Toon posts:

P5B Deluxe - RAID mode

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment heb ik namelijk de volgende schijven config:
Disk 0 WD360ADFD Raptor = OS (Vista)
Disk 1 WD800JD = Data + Media (2 partities)
Disk 2 WD1500ADFD Raptor = Games

Ik wil graag die disk 1 in RAID gaan zetten voor de Data, puur als redundancy.
Van de rest van de disks mis ik geen gegevens als die crashen.
De media krijgt dan een nieuwe 160GB disk.
Heb nog een winkel gevonden die nog de WD800JD verkoopt. Dus dat zou geen issue moeten zijn.

Echter vraag ik me af of ik ook enkel die 2 80GB's op mijn P5B bord in RAID kan zetten.
Ik wil niet dat mijn andere disks ook in RAID gaan lopen.
Neem aan dat het wel kan, heb er echter nog nooit mee gerommeld op mijn eigen bord.

Enkel op smart arrays enzo. ;)

Echter zoek ik dus bevestiging of het wel/niet kan.
De manual was er niet echt duidelijk over, ook geen concreet iets over kunnen vinden op google, etc.

Verwijderd

Je bent niet erg duidelijk, maar als ik je goed begrijp wil je disk1 samen met een nog te kopen hardeschijf in RAID1 schakelen, zonder dat daarmee iets aan disk0 en disk2 verandert. Correct?

Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. Enig struikelblok zou kunnen zijn dat je je controller nu in RAID-mode moet zetten, wat mogelijk voor je Windows schijf problemen geeft omdat Windows hiervoor drivers nodig heeft. Je kunt dat nu eens proberen (zie BIOS). Mogelijk draai je al in RAID mode (soms kan dit ook niet anders), dat kun je merken aan een soort extra menu/scherm zoals "nVidia MediaForce RAID controller" of iets in die richting.

Wat versta je onder 'smart array' trouwens? :)

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt het goed begrepen, idd Disk 1 in RAID zonder dat de rest daarvan hinder ondervind.

Heb nu mijn controller in AHCI mode staan.
Aan de andere kant, moet binnenkort toch de x64 versie van Vista gaan installeren omdat ik anders niks aan mijn 4GB geheugen heb (ding ziet er nu maar 2 onder Vista, bios ziet er 4).
Maar goed, wil natuurlijk geen Data kwijt raken. Dat ik alle data op Disk 1 even moet verplaatsen zodra ik die in RAID ga zetten is logisch, dat is ook geen probleem, alleen zit ik wel met Disk 0 en 2 waar ik geen data van kwijt wil zijn.

Smart Array's zijn de SCSI controllers in HP Servers. ;)
Leuk, maar duur als je een goeie wil.

• MaxBlast_NL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06-2021
Ja hoor, dit kan gewoon. Ik draai zelf 2 schijven in raid0 en 2 schijven " normaal " .
RAIDO voor OS en Games en de andere 2 voor respectievelijk opslag en mijn documenten.

Verwijderd

Topicstarter
Goed om te weten! Thanks!
Nu maar hopen dat er geen gezeik met drivers ofzo gaat komen. ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je ook kunt doen, mocht je meerdere arrays aan kunnen maken is gewoon 1 schijf in een RAID1 array hangen. Ik heb dit ooit wel eens gedaan op een RAIDcontroller waar ik 2 singledisks en 1 array van 2 disks op wilde draaien. Ik had alleen geen JBOD mogelijkheden voor die 2 losse disks. Gezien RAID1 niets aan de data op de schijf verandert kun je dit zonder dataverlies doen.

Verwijderd

Je kunt trouwens ook gewoon Software RAID1 gebruiken, van Vista dus. Dat heeft als voordeel dat je niet naar RAID mode hoeft, en je hoeft toch niet te booten van je mirror.

Verwijderd

Topicstarter
Mij is altijd verteld/geleerd dat indien de mogelijk van Hardware RAID er is, je die moet gebruiken.
(ben ook namelijk wel iemand die regelmatig zijn OS opnieuw installeerd).

