A te programmeren, ik krijg steeds weer dezelfde error, could not foud device ID. Ik weet niet echt wat het wil zeggen, maar het programmeren van men 12F675 gaat perfect met die programmer.
Is er niemand die een goed boek weet waar alles mooi staat in uitgelegt, qwa commands enz. bij voorkeur in het nederlands.

@Onbekend : Ik ben student Elektriciteit-Elektronica 5de jaar. Ik ben in men vrije tijd veel bezig elektronica, solderen, enz kan ik. Ik weet niet of jij daarmee iets weizer wordt, maar kom :)
Al vast bedankt voor jullie tijd.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zijn vraag dan, is dat mbo, hbo of universitair niveau. De laatste kan ik denk ik al wel schrappen.

Heb geen ervaring met pic, maar ik neem aan dat je logische dingen hebt gecontroleerd.
Volgens die site heb je een adapter nodig voor diegene die niet werkt, heb je die? Juiste condensator ook? (anders dan bij die andere, die ondersteunt 2 verschillende condensatoren en die niet werkt ondersteunt er maar 1). Juiste voedingsspanning? (is ook anders dan bij die wel werkt)

En anders het standaard lijstje
Krijgt ie uberhaupt spanning? In geval van extern kristal, kan je kloksignaal meten? Je programmer gaan naar de juiste pinnen? In het programma goede uc ingesteld?

Verwijderd

Topicstarter
Nu werkt het. Er was blijkbaar een defect in men kabel. Ik heb een andere genomen en toen werkte het.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 14:47:
Ik heb nu mikroC gedonwload en geinstalleerd! Vind ik een zeer handig programma!
Ik voordien gewerkt met Proton, voor het programmeren in Basic. Ik heb een PIC programmer http://feng3.cool.ne.jp/en/rcd.html maar ik slaag er niet in een 16F628A te programmeren, ik krijg steeds weer dezelfde error, could not foud device ID. Ik weet niet echt wat het wil zeggen, maar het programmeren van men 12F675 gaat perfect met die programmer.
Is er niemand die een goed boek weet waar alles mooi staat in uitgelegt, qwa commands enz. bij voorkeur in het nederlands.
Ik heb me nu ook deze programmer gemaakt met de idee eindelijk mijn eerste stapjes met pic's te zetten (in de aanloop van de EL-contest) en meende die te gebruiken in combinatie met mikroC.

mijn vraag: Gebruik jij de communicatieterminal van mikroC of één van de stukken software die aangegeven zijn op de japanse site, met name IC-Prog, WinPic of PICProg4U om een pic te programmeren met die programmer?

Ik heb hier een 12f629 picje liggen waarmee ik (jaja O-) ) een ledje wil laten knipperen :) (je moet met iets beginnen hé) Ik heb het reeds geprobeerd met de terminal die ingebouwd is in mikroC (t zijn toch de hex-files dat je moet zenden als k het goed begrepen heb), maar er gebeurt niks wanneer ik het picje en het ledje en de overige meuk op mijn breadboard prik.

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 18:46:
[...]

Ik heb me nu ook deze programmer gemaakt met de idee eindelijk mijn eerste stapjes met pic's te zetten (in de aanloop van de EL-contest) en meende die te gebruiken in combinatie met mikroC.

mijn vraag: Gebruik jij de communicatieterminal van mikroC of één van de stukken software die aangegeven zijn op de japanse site, met name IC-Prog, WinPic of PICProg4U om een pic te programmeren met die programmer?

