WinXP traag wanneer ik USB apparaat aansluit

Pagina: 1
Acties:

• mars
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-12-2025

mars

Fokke en Sukke blijven vrolijk

Topicstarter
Ik zit al een hele tijd te klooien om USB2 op mijn trouwe PIII-1Ghz machientje te laten werken. Ik heb eerst een ietwat oudere (onbekende) VIA (VT6202) USB2-PCI kaart geïnstalleerd. Dat ging allemaal goed (geen uitroeptekentjes en wel een 'enhanced host controller' te zien). Alleen werkte hij alleen op USB1-snelheid. Ik heb van alles geprobeerd (SP2 had ik al, deinstalleren, nieuwe drivers, ander PCI-slot), maar niks hielp.

Vraag 1:
Iemand nog een gouden tip?

Toen heb ik maar een nieuw kaartje gekocht, een conceptronic c480i5 (VIA VT 6212L geloof ik). Dat werkt wel op USB2-snelheid, maar het probleem is dat zodra ik een USB-apparaat aansluit mijn PC een heel behoorlijk stuk trager wordt; het openen van 'my computer' wordt een factor 2,3 x zo traag bv, ook als het USB-apparaat (bv een externe DVD-brander) niks staat te doen. Een ander PCI slot hielp ook niet.

Vraag 2:
Is dit normaal (ik heb tenslotte maar een PIII), of moet ik mijn kaartje terugbrengen?

De enige echte :-)

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:01
Wat heb je er allemaal aan hangen? Was het niet zo dat als je er een 1.1 apparaat aan hangt dat de rest van de controller dan ook 1.1 wordt?

• mars

mars

Topicstarter
Nee, als ik er niks aan heb hangen werkt alles vlot, en bij het 1e het beste USB 2.0 apparaat dat ik aansluit (even mijn onboard USB 1 buiten beschouwing gelaten) is het gelijk mis, reageert de hele pc traag (programma's opstarten, alles). Trek ik het apparaat er weer uit, is alles weer normaal

edit: De verbinding zelf lijkt trekt ongeveer 5 MB/s wanneer ik er een ultra-compacte externe harddisk (toshiba) aan hang. Een cd-branden duurt 4 a 5 min (16x). Ik heb een chaintech moederboard (6AJR4) met de VIA apollo pro133A chipset.

[ Voor 38% gewijzigd door mars op 10-06-2007 09:24 ]

• mars

mars

Topicstarter
Hier nog wat extra info (MSINFO32.EXE). Een massaal IRQ-confict, of niet? Wat nu?

IRQ 0 System timer OK
IRQ 1 Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard OK
IRQ 3 Communications Port (COM2) OK
IRQ 4 Communications Port (COM1) OK
IRQ 6 Standard floppy disk controller OK
IRQ 8 System CMOS/real time clock OK
IRQ 11 Microsoft ACPI-Compliant System OK
IRQ 11 NVIDIA GeForce2 MX/MX 400 (Microsoft Corporation) OK
IRQ 11 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller OK
IRQ 11 CMI8738/C3DX PCI Audio Device OK
IRQ 11 VIA USB Enhanced Host Controller OK
IRQ 11 Belkin 802.11g-netwerkadapter #2 OK
IRQ 11 Mass Storage Controller OK
IRQ 11 Mass Storage Controller OK
IRQ 12 PS/2 Compatible Mouse OK
IRQ 13 Numeric data processor OK
IRQ 14 Primary IDE Channel OK
IRQ 15 Secondary IDE Channel OK

Verwijderd

IRQ11 is virtual IRQ; oftwel boven de 15. Je hebt wel een programma nodig die dergelijke virtuele IRQs kan zien. Dan zul je zien dat apparaten op IRQ 23 zitten bijvoorbeeld.

Probeer Everest eens?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 10:52 ]

• mars

mars

Topicstarter
Ik heb everest home edition 2.2 geprobeerd (die was gratis) en daar kreeg ik precies hetzelfde lijstje IRQs ;(

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Irq 11 werd vaak als voorkeur irq gebruikt voor een pci (agp) grafisch kaartje als ik het goed heb. Zou best weleens het probleem kunnen zijn. Even kijken in de bios of dit zodanig ingesteld is. Oplossing kan dan zijn wat zaken die je niet gebruikt (bijvoorbeeld een com1) uit te schakelen. Zodat er een irq vrijkomt.

[ Voor 38% gewijzigd door Keesk op 10-06-2007 22:51 ]

• mars

mars

Topicstarter
Ik ben weer een stuk verder, maar ik heb nog wat advies nodig. Ik heb mijn oude usb-pci kaartje toch maar weer eens geprobeerd nadat ik eerst alle andere pci-kaarten nog eens eruit heb getrokken. En ja hoor, probleem opgelost. :) Op het 1e gezicht althans. Door dit ge-experimenteer ben ik er achter gekomen dat 2 van de 4 poorten op USB2 snelheid werken en de andere 2 op USB1 snelheid - terwijl ze onder dezelfde enhanced host controller hangen en ze volgens windows ook alle 4 op USB2 snelheid zouden moeten kunnen werken...

Niet dus. Wat denken jullie, is mijn kaartje kapot (die 2 poorten althans) of is het nog mogelijk dat ik (nog steeds?) een IRQ conflict heb? :?

• mars

mars

Topicstarter
Nog meer info, ik heb denk ik een enhanced host controller met daaronder 2 unversal host controllers en 2 universal host *companion* controllers... Dit heeft er mee te maken lijkt me. :*)

IRQ 11 Microsoft ACPI-Compliant System
IRQ 11 NVIDIA GeForce2 MX/MX 400 (Microsoft Corporation)
IRQ 11 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller
IRQ 11 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller
IRQ 11 CMI8738/C3DX PCI Audio Device
IRQ 11 Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC #3
IRQ 11 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Companion Controller
IRQ 11 VIA Rev 5 or later USB Universal Host Companion Controller
IRQ 11 VIA USB Enhanced Host Controller
IRQ 11 Belkin 802.11g-netwerkadapter #2
IRQ 11 Mass Storage Controller
IRQ 11 Mass Storage Controller

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Kan. Via de BIOS kun je eventueel wat instellingen wijzigen. Mogelijk is ook nog een voedingprobleem of gewoon het feit dat de datastroom van USB2 te veel is voor je arme P3+geheugen/chipset.
Pagina: 1