Toon posts:

Laptop HP Omnibook 6000 Piii Upgraden?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.532 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb een hp omnibook 6000 pentium III.
Nu vind ik het eigelijk jammer om hem weg te doen maar hij is eigelijk ook net iets te langzaam.
Ik wil graag windows xp home edition draaien en gebruik applicaties zoals office, frontpage, dreamweaver en verder internetten en ftp.

Ik speel op de laptop nooit spelletjes hooguit x op spele.nl er zit nu 128mb ram in ik zou er graag een dimm van 256mb in drukken zou ik het verschil goed kunnen merken?

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:41
Ik zou wel even kijken of er 1 of 2 so-dimmetjes nu al in zitten.
In het geval dat je bv 2x64mb hebt zou ik gaan kijken naar 2x256mb.
De prijzen zijn niet al te hoog en ik heb een laptop met 256mb gehad (p3 1ghz) en met winxp was het af en toe wel wachten.

Maar als antwoord op je vraag, verschil zal je zeker merken!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hangt ook een beetje van de snelheid af. Als je een CPU hebt van rond de 1GHz zou ik gewoon voor 512MB in totaal gaan. Als je nu 2x 64MB hebt zou ik 2x 256MB halen, anders gewoon 1x 256MB. Je gaat het zeker merken!

Voor XP raadt ik zelf minimaal 256MB aan, maar 512MB is echt nog een stuk beter.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welk OS heb je erop draaien? 128MB is sowieso wat weinig, dus ik zou echt upgraden naar 256MB of 512MB mits je notebook dat ondersteunt.
Let wel even op wat je notebook max ondersteunt kwa groottes als het aankomt op de dimmetjes maar ook op de chipdichtheid. Anders heb je kans dat je nog maar de helft van je dimm ziet met een beetje pech.

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:31
quote van www.interngeheugen.com:
Standaard geheugen: 64 / 128 MB REMOVABLE
Maximaal geheugen: 512 MB
Aantal sloten: 2
2x256MB wil dus gewoon.

Wel even opletten wat je koopt, want sommige shops noemen het speciaal HP geheugen wat dan 120 euro ofzo kost, terwijl een normaal SO-DIMM SDRAM PC133 stripje ook wel gaat werken.

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPad schreef op zondag 10 juni 2007 @ 10:23:
quote van www.interngeheugen.com:

[...]

2x256MB wil dus gewoon.

Wel even opletten wat je koopt, want sommige shops noemen het speciaal HP geheugen wat dan 120 euro ofzo kost, terwijl een normaal SO-DIMM SDRAM PC133 stripje ook wel gaat werken.
Ik heb nu 1dimm van 128mb jij weet zeker dat als ik SO-DIMM SDRAM PC133 dit bestel ook werkt?
WErkt deze dan ook? http://www.informatique.n...p.cgi?M=I&FRS=ON&A=130298 of deze http://www.shops.nl/product/16258/?oid=4194304

Wie weet 1000% zeker dat het werkt want er is een winkel die zegt dat het niet werkt. Tuurlijk snap ik dat hij het duurste wil verkopen maar dat brengt je toch aan het twijfelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 20:15 . Reden: a ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 20:13:
[...]

Ik heb nu 1dimm van 128mb jij weet zeker dat als ik SO-DIMM SDRAM PC133 dit bestel ook werkt?
WErkt deze dan ook? http://www.informatique.n...p.cgi?M=I&FRS=ON&A=130298
Nee, want dat is een standaard Dimm, niet een SO-Dimm.

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:52

antimute

Developer

pc133 gaat zeker werken. heb hier een Omnibook staan met 256 Mb(2x 128 MB pc133 sodimm) geheugen erin. Draait prima XP Pro(soms ff wachten). Hij is trouwens overbodig, dus als er iemand belangstelling heeft... accu is wel dood. Het is hier geen vraag en aanbod dus via de mail....

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 10 juni 2007 @ 20:15:
[...]

Wil misschien iemand kijken welke ik moet hebben waar ik hem kan bestellen wil dan 2x 256mb hebben maar kijk nu bij shops en dan komt er telkens wat bij wat veel op elkaar lijkt beetje verwarend en aan de geheugen configurators heb je niks aangezien die van dane-elec/kingston,trancade zijn en die geven heel duren aan

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 10 juni 2007 @ 20:15:
[...]

Er staat bij sommigen niet gebufferd maakt dat wat uit?
En niet ecc?

Is deze goed? http://www.shops.nl/product/82996/ dan bestel ik die..

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 20:26 ]

• GENETX
  • Nu online
Je kan gewoon unbuffered nemen. Buffered/ECC is gewoon een extra veiligheid maar ook iets trager. Wordt eigenlijk vooral voor servers gebruikt. Let er op dat je dus So-Dimm SD-RAM neemt. Dus geen Dimm, ook geen DDR of DDR2. So-Dimm zijn namelijk kleine laptop modules, de grote desktop dingen passen niet ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

GremliN-Online schreef op zondag 10 juni 2007 @ 20:37:
Je kan gewoon unbuffered nemen. Buffered/ECC is gewoon een extra veiligheid maar ook iets trager. Wordt eigenlijk vooral voor servers gebruikt. Let er op dat je dus So-Dimm SD-RAM neemt. Dus geen Dimm, ook geen DDR of DDR2. So-Dimm zijn namelijk kleine laptop modules, de grote desktop dingen passen niet ;)
Daarbij gaat ECC registered spul niet eens werken, maar bestaat geloof ik ook niet in SO-DIMM (het zal er vast zijn, maar je vind het eigenlijk nooit).

