Toon posts:

floppy disk probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi! Ik heb onlangs een 286 gekregen, en daar zit een 3.5" floppydrive in. Dit is een HD drive,
maar deze leest/formatteert vreemd genoeg geen HD disks. Ik had ook nog twee 720 kb disks liggen en die leest hij wel goed.
Nou zou je in eerste instantie denken dat het misschien toch een 720kb drive is, maar volgens de vorige eigenaar is het echt een 1.44MB. Ook volgens de handleiding van de computer is het een 1.44MB, en in het bios is hij ook als 1.44MB ingesteld.

Kan er misschien spontaan iets kapot gaan in een diskdrive waardoor hij alleen nog maar met 720kb disks overweg kan, en niet meer met 1.44mb disks?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het enige dat ik me zo kan bedenken is dat in de bios het ding als 720K staat ingesteld ipv een 1.44MB. Of dat nou veel uitmaakt weet ik niet eigenlijk, heb het nooit geprobeerd, maar je zou er nog even naar kunnen kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zondag 10 juni 2007 @ 10:11:
Het enige dat ik me zo kan bedenken is dat in de bios het ding als 720K staat ingesteld ipv een 1.44MB. Of dat nou veel uitmaakt weet ik niet eigenlijk, heb het nooit geprobeerd, maar je zou er nog even naar kunnen kijken.
:z

iig bedankt voor de reactie!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:48

Onbekend

...

Doe eens een plakbandje over het linker gaatje in de HD-disk. Hij zou hem nu als DD moeten herkennen.

Ik weet niet of dit bij alle drives goed werkt....

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je kunt ook dat gaatje op de flops dicht plakken, daarmee kun je "wisselen" tussen DD en HD. te laat

Wat bij 286 alleen altijd zo leuk is, er zijn veel verschillende manieren waarmee je mogelijk in een soort BIOS setup kan komen, als hij er al een heeft. Anders zul je het met jumpers moeten doen.
Maar de meeste 286s die ik ben tegen gekomen hadden wel iets van een basic BIOS setup, alleen moet je soms de meeste maffe toetsencombinatie indrukken om er in te komen. Dus je zult als het scherm het niet aangeeft even allerlei toetsencombinaties moeten gebruiken of informatie er over op gaan zoeken.
De batterij er uit trekken en er weer inzetten (reset dus) is ook een optie, dan begint ie vaak vanzelf te gillen tijdens de boot, maar dan ben je alle oude settings kwijt. Leuk denk je dan tot je bedenkt dat die bakken nog geen enkele vorm van auto-detectie hebben, en zo kon ik ontzettend veel typen harddisk settings langs voordat de HD die er in zat ook weer wilde werken, de sticker op de hd was namelijk nog half vergaan door de jaren heen...

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 10-06-2007 11:10 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor de reacties!

Ik weet dat het vroeg is, maar volgens mij leest iedereen eroverheen dat de drive in het BIOS dus inderdaad als 1.44MB geconfigureerd is.

Ten tweede het plakbandje. Ik denk niet dat het veel helpt om de computer een HD diskette als DD te laten herkennen, want dan zal hij die diskette dus als DD proberen te lezen en beschrijven, terwijl het dus echt een HD diskette is. Volgens mij werkt dat niet omdat de HD-disks preformatted zijn. Ze hebben dus een heel andere magnetische layout dan DD's.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waarom werkte die plak-methode dan vroeger vaak genoeg? :P
Heb je niet de mogelijkheid om een andere 3.5" 1.44MB diskdrive er aan te hangen om te testen?
Mocht je trouwens zo'n 286 model hebben waar een 3.5" diskdrive in een 5.25" slot zit, die heb ik nog liggen ;)

Dat BIOS heb ik idd overheen gelezen op de zondagochtend B)

[ Voor 22% gewijzigd door Ultraman op 10-06-2007 11:27 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1