Ik heb hier een 12f629 picje liggen waarmee ik (jaja O-) ) een ledje wil laten knipperen :) (je moet met iets beginnen hé) Ik heb het reeds geprobeerd met de terminal die ingebouwd is in mikroC (t zijn toch de hex-files dat je moet zenden als k het goed begrepen heb), maar er gebeurt niks wanneer ik het picje en het ledje en de overige meuk op mijn breadboard prik.
Nee, de hexfile moet je met een programmer in de PIC zetten in jouw geval IC Prog ( WinPic of PICProg4U kan ook),
dus je drukt op compile in MikroC, dan open je IC-Prog, daarmee laad je de hexfile, steld IC-Prog goed in, drukt op program, wacht op het verlossende antwoord, en zet 5V op je schakeling

Verwijderd

Bedankt voor je antwoord :) Nu ben ik zeker dat mijn eerste pic naar de filistijnen is ;)
Toen ik mijn vorige post schreef kwam ik op dat idee en heb ik het uitgetest. Daarvoor had ik echter al de pic "rokend" heet laten worden, dus ja, normaal dat je methode niet meer werkt zeker 8)7 ?
Anyway, bedankt voor de hulp. Effie een nieuwe pic zoeken en dan kan ik weer verder knoeien :) De aanhouder wint zeggen ze 8)

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

Hoe krijg je het voor melkaar :/ als ik er een op een hoger voltage zet, dan werkt het pictje gewoon niet meer.
Je moet trouwens wel eerst uitvinden waardoor dat ding is gaan roken, misschien gebruik je een 5v voeding die een minimale load van 500 mA nodig heeft, de pic gebruikt echter maar een paar mA, dus komt er iets richting de 8 volt over de pic te staan.

Verwijderd

Gieltjev schreef op zondag 17 juni 2007 @ 12:04:
Hoe krijg je het voor melkaar :/ als ik er een op een hoger voltage zet, dan werkt het pictje gewoon niet meer.
Je moet trouwens wel eerst uitvinden waardoor dat ding is gaan roken, misschien gebruik je een 5v voeding die een minimale load van 500 mA nodig heeft, de pic gebruikt echter maar een paar mA, dus komt er iets richting de 8 volt over de pic te staan.
Het moest allemaal wat "snel snel" gaan :N . Ik had 5V van een usb poort gepakt. Ik ga alvorens verder te gaan met het aansluiten van pics een ietwat deftig "voedingske" maken (lees: op basis van iets in den trand van een LM7805 ofzo), mijn multimeterke erbij pakken en de chip es correct programmeren met winpic. Ik denk dat het boeltje vooral beginnen zweten is door teveel stroom te trekken uit de uitgangspin (ik veronderstel dat dat pin7- al heb ik ze allemaal wel getest- is van een 12f629 voor dat knipperled-demootje van mikroC).

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2007 13:21 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
USB voeding gebruiken voor uC zou geen probleem moeten zijn, doe het zelf ook. Ik ken mede studenten die het voorelkaar krijgen uC's te mollen, maar ik begrijp echt niet hoe je het doet. Hebben die pinnen ook geen beveiliging dat je er niet te veel stroom uit kan trekken?

Verwijderd

furby-killer schreef op zondag 17 juni 2007 @ 16:51:
USB voeding gebruiken voor uC zou geen probleem moeten zijn, doe het zelf ook.
Oké tnx. Het leek me de logica zelve dat dat geen probleem zou mogen opleveren. Hier ga ik dus alvast mee door :)
furby-killer schreef op zondag 17 juni 2007 @ 16:51:
Ik ken mede studenten die het voorelkaar krijgen uC's te mollen, maar ik begrijp echt niet hoe je het doet. Hebben die pinnen ook geen beveiliging dat je er niet te veel stroom uit kan trekken?
De pic stond echt te dampen. Geen ramp. Dit noemen ze leergeld dat je betaalt. Volgens mij was er iets op die pic terecht gekomen, maar niet de beoogde hex-code, en dat in combinatie met het vlug-vlug willen zien of het werkt had ik prijs :) De datasheet van de pic heb ik maar vluchtig bekeken. Ik heb dan ook geen aandacht geschonken aan al dan niet aanwezig zijn van stroombeveiligingen ed.

edit: De fout heb ik gelocaliseerd. Manman ik schaam me diep ... :X Vdd en Vss omwisselen :X

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 12:02 ]

Pagina: 1