Toon posts:

Pop3 server Debian

Pagina: 1
Acties:
  • 236 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo allemaal ,

ben al enkelen dagen bezig om mail te kunnen ontvangen op mijn thuis servertje. Maar ik krijg het maar niet voor elkaar. Heb me al 5x in de ronde gegoogle'd maar niet veel wijser geworden...

Het idee:

Ik wil mail kunnen ontvangen via een windows client (firebird of dergelijke)
mail versturen gaat via mijn provider. Als ik me niet vergis moet dit via het pop3 protocol (het ontvangen van mail , Versturen gaat goed )

Het probleem:

Heb al vershillende pop3 deamons geprobeert , maar ik krijg het maar niet voor elkaar om te kunnen verbinden :'(

Wat ik zelf al heb geprobeert:

Vershillende pop3 deamons.
Veel tutorials gelezen.
Standaard configuraties bekeken , en geprobeert te begrijpen.

Als ik me niet vergis , dan moet ik dovecot-pop3d hebben.

Ik hoop dat hier iemand een idee hebt hoe ik het makkelijkst mail kan ontvangen op mijn domeintje !

Bvd , Cyberpunk

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 02:24 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je hebt ook een SMTP server nodig om mail te ontvangen op je server, die 't ergens opslaat waar dovecot erbij kan. (Standaard in debian is dat Exim, wat een uitstekende mailer is.)

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 10-06-2007 02:33 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 10 juni 2007 @ 02:27:
Je hebt ook een SMTP server nodig om mail te ontvangen op je server, die 't ergens opslaat waar dovecot erbij kan. (Standaard in debian is dat Exim, wat een uitstekende mailer is.)
oke , dus ik moet een Smtp servertje EN een pop3 servertje bakken om mail te kunnen ontvangen op mijn domein ? ik was er altijd heilig van overtuid dat alles via pop3 gedaan werd , dat is al 1 probleem opgelost , ik ga even zoeken hoe ik dit in elkaar ga zetten , maar in ieder geval al heel erg bedankt voor je reactie !

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee :) Je hebt 't echt allebei nodig.

SMTP wordt gebruikt om mail te versturen. Jij typt een mailtje, stuurt 't via SMTP naar de mail server van je ISP, en die stuurt 't dan via SMTP weer naar de mail server van de ontvangende partij.

POP3 gebruikt de ontvangende partij vervolgens om 't mailtje van de mail server af te halen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
oke , dan moet ik nog genoeg doen :)
en me debian wilt nu allerlij pakketen verwijderen (waaronder Apache :s) , dit wordt lastiger als ik dacht
nog genoeg te leren :)

http://img508.imageshack.us/img508/1255/uhmsn1.jpg
het lijkt me niet de bedoeling dat ik dit als reactie krijg op een simpelen apt-get install regel
mag ik nu in paniek raken ? :+

edit: inmiddels 3:19 , en ik denk dat ik mn instalatie verklooit hebt , als ik apt-get install wil gebruiken vraagt ie of ie (zo goed als) elk pakket mag verwijderen , lijkt me geen goed idee.. meshien was debian toch wel te hoog gegrepen

edit2: 3:34 alweer , ik krijg nu echt zin om met hardware te gaan smijten , ik denk dat het tijd is om te gaan slapen voor dat ik dingen doe waar ik later spijt van ga krijgen. Morgen maar eens kijken of het allemaal nog te redden is , en anders maar reinstallen de hele zooi...

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 03:35 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom doe --purge install, wat heb je precies gedaan dat het zo geworden is, en waarom post je een screenshot van een textuele foutmelding?

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Volg eens deze tutorial? http://workaround.org/articles/ispmail-etch/en.html

Gewoon dat --purge weglaten bij de installatie, nergens voor nodig...

Verwijderd

Een SMTP server heb je nodig voor het ontvangen van de mail van andere mail servers en het versturen van mail lokaal naar de SMTP server van je ISP. Mail die je SMTP server van andere mail servers heeft ontvangen worden ofwel in het MBOX formaat in /var/mail/$user geplaatst, dewelke vervolgens door een POP3 server beschikbaar wordt gesteld voor clients in je LAN of rechtstreeks in de homedirs van de users van de mailserver geplaatst, meestal in Maildir formaat.

Ik heb ongeveer zo'n setup:

router (forward port 25) -> bak met Exim die mail in MBOX in /var/mail/ plaatst, en dan teapop die pop3 voor andere clients in het netwerk doet.