Kijk eens ihier: http://tweakers.net/pricewatch/cat/582 Met PC133 zit je goed (let alleen even op de chipgrootte en wat je mobo max ondersteunt, anders kun je het probleem hebben dat slechts de helft herkent wordt).

Verwijderd

Topicstarter
GremliN-Online schreef op zondag 10 juni 2007 @ 20:37:
Deze is dan toch gewoon goed? http://www.shops.nl/product/82996/
Staat alles bij wat er bij staat

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 10 juni 2007 @ 20:39:
[...]

Daarbij gaat ECC registered spul niet eens werken, maar bestaat geloof ik ook niet in SO-DIMM (het zal er vast zijn, maar je vind het eigenlijk nooit).

Kijk eens ihier: http://tweakers.net/pricewatch/cat/582 Met PC133 zit je goed (let alleen even op de chipgrootte en wat je mobo max ondersteunt, anders kun je het probleem hebben dat slechts de helft herkent wordt).
Wat bedoel je met chip grootte hoeveel sloten ik heb zijn er 2 zit nu 128mb in die moet er uit en dan 2 van 256mb en dan is hij maximaal benut.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 20:47:
[...]

Wat bedoel je met chip grootte hoeveel sloten ik heb zijn er 2 zit nu 128mb in die moet er uit en dan 2 van 256mb en dan is hij maximaal benut.
Op de Dimm zitten chips en deze chips mogen niet te groot zijn, anders worden ze niet volledig herkend door je chipset. Stel dat je een 440BX chipset hebt (niet ondenkbaar voor een P3) die 128Mb max support en je gaat er een dimm induwen die 256Mb chips heeft, dan gaat het dus niet werken. Dus zorg ervoor dat je chips gebruikt die max 128Mb groot zijn*
Dus let daar even op bij het kopen van de Dimms, anders heb je kans dat ze maar gedeeltelijk herkent worden.

*in geval van een BX chipset, zoek dus even de chipset op die je gebruikt en wat die max support op: http://balusc.xs4all.nl/srv/har-chi.html

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 10 juni 2007 @ 20:51:
[...]

Op de Dimm zitten chips en deze chips mogen niet te groot zijn, anders worden ze niet volledig herkend door je chipset. Stel dat je een 440BX chipset hebt (niet ondenkbaar voor een P3) die 128Mb max support en je gaat er een dimm induwen die 256Mb chips heeft, dan gaat het dus niet werken. Dus zorg ervoor dat je chips gebruikt die max 128Mb groot zijn*
Dus let daar even op bij het kopen van de Dimms, anders heb je kans dat ze maar gedeeltelijk herkent worden.

*in geval van een BX chipset, zoek dus even de chipset op die je gebruikt en wat die max support op: http://balusc.xs4all.nl/srv/har-chi.html
Kan je niet gewoon zeggen of die ene goed is wat ik al meerdere malen vraag?

Ik snap het nu echt niet meer er kan toch gewoon 512m in?
dat staat er?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 20:57 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 20:53:
[...]

Kan je niet gewoon zeggen of die ene goed is wat ik al meerdere malen vraag?
Zonder specs te weten van die Dimm danwel je chipset is dat niet te zeggen. Er staat nergens vermeld wat voor chipset je hebt (zoek die dus eerst op) en er staat ook niet hoeveel Mb de chipgrootte is van die dimm.
Wil je het zeker weten zul je deze 2 dingen toch zeker moeten weten.
Ik snap het nu echt niet meer er kan toch gewoon 512m in?
dat staat er?
Ja, er kan 512MB in, maar als je een 256MB Dimm hebt met daarom chips van ieder 256Mb en je chipset kan maar overweg met 128Mb dan zul je van die 256MB maar 128MB kunnen gebruiken.

Zie ook de RAM FAQ

• GENETX
  • Nu online
De laptop kan 512MB aan, dus dat is dan 2x 256MB, dat gaat welk goed. Heb hier nog een oude PII-350Mhz met Intel 440BX-SE die dmv een BIOS update dimms van 256MB aankan. Waar Terw_Dan het over hebt is de grootte. Je RAM bestaat uit losse chips, dat kunnen 8x 256Mb zijn (= 8x 32MB) of bijv 4x 512Mb chips. Het gaat erom hoe groot die chips mogen zijn de worden ondersteund en hoeveel (ook vaak wel als dualsided en singlesided uitgedrukt).

Let op dat 1MB = 8Mb, zie het verschil tussen de "B" en de "b" in mijn post.

* GENETX verwacht anders weer domme opmerkingen....
Pagina: 1