Heb die disk besteld dus nu maar wachten tot ie er is en dan kan het feest beginnen! :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 12:16:
Mij is altijd verteld/geleerd dat indien de mogelijk van Hardware RAID er is, je die moet gebruiken.
(ben ook namelijk wel iemand die regelmatig zijn OS opnieuw installeerd).
Hardwareraid (of eerder firmware raid in dit geval) vreet wel ietsje minder cpu usage, maar softwareraid is ook prima te doen met hedendaagse systemen. Dus mocht het niet uitkomen met de controller dan is de optie van Enlightenment een prima mogelijkheid.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga eerst wel met die hardware optie aan de gang.
Ben van plan om het zo te doen:

Alle data van Disk 1 naar Disk 2 kopieren (is nog plek voor).
Dan vervolgens Disk 0 en Disk 2 los koppelen.
De Nieuwe 80GB erbij
Systeem booten, met RAID klooien (en hopelijk aan de praat krijgen)
Disk 0 en 2 weer aansluiten
Booten en de zooi weer terug naar Disk 1 (RAID) kopieren.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:05
Zou geen hardware RAID doen. De voordelen van Software RAID1 boven 'hardware' RAID1 zijn dat je geen drivers nodig hebt (kan een hoop ellende besparen) en je alles veel flexibeler in kunt stellen (bijv. slechts twee partities op elke schijf in RAID1 zetten, waardoor je de overige ruimte op de schijven los kunt gebruiken of bijv. in RAID0 kunt zetten). Software RAID1 is ook gewoon van te booten i.t.t. RAID0.

Verwijderd

Topicstarter
Die drivers moet ik hoe dan ook installeren, of ik nu de AHCI of de RAID driver installeer maakt weing uit. ;)
Drivers zijn er voor Vista (x86/x64) heb ik al uitgezocht.

De 2x80GB wil ik gewoon als 1 bak gaan gebruik van 80GB. Partities doe ik eigenlijk niet aan.
Booten is niet nodig want dat doe ik van m'n 36GB Raptor.

Is het met Software RAID trouwens niet zo dat ik mijn array kwijt ben als ik mijn systeem formatteer?
Want die Software config lijkt mij opgeslagen te worden in het OS en niet op de controller.

Verwijderd

Software RAID wordt normaliter opgeslagen op de schijven zelf (on-disk metadata), net als hardware RAID en fake RAID. Dat houdt in dat je de schijven in een ander windows-systeem kunt hangen en ze direct weer herkend worden, zonder installatie. Zo werkt het op Linux en BSD, het zou kunnen dat Windows het toch iets anders doet dus bind me er niet op vast. :)

Trouwens, tenzij je een echte controller hebt met koelblok erop enzo, kun je niet spreken over hardware RAID. De juiste term bij onboard RAID is firmware RAID of fake RAID; en beide zijn softwarematig; de drivers voeren de RAID uit. Het enige verschil met iets als echte software RAID is dat fake RAID bootable is. Je gaat er dus niet op achteruit qua CPU gebruik door software RAID te gebruiken, en mogelijk zelfs op vooruit.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, fijn mijn P5B Deluxe is dood.
Foute bios flash, ondanks dat de tool aangaf dat het toch goed gegaan was.
En bedankt.

Mijn bord is niet meer leverbaar en daarom heb ik maar een P5B Premium Vista Edition besteld.
Zelfde features e.d. maar wat met mijn RAID set.
Gaat die 'out of the box' werken? Of moet ik andere stappen eerst ondernemen.
Ik wil in geen geval mijn data (foto's, e-mail, etc) kwijt zijn.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als exact dezelfde chipset wordt gebruikt zou dit geen probleem moeten geven (zie ook de RAID-FAQ). Hou i.i.g. rekening met Murphy's Law.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Dat laaste is voor mij echt geen optie!
Het is dezelfde chipset. Bord heeft zelfs exact dezelfde layout.

Verwijderd

Topicstarter
Heb gelukkig al mijn data nog!
In 't BIOS direct ingesteld dat de drives in RAID mode moesten hangen.
Vervolgens de reboot zodat ik in de Intel RAID config kon instellen dat ze 2 disks in een mirror hangen, maar dat was niet nodig, hij zag 't zelf al!
Pagina: 1