De kunst is Exim zo te configureren dat ie mail accept voor je domain (dat heb je uberhaupt toch?) en geen relays accept voor andere zaken. Vervolgens is een server als teapop voor standaard POP3 configureren een eitje, bonuspunten voor APOP (iets veiliger, vermits je password gehasht over het netwerk gaat op basis van de timestamp die de POP3 server opgeeft).

Dus, iets in de zin van:
code:
1
2
3
sudo apt-get install exim4-daemon-light teapop openbsd-inetd
sudo sh -c "echo 'pop3        stream  tcp     nowait  root    /usr/sbin/tcpd  /usr/sbin/teapop' >>/etc/inetd.conf"
inetdpid=`sudo cat /var/run/inetd.pid` && sudo kill -HUP $inetdpid

dpkg zal je waarschijnlijk een aantal vragen stellen bij het installeren van Exim, geef daar op dat je een smarthost wilt gebruiken, met de SMTP server van je ISP om je mail te relayen, je interne LAN domain name ('foo.lan', 'bar.local' of whatever) en het externe domain waar je mail voor wilt ontvangen.

Als het goed is, ziet je /etc/exim4/update-exim4.conf file er dan zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
dc_eximconfig_configtype='smarthost'
dc_other_hostnames='merean.lan;woei.be'
dc_local_interfaces='127.0.0.1;192.168.1.100'
dc_readhost=''
dc_relay_domains=''
dc_minimaldns='false'
dc_relay_nets='192.168.1.0/24'
dc_smarthost='relay.chello.be'
CFILEMODE='644'
dc_use_split_config='true'
dc_hide_mailname='false'
dc_mailname_in_oh='true'
dc_localdelivery='mail_spool'

Eens je op dit punt bent laat je door deze service je smtp server testen op het al te gemakkelijk doorrelayen van spam. Als dit in orde is, moet mail normaal in /var/mail/$user terecht komen. Nu de mail in je netwerk beschikbaar maken met teapop.

code:
1
2
sudo sh -c "/bin/echo -e 'empty:*:htpasswd:/var/mail::mail:mail:/etc/teapop/passwd:100:\ndefault:*:reject'" >/etc/teapop/teapop.passwd
htpasswd -cb /etc/teapop/passwd user pass

Dat zou normaal gezien voldoende moeten zijn. Zorg dat je de verschillende componenten van deze de setup goed begrijpt. Deze ASCII-art zou daarbij kunnen helpen.

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op zondag 10 juni 2007 @ 09:36:
Waarom doe --purge install, wat heb je precies gedaan dat het zo geworden is, en waarom post je een screenshot van een textuele foutmelding?
--purge weglaten maakt geen vershil , en hoe had ik die foutmelding anders hier heen willen krijgen ?
copy/past maakt weer een heel lang bericht..

Hawk , ik ga kijken wat ik met die informatie kan , ik hoop dat het lukt :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 19:11 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 19:08:
[...]

--purge weglaten maakt geen vershil , en hoe had ik die foutmelding anders hier heen willen krijgen ?
copy/past maakt weer een heel lang bericht..
Door gewoon het relevante deel te pasten met code-tags, zoals iedereen? Beter een lang bericht met veel informatie dan een onzinnig screenshot van tekst :)

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op zondag 10 juni 2007 @ 19:33:
Door gewoon het relevante deel te pasten met code-tags, zoals iedereen?
oke , zal er in het vervolg op letten..
als er weer iets niet wilt lukken , want het is inmiddels gelukt :D bedankt iedereen !
het heeft even geduurt , maar dan heb je ook wat :)

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 21:11
Mag ik trouwens vragen waarom je kiest voor POP3 en niet voor IMAP? Met IMAP sla je de mail server-side op, zodat je ook vanaf meerdere pc's / laptop / web mail clients kunt connecten naar 1 centrale emailopslag. Zeker gezien je een thuis servertje hebt, lijkt me dit een ideale oplossing voor je. Je kunt vervolgens ook via je thuisservertje backups regelen zodat je je mail nooit kwijt raakt.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Met dovecot kun je zowel imap als pop3 doen, en dat is vrij eenvoudig op te zetten. Hoe wil je je mail ontvangen? Als dat via smtp moet gebeuren, heb je een dns entry met mx record nodig. Die krijg je niet op een thuisaansluiting, tenminste niet van je provider. Ik lees nu net dat je een eigen domein hebt, dan zou het wel moeten kunnen, maar dan heb je inderdaad een smpt server nodig.
Alternatief is dat je je mail via pop3 binnenhaalt van je internet provider en die weer serveert naar je clients met behulp van pop3 of imap. Zo'n setup heb ik thuis draaien.
Pagina: 1